#BookTok: Mladí čítajú stále viac. TikTok sa stal najúspešnejšou platformou vydavateľov
Najpredávanejšie knihy tohto roka majú niečo spoločné. Avšak tento spoločný faktor je iný ako po minulé roky. Kedysi bolo zárukou úspechu slávne meno autora, spojenie knihy s filmom alebo propagácia v televízii. Tento rok spoločným znakom úspešný bestsellerov je TikTok. Obyčajní ľudia nahradili literárnych kritikov TikTok je jednou z najmladších platforiem sociálnych médií. Primárne… Prečítať celé
Najpredávanejšie knihy tohto roka majú niečo spoločné. Avšak tento spoločný faktor je iný ako po minulé roky. Kedysi bolo zárukou úspechu slávne meno autora, spojenie knihy s filmom alebo propagácia v televízii.
Tento rok spoločným znakom úspešný bestsellerov je TikTok.
Obyčajní ľudia nahradili literárnych kritikov
TikTok je jednou z najmladších platforiem sociálnych médií. Primárne ju využívajú mladí ľudia, ktorí prostredníctvom krátkych videí komunikujú s ostatnými. TikTok v posledných rokoch zamiešal karty hlavne v zábavnom priemysle, keď enormnou rýchlosťou začal vytvárať mladých influencerov s miliónovou základňou fanúšikov. Spočiatku mali na tejto platforme úspech tanečné videá, sociálne challenge alebo vtipné scénky. Pomaly sa však na TikToku začali objavovať populárno-náučné videá, ktoré okrem zábavy prinášajú aj iný obsah. Jednou z týchto komunít je aj #BookTok.
Čo je #BookTok?
BookTok je hashtag na populárnej videoplatforme TikTok. Prostredníctvom tohoto hashtagu vášniví čitatelia zdieľajú obsah o knihách. Vyhľadaním hashtagu BookTok na TikToku nájdete veľké množstvo odporúčaní na knihy, novinky o literárnom svete, zábavné scénky z obsahu kníh, ktoré vyvolávajú smiech ale aj príspevky o domácich knižniciach a knižných zbierkach jednotlivých TikTokerov. Tradičnú recenziu na TikToku nehľadajte! Najobľúbenejšie videá spravidla neponúkajú informácie o autorovi knihy, o jej písaní alebo o zápletke a deji. Namiesto toho čitatelia otvorene hovoria o emocionálnom zážitku, ktorý im kniha ponúkla. #BookTok má v súčasnosti takmer 78 miliárd zobrazení.
Vydavatelia boli prekvapení, autori boli prekvapení, dokonca aj čitatelia, ktorí tieto videá na TikToku natáčali, boli prekvapení z obrovského úspechu BookToku.
@itsandreali After 10+ yrs being scolded for unreasonable sleep schedule… More notes on IG #booktok #roomcleaning #moreyouknow #sleepfacts #teenager #CloudBread
♬ I Don’t Love You Anymore – The Honeysticks & Ricky Montgomery
Mladá ale super úspešná komunita
BookTok komunita vznikla v roku 2020 po tom, ako video, ktoré zverejnil používateľ TikToku @caitsbooks získalo popularitu. V lete toho istého roku viedlo pridanie viacerých virálnych videí s hashtagom BookTok k nárastu komunity. Mnohí z prvých BookTokerov majú dnes státisíce sledovateľov. Tento potenciál si pomerne rýchlo všimli vydavateľstvá, ktoré už od minulého roku začali spolupracovať s populárnymi tvorcami na propagácii konkrétnych titulov. Napríklad vydavateľstvo Piper Verlag posiela BookTok influencerom bezplatné recenzné výtlačky.
Na TikTok sa pridali noví autori aj ostrieľané vydavateľstvá
Literárni autori si začali vytvárať vlastné účty na TikToku. Vydavateľstvá začali sponzorovať populárnych BookTokerov, aj si vytvárať vlastné účty, aby propagovali svoje knižné tituly. Kníhkupectvá, ako napríklad Barnes and Noble, si všimli schopnosť aplikácie BookTok zvyšovať predaj a začlenili ju do svojich obchodných a marketingových stratégii. Postujú krátke videá a rozhovory s autormi alebo využívajú populárne ankety o tom, ktorá kniha zmenila čitateľom pohľad na život. Marketingové tými majú za úlohu vymýšľať nové súťaže a challenge. Napríklad o tom, kto dokáže postaviť najvyšší stoh kníh.
@willsmith Time for a little light reading. Preorder it in my bio! #WillTheBook #BookTok
BookTok je dnes považovaní za organickú marketingovú metódu. Pomocou neho totiž čitatelia nachádzajú, čo je trendy. Čítajú knihy, aby sa aj oni mohli zapojiť do tejto komunity.
„Nič iné nezaujme čitateľov tak ako #BookTok. #BookTok zároveň potvrdzuje, že ústne podanie je pre naše odvetvie stále najmocnejšou silou. Ľudia chcú vedieť, ako sa budú pri čítaní knihy cítiť, a TikTok si cení autenticitu viac než ktorákoľvek iná platforma. Sme veľmi radi, že máme možnosť spolupracovať s TikTokom.“ Alyssa Castaneda, vedúca sociálneho oddelenia Penguin Random House U.S.
@sohltrain Reply to @blackanddecker_us I keep my power tools next to my bow collection #bookshelf #diybookshelf #booktok #diyproject
Od klasiky po novodobé fantasy
#BookTok určuje mnohé z najnovších módnych trendov. Obľúbené knihy medzi čitateľmi na TikToku pochádzajú z rôznych žánrov. Knižné typy tu dostanú milovníci klasiky, romantiky, záhad, fantasy aj tínedžerských románov.
Ilustračná foto: Pexels