fbpx
Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Cookies a sledovanie môžete vypnúť.

Ako vzniká ilustrácia

Čítanie na 4 min.

Tajný život knižnej ilustrácie

Stalo sa vám, že vo vás zarezonoval obrázok z detskej knižky tak, že si ho pamätáte dodnes? Možno ste sa nad tým nikdy nezamysleli, ale vytvoriť takýto malý obrázok do knihy je niekedy práca aj na viac dní. Poďme sa spolu pozrieť na zaujímavý životný cyklus knižnej ilustrácie.

Informácie o tomto príspevku

Vydané 12. októbra 2021
Zverejnil

Obsahuje tieto témy: , , , ,

Som študentkou prírodných vied. Od roku 2013 do 2019 som pôsobila v štátnej reprezentácii ako vrcholová športovkyňa v karate. Momentálne sa venujem vzdelávaniu a svojím záľubám. Na stránkach UnitedLife.sk sa venujem umeniu a zaujímavostiam zo sveta.

Sledujte UnitedLife na Instagrame
Sledujte UnitedLife ako e-mailový newsletter

Ako hodnotíte tento príspevok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. 0

knižná ilustrácia

Knižná ilustrácia (Zdroj: Thought Catalog, upravený)

Knižná ilustrácia vie urobiť s knihou divy. Nie nadarmo sa hovorí, že obal predáva. Častokrát nás práve zaujímavá titulná strana upúta a siahneme po knihe. Aj keď sú knižné ilustrácie určené na to, aby nám sprostredkovali nevšedný zážitok z knižného diela, proces ich tvorby je sám o sebe rovnako fascinujúci.

Dobrá knižná ilustrácia, aká to je?

U dobrých knižných ilustrácii sa cení hlavne originalita, autentickosť a neopakovateľnosť. Nemala by byť veľmi nápadná až agresívna, ak to povaha diela nevyžaduje. Predsa len, slúži na doplnenie a ozvláštnenie textu. Možno to na prvý pohľad tak nevyzerá, ale dobrá ilustrácia by nemala kopírovať obsah textu doslovne. Mala by podávať nové pohľady, nad ktorými sa čitateľ zamyslí. Takisto je dobré, keď doplní našu fantáziu o nové prvky, ale nechá priestor na ďalšie rozvíjanie príbehu.

Dlhý životný cyklus jednej ilustrácie

  • Ako to už býva, prvým a najdôležitejším krokom je nápad. V tejto fáze autor premýšľa nad rôznymi zobrazeniami danej úlohy. Vyberá si, ktoré časti alebo scény by mali byť ilustrované. Takisto v tejto fáze, kreslí veľké množstvá konceptov. Od úplne nudných až po totálne šialené.
  • Po ťažkom tréningu mozgových závitov a kreatívnych centier, si autor, vydavateľ alebo zadávateľ úlohy vyberie finálny koncept vhodný na spracovanie. V druhej etape autor prechádza ku skicovaniu (tvorbe jednoduchých nákresov).
sketch

Skica (Ilustračná foto: Charlota Blunarova)

  • Zatiaľ je všetka práca na papieri, no nastáva čas premiestniť ju do počítača. Na to slúžia grafické vektorové programy. Jednotlivé skice sa prekreslia pomocou grafického programu do vektorového formátu.
  • Nasledujúca fáza je naozaj zábavná. Mohli by sme ju nazvať výber a aplikácia farieb. Síce to znie naozaj jednoducho, ale za výberom vhodných odtieňov a farieb stojí hotová veda. Ako sme už písali v minulých článkoch, farby tvoria neoddeliteľnú súčasť našej komunikácie. Takisto môžeme s istotou povedať, že jedným z najdôležitejších aspektov akéhokoľvek dizajnu alebo ilustrácie je farebnosť. Pomocou farieb dokážeme vytvoriť jedinečný štýl, zanechať dojem alebo vytvoriť emóciu. Farby sú pri správnom použití veľmi mocné.
teoria farieb

Teória farieb (Ilustračná foto: Taylor Heery)

  • Jedným z finálnych krokov počas tvorby je pridávanie detailov. Drobnosti ako tiene, odlesky, objekty v pozadí a rôzne predmety dokážu vyplniť scénu a urobiť ju viac uveriteľnou. V tomto kroku sa môžu pridať aj plánované nedokonalosti, ako je textúra alebo šum, čo spôsobí, že ilustrácia bude pôsobiť prirodzenejšie.
  • Keď je ilustrácia konečne hotová pridá sa k nej text. Následne sa knižka nechá vytlačiť a zviazať.
  • Po všetkých možných formalitách a vybavovaniach putuje knižka aj spolu s ilustráciami na pult v kníhkupectve.
  • Pre autora textu knihy ale aj ilustrácii prichádza teraz najdôležitejšia a finálna časť celého projektu. Dochádza k nej vtedy, keď si kniha nájde svojho majiteľa. Od teraz si každá ilustrácia žije vlastný život v hlave pozorného čitateľa.

Najznámejší ilustrátori detských kníh

Quentin Blake (1932–doteraz)

Quentin Blake je jedným z najlepších ilustrátorov britskej literárnej scény, ktorý sa počas svojej kariéry podieľal na viac ako 250 knihách. Veľká časť jeho slávy pochádza z jeho spolupráce so spisovateľom Roaldom Dahlom. S Dahlom začal spolupracovať v polovici 20. storočia, pričom spolu vytvorili niektoré z najvýznamnejších literárnych klasík, ako napríklad Jakub a obria broskyňa (1961), Willy Wonka a továreň na čokoládu (1964), The BFG (1982), Matilda (1988) a mnohé ďalšie.

 

Virginia Lee Burton (1909–1968)

Virginia Lee Burtonová bola úspešná umelkyňa a ilustrátorka, ktorá sa podieľala na tvorbe klasických detských kníh zameraných na to, ako sa vyrovnať so spoločenskými zmenami v reakcii na technologický pokrok. Jej najvýznamnejšia kniha Malý dom (1942) rozpráva dojímavý príbeh o vidieckom domčeku, ktorý pohltí mesto, ktoré sa okolo neho rozrastá.

Eric Carle (1929–doteraz)

Kariéra knižného ilustrátora Erica Carle začalo po návrhu jednej reklamy, ktorá zaujala spisovateľa Billa Martina Jr. Ten poveril výtvarníka, aby ilustroval jeho knižnú klasiku z roku 1967 Hnedý medveď. Odvtedy začal Carle aj sám písať a ilustrovať svoje vlastné detské knihy, vrátane tej najznámejšej, Veľmi hladná húsenica (1969).

Sledujte UnitedLife na Instagrame
Sledujte UnitedLife ako e-mailový newsletter

Ako hodnotíte tento príspevok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. 0

Informácie o tomto príspevku

Vydané 12. októbra 2021
Zverejnil

Obsahuje tieto témy: , , , ,

Som študentkou prírodných vied. Od roku 2013 do 2019 som pôsobila v štátnej reprezentácii ako vrcholová športovkyňa v karate. Momentálne sa venujem vzdelávaniu a svojím záľubám. Na stránkach UnitedLife.sk sa venujem umeniu a zaujímavostiam zo sveta.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu.
Cookies a sledovanie môžete vypnúť.

Prihláste sa na odber nášho newslettera

Posielame výhradne editorov výber článkov
maximálne 1 newsletter týždenne a bez akýchkoľvek reklám.


Prejsť na stránku inzerenta: AVISMaxirent.sk

Zavrieť reklamu