Zavádzajúci marketing alebo „Čím viac pásikov, tým viac adidas 2“

Predať čo najviac, čo najrýchlejšie, za čo najviac peňazí. Bez ohľadu na kvalitu produktu, ktorý si zákazníci kupujú v domnení, že sa stávajú vlastníkmi niečoho hodnotného a jedinečného.   Čím viac pásikov, tým viac Adidas, to je známa veta, ktorá je typická nielen pre ľudí v našej krajine, ale na celom svete. Akoby sme chceli […]

Autor
Dátum zverejnenia 25. januára 2016
Obsahuje nasledovné témy , , , ,

Martin Viktory
Multibrand, s.r.o.
Bratislava, Slovensko
MAGIC TRAVEL, VisitMaldives.sk

Predať čo najviac, čo najrýchlejšie, za čo najviac peňazí. Bez ohľadu na kvalitu produktu, ktorý si zákazníci kupujú v domnení, že sa stávajú vlastníkmi niečoho hodnotného a jedinečného.

 

Čím viac pásikov, tým viac Adidas, to je známa veta, ktorá je typická nielen pre ľudí v našej krajine, ale na celom svete. Akoby sme chceli nachádzať hodnoty v kvantite, v značke, vo vlastníctve niečoho, čo nám ešte ani neprináleží. Tejto téme sme sa nedávno venovali aj na stranách magazínu UnitedLife, kedy sme upozornili na zavádzajúci marketing niektorých hodinárskych značiek.

 

Obchodný model takejto značky je veľmi jednoduchý, priam primitívny. Stačí vytvoriť produkt, ktorý spĺňa nároky na aspoň štandard, vytvoriť k nemu lepší marketing, zdanie veľkosti, ilúziu hodnoty a podporiť túto spoločenskú hodnotu platenými recenziami, komentármi, rýchlo kvasenými internetovými obchodmi. Zrazu má aj neznáma značka v rukách produkt, ktorý síce nikto nepozná, ale po niekoľkých minútach hľadania na internete potencionálny zákazník usúdi, že sa stretol s jedinečným produktom. Ak je dobré meno produktu podporené aj odborníkmi z danej oblasti, potom už nie je nad čím uvažovať – veď samotný oficiálny predajca zrazu ponúka príležitosť nadobudnúť cenný produkt za výnimočne nižšiu cenu.

Nie je to podvod, ale nie je to ani celkom správne a v poriadku. Je to totiž zavádzanie spotrebiteľa, ktorý je vinou dôsledne prepracovaného marketingového modelu privedený ku kúpe niečoho, čomu by za bežných okolností ani nevenoval pozornosť.

Je jednoduché sťažovať sa a konštatovať, keď nemáme v rukách konkrétny dôkaz. Tentokrát sme sa však rozhodli poukázať na jeden konkrétny príklad, ktorý môže byť dobrým reprezentantom zavádzajúceho marketingu. Je to jeden z tých elixírov, ktoré z vás v priebehu niekoľkých dní či týždňov spravia silnejších, zdravších, výkonnejší a odolnejších ľudí.

Bežne sú podobných elixírov a homeopatických liečiv plné pochybné stránky s pornografiou či konšpiračnými teóriami. Jedna tabletka a v priebehu nasledovných dní zbadáte na sebe výrazné zmeny. Nie je to pravda, v lepšom prípade dostanete do svojho tela niečo, čo vám neuškodí a ani nepomôže. V horšom prípade sa stanete spotrebiteľom niečoho, čo vám ublíži a nebudete mať žiadnu šancu získať kompenzácie či rehabilitácie.

 

 

 

Zavádzajúce informácie o ingredienciách

Prvou a najpodstatnejšou zavádzajúcou informáciou o produkte je jeho zloženie. Na webstránke je uvádzané, že fľaštička s nápojom obsahuje klinček, palinu sladkú a orech čierny. Keď si však produkt objednáte, na fľaške nájdete nálepku so slovenským textom s veľmi malým písmom, kde sa uvádza celkom odlišné zloženie.

