Lifestyle

Útok žraloka sa nemusí vždy skončiť smrťou. Pomôcť môžeme tým, že naskáčeme do vody

  • 11 júla, 2022
  • 5 min read
Útok žraloka sa nemusí vždy skončiť smrťou. Pomôcť môžeme tým, že naskáčeme do vody

Klíma sa mení, voda sa otepľuje a žraloky plávajú za potravou čím ďalej tým bližšie k brehu.

Na začiatku mesiaca svet obletela tragická správa spolu s videom, na ktorom plavkyňu v Egypte napadol žralok. Žena bojovala až do poslednej chvíle. Podľa informácií portálu aktuálne.cz sa turistka z Rakúska bránila a chladnokrvného predátora udierala plaveckou plutvou. Na breh sa napokon dostala bez hornej a spodnej končatiny, pričom neskôr svojim zraneniam podľahla.

Pár dní na to nás médiá informovali o tom, že tento incident nebol jediný. Len o dvesto metrov ďalej v zátoke južne od Hurghady našli ďalšiu obeť, ktorá pochádzala z Rumunska. Pravdepodobne útočil ten istý „jedinec“.

Žraloky sú v tejto oblasti bežné

Egyptské úrady na situáciu reagovali, avšak nie tak promptne, ako by sa očakávalo. Pláž uzatvorili na tri dni až po druhom fatálnom útoku. Hoci k takémuto rozhodnutiu mohlo dôjsť skôr, tak odborníci sa zhodujú, že vyľudnenie mora môže žraloka vyhnať z oblasti, pretože bude hľadať „potravu“ inde.

Agentúra AFP pripomína, že pri pobreží Červeného mora sa bežne vyskytujú žraloky, nejde o žiadnu raritu, avšak len zriedkavo napádajú ľudí.

 

Plavčíci o žralokovi vedeli

Pobrežná hliadka situáciu absolútne nezvládla. Na povrch sa dostali informácie o tom, že turisti plavčíkov na žraloka upozornili, a to pätnásť minút pred incidentom. Miestni mali dovolenkárov vysmiať a povedať im, že v tejto oblasti sa žraloky nikdy nevyskytovali. S informáciou prišla TV Markíza.

Polícia údajne zakázala svedkom natáčať incident a prikázala im vymazať materiál. ILUSTRAČNÁ FOTOGRAFIA

A čo na to odborník?

K nedávnej situácii sa pre DVTV vyjadril Richard Jaroněk – milovník a fotograf žralokov.

Inzercia

Richard tvrdí, že útoky žralokov na ľudí sú ojedinelé a vzácne. Myslí si, že v konečnom dôsledku za všetko môže ľudstvo, keďže nás predátori takýmto spôsobom kontaktujú. Mení sa klíma a oni musia plávať za teplým prúdom (tam, kde je potrava).  Nehovoriac o tom, že žraloky majú prázdnu „špajzu“, pretože sme im vyhubili ryby, tulene, tučniaky či chobotnice – dokonca aj žraloky, ktorými sa živia.

Mali naskákať do vody

Podľa odborníka mali ľudia hromadne naskákať do vody (aspoň päť chlapov). Tento druh pásožiabrovcov nikdy neútočí v skupine (žraloky sú samotári). Keď žralok vycíti a uvidí, že druhá strana je v prevahe, tak sa stiahne a odpláva. V ideálnom svete by sme mali mať niečo na obranu napr. palicu, ktorou by sme bodli predátora do slabiny (nos, žiabre, spodok brucha).

Vhodným príkladom je reakcia dovolenkárov v Turecku. Len dva dni po mediálnej panike ohľadom žraloka v Egypte, sa ďalší objavil na juhozápade Turecka. Odvážna dvojica mužov neváhala ani minútu a na zahnanie morského predátora použila mop. Ranami do hlavy ho vyhnali a predišlo sa tak nešťastiu.

Žraloky neútočia hneď, sú pomerne plaché a zvedavé. Musia si svoju korisť poriadne obzrieť, čo trvá desiatky minút. ILUSTRAČNÁ FOTOGRAFIA

Žralok vycíti náš strach, preto sa snažíme byť v pokoji. Neustále sa mu pozeráme do očí. Žraloky milujú moment prekvapenia, preto útočia výlučne zozadu. Podľa slov Richarda Jaroněka by sme s ním mali udržiavať očný kontakt, čo nám poskytne značnú výhodu. Ak nemáme k dispozícii žiadnu obrannú zbraň, tak by sme mali žraloka odkláňať rukami (chytíme ho za nos a odkloníme ho).

Ak mu dáte najavo, že o ňom viete, prestanete ho zaujímať

Lesklé veci musia zostať doma

Richard Jaroněk upozorňuje, aby si plavci nebrali do vody lesklé veci, napríklad hodinky. Na základe odrazov žralok vydedukuje, že ide o chrbát ryby (potravy). Preto sa môže prísť na vlastné oči presvedčiť, či mu náhodou nebudeme chutiť. Ak dôjde k tomu, že nás žralok napadne, tak za žiadnych okolností sa nesmieme mykať. Nezáleží na tom, či mu prstami na ruke dokážeme obhmatať jazyk, dôležité je nepohnúť sa, aby sme si nepotrhali svaly (v opačnom prípade by sme o končatinu prišli).

Odborník vysvetľuje, že žralokovi nebudeme chutiť, pretože nás prišiel iba „okoštovať“, napokon nás pustí. V tú chvíľu musíme vytiahnuť ruku, čo predstavuje moment prekvapenia, ktorý ho „znechutí“. Morské predátory majú radi rýchlu korisť, nechcú s ňou pridlho zápasiť. Preto je vysoká pravdepodobnosť, že odpláva

 

About Author

Lola Varini

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings