Zavádzajúci marketing alebo „Čím viac pásikov, tým viac adidas 2“

Predať čo najviac, čo najrýchlejšie, za čo najviac peňazí. Bez ohľadu na kvalitu produktu, ktorý si zákazníci kupujú v domnení, že sa stávajú vlastníkmi niečoho hodnotného a jedinečného.   Čím viac pásikov, tým viac Adidas, to je známa veta, ktorá je typická nielen pre ľudí v našej krajine, ale na celom svete. Akoby sme chceli […]

Autor
Dátum zverejnenia 25. januára 2016
Obsahuje nasledovné témy , , , ,

Martin Viktory
Multibrand, s.r.o.
Bratislava, Slovensko

Predať čo najviac, čo najrýchlejšie, za čo najviac peňazí. Bez ohľadu na kvalitu produktu, ktorý si zákazníci kupujú v domnení, že sa stávajú vlastníkmi niečoho hodnotného a jedinečného.

 

Čím viac pásikov, tým viac Adidas, to je známa veta, ktorá je typická nielen pre ľudí v našej krajine, ale na celom svete. Akoby sme chceli nachádzať hodnoty v kvantite, v značke, vo vlastníctve niečoho, čo nám ešte ani neprináleží. Tejto téme sme sa nedávno venovali aj na stranách magazínu UnitedLife, kedy sme upozornili na zavádzajúci marketing niektorých hodinárskych značiek.

 

Obchodný model takejto značky je veľmi jednoduchý, priam primitívny. Stačí vytvoriť produkt, ktorý spĺňa nároky na aspoň štandard, vytvoriť k nemu lepší marketing, zdanie veľkosti, ilúziu hodnoty a podporiť túto spoločenskú hodnotu platenými recenziami, komentármi, rýchlo kvasenými internetovými obchodmi. Zrazu má aj neznáma značka v rukách produkt, ktorý síce nikto nepozná, ale po niekoľkých minútach hľadania na internete potencionálny zákazník usúdi, že sa stretol s jedinečným produktom. Ak je dobré meno produktu podporené aj odborníkmi z danej oblasti, potom už nie je nad čím uvažovať – veď samotný oficiálny predajca zrazu ponúka príležitosť nadobudnúť cenný produkt za výnimočne nižšiu cenu.

Nie je to podvod, ale nie je to ani celkom správne a v poriadku. Je to totiž zavádzanie spotrebiteľa, ktorý je vinou dôsledne prepracovaného marketingového modelu privedený ku kúpe niečoho, čomu by za bežných okolností ani nevenoval pozornosť.

Je jednoduché sťažovať sa a konštatovať, keď nemáme v rukách konkrétny dôkaz. Tentokrát sme sa však rozhodli poukázať na jeden konkrétny príklad, ktorý môže byť dobrým reprezentantom zavádzajúceho marketingu. Je to jeden z tých elixírov, ktoré z vás v priebehu niekoľkých dní či týždňov spravia silnejších, zdravších, výkonnejší a odolnejších ľudí.

Bežne sú podobných elixírov a homeopatických liečiv plné pochybné stránky s pornografiou či konšpiračnými teóriami. Jedna tabletka a v priebehu nasledovných dní zbadáte na sebe výrazné zmeny. Nie je to pravda, v lepšom prípade dostanete do svojho tela niečo, čo vám neuškodí a ani nepomôže. V horšom prípade sa stanete spotrebiteľom niečoho, čo vám ublíži a nebudete mať žiadnu šancu získať kompenzácie či rehabilitácie.

 

 

 

Zavádzajúce informácie o ingredienciách

Prvou a najpodstatnejšou zavádzajúcou informáciou o produkte je jeho zloženie. Na webstránke je uvádzané, že fľaštička s nápojom obsahuje klinček, palinu sladkú a orech čierny. Keď si však produkt objednáte, na fľaške nájdete nálepku so slovenským textom s veľmi malým písmom, kde sa uvádza celkom odlišné zloženie.

Ide o prírodné konzervanty (Sodium Benzoate), látku pre udržiavanie sirupovej konzistencie (Sodium Carboxymethyl), sladidlo stéviu, kyselinu citrónovú, výťažok z leuzei (ktorá pôsobí údajne aj ako stimulant). 18,52 ml z celkových 20 ml balenia je čistá voda.

 

Stránka predajcu informuje o takých ingredienciách, ktoré v reálnom produkte nie sú obsiahnuté.

Stránka predajcu informuje o takých ingredienciách, ktoré v reálnom produkte nie sú obsiahnuté.

 

Vyjadrenia odborníkov

Nesmierne zavádzajúce sú vyjadrenia odborníkov. Na stránkach sa uvádzajú citácie dvoch lekárov, istej MUDr. Šimkovej a Dr. Hudla Clark. Nie je bližšie uvedené, o akú MUDr. Šimkovú ide, v zoznamoch obvodných lekárov sa uvádzajú aspoň dve lekárky s týmto priezviskom. O tom, že ide práve o obvodnú lekárku, informuje samotný predajca.

Fotografia priradená k MUDr. Šimkovej je na internete pomerne populárna, nachádza sa na viacerých webstránkach, dokonca ju má na svojej stránke ako ilustračnú fotografiu zverejnenú aj Gastroenterologické centrum ASSIDUO z Bratislavy.

 

Dojem limitovanej edície

Ďalším podozrivým detailom je už samotný fakt, že sa produkt ponúka v údajne limitovanom počte. Aj napriek limitovanej edícii je cena zľavnená, čo popiera význam propagácie produktu ako niečoho, čo je dostupné v obmedzenom množstve. V prípade tohto elixíru je to umelé navyšovanie hodnoty a ceny. Samotný produkt môže mať v skutočnosti hodnotu nanajvýš päť eur, avšak na webstránke sa uvádza pôvodná cenovka až 69 eur. Táto cena je následne preškrnutá a ponúkaná je zľava, vďaka ktorej cena klesá na 32 eur.

Zákazník je tak uvedený do omylu, že si môže zadovážiť hodnotný produkt za menej ako polovičnú cenu. V skutočnosti je samotný produkt stále prakticky bez hodnoty.

 

Ako sa nenechať oklamať

Internet je priestor neobmedzených možností. Hocikto si môže kedykoľvek napísať čokoľvek, môže si založiť webstránku, vytvoriť e-shop, ukradnúť fotografie cudzích ľudí a citovať odborníkov, ktorí v skutočnosti neexistujú. Preto je potrebné byť obozretný a vždy na ponuky neznámych značiek nazerať skôr s rezervou a s nadhľadom.

Vždy je vhodnejšie vyberať si produkty takých značiek, ktoré poznáme a ktoré vedú seriózne reklamné kampane. Je dobré preveriť si hodnotenia produktu na internete. V prvom rade by ste však nemali veriť, že vám neznáma vodička vo fľaštičke s neurčitým názvom Elixír pre zdravie pomôže stať sa zdravším a odolnejším človekom. To je totiž úloha, ktorá sa nedá docieliť jedným zázračným prípravkom, ale dlhodobou životosprávou a racionálnym stravovaním sa.

 

Veľmi podobné pravidlá platia aj pre neznáme značky hodiniek. Ak sa o nich neviete dozvedieť podrobnejšie informácie z iných zdrojov, ako tých oficiálnych, potom by sme mali všetky superlatívy a veľkolepé marketingové slogany prijímať skôr s nedôverou. Vždy je vhodnejšie investovať do značky, ktorá je nám dôverne známa, hoci za ňu zaplatíte o niekoľko desiatok stoviek eur viac.

 

 

INZERCIA: Peugeot Jesenné výhody

Všetko podstatné o novej Octavii

Octavia s poradovým číslom 4 prichádza. Je nádherná, pokroková a veľkolepo priestranná

Ideál rodinného auta na Slovensku prichádza v úplne novej podobe.

11. novembra 2019

Ekonomická sloboda na Slovensku

Je Slovensko dobrým miestom na podnikanie? Ani nie, v rebríčku nás predbehlo aj Maďarsko, Česko, Poľsko či Rumunsko

Podľa rebríčka ekonomickej slobody je Slovensko na veľmi nepriaznivej pozícii. A stále sa zhoršuje.

11. novembra 2019

Budúcnosť skladovania energie

Čo s batériami zo Slovenska? Riešenia sa ponúkajú, ale chýbajú reálne opatrenia

V Bratislave sa skončila prvá medzinárodná konferencia venovaná batériovým technológiám a úložiskám energie. Jej organizátori, členovia Slovenskej batériovej aliancie (SBaA), si zadefinovali akčné kroky manifestu, ktoré by mali zabezpečiť rozvoj jednotlivých oblastí batériového priemyslu na Slovensku.