Ide o prírodné konzervanty (Sodium Benzoate), látku pre udržiavanie sirupovej konzistencie (Sodium Carboxymethyl), sladidlo stéviu, kyselinu citrónovú, výťažok z leuzei (ktorá pôsobí údajne aj ako stimulant). 18,52 ml z celkových 20 ml balenia je čistá voda.

 

Stránka predajcu informuje o takých ingredienciách, ktoré v reálnom produkte nie sú obsiahnuté.

Stránka predajcu informuje o takých ingredienciách, ktoré v reálnom produkte nie sú obsiahnuté.

 

Vyjadrenia odborníkov

Nesmierne zavádzajúce sú vyjadrenia odborníkov. Na stránkach sa uvádzajú citácie dvoch lekárov, istej MUDr. Šimkovej a Dr. Hudla Clark. Nie je bližšie uvedené, o akú MUDr. Šimkovú ide, v zoznamoch obvodných lekárov sa uvádzajú aspoň dve lekárky s týmto priezviskom. O tom, že ide práve o obvodnú lekárku, informuje samotný predajca.

Fotografia priradená k MUDr. Šimkovej je na internete pomerne populárna, nachádza sa na viacerých webstránkach, dokonca ju má na svojej stránke ako ilustračnú fotografiu zverejnenú aj Gastroenterologické centrum ASSIDUO z Bratislavy.

 

Dojem limitovanej edície

Ďalším podozrivým detailom je už samotný fakt, že sa produkt ponúka v údajne limitovanom počte. Aj napriek limitovanej edícii je cena zľavnená, čo popiera význam propagácie produktu ako niečoho, čo je dostupné v obmedzenom množstve. V prípade tohto elixíru je to umelé navyšovanie hodnoty a ceny. Samotný produkt môže mať v skutočnosti hodnotu nanajvýš päť eur, avšak na webstránke sa uvádza pôvodná cenovka až 69 eur. Táto cena je následne preškrnutá a ponúkaná je zľava, vďaka ktorej cena klesá na 32 eur.

Zákazník je tak uvedený do omylu, že si môže zadovážiť hodnotný produkt za menej ako polovičnú cenu. V skutočnosti je samotný produkt stále prakticky bez hodnoty.

 

Ako sa nenechať oklamať

Internet je priestor neobmedzených možností. Hocikto si môže kedykoľvek napísať čokoľvek, môže si založiť webstránku, vytvoriť e-shop, ukradnúť fotografie cudzích ľudí a citovať odborníkov, ktorí v skutočnosti neexistujú. Preto je potrebné byť obozretný a vždy na ponuky neznámych značiek nazerať skôr s rezervou a s nadhľadom.

Vždy je vhodnejšie vyberať si produkty takých značiek, ktoré poznáme a ktoré vedú seriózne reklamné kampane. Je dobré preveriť si hodnotenia produktu na internete. V prvom rade by ste však nemali veriť, že vám neznáma vodička vo fľaštičke s neurčitým názvom Elixír pre zdravie pomôže stať sa zdravším a odolnejším človekom. To je totiž úloha, ktorá sa nedá docieliť jedným zázračným prípravkom, ale dlhodobou životosprávou a racionálnym stravovaním sa.

 

Veľmi podobné pravidlá platia aj pre neznáme značky hodiniek. Ak sa o nich neviete dozvedieť podrobnejšie informácie z iných zdrojov, ako tých oficiálnych, potom by sme mali všetky superlatívy a veľkolepé marketingové slogany prijímať skôr s nedôverou. Vždy je vhodnejšie investovať do značky, ktorá je nám dôverne známa, hoci za ňu zaplatíte o niekoľko desiatok stoviek eur viac.

 

 

Volkswagen ARTEON

Čítajte aj ďalšie podobné články:

Drahé autá pomôžu získať peniaze pre deti s onkologickými ochoreniami vďaka Rally Radosti 2019

Úžasné spojenie skvelých áut a pomoci druhým otvára svoj prvý ročník.

