Vlastníctvo automobilu a blízka budúcnosť 2025

Žijeme život, ktorý je ovplyvnený zrýchľovaním existencie a veľkého rastu počtu obyvateľstva. Kým v roku 1804 žila na planéte jedna miliarda ľudí, dnes je to 7,4 miliárd a predpoveď na rok 2050 hovorí o čísle až 9,7 miliardy.   Technologické novinky a najmä internet ovplyvňujú naše každodenné životy. Dôležitými smermi sa ukázali globalizované tovary, služby a informácie. Medzi najdôležitejšie prvky rozvoja 21. storočia nepochybne patrí automobil […]

Autor
Dátum zverejnenia 21. apríla 2016
Obsahuje nasledovné témy , , , , ,

Vladimír Orth
United Group, s.r.o. ׀ zakladateľ & CEO
Bratislava, Slovensko

Žijeme život, ktorý je ovplyvnený zrýchľovaním existencie a veľkého rastu počtu obyvateľstva. Kým v roku 1804 žila na planéte jedna miliarda ľudí, dnes je to 7,4 miliárd a predpoveď na rok 2050 hovorí o čísle až 9,7 miliardy.

 

Technologické novinky a najmä internet ovplyvňujú naše každodenné životy. Dôležitými smermi sa ukázali globalizované tovary, služby a informácie. Medzi najdôležitejšie prvky rozvoja 21. storočia nepochybne patrí automobil a preprava ako taká, preto hneď na úvod uvádzam dôležite štatistiky. Počet vyrobených vozidiel na celej planéte bol v roku 2009 53,9 miliónov a predpoklad na rok 2022 je až 105,6 miliónov.

Počet ľudí v mestských aglomeráciách stúpol od roku 1950 zo 746 miliónov do roku 2014 až na 3,9 miliardy a z toho 53% rástla práve Ázia. V rokoch 2014 až 2050 len India, Čína a Nigéria pohltí 37% rastu celej planéty.

Tento obrovský rast obyvateľstva vytvorí tlak na prepravu, ktorá musí byť ekologická, efektívna a pokiaľ to bude možné, aj rýchla. Tradičné spôsoby vlastníctva auta pravdepodobne pôjdu do úzadia.

Automobil ako neodmysliteľná súčasť nášho života je nesporne jednou z tých najdôležitejších.

 

Automobil budúcnosti. Zdroj: BMW

Automobil budúcnosti. Zdroj: BMW

Čo nás čaká v súvislosti s automobilmi

Základným prvkom najbližších zmien, ktoré sa nás dotknú, bude samotné vlastníctvo vozidla.

Aktuálne spôsoby nadobudnutia automobilov sú nákup za hotovosť, prenájom formou leasingu na finančný leasing, prenájom leasing a operatívny leasing a v neposlednom rade si prenajímame z autopožičovní. Nemožno tiež nespomenúť rastúci trh s carsharingom. 

Štatistky hovoria, že v USA pomer nájmu k nákupu za hotovosť stúpa za posledných 10 rokov na úroveň až 30%.V Európe sú tieto štatistiky nižšie, avšak trend je rovnako stúpajúci, rast je na úrovni asi 15%.Počet áut rastie a prehlbuje aj nedostatok finančných možností spotrebiteľov prevádzkovať vozidlá efektívnejšie, ako konglomeráty spoločnosti. Tie tieto služby ponúkajú vo veľmi dobrej kvalite a cene. Ďalším dôležitým faktorom, ktorý ovplyvní mobilitu obyvateľstva, je pomer ľudí žijúcich v mestských aglomeráciách a na vidieku. Tento pomer veľmi rýchlo rastie.

Dnes žije v mestských aglomeráciách nasledovný objem obyvateľstva:

USA               82%

Európa           73%

Ázia, Afrika  40-48%

 

Všetky tieto čísla predznamenávajú, že automobily ako také nebudú v budúcnosti majetkom súkromných osôb, ale spoločností, ktoré ich budú prevádzkovať rôznymi spôsobmi. Tie budú viac rešpektovať environmentálne potreby krajín, efektivitu užívania a dĺžku použitia.

Internet a autonómne vozidlá spôsobia revolúciu, ktorá tento smer len podporí. Auto budeme používať podľa našich aktuálnych potrieb.

Doba životnosti priemerného automobilu  v USA je aktuálne 11,5 roka. Dostávame sa tak do rovnice nákupu vozidla, životnosti, servisných nákladov a slobody, po ktorej všetci túžime. Mať práve teraz také auto, ktoré zodpovedá našej sociálnej situácii, potrebám, emóciám a, samozrejme, financiám.

 

Čo to znamená?

Autá ako také prestaneme nakupovať, znemožní to vo veľkej miere nedostatok hotovosti a efektívne formy prenájmu od veľkých prevádzkovateľov. Väčšina automobilov bude nakupovaná veľkými prevádzkovateľmi, ktorí ich budú vlastniť a servisovať, sledovať legislatívu a tomu efektívne prispôsobovať podmienky.

Nákup vo veľkých množstvách, servisné úkony za veľkoobchodné ceny, veľkonákup náhradných dielov, elektronická správa vozidla, tieto a mnohé ďalšie faktory ovplyvnia rozhodovanie spotrebiteľov. Vlastníctvo automobilov prestane mať zmysel. Vzniknú spoločnosti, ktoré budú ponúkať služby, ktoré odzrkadlia dopyt zákazníkov. Ako príklad uvediem: jazdiť v zime terénne vozidlo a v lete sedan alebo kabriolet. Podstatným prvkom bude nezaväzovať sa na dlhé obdobie, obdobie zmluvných vzťahov sa skráti na 1-2 roky. Následný predaj použitých vozidiel sa bude odohrávať vo virtuálnej realite.Aby sa kapacity jazdených áut vedeli dostatočne umiestniť na trhu ďalších financovateľov a tí mohli reagovať podľa potrieb jednotlivých užívateľov, ktorým tieto autá znova niekto vyfinancuje.

Súčasna forma operatívneho leasingu je  na začiatku takejto služby. Bude sa to podobať modelu, ako dnes používa napríklad  spoločnosť Boeing. Prenajíma lietadlá, zároveň ich financuje a ďalej po ukončení zmluvného vzťahu ich predáva ďalším záujemcom až po konečné zošrotovanie starých lietadiel. Proces riadenia použitia vozidiel bude v úzkej skupine spoločností, ktoré sa na uvedené sofistikované služby budú orientovať.

Globálne spoločnosti ponúkajúce operatívny leasing ako Lease Plan, Arval atď.,  ale aj tie, ktoré prenajímajú autá, ako je Avis a tie ostatné, majú veľké šance práve v tomto novovznikajúcom segmente získať najlepšie východzie postavenie. Produkty, ktoré ponúkajú sú najbližšie k tomu, kam nás privádza budúcnosť dopravy.

Cestovanie a globalizácia bude veľmi dôležitým faktorom podmieňujúcim uvedené zmeny.

 

Segmentácia zákazníkov bude dôležitá na to, aby sa zistilo, aké modely zákazníci budú mať záujem jazdiť a aké ďalšie budú používať. Potrebu budú vytvárať spoločnosti, ktoré autá budú prevádzkovať. Tieto svoje skúsenosti budú odovzdávať výrobcom, ktorí výrobky budú vyrábať na ich základe. Proces bude nesmierne automatizovaný a bude vo veľkej miere ovplyvňovať špecifiká regiónov i národov.

 


Autá si budeme môcť vyskúšať akokoľvek a kdekoľvek, sadnúť do nich, pretože virtuálna realita nám to dovolí. (Foto: vložené od Arnd Wiegmann/Reuters)

Predajné siete ako také budú postupne zanikať

Predaj automobilov pôjde cestou, ako dnes predáva napríklad značka Tesla cez elektronické formy predaja a virtuálne predvádzania, ktoré posunú hranice a predstavy do najvyššej formy. Autá si budeme môcť vyskúšať akokoľvek a kdekoľvek, sadnúť do nich, pretože virtuálna realita nám to dovolí. Nebude nutné navštevovať dílerov. Servisné intervaly tak isto prejdú zmenou. Technické časti budú spravovať veľké centrá, ktoré budú schopné skontrolovať a opraviť akékoľvek značky. Náhradné diely budú čim ďalej, tým viac typizované a budú sa kvôli regulácii na seba podobať. Napriek tomu autá budú viac vyjadrovať individualitu a schopnosť prispôsobiť sa jednotlivcom, ktorí ich budú používať.

V našom aktuálnom chápaní automobilov sú to prevratné zmeny. Mnohé sú realitou už dnes a je len otázkou času, kedy ktoré sa spoja do celkov. Automobil nie je len prepravný prostriedok, niečo, čo nás prepraví z bodu A do bodu B. Automobil je emóciou, statusom, miestom, kde trávime časť svojho života. Je súčasťou každého z nás.

A tak, ako sa mení a vyvíja človek, tak dochádza aj k vývoju automobilov a prepravy. A vďaka technológiám si budeme budúcnosť vychutnávať ešte viac, ako dnes.

 

 

Zdroje informácií:
titulná fotografia: IBM / Jaguar Land Rover

studia :kpmg “Evolution of the finance and leasing business“;
:united nations  “World Urbanization Trends 2014: Key Facts“);
:worldometers.info/world-population/

 

REKLAMA » PREJSŤ NA STRÁNKU INZERENTA


USA vs. Čína

Obchodná vojna medzi USA a Čínou – čo je jej pôvodca a prečo podpísanie dohody neznamená jej koniec?

Prečo sa nevedia Spojené štáty a Čína dohodnúť? USA je značne zadlžená a Čína je jej druhý najväčší veriteľ. Tento stav vytvára medzi nim napätie.

18. januára 2020

Kybernetická bezpečnosť

Zverejnili 20 najpoužívanejších hesiel sveta, pravdepodobne ich máte aj vy

Ak niekde používate jedno z uvedených hesiel, radšej si ho hneď zmeňte.

17. januára 2020

Neprehliadnite

3D tlač je príležitosť spraviť svet lepším miestom

Neuveriteľný technologický pokrok, ktorého sme všetci práve teraz svedkami, je záväzkom pre nás i ďalšie generácie.

16. januára 2020

Cenzurovaný antihrdina

Joker bol omyl. Predstaviteľ Jokera prechádza do Marvelu a hrá úplne novú postavu

Herecká povesť Jareda Leta podľa mnohých utrpela, keď vyšiel film Suicide Squad, v ktorom zahral avantgardného Jokera. Leto teraz prešiel z DC do Marvelu, kde stvárni postavu Morbiusa.

15. januára 2020

Doba živých robotov sa blíži

Prvý robot vyrobený zo živých buniek je na svete: ani živý, ani umelý, niečo medzitým

Vermontská univerzita si na svoje konto pripísala svetové prvenstvo – výrobu „robota“ vyrobeného zo živých buniek. Budúcnosť tohto vynálezu povzbudzuje divoké špekulácie.

14. januára 2020

Verejný záväzok zodpovednosti

Hrozby, ktoré nás dnes ovplyvňujú, sú vážne. Emisie CO2 neberieme na ľahkú váhu

Emisie CO2 by sme nemali brať na ľahkú váhu. Podieľajú sa na množstve problémov, ktoré okolo seba máme.

13. januára 2020

Stále máte chuť na kávu?

Prečo by mala šálka kávy stáť 22,50 eur

Ceny kávy sú neudržateľne nízke a ani si to neuvedomujeme.

9. januára 2020

Hviezdy dostupné pre každého

Celebrita najvyššieho rangu zagratuluje vášmu kamarátovi či manželke. Služba Cameo je unikátom.

Známe osobnosti ponúkajú za niekoľko desiatok či stoviek dolárov videá vytvorené špeciálne pre konkrétnu osobu.

8. januára 2020

Vplyv človeka je pozitívny i negatívny

Austrália čelí masovému vymieraniu druhov. Dialo sa aj v minulosti, no teraz je to iné

Katastrofické požiare v Austrálii budú mať dopad nielen na ekonomiku, ale aj biodiverzitu a funkcie ekosystému. 

7. januára 2020

Ničíme si vlastný svet

Čo robí vzduch v Dillí tak smrteľným? Prekvapivo to nie je len o doprave

V dobe populizmu sa hovorí najmä o nezdravej doprave, ale oveľa väčší vplyv na znečistenie majú tradície.

3. januára 2020

Už je to tu opäť

Najčastejšie novoročné predsavzatia: tretie je najväčším prekvapením

Obmedziť alkohol už nie je tak atraktívne predsavzatie ako v minulosti, ale chudnúť by chceli všetci.

2. januára 2020

PF2020

Oslavy Nového roka 2020 naživo: Ohňostroje končia, užite si možno tie posledné

Ochrana životného prostredia a zvierat, zvyšovanie bezpečnosti a pokrok. To sú dôvody, pre ktoré sa z ohňostrojov pomaly stáva prežitok.

31. decembra 2019

Autopedy mohli zmeniť svet

História motorizovaných kolobežiek má vyše sto rokov, kedysi ich jazdili poštári aj dámy

Vynález motorizovanej kolobežky prišiel v nesprávny čas, ale do histórie dopravy sa zapísal veľkými písmenami.

29. decembra 2019

Vlajková loď značky Genesis chce s veľkými motormi konkurovať najmä nemeckej prémii

G90-ka má za sebou ďalšiu modernizáciu. 

23. decembra 2019

Hudobná diaľnica v Maďarsku (video)

Tento zaujímavý počin by sa zišiel aplikovať aj u nás v úseku medzi Bratislavou a Trnavou a možno by sa vodiči jazdiaci v strednom pruhu naučili jazdiť podľa predpisov 🙂

23. decembra 2019

Ďakujeme za priazeň

Veselé Vianoce a PF 2020

Prajeme Vám, aby ste koniec roka 2019 prežili práve tak, ako si predstavujete.

A želáme Vám, aby bol nasledujúci rok 2020 tým najlepším, aký ste kedy zažili.

S pozdravom celý redakčný tím magazínu UnitedLife

23. decembra 2019

Karoq bude Škoda kvôli veľkému záujmu vyrábať už aj v Bratislave

Približne na jeseň budúceho roka je naplánované spustnie výroby na Slovensku.

22. decembra 2019

Priemysel 4.0

Mladí ľudia by sa mali zamerať na 3D tlač, firmy budú potrebovať nových odborníkov

3D tlač by mala začať využívať umelú inteligenciu a nájsť uplatnenie predovšetkým v oblasti zdravotníctva a výroby.

20. decembra 2019

Jedno z najlepšie jazdiacich SUV na trhu prichádza vo vynovenej verzii GTS s 380 koňmi

Porsche Macan spoznávame v športovo ladenom variante.

19. decembra 2019

Spoločnosť ZSE otvorila prvý ultra-rýchly nabíjací HUB pre elektrické vozidlá na Slovensku

Sieť nabíjacích staníc na našom území sa slušne rozrastá.

18. decembra 2019

Píše Radka Malinčáková

Indonézia – krajina mnohých rozdielov, no zároveň veľkej jednoty

Vedeli ste, že obyvatelia Indonézie sa modlia päťkrát denne a ich náboženstvo má zásadný vplyv na ich životy?

17. decembra 2019