GDPRTáto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu.Cookies a sledovanie môžete vypnúť
Ekonomika a Biznis EXTRA

Pracujete z domu? Môže to byť to najlepšie, ale aj najhoršie pracovisko. Tipy ako vyťažiť z home office maximum

  • 18 augusta, 2022
  • 6 min read
Pracujete z domu? Môže to byť to najlepšie, ale aj najhoršie pracovisko. Tipy ako vyťažiť z home office maximum

Jednou z najväčších výhod života na voľnej nohe je sloboda pracovať z domu. Nemám na to žiadne tvrdé fakty – ale odhadujem, že 7 z 10 freelancerov pracuje priamo zo svojho domu či bytu. A aspoň šesť z nich sa na to neustále sťažuje. Majú na to svoje dôvody.

 

Výhody a nevýhody domácej kancelárie

Práca z domu má mnoho výhod:

  • Väčšia kontrola nad svojím časom.
  • Možnosť ľahšie zosúladiť pracovný a rodinný život.
  • Žiadne dochádzanie do práce.
  • Menej stresu.
  • Priestor je váš, rovnako jeho vybavenie.
  • Žiadny formálny dress code.
  • Ušetríte peniaze za cestovanie, stravovanie či prenájom priestorov.

Nevýhody práce z domu spočívajú predovšetkým v rozptyľovaní pozornosti. Medzi tie najčastejšie patrí:

  • Váš partner alebo deti potrebujú vašu pomoc a prítomnosť.
  • Narušený biorytmus bdelosti a spánku.
  • Venovanie sa koníčkom namiesto práce.
  • Občerstvenie, káva, občerstvenie, celkovo čas strávený prípravou jedla a stravovaním
  • Pomoc s domácimi prácami počas pracovnej doby.
  • Návštevy vo vašej domácnosti.
  • Náhodné nekonečné zvuky v domácnosti – televízor, deti, vysávač, práčka, to všetko vyrušuje, aj keď si to prv nepripúšťate.

 

Možno čítate tento zoznam a hovoríte si, že „tieto veci znejú skôr ako privilégiá, nie ako rozptýlenie“, a do určitej miery máte pravdu.

Ale keď sa snažíte sústrediť, byť produktívni a robiť skutočnú prácu, hranie vašich detí s loptou vedľa vás môže byť trochu rušivé, nemyslíte?

Je v poriadku to povedať nahlas, že práca z domu má svoje výzvy a riziká. Ak to robíte už nejaký čas, som si istý, že presne viete, čo tým myslím.

Zrátané a podčiarknuté – práca z domácej kancelárie je úžasná, no zároveň náročná. Neraz náročnejšia ako práca niekde vo firme.

Keďže týmto životným štýlom žijem už mnoho rokov, našiel som viacero tipov, trikov a zmien myslenia, ktoré mi pomáhajú vyťažiť maximum z práce z domu – a o to sa chcem dnes s vami podeliť.

 

Majte vyhradený kancelársky priestor

Nemôžem zdôrazniť, aké je to dôležité. Je to kľúč k úspešnej práci z domu.

Akokoľvek to môže znieť cool, vziať si notebook a pracovať z pohovky, na balkóne alebo na dvore, žiadne z týchto miest vám neumožňuje byť plne produktívni po dlhú dobu. To platí najmä vtedy, ak pracujete v kreatívnej oblasti (ako ja) a potrebujete viacero displejov alebo dobrú sadu reproduktorov.

Výhodou správnej miestnosti je, že môžete zavrieť dvere, odpojiť sa od bezprostredného rozptýlenia a nastaviť jasnú bariéru medzi priestorom vašej kancelárie a priestorom domova.

Ak si nemôžete dovoliť celú miestnosť vyhradiť ako svoju kanceláriu, uistite sa, že máte v dome aspoň vymedzený priestor, ktorý je definovaný ako váš pracovný priestor. Do neho iní ľudia nevstupujú, keď ste v ňom, neobťažujú vás vecami, ktoré počkajú až kým „vám padne“.

 

PRACOVNÝ KÚTIK DOMA: Inšpirujte sa na Pintereste, Instagrame alebo v hotelových izbách, ako je táto. Platí, že čím jednoduchšie, tým lepšie, pretože chaos zaťažuje našu pozornosť.

Zachovávajte poriadok a organizáciu

Mať poriadok vo veciach je nanajvýš dôležité pre každého a pri práci z domu to platí násobne. Nemajte vo svojom pracovnom priestore neusporiadané kopy papierov, žehliaci pult, provizórne odložené predmety, ktoré nesúvisia s prácou.

Udržiavajte poriadok aj vo svojej organizácii práce, v dokladoch a pracovných úlohách. Keď máte okolo seba chaos, vaša myseľ bude mimovoľne orientovať svoju pozornosť práve na neho a bude vám uberať z cennej energie potrebnej na vykonávanie práce.

 

Potrebujete zmenu myslenia – seba aj rodiny

Väčšina freelancerov nemá definovaných 8 či 12 pracovných hodín. Ja tiež nie a je to v poriadku. Koniec koncov, práve toto je jedna z hlavných výhod byť šéfom sebe samému. Pracujete kedykoľvek chcete, pokiaľ budete dodržiavať sľuby svojim klientom a dodržiavať termíny.

Ale nemať definovaný pracovný čas môže byť jednou z najväčších výziev pre freelancerov pracujúcich z domu, pretože ste fyzicky doma, ale mentálne ste v práci.

Vyžaduje si to zmenu myslenia nielen vás, ale celej vašej rodiny.

Existuje niekoľko možností, ako túto výzvu vyriešiť: Definujte jasný pracovný čas, buďte flexibilní, ale vždy pracujte aspoň 2 hodiny v kuse, počas ktorých nebudete riešiť absolútne nič z domácnosti.

 

Investujte do svojej domácej kancelárie

Vo svojej kancelárii trávite hodiny a hodiny, tak prečo neinvestovať správne a nevyťažiť z toho maximum?

Keďže tu ide o peniaze, možno sa vám nepodarí získať všetko, čo chcete naraz. Postupne však môžete veci pridávať a vylepšovať svoj priestor – vzhľad aj funkčnosť.

Ale keď už bolo povedané, existuje niekoľko vecí, ktoré považujem za najdôležitejšie a s ich kúpou by som nečakal (a nezabudnite – vaše kancelárske vybavenie je daňovo uznateľné ako náklad). Keď pracujete na počítači, netrápte sa so staršími pomalými modelmi, ale zadovážte si rýchly a bezpečný notebook, kvalitný monitor a rýchlu tlačiareň. Investujte to kvalitnej myšky a tiež do mobilu, ktorý vám nebude neustále vypisovať hlášky, že má málo batérie alebo pamäte. Investícia do hardvéru je celkom kľúčová, ak pracujete práve s takýmto hardvérom. A platí to aj pre softvér. Ak robíte účtovníctvo, učte sa novým veciam a zvážte softvérové inovácie.

 

Čo ďalej?

Je veľa vecí, ktoré môžeme zlepšovať, pokiaľ ide o prácu z domu. Nezabúdajte, že keď pracujete z domu a ako freelancer, IDE NAJMÄ O VÁS. O vaše potreby a záujmy. Nebojte sa investovať peniaze tam, kde viete, že sa vrátia v podobe lepšieho výkonu či kvalitnejšej organizácie práce. Dbajte na to, aby aj ostatní pochopili, že aj keď ste doma, vy ste v skutočnosti v práci.

 

About Author

Daniel Novotný