6. novembra 2019

September priniesol v predaji nových vozidiel v Európe veľké prekvapenia. Zažiaril Mercedes a Tesla

Mercedes-Benz sa stal v Európe druhou najúspešnejšou značkou za minulý mesiac.

29. októbra 2019

Adventný koncert v bratislavskej Redute

Slávik menom Slávka

Len nedávno absolvovala bratislavské Konzervatórium a už sa zjavuje v programoch prestížnych operných scén. Meno, ktoré si treba zapamätať: Slávka Zámečníková.

24. októbra 2019

Porsche rozširuje portfólio elektrickej novinky o základnú verziu. Čo ponúkne najlacnejší Taycan?

Nedávno odhalený elektromobil od Porsche prichádza v základnom vyhotovení.

19. októbra 2019

Trvalý rast je nemožný

Ako súvisia recesie s inováciami

Krízy vznikajú a zároveň zanikajú. Je to kolobeh, ktorý je našou súčasťou od nepamäti. Navzájom súvisiace obdobia štádií ekonomiky, kedy obdobie konjunktúry (rastu) striedajú obdobia recesie (poklesu).

17. októbra 2019

TEST Peugeot 508 SW Allure 1.5 BlueHDi 130k EAT8

7 dôvodov, pre ktoré je podľa nás Peugeot 508 SW autom roka

Na tomto fantastickom kombi nenájdete chybu ani vtedy, keď ju budete urputne hľadať. Peugeot 508 SW na nás nesmierne zapôsobil.

16. októbra 2019

BMW predstavuje úplnú novinku. Rad 2 v štýlovom balení Gran Coupé má primárne predný pohon

Nová dvojka prichádza sprvoti ako štýlové 4-dverové kupé.

16. októbra 2019

Najrýchlejší sériový sedan na svete dostal exkluzívne doplnky. Toto je vylepšený Flying Spur

Luxusný Flying Spur dostal exkluzívny paket Blackline.

14. októbra 2019

Seriál o Číne

Predstihne Čína v umelej inteligencii USA?

Na základe sledovania informácií, ktoré sa na nás valia zo všetkých strán by sa mohlo zdať, že Čína nás všetkých čoskoro prevalcuje svojou inovačnou aktivitou. To isté sa týka aj vnímania jej pokroku v umelej inteligencii.

11. októbra 2019

Už vieme, ako bude nový Volkswagen Golf s poradovým číslom osem vyzerať a kedy príde

Príchod jednej z najväčších noviniek tohto roku je na spadnutie.

11. októbra 2019

Sila jednoduchého gesta

Tento šéf ročne napíše 9200 narodeninových pohľadníc, vysvetľuje význam vďačnosti

Sheldon Yellen je CEO stavebnej spoločnosti BELFOR Holdings, Inc. a každý rok napíše ručné narodeninové blahoželania všetkým vyše 9-tisíc zamestnancom.

10. októbra 2019

Zrod legendy v priamom prenose

Pompézne Gran Coupé od BMW prichádza vo vrcholnej verzii M8. Má sa AMG GT 63 S čoho báť?

Posledný dielik skladačky menom 8 je realitou.

9. októbra 2019

Revolučná Corvette prišla o strechu. Vyše 500-koňový osemvalec ale naďalej ostáva

Corvetta prvýkrát s plechovou sťahovacou strechou.

8. októbra 2019

Bublina alebo Boom?

Šialené tempo: Iba dvojročný startup BIRD má dnes hodnotu 2,5 miliardy

Je mimoriadny rast hodnoty „kolobežkových firiem“ postavený na stabilných základoch?

7. októbra 2019

Na predaj výhradne spolu

Aston Martin a Zagato na počesť 60-ročnej spolupráce prinášajú dve špecialitky za 6 miliónov libier

Oba modely vzniknú v obmedzenom počte, na predaj budú výhradne spolu.

5. októbra 2019

Nové 625-koňové super-SUV-čka od BMW dajú stovku za 3,8 sekundy. Privítajte X5 M a X6 M

Hneď v úvode spoznávame aj silnejšie vyhotovenia pod názvom Competition.

2. októbra 2019

Fantastický 5-valec žije ďalej! Ikonický motor s výkonom až 400 koní získalo nové Audi RS Q3

RS Q3 prichádza na scénu v dvoch karosárskych verziách.

30. septembra 2019