15. mája 2019

Renáta Názlerová o inkluzívnom vzdelávaní: Celý systém školstva potrebuje reformu

Inkluzívne vzdelávanie detí so zdravotným znevýhodnením je témou, ktorá je v súčasnosti veľmi aktuálna, no pre jeho zavedenie stále nie sú na Slovensku vytvorené potrebné podmienky. Na tento nedostatok poukazuje aj dobročinný Ples v opere, ktorého tohtoročným poslaním je práve podpora detí so zdravotným znevýhodnením na ich ceste za kvalitným vzdelaním a plnohodnotným životom. Foto: Peter Frolo Tento […]

22. januára 2018

Aké sú vaše hodnoty?

Celé roky rozmýšľam o svojich ústredných hodnotách. Menili sa, ako som rástol aj ako som dozrieval, ale vždy som ich mal.   Jednou z mojich ústredných hodnôt je ľudskosť. Môj strýko mi povedal: „Keď si šťastný, oslavuj, keď si smutný, plač, a keď treba, pomôž.“ Celý život som sa usiloval podľa toho žiť. Ukazovať druhým svoju ľudskú stránku […]

22. mája 2017


Toto sú najúchvatnejšie automobilové novinky z tohtoročného autosalónu vo Frankfurte

Super-rýchla imidžovka, kabriolety od Ferrari, najrýchlejšie auto planéty či limitovaný Hyundai.

16. septembra 2019

Cestuj po svete

Island bez cestovky: 3000 km roadtrip autom po magickom ostrove s polárnou žiarou nad hlavou

Krajina, ktorú mnohí bez zaváhania označia ako najkrajšiu v Európe. Plná dychberúcich scenérií, kde si užijete pohľady ako z iného sveta, drsnú, ale magickú severskú prírodu, pozorovanie veľrýb a ak máte kúsok šťastia, tak aj polárnu žiaru. Reč je o Islande – krajine ohňa a ľadu. Inšpirujte sa našou 3000 km cestou okolo celého ostrova a zistite, ako si na Islande užiť poriadny výlet aj bez cestovky.

16. septembra 2019

Nové riešenie boja proti CO2?

V Nemecku chcú politici platiť ľuďom za odsávanie CO2 z atmosféry

Dostaneme zaplatené za prevádzkovanie čističky vzduchu? V Nemecku možno áno.

13. septembra 2019
PORADŇA

Ako si najlacnejšie zaobstarať nové auto? Vďaka tomuto ušetríte tisíce eur

Ak sa pohrávate s myšlienkou, či je výhodnejšia kúpa auta alebo iné formy jeho zadováženia, tento článok je určený práve vám.

13. septembra 2019

Autosalón Frankfurt 2019

Toto sú vyšperkované Škody, vizionárske BMW a Mercedes, znovuzrodený Defender a nový Hyundai i10

Prinášame vám výber najvýznamnejších noviniek z autosalónu vo Frankfurte nad Mohanom.

12. septembra 2019

SpaceX vynesie na orbit satelity superrýchleho internetu

Operátor SES vyšle sedem nových družíc na strednú obežnú dráhu na nosiči Falcon 9. Nové satelity výrazne zvýšia výkonnosť už osvedčenej siete O3b.

10. septembra 2019

Osobné financie

Narodenie dieťaťa z finančného hľadiska: na čo myslieť a ako ušetriť?

Narodenie dieťaťa je veľký životný míľnik. Človeku sa vtedy menia priority a vo všetkom uprednostňuje dieťa. Starostlivosť o dieťa sa však nezačína jeho narodením, rovnako dôležitá je príprava na jeho príchod a rozhodnutie nič nepodceniť.

10. septembra 2019

Elektromobil pre masy? Nový Volkswagen s parádnym dojazdom a cenovkou hovorí áno

V predvečer automobilového veľtrhu vo Frankfurte sme spoznali jeden z jeho highlightov.

