Lifestyle

Sú okuliare blokujúce modré svetlo podvod alebo naozaj fungujú?

  • 14 februára, 2022
  • 4 min read
Sú okuliare blokujúce modré svetlo podvod alebo naozaj fungujú?

Faktom je, že mnohí z nás trávia veľa času pred digitálnymi obrazovkami (počítače, televízie, tablety, telefóny a podobne). Nie je tajomstvom, že používanie elektrických zariadení pred spaním, ktoré vyžarujú modré svetlo, nie sú zdraviu prospešné. Takáto ,,zlá“ nočná rutina môže narušiť vnútorné hodiny nášho tela. V momente, keď si uvedomíme negatívne zmeny, tak začneme hľadať riešenia.

Keďže žijeme v ére digitálneho sveta, tak sa musíme vysporiadať so všetkými jeho negatívnymi dôsledkami. Nosenie okuliarov, ktoré blokujú škodlivé svetlo znieť ako dobré riešenie, ale nedávna štúdia zistila, že existuje len málo dôkazov, ktoré podporujú toto tvrdenie. ILUSTRAČNÁ FOTOGRAFIA

ČO JE TO MODRÉ SVETLO?

Modré svetlo je viditeľné svetlo s vlnovou dĺžkou medzi 400 a 450 nanometrami (nm). Prakticky je prítomné úplne všade, dokonca aj vtedy, keď ho vnímané ako biele. Nachádza sa všade okolo nás, tak ako aj ostatné farby. Slnko vyžaruje modré svetlo. Rovnako žiarovky. Ľudia sú vystavení väčšiemu množstvu modrého svetla než kedykoľvek predtým, kvôli enormnému používaniu elektronických zariadení.

Obrazovky počítačov a notebookov, televízory s plochou obrazovkou, mobilné telefóny a tablety využívajú technológie LED s vysokým obsahom modrého svetla.

VEDĽAJŠIE ÚČINKY VYSTAVENIA MODRÉMU SVETLU

Súčasný výskum naznačuje, že modré svetlo z počítačových obrazoviek nepredstavuje závažné riziko pre naše oči. Avšak, vedci pozorujú nežiadúce vedľajšie účinky ako napríklad – únava zraku a poruchy spánku. V dôsledku silného marketingu vnímame modré svetlo, ako niečo negatívne. No, je aj naším veľkým pomocníkom.

INZERCIA

MODRÉ SVETLO A SPÁNOK 

Štúdia z roku 2015 zistila, že keď sú ľudia pravidelne vystavení modrému svetlu vo večerných hodinách, ich telo prestane uvoľňovať dostatok melatonínu (hormon spánku), čím sa narušia ich spánkové cykly. Okrem toho odďaľuje načasovanie REM spánku a znižuje bdelosť, čo môže mať nepriaznivý vplyv na náš každodenný výkon, zdravie a bezpečnosť.

MODRÉ SVETLO A ZRAK  

Používanie digitálnych zariadení môže viesť k únave zraku. Výskum z roku 2019 potvrdil, že ľudia častejšie trpia na bolesť hlavy, únavu oči, suché oči, boľavé oči či očné nepohodlie. Avšak je veľmi dôležité podotknúť, že za únavou zraku nestojí modré svetlo, ale počítačové obrazovky.

INZERCIA
Digitálna únava očí znamená pre každého niečo iné, ale vo všeobecnosti súvisí so systémom zaostrovania očí. ILUSTRAČNÁ FOTOGRAFIA

OKULIARE BLOKUJÚCE MODRÉ SVETLO

Okuliare blokujúce modré svetlo majú špeciálne vytvorené šošovky, o ktorých sa hovorí, že blokujú alebo filtrujú modré svetlo vyžarujúce z obrazoviek. Z reklám vieme, že takéto okuliare by mali naše oči dostatočne ochrániť a v ideálnom svete by nás mali zbaviť nespavosti. Otázka znie, či je to naozaj tak.

Možno vás to prekvapí, ale za mnohé problémy s očami nemôže modré svetlo, ale počítačové obrazovky. Znie to šialene, ale je to tak. Naše oči sa pri pozeraní na obrazovku neustále pohybujú a zaostrujú. Keď sa príliš často pozeráme na obrazovku zabúdame pravidelne žmurkať, a to je kameň úrazu. Očná rohovka je podráždená a suchá. Keď chceme očiam uľaviť, mali by sme sa odvrátiť od počítača a zamerať sa na nejaký predmet, ktorý je ďaleko od nás.

Inzercia

NIE SÚ POTREBNÉ 

Ak premýšľate nad tým či investovať peniaze do okuliarov, tak odborníci sa zhodli na tom, že to nie je potrebné. Údajne neexistuje žiadny dôkaz o tom, že okuliare blokujúce modré svetlo skutočne pomáhajú. Účinnejšími sa zdajú byť cvičenia spoza počítača. Mali by sme sa riadiť pravidlom 20/20/20. Každých minút by sme sa mali na 20 sekúnd pozrieť na objekt, ktorý je vzdialený približne 20 stôp (cca 6 metrov).

Teda v konečnom dôsledku okuliare na modré svetlo absolútne nepotrebujeme. Peniaze môžeme využiť aj efektívnejšie, ako podľahnúť marketingovému ošiaľu. TU nájdete video, v ktorom sa hovorí, že len oranžový a červený filter na okuliaroch skutočne pohltí škodlivé modré svetlo.

About Author

Lola Varini

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings