Herný priemysel
Iba 13-ročný chlapec porazil Tetris, zapísal sa do videohernej histórie
Willis Gibson, známy pod prezývkou Blue Scuti, dokázal to, o čom si myslel, že je nemožné.
Tetris je síce nekonečná hra, ale pokiaľ ju hráte dostatočne dlho, zmrzne a vy nad ňou "vyhráte".
Vďaka jednoduchosti a rýchlemu tempu sa z Tetrisu stala jedna z najznámejších a najpopulárnejších videohier všetkých čias. Hra je natoľko populárna, že aj napriek svojmu veku, stále láka aj mladšie publikum, vrátane 13-ročného Willisa Gibsona.
Tínedžerovi s hernou prezývkou „Blue Scuti“ z amerického štátu Oklahoma sa podarilo niečo, o čom si všetci doposiaľ mysleli, že je nemožné. Po 38 minútach hrania verzie hry pre japonskú konzolu Nintendo Entertainment System, sa stal prvým človekom, ktorý „vyhral“ Tetris.
Ide o jedinečný úspech, ktorý sa mu podarilo zachytiť na video, ktoré 2. januára nahral na svoj YouTube kanál. V momente, keď sa mu podarilo nad hrou zvíťaziť, niekoľkokrát vykríkol: „Ó môj bože“. Po chvíli dodal: „Omdliem, necítim si prsty na rukách.“
V popise pod videom uviedol: „Keď som začal hrať túto hru, nikdy som nečakal, že ju niekedy rozbijem alebo porazím.“ Willis sa totiž Tetrisu venuje aj súťažne. Ako uvádza portál Gamespot, v októbri sa umiestnil na treťom mieste na Majstrovstvách sveta v klasickom Tetrise.
Jednoduchá hra, náročná výhra
Za prvou verziou tejto legendárnej hry stojí ruský počítačový inžinier Alexej Pažitnov, ktorý sa pri jej vytváraní inšpiroval skladačkou Pentomino. Tú zjednodušil a pretvoril do prvej verzie Tetrisu, ktorá vznikla pre sovietmi vyrábaný počítač Elektronika 60, píše portál History.
Hra spočíva v tom, že hráč manipuluje s padajúcimi geometrickými tvarmi, ktoré sa skladajú zo štyroch rovnakých štvorcoch. Tie ukladá na hraciu plochu tvorenú štvorcovou mriežkou tak, aby vyplnil riadok. Pokiaľ sa mu to podarí, riadok zmizne a uvoľní miesto pre ďalšie tvary.
Avšak podobne ako v iných hrách, aj v Tetrise môžete prehrať. V prípade, že geometrické tvary – tetrominy – neukladáte efektívne, začnú sa hromadiť a dostane sa do vrchnej časti hracej plochy. V momente, keď už nie je možné položiť ďalší útvar, prehrávate a hra sa končí.
Týmto spôsobom môže hra teoreticky pokračovať do nekonečna. Portál 404 Media informuje, že Willisovi sa podarilo zvíťaziť tým, že hru dostal do takzvanej „obrazovky smrti“. To sa do nedávna považovalo za nemožné, pretože pred ním sa to podarilo len umelej inteligencii.
Ako hrajú profesionáli?
Verzia hry pre Nintendo Entertainment System vyšla ešte v roku 1989, pričom jej vývojári pravdepodobne netušili, ako úspešná naozaj bude. Takmer 35 rokov po prvom vydaní na túto konzolu, sa opäť stala terčom záujmu hráčskej komunity.
Pokorenie nového rekordu a „porazenie“ hry by však nebolo možné, ak by nevznikli viaceré metódy hrania. Fox News uverejnil vyjadrenie Davida Macdonalda, youtubera s prezývkou aGameScout. Podľa neho sa hráči na začiatku nevedeli dostať v hre príliš ďaleko.
„Zasekli sa v 20. a 30. leveloch, pretože nepoznali techniky, ako sa dostať ďalej,“ uviedol Macdonald. Obzvlášť ťažká bola 29. úroveň, pretože bloky začali padať rýchlejšie, ako dokázal herný ovládač reagovať. Táto úroveň bola dlhé roky neprekročená.

O tom, ako sa spopularizoval Tetris vznikol aj film s rovnakým menom. Zdroj: unsplash.com/@landerdenys
Postupom času však hráči prišli na spôsob, ako prelomiť tento rekord. Ako prvá prišla metóda „hypertapping“, ktorá spočívala v rytmickom rozvibrovaní palca na tlačidle. Po niekoľkých rokoch už ani táto nebola účinná a súťaživý hráči prešli na metódu rolovania.
Ide o spôsob stláčania tlačidiel ovládača, pri ktorom palcom prechádzať po tlačidle a prstami búchate po zadnej strane ovládača. Vďaka nemu hráči, vrátane Willisa, dokážu stlačiť tlačidlo až 20-krát za sekundu, čo je o osem viac než pri hypertappovaní.
Mladý a obdivovaný
Willis sa nestal iba prvým človekom, ktorý „pokoril“ Tetris, no zároveň prekonal niekoľko svetových rekordov – najvyššie celkové skóre, najvyššia dosiahnutá úroveň a najvyšší počet vyčistených riadkov. Svoj úspech venoval jeho nedávno zosnulému otcovi, Adamovi.
Na základe publikovaného videa si získal mnoho obdivovateľov. Prezident Majstrovstiev sveta v klasickom Tetrise Vince Clementine prehovoril o jeho úspechu pre denník The New York Times: „V podstate je to niečo, čo ešte pred pár rokmi všetci považovali za nemožné.“
Všetkého však veľa škodí. V predchádzajúcom článku sme vás informovali o tetrisovom efekte. Ten sa vyskytuje po dlhodobom vykonávaní opakovanej činnosti, napríklad hraní Tetrisu, pričom v jeho dôsledku môžete zažívať halucinácie pri zaspávaní – vidiny padajúcich kociek.