Zavádzajúci marketing alebo „Čím viac pásikov, tým viac adidas 2“

Predať čo najviac, čo najrýchlejšie, za čo najviac peňazí. Bez ohľadu na kvalitu produktu, ktorý si zákazníci kupujú v domnení, že sa stávajú vlastníkmi niečoho hodnotného a jedinečného.   Čím viac pásikov, tým viac Adidas, to je známa veta, ktorá je typická nielen pre ľudí v našej krajine, ale na celom svete. Akoby sme chceli […]

Autor
Dátum zverejnenia 25. januára 2016
Obsahuje nasledovné témy , , , ,

Martin Viktory
Multibrand, s.r.o.
Bratislava, Slovensko

Predať čo najviac, čo najrýchlejšie, za čo najviac peňazí. Bez ohľadu na kvalitu produktu, ktorý si zákazníci kupujú v domnení, že sa stávajú vlastníkmi niečoho hodnotného a jedinečného.

 

Čím viac pásikov, tým viac Adidas, to je známa veta, ktorá je typická nielen pre ľudí v našej krajine, ale na celom svete. Akoby sme chceli nachádzať hodnoty v kvantite, v značke, vo vlastníctve niečoho, čo nám ešte ani neprináleží. Tejto téme sme sa nedávno venovali aj na stranách magazínu UnitedLife, kedy sme upozornili na zavádzajúci marketing niektorých hodinárskych značiek.

 

Obchodný model takejto značky je veľmi jednoduchý, priam primitívny. Stačí vytvoriť produkt, ktorý spĺňa nároky na aspoň štandard, vytvoriť k nemu lepší marketing, zdanie veľkosti, ilúziu hodnoty a podporiť túto spoločenskú hodnotu platenými recenziami, komentármi, rýchlo kvasenými internetovými obchodmi. Zrazu má aj neznáma značka v rukách produkt, ktorý síce nikto nepozná, ale po niekoľkých minútach hľadania na internete potencionálny zákazník usúdi, že sa stretol s jedinečným produktom. Ak je dobré meno produktu podporené aj odborníkmi z danej oblasti, potom už nie je nad čím uvažovať – veď samotný oficiálny predajca zrazu ponúka príležitosť nadobudnúť cenný produkt za výnimočne nižšiu cenu.

Nie je to podvod, ale nie je to ani celkom správne a v poriadku. Je to totiž zavádzanie spotrebiteľa, ktorý je vinou dôsledne prepracovaného marketingového modelu privedený ku kúpe niečoho, čomu by za bežných okolností ani nevenoval pozornosť.

Je jednoduché sťažovať sa a konštatovať, keď nemáme v rukách konkrétny dôkaz. Tentokrát sme sa však rozhodli poukázať na jeden konkrétny príklad, ktorý môže byť dobrým reprezentantom zavádzajúceho marketingu. Je to jeden z tých elixírov, ktoré z vás v priebehu niekoľkých dní či týždňov spravia silnejších, zdravších, výkonnejší a odolnejších ľudí.

Bežne sú podobných elixírov a homeopatických liečiv plné pochybné stránky s pornografiou či konšpiračnými teóriami. Jedna tabletka a v priebehu nasledovných dní zbadáte na sebe výrazné zmeny. Nie je to pravda, v lepšom prípade dostanete do svojho tela niečo, čo vám neuškodí a ani nepomôže. V horšom prípade sa stanete spotrebiteľom niečoho, čo vám ublíži a nebudete mať žiadnu šancu získať kompenzácie či rehabilitácie.

 

 

 

Zavádzajúce informácie o ingredienciách

Prvou a najpodstatnejšou zavádzajúcou informáciou o produkte je jeho zloženie. Na webstránke je uvádzané, že fľaštička s nápojom obsahuje klinček, palinu sladkú a orech čierny. Keď si však produkt objednáte, na fľaške nájdete nálepku so slovenským textom s veľmi malým písmom, kde sa uvádza celkom odlišné zloženie.

Ide o prírodné konzervanty (Sodium Benzoate), látku pre udržiavanie sirupovej konzistencie (Sodium Carboxymethyl), sladidlo stéviu, kyselinu citrónovú, výťažok z leuzei (ktorá pôsobí údajne aj ako stimulant). 18,52 ml z celkových 20 ml balenia je čistá voda.

 

Stránka predajcu informuje o takých ingredienciách, ktoré v reálnom produkte nie sú obsiahnuté.

Stránka predajcu informuje o takých ingredienciách, ktoré v reálnom produkte nie sú obsiahnuté.

 

Vyjadrenia odborníkov

Nesmierne zavádzajúce sú vyjadrenia odborníkov. Na stránkach sa uvádzajú citácie dvoch lekárov, istej MUDr. Šimkovej a Dr. Hudla Clark. Nie je bližšie uvedené, o akú MUDr. Šimkovú ide, v zoznamoch obvodných lekárov sa uvádzajú aspoň dve lekárky s týmto priezviskom. O tom, že ide práve o obvodnú lekárku, informuje samotný predajca.

