Plejáda technických inovácií a úžasné parametre. Aj o tom je prvé elektrické Porsche, nový Taycan

Na svet prichádza doposiaľ najväčší konkurent pre Teslu.

Porsche už v roku 2015 konceptom Mission E avizovalo, že skôr či neskôr predstaví čisto elektrický automobil, ktorý má vyvolať rozruch. Stalo sa tak v uplynulých hodinách, kedy sa na svet predral úplne nový, prvý elektromobil značky. Nesie meno Taycan a hneď vo viacerých smeroch naozaj predstavuje revolúciu. Po estetickej stránke ide len o jemnú evolúciu línií konceptu Mission E, čo znamená, že vo veci je veľmi futuristicky sedan s viacerými pre Porsche novými dizajnovými prvkami.

Ako prvé udrie do očí grafika futuristicky tvarovaných LED svetlometov. Inak tomu nie je ani vzadu, kde sú úzke svetlá navzájom prepojené, navyše, chýbať nemôže ani výsuvný spojler. Absencia konvenčného agregáta umožnila radikálne zníženie kapoty, čo vo výsledku prináša úžasná aerodynamiku – koeficient odporu vzduchu má hodnotu len 0,22. Pri pohľade z profilu sa tvarom karosérie novinka trochu ponáša na Panameru, Taycan je ale citeľne nižší a športovejšie vyzerajúci.

Veľké zmeny so sebou prináša interiér, ktorý zasiahla rozsiahla digitalizácia. Aj napriek tomu, že palubovka sa naďalej drží tradičného dizajnu a rozloženia jednotlivých ovládacích prvkov vrátane pätice okrúhlych budíkov, analógové riešenie je nenávratne preč.

Kokpit totiž tvoria až štyri obrovské displeje – budíky tvorí zahnutá, až 16,8″ obrazovka, ktorá vôbec po prvýkrát v histórii značky Porsche úplne odsúva analógové ukazovatele. Základným stavebným kameňom palubovky je dotykový 10,9″ displej infotainmentu, zatiaľ čo v spodnej časti je umiestnený 8,4″ displej, ktorý pre zmenu slúži hlavne na ovládanie klimatizácie. Aby toho nebolo málo, štvrtý displej o veľkosti 10,9″ si miesto našiel pred spolujazdcom.

Zásadnou novinkou na poli automobilového priemyslu je spolupráca so spoločnosťou Apple, keďže Taycan je prvé sériové auto na svete, ktoré je vybavené zabudovanou funkciou Apple Music (na šesť mesiacov dokonca úplne zadarmo), ktorá slúži na počúvanie a streamovanie hudby. Okrem toho nechýba ani Apple CarPlay, v tomto prípade už bez nutnosti prepojenia káblom.

Najväčšia pozornosť sa pochopiteľne upriamuje do techniky pod povrchom. V úvode predaja bude Taycan k dispozícii v 2 výkonnostných verziách – Turbo a Turbo S. Ich spoločným základom je dvojica elektromotorov, každý na osobitnej náprave, ktoré ponúkajú úžasné parametre. „Základný“ Taycan Turbo sa hrdí výkonom 500 kW / 670 koní, zatiaľ čo Taycan Turbo S dostal až 560 kW / 761 koní. V oboch prípadoch ide o pohon všetkých štyroch kolies, pričom unikátnosťou je aj samotná prevodovka od Porsche.

Zadný elektromotor má 2-rýchlostnú prevodovku – prvý stupeň zabezpečuje rýchlu akceleráciu, zatiaľ čo druhý maximálne rýchlosti. V reči čísiel to znamená, že Turbo dokáže akcelerovať na stovku za 3,2 sekundy, zatiaľ čo verzia Turbo S len za 2,8 sekundy! Maximálna rýchlosť oboch modelov je 260 km/h. Energia pramení z akumulátorov s kapacitou 93,4 kW/h. Taycan je pritom prvým elektromobilom na svete, ktorý používa elektrický systém s napätím až 800 V, miesto 400 V.

Porsche síce sprvoti naznačovalo, že Taycan bude podporovať až 350 kW ultra-rýchle nabíjanie, realita napokon ukazuje „len“ 270 kW. Tak či onak ide o rekordný údaj medzi elektrickými autami súčasnosti, keďže doposiaľ bolo podporované maximálne cca 150 kW nabíjanie. V praxi to znamená toľko, že z 5 na 80 % sa dokážú nabiť akumulátory len za 22 minút, respektíve, 5 minút nabíjania by malo zabezpečiť dojazd približne 100 kilometrov.. Automobilka uvádza, že papierový dojazd verzie Turbo S je 412 kilometrov, zatiaľ čo verzia Turbo by mala na jedno nabíjanie absolvovať vyše 450 kilometrov.

  

INZERCIA: Peugeot Jesenné výhody

Porsche rozširuje portfólio elektrickej novinky o základnú verziu. Čo ponúkne najlacnejší Taycan?

Nedávno odhalený elektromobil od Porsche prichádza v základnom vyhotovení.

19. októbra 2019

Trvalý rast je nemožný

Ako súvisia recesie s inováciami

Krízy vznikajú a zároveň zanikajú. Je to kolobeh, ktorý je našou súčasťou od nepamäti. Navzájom súvisiace obdobia štádií ekonomiky, kedy obdobie konjunktúry (rastu) striedajú obdobia recesie (poklesu).

