GDPRTáto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu.Cookies a sledovanie môžete vypnúť
EXTRA Lifestyle

Prečo sú sociálne siete návykové?

  • 25 apríla, 2022
  • 4 min read
Prečo sú sociálne siete návykové?

Sociálne médiá sú navrhnuté tak, aby udržali našu pozornosť, čo najdlhšie. Schválne, koľkokrát ste sa pristihli pri prezeraní obsahu, že už uplynula hodina?

Online platformy majú mnoho výhod, existuje však riziko, že sa stanú problematickými (návykovými). Jediné, čo môžeme ako spoločnosť urobiť je, že budeme informovaní o povahe sociálnych médií a budeme ich vedome používať.

Poďme sa teda pozrieť na 5 príčin, ktoré spôsobujú závislosť na sociálnych sieťach

NEKONEČNOSŤ

Na rozdiel od filmov, kníh alebo hier, sociálne siete ponúkajú používateľom neobmedzený obsah. Zakaždým, keď prstom potiahneme nadol, na obrazovke sa načítajú novšie a novšie informácie. Tým pádom bezducho rolujujeme až do zbláznenia. V angličtine sa tento pojem označuje ako „doomscrolling“. Je to činnosť, pri ktorej si ani nevšimneme množstvo negatívnych informácií, ktoré počas dňa absorbujeme. Podľa klinických psychológov nás doomscrolling uväzňuje v „začarovanom cykle negativity“, čoho dôsledkom môže byť úzkostná porucha.

SPÄTNÁ VÄZBA A SOCIÁLNE ODMENY

Predstavte si ako by vyzerali sociálne siete bez spätnej väzby – ,,páči sa mi to“ alebo komentovania. Nepredstaviteľné však? Zdieľanie fotografií je jednou z najpopulárnejších online aktivít. Mnoho štúdií sa v záveroch na túto problematiku rozchádza. Zatiaľ čo jedna strana tvrdí, že publikovanie fotiek/videí náladu zlepšuje, druhá presadzuje opak.

Výskum z roku 2020 sa zameral vzťah medzi blahobytom a sociálnymi odmenami generovanými zdieľaním rôznych typov fotografií. Prieskumu sa zúčastnilo takmer 400 ľudí, pričom sa zistilo, že pozitívna spätná väzba predstavuje odmenu, ktorú túžime zažívať dookola. Najväčšiu pohodu zažívame, ak zdieľame vlastné fotografie.

Po čase môžeme začať túžiť po týchto odmenách, začneme uverejňovať video za videom alebo obrázok za obrázkom, len aby sme získali vytúžené „páči sa mi“ predstavujúce sociálne posilnenie. ILUSTRAČNÁ FOTOGRAFIA

KRÁTKE PRÍSPEVKY A VIDEÁ, KTORÉ UPÚTAJÚ POZORNOSŤ

Jedným z dôvodov, prečo ľudia všetkých vekových kategórií milujú sociálne médiá je, že príspevky sú krátke a ľahko stráviteľné. Tweety majú rozsah od 1 do 280 znakov. Videá na TikToku a na Instagrame môžu trvať niekoľko sekúnd. Na rozdiel od pozerania dvojhodinového filmu alebo čítania kníh, tento krátky podnetný obsah ľahko upúta našu pozornosť, paradoxne až na niekoľko hodín.

PRISPÔSOBENIE OBSAHU POMOCOU ALGORITMOV

Platformy internetových gigantov zhromažďujú údaje používateľov, čo je v podstate legálne, pretože pri registrácii odovzdáme spoločnosti súhlas s ich podmienkami. Oni následne akumulujú všetky informácie o tom na čo klikáme, ako dlho si prezeráme príspevok, komu posielame správy a do akých skupín sa pripájame. Dokonca prijímajú aj údaje z iných webových stránok, s ktorými spolupracujú. Po tomto procese sa použijú algoritmy na prispôsobenie obsahu používateľov tak, aby zodpovedali ich preferenciám.

Faktom je, že navštevujeme aplikácie, ktoré nám poskytnú obsah, ktorý  nás zaujíma. Od obrázkov, krátkych videí, príbehov až po rôzne odporúčania.

Stránky sociálnych médií vytvárajú jedinečné algoritmy pre každého, kto používa ich platformu. To znamená, že žiadna dvojica ľudí nebude mať presne identický informačný kanál sociálnych médií ILUSTRAČNÁ FOTOGRAFIA

NÁVRHY NA ZAPOJENIE

Ďalším spôsobom, ako nás pohltia sociálne médiá, sú premyslené výzvy, ktoré nás prinútia vyvinúť aktivitu. Postrčia nás. Môžeme napríklad dostať upozornenie, že má niekto narodeniny. Teda mali by sme sa mu ozvať prostredníctvom danej sociálnej siete. Tiež nám často vyhadzuje zoznam ľudí, ktorých by sme ,,mohli“ poznať. Takýmto spôsobom sa opäť od telefónu neodtrhneme a začíname rolovať

V konečnom dôsledku sociálne siete sú súčasťou nášho života. Prichádzajú s výhodami, ale aj  negatívnymi dôsledkami. Ako spotrebitelia musíme byť informovaní o návykových vlastnostiach sociálnych médií a robiť rozhodnutia, ktoré nám pomôžu prevziať kontrolu. Nemôže sa stať, že nás bude ovládať aplikácia.

About Author

Lola Varini