Žijeme v dobe zmien, úžasných zmien

Rozvoj ľudstva prináša zmeny. Ako vznikajú zmeny? Ako nás ovplyvňujú? Ako sa na ne pripraviť? Čo ovplyvňuje ktorou cestou sa vydáme do budúcna?   Pokrok je hlavným agregátorom vývoja spoločnosti. Kapitalistické zriadenie a jeho konkurencieschopné prostredie nás stále ženie vpred. Pokrok ženú vpred viaceré aspekty. Medzi tie najdôležitejšie patria: zvyšujúci sa počet obyvateľstva a z […]

Autor
Dátum zverejnenia 1. augusta 2017
Obsahuje nasledovné témy , , , , , , ,

Vladimír Orth
United Group, s.r.o. ׀ zakladateľ & CEO
Bratislava, Slovensko

Rozvoj ľudstva prináša zmeny. Ako vznikajú zmeny? Ako nás ovplyvňujú? Ako sa na ne pripraviť? Čo ovplyvňuje ktorou cestou sa vydáme do budúcna?

 

Pokrok je hlavným agregátorom vývoja spoločnosti. Kapitalistické zriadenie a jeho konkurencieschopné prostredie nás stále ženie vpred. Pokrok ženú vpred viaceré aspekty. Medzi tie najdôležitejšie patria:

  • zvyšujúci sa počet obyvateľstva a z toho vyplývajúce nároky na prepravu, stravovanie, produkciu;
  • zjednodušovanie pracovných úkonov prípadne náhrada pracovných úkonov automatizovanými, robotickými systémami;
  • súťaživosť a konkurenčný boj;
  • zákony a nariadenia;
  • túžba po novom, lepšom.

Následkom pokroku zaniká určitá časť ekonomiky, na ktorej ten nový vznikol. Nazývame to transformácia sektorov alebo celej ekonomiky.
Pokles je znamenie, že niečo zaniká a niečo iné v tom istom čase vzniká, nie je možné to zastaviť. Zánik starého závisí od viacerých faktov. Dôležitým prvkom je, keď aktuálna generácia transformáciu a výhody z nej vyplývajúce prijme. Väčšinou transformácia vniká do sektorov, kde ide o moderné tovary a služby, ktoré šetria náš čas alebo finančné prostriedky. Ľudstvo miluje pokrok.
Historicky je veľa príkladov transformácií. Pozrime sa na jeden z nich, z nášho uhlu pohľadu. Týmto príkladom sú telefónne prístroje.

 

Figurant predvádza prvý telefón od A. Bella (1926)

Figurant predvádza prvý telefón od A. Bella (1926)

Telefón

Vznikli v r.1876 v USA a jeho tvorcom bol Alexander Graham Bell. Týmto vynálezom posunul ľudstvo vpred míľovými krokmi. Doslovne by som povedal, že je to prvotný míľnik informatizácie ľudstva.

Informácie, ktoré sa pred tým náročne a dlho posielali z jednej strany planéty na druhú stranu vo forme písma telegrafom, zrazu boli v okamihu prenesené kamkoľvek vo forme zvuku.

Avšak aj tento úžasný prístroj, ktorý mal 2 základné funkcie, číže volať a prijímať telefónne hovory, prešiel ďalším rozvojom. Bežný telefónny pristroj neskôr nahradil mobilný telefón. Ten v r.1956 vynašiel v použiteľnej podobe Martin Cooper z firmy Motorola.

 

Prvý mobilný telefón od značky Motorola

To však nebolo všetko, mobilný telefón počas svojej existencie prešiel rôznymi štádiami vývoja a to z rady siete 2. generácie na 3., až na dnešnú 4. generáciu. (v tom čase značky Apple a Samsung ešte ani neexistovali). Mobilný telefón sa za to celé obdobie stal súčasťou modernej doby celej planéty. Starý káblový telefón dnes už prakticky nikde nenájdete. Mobilom začala revolúcia v zmysle využitia zariadenia. Už to nebol len prenos hlasu jedným a druhým smerom v špičkovej kvalite. Stal sa z neho prenosný prostriedok na prenos hlasu a dát, ktorý je kdekoľvek dostupný.

