INZERCIA: Ochranné rúška s filtrom MeWe
INZERCIA: Ochranné rúška s filtrom MeWe
Aktuálna mapa výskytu koronavírusu, počtu nakazených i vyliečených

Podľa United Group je rok 2014 plný príležitostí

   Máme za sebou päť rokov Krízy. Pri tak dlhom čase je už na mieste písať to slovo s veľkým K. Čo bude ďalej? Čaká nás nejaká zmena? Kríza stále pretrváva alebo sa veci zlepšujú?    Okrem toho, že každý z nás pociťuje krízu inak, niekoho sa dotkla viac, niekoho menej, môžeme sa pozrieť na objektívne makroekonomické čísla. Podľa odhadov na nasledujúci rok nás… View Article

   Máme za sebou päť rokov Krízy. Pri tak dlhom čase je už na mieste písať to slovo s veľkým K. Čo bude ďalej? Čaká nás nejaká zmena? Kríza stále pretrváva alebo sa veci zlepšujú?

   Okrem toho, že každý z nás pociťuje krízu inak, niekoho sa dotkla viac, niekoho menej, môžeme sa pozrieť na objektívne makroekonomické čísla. Podľa odhadov na nasledujúci rok nás výrazne zlepšenie nečaká. Rast HDP je odhadovaný len mierne nad nulou, najväčší odberatelia Slovenska budu radi, ak sa vôbec dostanú do kladných čísel. Slovensko je možno s odhadmi jeho rastu niekde na vrchu v rebríčku v rámci Európskej únie, ale náš najväčší problém, nezamestnanosť, to určite nevyrieši. Rast bude príliš nízky na to, aby sa s nezamestnanosťou začalo niečo pozitívne meniť. A zmena nás tak skoro asi nečaká.

INZERCIA: Skladové vozidlá Renault
Advertisement

   Európska únia nás so svojimi riešeniami krízy tiež nikam neposunie, skôr naopak. Čoraz viac sa prejavuje skôr ako byrokratická mašinéria, než ako združenie štátov, ktoré mali tvoriť opozíciu k veľkým štátom a ich ekonomikám. Ekonomické rozhodnutia robí skupina úradníkov, nie trh. Dotačný systém v podobe eurofondov a priamych dotácií do poľnohospodárstva len živí korupciu a ničí zdravé podnikateľské prostredie. Zvolené riešenia z jej strany momentálne krízu skôr len tlmia a namiesto jednorazových rýchlych opatrení, ktoré by naštartovali rast ekonomík v krátkom čase, sme si zvolili pomalé trápenie a spoliehanie sa na nejaký zázrak v budúcnosti. Ale na toto už si budeme musieť asi zvyknúť, politici svoje správanie budú meniť len veľmi ťažko a vždy uprednostnia krátkodobé ciele pred tými dlhodobými.

INZERCIA
INZERCIA: Skladové vozidlá Renault
Advertisement

   Všeobecne v západnom svete začínajú prevládať skôr socialistické modely riadenia ekonomiky, ústup z liberálnej ekonomiky je zjavný. Už to nie je len o Francúzsku, socializujú sa aj Spojené štáty. Firmám sa obmedzujú flexibilné možnosti na riešenie zamestnanosti a dá sa očakávať ďalšie postupné zvyšovanie daňového zaťaženia príjmov aj spotreby.

   Ako byť v tejto situácii úspešný? Zázračné slovíčka sú efektivita a flexibilita. V dnešnej dobe si každý zákazník dvakrát rozmyslí každú kúpu. Jedinou šancou predať mu akýkoľvek produkt je, aby tento spĺňal všetky očakávania, bol maximálne kvalitný a stál minimum. Spoločnosti teda momentálne nemajú žiaden priestor na neefektívne položky. Tlak na zamestnancov z titulu ich pracovného zaťaženia a bezchybovosti je momentálne enormný.

   Môžeme sa tešiť na nejaké pozitíva? Pri tak veľkom tlaku na efektivitu je nutné, aby sa začali objavovať nové nápady, investície a zlepšenia. Čaká nás v budúcom roku nejaký vynález, ktorý obráti celosvetovú ekonomiku k väčšiemu rastu? Dúfame, že áno. Minimálne bridlicový plyn nám ukazuje, že nie všetko, čo sa v minulosti javilo ako čierna diera a beh do záhuby (zmenšujúce sa zásoby ropy), tak naozaj aj skončí.

   Pozrime sa na odvetvie, ktoré je blízke jednak nám z United Group, ako aj samotnému Slovensku. Čo sa bude diať na trhu s automobilmi? Už spomínaná efektivita je uplatňovaná aj výrobcami automobilov, snažia sa maximálne obmedziť nevyužité výrobné kapacity. Zároveň nie je vôbec vylúčené, že niektorá z automobiliek sa opätovne a možno definitívne priblíži ku kolapsu. Je vôbec v tomto biznise priestor na tak veľký počet výrobcov, aký momentálne na trhu je? Akokoľvek máme radi rôznorodosť a diverzitu, očakávame, že ponuka sa bude v budúcnosti znižovať, respektíve spájanie alebo preberanie spoločností v rámci sektora bude pokračovať.

   Predaje nových áut v roku 2013 dosiahli tak nízku úroveň, že ďalší pokles v roku 2014 je už nepravdepodobný. Očakávame mierny nárast a ten vedie pri najpopulárnejších vozidlách k značnému predlžovaniu dodacích lehôt.

   V rámci United Group očakávame najväčšie zmeny v rámci požičovne. Napriek slabému rastu ekonomiky vidíme rok 2014 ako plný príležitostí. Popri predĺžených čakacích dobách na nové vozidlá, čo automaticky vedie k vyššiemu dopytu na vozidlách autopožičovne, vidíme aj postupný nárast záujmu o túto službu aj zo strany fyzických osôb na súkromnú spotrebu. Konečne sa tak v tejto oblasti začíname približovať západným krajinám.

   V budúcom roku bude naša snaha byť bližšie k zákazníkovi opäť navýšená. Plánujeme rozšíriť portfólio ponúkaných automobilov o ďalšie novinky a každý si tak nájde u nás presne to, čo potrebuje.

Vladimír Záleský
Foto: European Union