Umelá inteligencia

Umelá inteligencia už nebude problém pre obchod s digitálnymi hrami Steam

Steam ešte v júni zamietol hru, ktorá obsahovala prvky vygenerované umelou inteligenciou. Teraz by ju už distribuovala.
Kedysi sa obávali porušovania autorských práv tretích strán, teraz považujú za hrozbu "nezákonný a porušujúci obsah."

Vývojári počítačových hier častokrát strávili nespočetne hodín, aby vytvorili, čo najlepšiu možnú hru. S nástupom nových modelov generatívnej umelej inteligencie si však uvedomili, že tento nástroj dokáže uľahčiť niektoré úkony pri vytváraní videohier.

Počas toho ako herné štúdia experimentovali s technologickou novinkou, digitálny obchod Steam uvažoval, ako postupovať, keď začnú prichádzať prvé žiadosti o publikovanie hier, ktorých vývoj poznamenal použitie generatívnej umelej inteligencie.

Jeden z týchto prípadov sa dostal do pozornosti vďaka anonymnému vývojárovi, ktorý sa podelil so svojou skúsenosťou na sociálnej sieti Reddit. Steam v júny minulého roku vyhodnotil, že v jeho hre sa môžu nachádzať prvky, ktoré patria tretím stranám a požiadali ho, aby ich odstránil. K náprave z ich strany nedošlo ani po tom, čo tak urobil.

Tento prístup však bude minulosťou, keďže 10. januára spoločnosť uverejnila príspevok na ich blogu, v ktorom hovoria o zmenách v pravidlách. Nastavili niekoľko predpisov, ktoré musia herné štúdia dodržať a potvrdili, že ich cieľom je publikovať „drvivú väčšinu hier, ktoré používajú [umelú inteligenciu]“.

Viacero využití umelej inteligencie

Spoločnosť Steam vo svojom príspevku uvádza, že budú rozlišovať medzi dvomi spôsobmi použitia umelej inteligencie. Prvým z nich je použitie umelej inteligencie na vytvorenie takzvaných „vopred vytvorených” prvkov, teda počítačového kódu, zvuku či vizuálov.

umela inteligencia steam

Vývojári z Embark Studios použili umelú inteligenciu, aby nadabovali niektoré postavy v ich hre The Finals. Zdroj: unsplash.com/@axville

Druhý spôsob nazvali „živé generovanie“. Steam toto použitie popisuje ako vytváranie akéhokoľvek obsahu počas toho, ako je hra spustená. Tento spôsob by mohli herné štúdia použiť, aby vytvorili zaujímavejšie nehrateľné postavy, ktoré by reagovali na hráčove akcie.

Ako uvádza portál HernáZóna.sk, v súčasnosti tieto postavy disponujú iba niekoľkými vopred pripravenými dialógmi, čo ich robí predvídateľnými. Microsoft Xbox teraz spolupracuje so spoločnosťou InWorld, aby sa priblížili bližšie k tomuto cieľu.

Steam vo svojom vyjadrení ďalej uvádza, že vývojári po novom musia uviesť, akým spôsobom použili umelú inteligenciu pri jej vytvorení. Tieto údaje chcú zobrazovať aj na stránke hry, „aby zákazníci vedeli, ako hra využíva umelú inteligenciu“.

Hrozba v podobe nezákonného obsahu

Spoločnosť prevádzkujúca obchod s digitálnymi hrami v príspevku viackrát spomína „nezákonný a porušujúci obsah“. Vývojári sa Zmluvou o distribúcii zaväzujú, že ich hra neobsahuje takýto obsah. Všetky hry zároveň prejdú pred vydaním kontrolou.

Týmto spôsobom chcú ochrániť seba, ale aj konzumentov, pred vlnou nových titulov, ktoré sa pokúsia dostať spomínaný obsah na ich platformu. Vzhľadom na to, že umelá inteligencia dokáže urýchliť proces tvorby hier, je pravdepodobné, že sa počet porušujúcich titulov zvýši.

umela inteligencia steam

Počas roku 2023 vyšlo na platforme Steam až 14523 hier. Zdroj: unsplash.com/@alexhaney

Táto obava spoločnosti je pochopiteľná, keďže ich príspevok vyšiel len mesiac po tom, čo Standford University zverejnila ich štúdiu. Tá poukazuje na to, že niektoré dáta, ktoré spoločnosti použili pri trénovaní modelov umelej inteligencie, napríklad Stable Diffusion, zachytávajú zneužívanie dieťaťa.

Keďže spoločnosť nedokáže zachytiť obsah, ktorý je generovaný počas hrania, v tomto prípade zohrajú dôležitú rolu hráči. Nový systém im umožní nahlásiť takýto obsah prostredníctvom funkcie Steam Overlay, ktorá hráčom poskytuje viacero funkcií.

Možno zmeny v budúcnosti

V minulosti sme viackrát poukázali na to, že spoločnosti so zameraním na vývoj modelov umelých inteligencií môžu porušovať autorské práva. Koncom minulého roku sme vás informovali o tom, že denník The New York Times zažaloval OpenAI a Microsoft.

Proti týmto spoločnostiam bolo podaných viacero žalôb, pričom rozhodnutie súdov v týchto prípadoch by mohlo mať obrovský dopad na ďalší vývoj legislatívnych predpisov v oblasti autorských práv a vývoja či používania umelej inteligencie.

Vzhľadom na doterajšie konanie digitálneho obchodu, je jasné, že s problematikou sú oboznámený. Zrejme ide aj o hlavný dôvod, prečo sa spoločnosť odhodlala k zmenám až teraz. Zatiaľ čo Steam na seba nechal čakať, iné spoločnosti s týmto obsahom problém nemali.

Digitálna platforma si uvedomuje, že nové pravidlá sa v budúcnosti môžu opäť zmeniť. V príspevku uviedli: „Aj naďalej sa budeme učiť z hier predkladaných do služby Steam a z právneho pokroku v oblasti umelej inteligencie a podľa potreby toto rozhodnutie prehodnotíme.“

Pokračujte na ďalší príspevok »



Príbehy slávnych

From Zero to Hero – ako sa z ľudí na dne stali superboháči

  • Cesta k úspechu býva neraz tŕnistá. Presvedčili sa o tom aj mnohé slávne osobnosti, ktorých meno dnes pozná značná časť svetovej populácie.
  • Ako sa Ralph Lauren stal svetovou módnou ikonou? Je kľúčom k úspechu tvrdá práca, dobrý nápad a jasný cieľ, alebo ide len o dielo náhody? V skutočnosti je to kombinácia všetkých týchto faktorov.