Súčasné mobilné telefóny ako ich poznáme, vykonávajú okrem prenosu dát veľa ďalších funkcií. A každým dňom sa nové dopĺňajú. Najobľúbenejšie funkcie sú vo využívaní aplikácií založených na internetovom pripojení. V zásade mobil dnes stráca primárnu funkciu prenosu hlasu a nadobúda všeobecný komunikačný prostriedok, ktorý nás informuje o dianí vo svete v reálnom čase.
Súčasné mobilné zariadenia používame hlavne na:

  • prenos hlasu;
  • prenos písma;
  • prenos dátových súborov ( emaily, správy, mms, sms, whatsup atď);
  • ako platobný prostriedok (bankové operácie v rámci svojich účtov online);
  • kancelársky počítač (kalkulačka, kalendár, email atď);
  • hernú konzolu (nahradili veľké hracie automaty, ktoré sa nedali nosiť, zároveň s možnosťou viacerých hier dostupných podľa pamäti pristroja alebo online);
  • mapu (v minulosti mapy, ktoré sme so sebou museli nosiť);
  • vyhľadávač (v minulosti zlaté stránky);
  • sociálne siete (fb, twitter..);
  • atď

 

Z jedného jednoduchého zariadenia sa v priebehu necelých 100 rokov stalo zariadenie, ktoré má v súčasnosti každý, je všeobecne cenovo dostupné.
Tento príklad je klasickým príkladom transformácie, ktorú spôsobil dopyt a vývoj techniky. Počas takejto premeny vznikajú a zanikajú firmy, ktoré sú v tomto procese zasiahnuté. Dôležitým faktorom zotrvania v hre je to, kto zachytí existujúci vznikajúci trend (trendsetter) kam smeruje budúci vývoj.

Klasickým príkladom posledných 20 rokov sú 3 spoločnosti, ktoré práve pri uvádzaní 3. generácie mobilných telefónov hrali viac ako 80% prím. Išlo o spoločnosti Ericsson, Nokia a Motorola.
Tieto spoločnosti prišli so sieťami a mobilnými telefónmi. Väčšina ľudí v tom čase používala práve mobilné zariadenie týchto 3 značiek. Čo sa však stalo? Spoločnosti nezachytili stavajúce trendy a zároveň neboli schopné obstáť v konkurencii s ostatnými výrobcami. Neskôr boli postupne predané alebo rozdelené.( technologické patenty použité v prospech lacnejších konkurentov z Ázie).

ilustracna fotka

Automobil

V súčasnosti očakávame najväčšiu transformáciu za poslednú dekádu. Tým sektorom je automobilový priemysel..
Za viac ako 100 rokov je výroba automobilu plne zvládnutá.
Autá vyrábajú všetci, Európania, Američania, Ázijci. Autá sú dnes rýchle, bezpečné, aj spotreba sa približuje akceptovateľným normám. Prichádzajúce elektromobily prispievajú k transformácii veľkou časťou, ich výroba je nenáročná a prevádzka jednoduchšia.

 

 

Kde a kedy dôjde k zmene? Proces transformácie už začal.

Sme v situácii keď ktokoľvek vie vyrobiť automobil, tento proces nazývame „pekáreň“(tam kde vyrábajú chleba a pečivo). Je to prirovnanie o zvládnutí procesov a výroby. Problémom automobilového priemyslu je, že je to sektor, kde jedine čo zaujíma konzumenta je cena. Autá majú 4 kolesá, volant, rovnaké bezpečnostné prvky, veľmi málo sa líšia od seba.

 

 
Ale sú tu aj isté anomálie. Takou anomáliou je podobnosť ako aj pri výrobe a predaji mobilných telefónov. Napríklad spoločnosti Apple a Samsung (iný typ riadenia a myslenia ako mali Nokia. Ericsson a Motorola). Zamerali sa na výrobu mobilných zariadení, ktoré ako vravíme sú dnes „pekárňou“, avšak vyrábajú ich pekné, moderné, jedinečné. Tieto spoločnosti si však za svoje výrobky dajú náležíte zaplatiť. Ich zariadenia voči konkurenčným mobilným zariadením stoja 3-10 x viac a napriek tomu predávajú obrovské počty a sú populárne na všetkých kontinentoch. Prečo je to tak? Prečo niekto v krajine, kde je priemerná mzda mesačne 350 eur, má 40% obyvateľstva iPhone od Applu? (ide o Rumunsko). Dôvod je prozaický, chcú byť jedineční a trendoví.
Šokom však je, že výroba automobilov sa dostala do zorného uhla spoločností, ktoré boli donedávna čisto zamerané len na výrobu spotrebnej elektroniky.

Ak by sme si mysleli, že majú záujem vyrábať alebo dodávať elektronické zariadenia do áut, áno majú a už aj dodávajú.
Ich hlavným cieľom je zachytiť aktuálny transformačný trend a odtrhnúť si čo najväčší kus budúceho koláča z automobilového trhu.
Spoločnosti ako Gooogle, Apple alebo Foxconn investujú miliardy USD do vývoja automobilov a určite neostanú iba pri vývoji.
Tento proces bude mať víťazov aj porazených, niektoré značky ktoré dnes poznáme o pár rokov už nebudú existovať.
Automobil počas transformácii zmení svoju základnú funkciu určenú na prepravu z miesta A do bodu B. Bude nie len dopravný prostriedok (ktorý už všetci poznáme) ale stanú sa z nich multimediálne jazdiace centrá, kancelárie. Umožnia nám v nich jazdiť, pracovať alebo mať zábavu. Automobil budeme používať ako základný technologický prostriedok, ktorý bude dopĺňať zariadenia, ktoré budeme mať doma. Tak ako dnes dopĺňa mobil, tablet a PC alebo notebook. Prístup na internet, ktorý je už dnes samozrejmosťou v automobile nám otvára nové možnosti ako diaľkový kontakt s operátorom v prípade nehody, online mapa kde sme v 3D zobrazení. Streamovanie obrazu a zvuku zo vzdialených úložísk, samojazdiaci režim (v súčasnosti zvládnutý level 1), očakáva sa zvládnutie posledného levelu 4 už v r.2023, optimalizácia jazdy, aby bola efektívnejšia, rýchlejšia, všetko založené na komunikácii medzi automobilmi a centrálnym riadením dopravy. Tak blízko sme našim snom.
Automobil zmení svoju primárnu úlohu tak ako zmenil aj telefón premenou na mobilný telefón.

 

Žijeme v dobe premien a transformácii sektorov. Verím, že nás čaká úžasná doba noviniek a možností ako sa môžeme ako ľudia uplatniť a zároveň vylepšiť svet okolo nás.

 

 
Zdroje:
-digital trends
-Goldman sachs study, Cars 2025

Adventný koncert 2019

Všetko podstatné o novej Octavii

Octavia s poradovým číslom 4 prichádza. Je nádherná, pokroková a veľkolepo priestranná

Ideál rodinného auta na Slovensku prichádza v úplne novej podobe.

11. novembra 2019

Ekonomická sloboda na Slovensku

Je Slovensko dobrým miestom na podnikanie? Ani nie, v rebríčku nás predbehlo aj Maďarsko, Česko, Poľsko či Rumunsko

Podľa rebríčka ekonomickej slobody je Slovensko na veľmi nepriaznivej pozícii. A stále sa zhoršuje.

11. novembra 2019

Budúcnosť skladovania energie

Čo s batériami zo Slovenska? Riešenia sa ponúkajú, ale chýbajú reálne opatrenia

V Bratislave sa skončila prvá medzinárodná konferencia venovaná batériovým technológiám a úložiskám energie. Jej organizátori, členovia Slovenskej batériovej aliancie (SBaA), si zadefinovali akčné kroky manifestu, ktoré by mali zabezpečiť rozvoj jednotlivých oblastí batériového priemyslu na Slovensku.

6. novembra 2019

September priniesol v predaji nových vozidiel v Európe veľké prekvapenia. Zažiaril Mercedes a Tesla

Mercedes-Benz sa stal v Európe druhou najúspešnejšou značkou za minulý mesiac.