17. októbra 2019

TEST Peugeot 508 SW Allure 1.5 BlueHDi 130k EAT8

7 dôvodov, pre ktoré je podľa nás Peugeot 508 SW autom roka

Na tomto fantastickom kombi nenájdete chybu ani vtedy, keď ju budete urputne hľadať. Peugeot 508 SW na nás nesmierne zapôsobil.

16. októbra 2019

BMW predstavuje úplnú novinku. Rad 2 v štýlovom balení Gran Coupé má primárne predný pohon

Nová dvojka prichádza sprvoti ako štýlové 4-dverové kupé.

16. októbra 2019

Najrýchlejší sériový sedan na svete dostal exkluzívne doplnky. Toto je vylepšený Flying Spur

Luxusný Flying Spur dostal exkluzívny paket Blackline.

14. októbra 2019

Seriál o Číne

Predstihne Čína v umelej inteligencii USA?

Na základe sledovania informácií, ktoré sa na nás valia zo všetkých strán by sa mohlo zdať, že Čína nás všetkých čoskoro prevalcuje svojou inovačnou aktivitou. To isté sa týka aj vnímania jej pokroku v umelej inteligencii.

11. októbra 2019

Už vieme, ako bude nový Volkswagen Golf s poradovým číslom osem vyzerať a kedy príde

Príchod jednej z najväčších noviniek tohto roku je na spadnutie.

11. októbra 2019

Sila jednoduchého gesta

Tento šéf ročne napíše 9200 narodeninových pohľadníc, vysvetľuje význam vďačnosti

Sheldon Yellen je CEO stavebnej spoločnosti BELFOR Holdings, Inc. a každý rok napíše ručné narodeninové blahoželania všetkým vyše 9-tisíc zamestnancom.

10. októbra 2019

Zrod legendy v priamom prenose

Pompézne Gran Coupé od BMW prichádza vo vrcholnej verzii M8. Má sa AMG GT 63 S čoho báť?

Posledný dielik skladačky menom 8 je realitou.

9. októbra 2019

Revolučná Corvette prišla o strechu. Vyše 500-koňový osemvalec ale naďalej ostáva

Corvetta prvýkrát s plechovou sťahovacou strechou.

8. októbra 2019

Bublina alebo Boom?

Šialené tempo: Iba dvojročný startup BIRD má dnes hodnotu 2,5 miliardy

Je mimoriadny rast hodnoty „kolobežkových firiem“ postavený na stabilných základoch?

7. októbra 2019

Na predaj výhradne spolu

Aston Martin a Zagato na počesť 60-ročnej spolupráce prinášajú dve špecialitky za 6 miliónov libier

Oba modely vzniknú v obmedzenom počte, na predaj budú výhradne spolu.

5. októbra 2019

Nové 625-koňové super-SUV-čka od BMW dajú stovku za 3,8 sekundy. Privítajte X5 M a X6 M

Hneď v úvode spoznávame aj silnejšie vyhotovenia pod názvom Competition.

2. októbra 2019

Fantastický 5-valec žije ďalej! Ikonický motor s výkonom až 400 koní získalo nové Audi RS Q3

RS Q3 prichádza na scénu v dvoch karosárskych verziách.

30. septembra 2019

Horúca správa!

Oficiálne zastúpenie značky Tesla na Slovensku? Elon Musk dúfa, že už budúci rok!

CEO Tesly má v pláne vzdať poctu slávnemu vynálezcovi akým bol Nikola Tesla.

24. septembra 2019

Najkrajšie sci-fi tohto roka

Ad Astra je úchvatný filmový zážitok, nevyhol sa však rozporom

Ako by asi vyzeral Strom života (2011), ak by bol vesmírnym sci-fi? Práve takto – ako Ad Astra.

24. septembra 2019

Dal 97% majetku na charitu

Barron Hilton zomrel vo veku 91 rokov. Prečítajte si jeho príbeh.

Sieť luxusných hotelov nezaložil, ale vybudoval z nich svetový fenomén. Bol známy aj pre svoju filantropickú činnosť.

23. septembra 2019

Funkcia priateľstva podľa Jana Wericha: Násobenie, delenie a dôvera

Jan Werich v televíznom zázname hovorí o význame a podstate skutočného priateľstva, ktoré každý z nás tak nevyhnutne potrebuje k naplnenému životu.

20. septembra 2019

TECHNOLÓGIE A ENVIRO

Ťažba kryptomien údajne vyprodukuje 800 ton CO2 ročne. Ako je to možné?

Príde vám to ako hlúpy hon na oxid uhličitý? V skutočnosti je ale aj obyčajné využívanie počítačových programov naviazané na produkciu škodlivých plynov, hoci nie úplne priamo. Čítajte o tejto téme viac.

20. septembra 2019

Fotogaléria

Každá mala garsónka má obrovský potenciál, pozrite si príklady zo sveta

Aj malé garsónky môžu byť pekným miestom na život, stačí do nich investovať trocha času, peňazí a citu.

19. septembra 2019

Jeden mobil na celý život: Etická výroba sa stáva novým trendom

Mali by sme skončiť s konzumným spôsobom života a začať si elektroniku viac vážiť? Určite áno, ale nevieme, či je toto tá správna cesta…

18. septembra 2019