9. septembra 2019

Peugeot uvádza plug-in hybrid už aj v nádhernej 508-čke. Elektrický dojazd je veľmi slušný

Síce bez pohonu oboch náprav, ale i tak s veľmi zaujímavými parametrami.

9. septembra 2019

Lukratívny ekobiznis?

Londýn a jeho vplyv na energetickú revolúciu v Latinskej Amerike

Latinská Amerika stojí pred revolúciou vo využívaní obnoviteľných zdrojov a stáva sa tak predmetom záujmu mnohých investorov.

9. septembra 2019

Bell APT 70

Americký Bell pokročil s výrobou nákladných dronov s autopilotom, zaujíma sa o ne NASA

Lietajú na elektrinu na maximálnu vzdialenosť 56 km a unesú až 32 kg.

6. septembra 2019

Plejáda technických inovácií a úžasné parametre. Aj o tom je prvé elektrické Porsche, nový Taycan

Na svet prichádza doposiaľ najväčší konkurent pre Teslu.

5. septembra 2019

Vyskúšajte smoothie: recept ako na to, tipy a čomu sa naopak vyhnúť?

Smoothie valcuje svet a zdá sa, že len tak skoro tento gastronomický trend neutíchne. Spolu s nápojom sa veľmi darí aj smoothie bowls, miskám s pestrou zmesou ovocia, farieb, konzistencií a chutí. Vyzerá to tak, že čo nevidieť budú malé obchodíky so smoothie bowls za každým rohom a novinka určite neobíde ani Slovensko.

5. septembra 2019

Činohra SND má nového šéfa, je ním Peter Kováč

Dramaturgicky pripravil viac ako 100 divadelných inscenácií v rôznych slovenských divadlách.

4. septembra 2019

Píše Peter Bobik

Je dokonané… Dlh je bezcenný

Nízke úroky sú dobré iba pre dlžníka, ale čo ak veriteľ stratí motiváciu požičiavať, pretože sa mu to skrátka neoplatí? Aké dôsledky môže mať pre nás život v prostredí, kde dlh nemá cenu?

4. septembra 2019

Obľúbená 3008-čka dostala (hybridnú) štvorkolku. Ide o najvýkonnejší Peugeot súčasnosti

Už pri odhalení novej 3008-čky odznelo, že neskôr príde aj verzia s pohonom všetkých štyroch kolies. Ten čas nastal práve teraz.

3. septembra 2019

Mobilita po novom

Monocykle alebo lietajúce jetpacky? Toto sú dve alternatívy dopravy budúcnosti

Čoraz komplikovanejšia individuálna mobilita si vynucuje vznik úplne nových dopravných prostriedkov.

3. septembra 2019

Bugatti má vo vrecku ďalší rekord. Upravený Chiron pokoril maximálnu rýchlosť 490 km/h!

Ako blesk z jasného neba prichádza správa, že Bugatti prekonáva magickú bariéru 300 míľ za hodinu.

2. septembra 2019

Hurikán Dorian ničí, čo mu stojí v ceste. Dokáže podobné hurikány zastaviť moderná veda?

Zhadzovať na hurikán atómové bomby zrejme nebude najlepší nápad.

2. septembra 2019

KRÁTKE VIDEODOKUMENTY

Pohľad do zákulisia filmov Avengers, Justice League, Wonder Woman a Man of Steel

Vizuálne efekty nie sú ničím dodatočným, ale počíta sa s nimi ešte predtým, ako sa vôbec začne nakrúcať s hercami.

2. septembra 2019

Ako fungujú 2. a 3. pilier?

Môžu mať Slováci švajčiarsky dôchodok? Dnešní mladí áno, ale čaká ich náročné obdobie

Husákových detí je veľa, napriek tomu demografia Slovenska nie je ideálna. Ako sa potom štát plánuje vysporiadať s dôchodkami, keď pôjdeme do penzie my?

30. augusta 2019