Fotografia priradená k MUDr. Šimkovej je na internete pomerne populárna, nachádza sa na viacerých webstránkach, dokonca ju má na svojej stránke ako ilustračnú fotografiu zverejnenú aj Gastroenterologické centrum ASSIDUO z Bratislavy.

 

Dojem limitovanej edície

Ďalším podozrivým detailom je už samotný fakt, že sa produkt ponúka v údajne limitovanom počte. Aj napriek limitovanej edícii je cena zľavnená, čo popiera význam propagácie produktu ako niečoho, čo je dostupné v obmedzenom množstve. V prípade tohto elixíru je to umelé navyšovanie hodnoty a ceny. Samotný produkt môže mať v skutočnosti hodnotu nanajvýš päť eur, avšak na webstránke sa uvádza pôvodná cenovka až 69 eur. Táto cena je následne preškrnutá a ponúkaná je zľava, vďaka ktorej cena klesá na 32 eur.

Zákazník je tak uvedený do omylu, že si môže zadovážiť hodnotný produkt za menej ako polovičnú cenu. V skutočnosti je samotný produkt stále prakticky bez hodnoty.

 

Ako sa nenechať oklamať

Internet je priestor neobmedzených možností. Hocikto si môže kedykoľvek napísať čokoľvek, môže si založiť webstránku, vytvoriť e-shop, ukradnúť fotografie cudzích ľudí a citovať odborníkov, ktorí v skutočnosti neexistujú. Preto je potrebné byť obozretný a vždy na ponuky neznámych značiek nazerať skôr s rezervou a s nadhľadom.

Vždy je vhodnejšie vyberať si produkty takých značiek, ktoré poznáme a ktoré vedú seriózne reklamné kampane. Je dobré preveriť si hodnotenia produktu na internete. V prvom rade by ste však nemali veriť, že vám neznáma vodička vo fľaštičke s neurčitým názvom Elixír pre zdravie pomôže stať sa zdravším a odolnejším človekom. To je totiž úloha, ktorá sa nedá docieliť jedným zázračným prípravkom, ale dlhodobou životosprávou a racionálnym stravovaním sa.

 

Veľmi podobné pravidlá platia aj pre neznáme značky hodiniek. Ak sa o nich neviete dozvedieť podrobnejšie informácie z iných zdrojov, ako tých oficiálnych, potom by sme mali všetky superlatívy a veľkolepé marketingové slogany prijímať skôr s nedôverou. Vždy je vhodnejšie investovať do značky, ktorá je nám dôverne známa, hoci za ňu zaplatíte o niekoľko desiatok stoviek eur viac.

 

 

REKLAMA » PREJSŤ NA STRÁNKU INZERENTA


NEPREHLIADNITE

Globálne ekonomické dopady nového koronavírusu z Číny môžu byť bezprecedentné!

Na šíriaci sa koronavírus doplácajú nielen ľudia, ale aj automobilky, značky s luxusným tovarom i samotná čínska vláda.

27. januára 2020

DC vs Marvel 2020

Komiksy, ktoré sa dostanú na plátna kín v roku 2020

Si fanúšik komiksov a nevieš čo ťa tento rok čaká v kinách? čítaj ďalej a dozvieš sa.

27. januára 2020

Film

Žánrovo pestrý Jojo Králiček vás rozosmeje a aj rozplače (Recenzia)

Jeden z kandidátov na Oskara sa konečne začal premietať aj v našich kinách. Oplatí sa ho vidieť?

25. januára 2020

10 vecí, ktoré by ste v Indonézii nemali vynechať, aby ste zažili jej pravú chuť

Aj napriek veľkej diaľke si Indonézia podmanila Slovákov, a to najmä vďaka svojej okúzľujúcej prírode, exotickým ostrovom, pestrej kultúre či veľmi chutnému jedlu. Tu je zopár tipov, ktoré by ste nemali vynechať počas vašej cesty touto exotickou krajinou.

25. januára 2020

Autorský komentár

Je v poriadku, keď bohatí neprispievajú na charitu?

Všeobecná mienka je, že bohatí by mali venovať na charitu viac ako stredná vrstva. Nemusí to byť ale správny názor.

24. januára 2020

Naše tipy

Do Petrohradu bez víz! Letenky, doprava, ubytovanie a všetko, čo treba vedieť pred touto cestou

Výlet do Petrohradu nebol nikdy jednoduchší, a to vďaka zrušeniu vízovej povinnosti, ktorú nahradil bezplatný elektronický dokument. Inšpirujte sa sprievodcom, ktorý vám výlet uľahčí. Petrohrad je metropola Ruska, ktorá je považovaná za lepší turistickejší zážitok ako samotná Moskva.

23. januára 2020

Nečakané správy

Čína práve vyhlásila vojnu jednorazovým plastom. Bude vzorom aj pre Európu.

Rozsah opatrení proti jednorazovým plastom je bezprecendentný.

21. januára 2020

Tip na výlet

Francúzska riviéra – kombinácia hôr, pláži a príjemnej atmosféry za 3 dni

Krásne pláže, chutné jedlo, bohatá história a ešte krajšia príroda. To všetko sa dá stihnúť počas troch dní na Francúzskej riviére.

21. januára 2020

„Dobrosrdečnosť je zadarmo“

Prečo podnikáme dlhé cesty za sebapoznaním do Ázie?

Ocitli ste sa už niekedy v situácii, kedy ste nevedeli, či sa váš život uberá tým správnym smerom alebo ste dokonca nevedeli, čo vlastne od života chcete? V súčasnosti to veľa mladých ľudí rieši tak trochu radikálne. Vyberú sa niekde, kde toho nemajú veľa, no predsa majú čo ponúknuť.

20. januára 2020

New York Harbour Storm-Surge Barrier

Má hrádza okolo New Yorku za 200 miliárd dolárov zmysel? Prekvapivo sa zhodujú vedci i Trump

Podľa Trumpa sú to vyhodené peniaze a ani odborníci sa nezhodujú na tom, že bude hrádza fungovať.

20. januára 2020

VIDEO | Supercar Blondie

Najvzácnejšie autá sveta v jednej garáži

Navštívime spolu so Supercar Blondie Petersen Automotive Museum, kde môžete vidieť zbierku tých najhodnotnejších vozidiel na svete. Nie všetky sa vám však budú páčiť.

20. januára 2020

USA vs. Čína

Obchodná vojna medzi USA a Čínou – čo je jej pôvodca a prečo podpísanie dohody neznamená jej koniec?

Prečo sa nevedia Spojené štáty a Čína dohodnúť? USA je značne zadlžená a Čína je jej druhý najväčší veriteľ. Tento stav vytvára medzi nim napätie.

18. januára 2020

Kybernetická bezpečnosť

Zverejnili 20 najpoužívanejších hesiel sveta, pravdepodobne ich máte aj vy

Ak niekde používate jedno z uvedených hesiel, radšej si ho hneď zmeňte.

17. januára 2020

Neprehliadnite

3D tlač je príležitosť spraviť svet lepším miestom

Neuveriteľný technologický pokrok, ktorého sme všetci práve teraz svedkami, je záväzkom pre nás i ďalšie generácie.

16. januára 2020

Cenzurovaný antihrdina

Joker bol omyl. Predstaviteľ Jokera prechádza do Marvelu a hrá úplne novú postavu

Herecká povesť Jareda Leta podľa mnohých utrpela, keď vyšiel film Suicide Squad, v ktorom zahral avantgardného Jokera. Leto teraz prešiel z DC do Marvelu, kde stvárni postavu Morbiusa.

15. januára 2020

Doba živých robotov sa blíži

Prvý robot vyrobený zo živých buniek je na svete: ani živý, ani umelý, niečo medzitým

Vermontská univerzita si na svoje konto pripísala svetové prvenstvo – výrobu „robota“ vyrobeného zo živých buniek. Budúcnosť tohto vynálezu povzbudzuje divoké špekulácie.

14. januára 2020

Verejný záväzok zodpovednosti

Hrozby, ktoré nás dnes ovplyvňujú, sú vážne. Emisie CO2 neberieme na ľahkú váhu

Emisie CO2 by sme nemali brať na ľahkú váhu. Podieľajú sa na množstve problémov, ktoré okolo seba máme.

13. januára 2020

Stále máte chuť na kávu?

Prečo by mala šálka kávy stáť 22,50 eur

Ceny kávy sú neudržateľne nízke a ani si to neuvedomujeme.

9. januára 2020

Hviezdy dostupné pre každého

Celebrita najvyššieho rangu zagratuluje vášmu kamarátovi či manželke. Služba Cameo je unikátom.

Známe osobnosti ponúkajú za niekoľko desiatok či stoviek dolárov videá vytvorené špeciálne pre konkrétnu osobu.

8. januára 2020

Vplyv človeka je pozitívny i negatívny

Austrália čelí masovému vymieraniu druhov. Dialo sa aj v minulosti, no teraz je to iné

Katastrofické požiare v Austrálii budú mať dopad nielen na ekonomiku, ale aj biodiverzitu a funkcie ekosystému. 

7. januára 2020

Ničíme si vlastný svet

Čo robí vzduch v Dillí tak smrteľným? Prekvapivo to nie je len o doprave

V dobe populizmu sa hovorí najmä o nezdravej doprave, ale oveľa väčší vplyv na znečistenie majú tradície.

3. januára 2020