29. októbra 2019

Adventný koncert v bratislavskej Redute

Slávik menom Slávka

Len nedávno absolvovala bratislavské Konzervatórium a už sa zjavuje v programoch prestížnych operných scén. Meno, ktoré si treba zapamätať: Slávka Zámečníková.

24. októbra 2019

Porsche rozširuje portfólio elektrickej novinky o základnú verziu. Čo ponúkne najlacnejší Taycan?

Nedávno odhalený elektromobil od Porsche prichádza v základnom vyhotovení.

19. októbra 2019

Trvalý rast je nemožný

Ako súvisia recesie s inováciami

Krízy vznikajú a zároveň zanikajú. Je to kolobeh, ktorý je našou súčasťou od nepamäti. Navzájom súvisiace obdobia štádií ekonomiky, kedy obdobie konjunktúry (rastu) striedajú obdobia recesie (poklesu).

17. októbra 2019

TEST Peugeot 508 SW Allure 1.5 BlueHDi 130k EAT8

7 dôvodov, pre ktoré je podľa nás Peugeot 508 SW autom roka

Na tomto fantastickom kombi nenájdete chybu ani vtedy, keď ju budete urputne hľadať. Peugeot 508 SW na nás nesmierne zapôsobil.

16. októbra 2019

BMW predstavuje úplnú novinku. Rad 2 v štýlovom balení Gran Coupé má primárne predný pohon

Nová dvojka prichádza sprvoti ako štýlové 4-dverové kupé.

16. októbra 2019

Najrýchlejší sériový sedan na svete dostal exkluzívne doplnky. Toto je vylepšený Flying Spur

Luxusný Flying Spur dostal exkluzívny paket Blackline.

14. októbra 2019

Seriál o Číne

Predstihne Čína v umelej inteligencii USA?

Na základe sledovania informácií, ktoré sa na nás valia zo všetkých strán by sa mohlo zdať, že Čína nás všetkých čoskoro prevalcuje svojou inovačnou aktivitou. To isté sa týka aj vnímania jej pokroku v umelej inteligencii.

11. októbra 2019

Už vieme, ako bude nový Volkswagen Golf s poradovým číslom osem vyzerať a kedy príde

Príchod jednej z najväčších noviniek tohto roku je na spadnutie.

11. októbra 2019

Sila jednoduchého gesta

Tento šéf ročne napíše 9200 narodeninových pohľadníc, vysvetľuje význam vďačnosti

Sheldon Yellen je CEO stavebnej spoločnosti BELFOR Holdings, Inc. a každý rok napíše ručné narodeninové blahoželania všetkým vyše 9-tisíc zamestnancom.

10. októbra 2019

Zrod legendy v priamom prenose

Pompézne Gran Coupé od BMW prichádza vo vrcholnej verzii M8. Má sa AMG GT 63 S čoho báť?

Posledný dielik skladačky menom 8 je realitou.

9. októbra 2019

Revolučná Corvette prišla o strechu. Vyše 500-koňový osemvalec ale naďalej ostáva

Corvetta prvýkrát s plechovou sťahovacou strechou.

8. októbra 2019

Bublina alebo Boom?

Šialené tempo: Iba dvojročný startup BIRD má dnes hodnotu 2,5 miliardy

Je mimoriadny rast hodnoty „kolobežkových firiem“ postavený na stabilných základoch?

7. októbra 2019

Na predaj výhradne spolu

Aston Martin a Zagato na počesť 60-ročnej spolupráce prinášajú dve špecialitky za 6 miliónov libier

Oba modely vzniknú v obmedzenom počte, na predaj budú výhradne spolu.

5. októbra 2019

Nové 625-koňové super-SUV-čka od BMW dajú stovku za 3,8 sekundy. Privítajte X5 M a X6 M

Hneď v úvode spoznávame aj silnejšie vyhotovenia pod názvom Competition.

2. októbra 2019

Fantastický 5-valec žije ďalej! Ikonický motor s výkonom až 400 koní získalo nové Audi RS Q3

RS Q3 prichádza na scénu v dvoch karosárskych verziách.

30. septembra 2019