Enviro a eko EXTRA

10 malých krokov k ekologickejšej domácnosti

  • 17 júla, 2022
  • 6 min read
10 malých krokov k ekologickejšej domácnosti

Cesta dlhá tisíc míľ začína jedným krokom. – Tao Te Ching

Bez ohľadu na to, či ste sa rozhodli ísť ekologickou cestou kvôli pomoci životnému prostrediu alebo ušetrili peniaze každý krok, ktorý urobíte pomôže svetu. Ak práve začínate a hľadáte nápady na udržateľný život, tu je niekoľko z nich, s ktorými môžete začať ihneď. Na začiatku sa vám môže zdať, že zmeny sú pre vás náročné, no neskôr zistíte, že vám život naopak uľahčujú a spríjemňujú. 

Krok 1 – Vypínajte

Úspora energie je jednou z najdôležitejších vecí, ktoré môžete urobiť, aby ste znížili svoju uhlíkovú stopu. Ponechávanie elektrickej energie v pohotovostnom režime zbytočne spotrebúvate energiu. Vypínač vypnite na spotrebičoch, ktoré nepoužívate denne. Vo vašich účtoch za energie budete badať viditeľný rozdiel, hlavne ak máte doma väčšie množstvo elektronických zariadení. 

Používajte ekologické čistiace prostriedky. Viete si ich jednoducho pripraviť aj doma. Zdroj: pexels.com

Krok 2 – Investujte do ekologickej technológie

Chcete zájsť ďalej, než ju jednoducho vypnúť? Uistite sa, že vaše zariadenia sú energeticky čo najefektívnejšia. Týmto spôsobom spotrebujete oveľa menej energie, šetríte peniaze a znižujete svoj energetický výdaj. Pred kúpou premýšľajte a vyhľadávajte produkty s energetickou triedou A alebo B. Pokiaľ to je možné, vždy sa pozerajte po alternatívach. Príslušenstvo k elektronike voľte s nabíjaním na slnečnú energiu – nemusíte pravidelne nakupovať batérie a zároveň neprodukujete toľko elektroodpadu. 

Krok 3 – Jedzte menej mäsa

Aké je jedno zo základných pravidiel šetrnejšieho prístupu k životnému prostrediu? Opatrnosť v tom, čo konzumujete, koľko potravín vyhadzujete a či kompostujete. Dôležité je hlavne zníženie mäsa vo vašom jedálničku. Nekonzumovanie červeného mäsa môže mať dosť významný vplyv na zníženie vašej uhlíkovej stopy. Zvieratá, ktorých mäso konzumujeme navyše počas života trpia v úzkych priestoroch s nedostatočným výbehom a neetickým transportom. 

Jednorazové veci nahraďte znovupoužiteľnými. Zdroj: Pexels.com

Krok 4 – Neplytvajte jedlom

Vedeli ste, že v Spojenom kráľovstve sa ročne vyhodí 7,3 milióna ton potravín? Nadmerne konzumným spôsobom života plytváte nielen jedlom a peniazmi. Takýto odpad prispieva aj k zvyšovaniu množstva CO2 vznikajúceho na skládkach. Nakupujte menej a častejšie, sledujte si dátum spotreby a voľte trvanlivé potraviny. Pred návštevou supermarketu či trhoviska si vždy pripravte nákupný zoznam, ktorého sa budete držať. 

Krok 5 – Všetko recyklujte

Ak uvažujete o ekologickejšom životnom štýle je pravdepodobné, že recyklovanie je pre vás už samozrejmosťou. Premýšľali ste však, ako sa v tom zlepšiť? Recyklovať sa dá takmer všetko, od batérií cez papier až po autá. Predtým, ako produkt vyhodíte, zistite, či ho naozaj nebolo možné recyklovať. Pokiaľ máte možnosť, opravujte, zašívajte, premaľujte a vdýchnite starým nepotrebným veciam nový život. Takto im dokážete nájsť druhý domov za nemalú finančnú čiastku. 

Prírodné dekorácie sú ekologickejšie a efektívnejšie ako ich umelé náprotivky. Zdroj: pexels.com

Krok 6 – Skúste sa vyhýbať plastu, hlavne tomu jednorázovému

Zdá sa, že plast si našiel cestu do každého jedného aspektu nášho života. Vzdať sa ho však nie je také ťažké, ako si  myslíte – na nákupy si vezmite so sebou plátenú tašku, ovocie a zeleninu baľte do znovupoužiteľných vreciek  a pokiaľ máte možnosť, nekupujte balenú vodu. Ak to zvládnete, neskôr môžete navštíviť vo vašom okolí i bezobalový obchod. 

Krok 7 – Použite LED žiarovky

LED žiarovky nielenže vydržia dlhšie ako bežné žiarovky, ale sú aj oveľa efektívnejšie! Spotrebujete s nimi menej energie a nebudete ich musieť tak často vymieňať – vyhrali ste.  Dokonca sú k dispozícii v rôznych jasoch a dizajnoch, preto si osvetlenie môžete prispôsobiť svojim potrebám alebo miestnosti.

Inzercia

Krok 8 – Používajte ekologické čistiace prostriedky

Väčšina bežne dostupných čistiacich prostriedkov má v sebe škodlivé chemikálie, ktorých vytváranie a likvidácia nie je šetrná k životnému prostrediu. V skutočnosti môže opakované vystavenie týmto látkam ovplyvniť vaše zdravie i životné prostredie. Ekologické alternatívy využívajú prirodzenejšie a organické metódy čistenia. Tie sú násobne menej škodlivé.

Snažte sa nakupovať lokálne. Miestni predajcovia ponúkajú kvalitnejšie potraviny alebo bio výrobky za prijateľné ceny. Zdroj: pexels.com

Krok 9 –  Nakupujte lokálne

Od oblečenia po jedlo – čím bližšie k domovu sa tieto produkty vyrábajú a kupujú, tým menej uhlíka sa vytvára pri ich preprave. To nie je všetko. Zároveň podporíte miestnu ekonomiku, čo znamená, že časom budete mať pravdepodobne na výber ešte väčšie množstvo miestneho sortimentu. 

Krok 10 – Nešoférujte

Ak môžete ísť pešo, na bicykli alebo verejnou dopravou, urobte tak. Šoférovanie, pokiaľ nie ste v elektrickom vozidle, nie je veľmi ekologické a môže výrazne zvýšiť vašu uhlíkovú stopu. Ak už musíte jazdiť, uistite sa, že zo svojho vozidla vyťažíte maximum tým, že budete udržiavať nízku rýchlosť, zabezpečíte správne nahustenie pneumatík a hladký chod motora. Ak cestujete sami na dlhú vzdialenosť, môžete vaše auto zdieľať s ďalšími cestujúcimi. Ďalšou výhodou je, že si tým dokážete zarobiť pár eur navyše.

Umývačku zapínajte až vtedy, keď ju naplníte celú. Navyše si dnes už dokážete nastaviť šetrný eco program. Zdroj: pexels.com

About Author

Natália Adamkovičová

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings