Kultúra

Vedeli ste aký príbeh stojí za legendárnym Tádž Mahalom?

  • 13 októbra, 2022
  • 5 min read
Vedeli ste aký príbeh stojí za legendárnym Tádž Mahalom?

Tádž Mahal je úchvatné mauzóleum z bieleho mramoru, ktoré dal postaviť mughulský cisár Shah Jahan, pre svoju milovanú manželku Mumtaz Mahal.

Tádž Mahal, ktorý sa nachádza na južnom brehu rieky Yamuna v Indii, sa staval 22 rokov, a nakoniec bol dokončený v roku 1653.

Táto nádherná pamiatka, považovaná za jeden z nových divov sveta, ohromuje návštevníkov svojou symetriou, štrukturálnou krásou, zložitou kaligrafiou, vykladanými drahokamami a nádhernou záhradou. Viac ako len pamätník v mene manželského partnera, Tádž Mahal, bol vyhlásením trvalej lásky od Shan Jahana k jeho zosnulej spriaznenej duši.

 

Príbeh lásky

V roku 1607 sa Shah Jahan, vnuk Akbara Veľkého, prvýkrát stretol so svojou milovanou.

V tom čase ešte nebol piatym cisárom Mughalskej ríše. Šestnásťročný princ Khurram, ako ho vtedy volali, poletoval po kráľovskom bazáre a flirtoval s dievčatami z vysokopostavených rodín, ktoré obsluhovali stánky.

V jednom z týchto stánkov sa princ Khurram stretol s Arjumandou Banu Begum, 15-ročnou mladou ženou, ktorej otec mal byť čoskoro premiérom, a ktorej teta bola vydatá za otca princa Khurrama.

Hoci to bola láska na prvý pohľad, nebolo im dopriate hneď sa vziať.

Inzercia

 

Tádž Mahal a Mumtaz Mahal. Zdroj: herzindagi.com

 

Princ Khurram sa najprv musel oženiť s Kandahari Begum. Neskôr si vzal aj tretiu ženu.

27. marca 1612 sa princ Khurram a jeho milovaná, ktorej dal meno Mumtaz Mahal („vyvolená z paláca“), zosobášili.

Mumtaz Mahal bola krásna, inteligentná a nežná. Verejnosť bola do nej zamilovaná, v nemalej miere preto, že sa starala o ľudí. Usilovne robila zoznamy vdov a sirôt, aby im dali jedlo a peniaze.

Pár mal spolu 14 detí, ale len sedem sa dožilo detstva. Bolo to narodenie 14. dieťaťa, ktoré zabilo Mumtaz Mahal.

 

Smrť Mumtaz Mahal

V roku 1631, tri roky po vláde Shah Jahana, prebiehalo povstanie vedené chánom Jahanom Lodim.

Shah Jahan vzal svoju armádu a putoval, aby rozdrvil uzurpátora.

Ako obvykle, Mumtaz Mahal sprevádzala Shah Jahanovu stranu napriek tomu, že bola ťažko tehotná. 16. júna 1631 porodila zdravé dievčatko v bohato zdobenom stane uprostred tábora. Spočiatku sa zdalo, že je všetko v poriadku, ale Mumtaz Mahal čoskoro zomrela.

Vo chvíli, keď Shah Jahan dostal správu o stave svojej manželky, ponáhľal sa k nej. Skoro ráno 17. júna, len jeden deň po narodení ich dcéry, zomrela Mumtaz Mahal v manželovom náručí. Ihneď ju pochovali podľa islamskej tradície neďaleko tábora v Burbanpur, no jej telo tam dlho nezostalo.

Záznamy hovoria, že Shah Jahan mal obrovskú úzkosť, odišiel do svojho stanu a osem dní bez prestania plakal. Keď sa vynoril, vyzeral vraj extrémne zostarnutý a mal biele vlasy.

 

 

Mumtaz Mahal a návrat domov

V decembri 1631, keď spor proti chánovi Jahan Lodimu vyhral, ​​Shah Jahan požiadal, aby bolo telo Mumtaz Mahal vykopané a prevezené  700 kilometrov do mesta Agra.

Jej návrat bol obrovským sprievodom s tisíckami vojakov sprevádzajúcich jej telo, spolu so smútiacimi, ktorí vo veľkom lemovali cestu.

Keď sa ostatky Mumtaz Mahala 8. januára 1632 dostali do Agra, boli dočasne pochované v pôde, ktorú daroval šľachtic Raja Jai ​​Singh. Bolo to blízko miesta, kde mal byť postavený Tádž Mahal.

 

Plány na Tádž Mahal

Shah Jahan, naplnený smútkom, vlial svoje emócie do návrhu prepracovaného a drahého mauzólea.

Výnimočné bolo aj tým, že išlo o prvé veľké mauzóleum zasvätené žene.

Hoci nie je známy žiadny hlavný architekt Tádž Mahalu, predpokladá sa, že Shah Jahan, sám nadšený architektúrou, pracoval na plánoch osobne.  Spolupracoval vraj s niekoľkými z najlepších architektov svojej doby.

Zámerom bolo, aby Tádž Mahal, „koruna regiónu“, reprezentoval nebo, Jannah, na Zemi. Shah Jahan nešetril žiadne náklady a na stavbe si dal skutočne záležať.

Mughalská ríša bola v čase vlády Shah Jahana jednou z najbohatších ríš na svete, čo znamenalo, že mal prostriedky na to, aby bol tento monument neporovnateľne veľkolepý. Ale hoci chcel, aby bola úchvatná, chcel ju aj rýchlo postaviť.

Na urýchlenie výroby bolo privezených odhadom 20 000 robotníkov, ktorí boli ubytovaní neďaleko v meste, postavenom špeciálne pre nich, zvanom Mumtazabad!

 

Keď bola Mumtaz Mahal ešte nažive, vytiahla od cisára štyri sľuby

Po prvé, že postaví Tádž Mahal, po druhé, že by sa mal znova oženiť, po tretie, aby bol láskavý k ich deťom, a po štvrté, že navštívi hrob na výročie jej smrti.

Avšak kvôli zlému zdraviu a domácemu väzeniu mu bolo zabránené v dodržaní posledného sľubu.

About Author

Natália Jančušková

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings