Aktuálna mapa výskytu koronavírusu, počtu nakazených i vyliečených

Plejáda technických inovácií a úžasné parametre. Aj o tom je prvé elektrické Porsche, nový Taycan

Čítanie na 4 min. Na svet prichádza doposiaľ najväčší konkurent pre Teslu.

Porsche už v roku 2015 konceptom Mission E avizovalo, že skôr či neskôr predstaví čisto elektrický automobil, ktorý má vyvolať rozruch. Stalo sa tak v uplynulých hodinách, kedy sa na svet predral úplne nový, prvý elektromobil značky. Nesie meno Taycan a hneď vo viacerých smeroch naozaj predstavuje revolúciu. Po estetickej stránke ide len o jemnú evolúciu línií konceptu Mission E, čo znamená, že vo veci je veľmi futuristicky sedan s viacerými pre Porsche novými dizajnovými prvkami.

Ako prvé udrie do očí grafika futuristicky tvarovaných LED svetlometov. Inak tomu nie je ani vzadu, kde sú úzke svetlá navzájom prepojené, navyše, chýbať nemôže ani výsuvný spojler. Absencia konvenčného agregáta umožnila radikálne zníženie kapoty, čo vo výsledku prináša úžasná aerodynamiku – koeficient odporu vzduchu má hodnotu len 0,22. Pri pohľade z profilu sa tvarom karosérie novinka trochu ponáša na Panameru, Taycan je ale citeľne nižší a športovejšie vyzerajúci.

Veľké zmeny so sebou prináša interiér, ktorý zasiahla rozsiahla digitalizácia. Aj napriek tomu, že palubovka sa naďalej drží tradičného dizajnu a rozloženia jednotlivých ovládacích prvkov vrátane pätice okrúhlych budíkov, analógové riešenie je nenávratne preč.

Kokpit totiž tvoria až štyri obrovské displeje – budíky tvorí zahnutá, až 16,8″ obrazovka, ktorá vôbec po prvýkrát v histórii značky Porsche úplne odsúva analógové ukazovatele. Základným stavebným kameňom palubovky je dotykový 10,9″ displej infotainmentu, zatiaľ čo v spodnej časti je umiestnený 8,4″ displej, ktorý pre zmenu slúži hlavne na ovládanie klimatizácie. Aby toho nebolo málo, štvrtý displej o veľkosti 10,9″ si miesto našiel pred spolujazdcom.

Zásadnou novinkou na poli automobilového priemyslu je spolupráca so spoločnosťou Apple, keďže Taycan je prvé sériové auto na svete, ktoré je vybavené zabudovanou funkciou Apple Music (na šesť mesiacov dokonca úplne zadarmo), ktorá slúži na počúvanie a streamovanie hudby. Okrem toho nechýba ani Apple CarPlay, v tomto prípade už bez nutnosti prepojenia káblom.

Najväčšia pozornosť sa pochopiteľne upriamuje do techniky pod povrchom. V úvode predaja bude Taycan k dispozícii v 2 výkonnostných verziách – Turbo a Turbo S. Ich spoločným základom je dvojica elektromotorov, každý na osobitnej náprave, ktoré ponúkajú úžasné parametre. „Základný“ Taycan Turbo sa hrdí výkonom 500 kW / 670 koní, zatiaľ čo Taycan Turbo S dostal až 560 kW / 761 koní. V oboch prípadoch ide o pohon všetkých štyroch kolies, pričom unikátnosťou je aj samotná prevodovka od Porsche.

Zadný elektromotor má 2-rýchlostnú prevodovku – prvý stupeň zabezpečuje rýchlu akceleráciu, zatiaľ čo druhý maximálne rýchlosti. V reči čísiel to znamená, že Turbo dokáže akcelerovať na stovku za 3,2 sekundy, zatiaľ čo verzia Turbo S len za 2,8 sekundy! Maximálna rýchlosť oboch modelov je 260 km/h. Energia pramení z akumulátorov s kapacitou 93,4 kW/h. Taycan je pritom prvým elektromobilom na svete, ktorý používa elektrický systém s napätím až 800 V, miesto 400 V.

Porsche síce sprvoti naznačovalo, že Taycan bude podporovať až 350 kW ultra-rýchle nabíjanie, realita napokon ukazuje „len“ 270 kW. Tak či onak ide o rekordný údaj medzi elektrickými autami súčasnosti, keďže doposiaľ bolo podporované maximálne cca 150 kW nabíjanie. V praxi to znamená toľko, že z 5 na 80 % sa dokážú nabiť akumulátory len za 22 minút, respektíve, 5 minút nabíjania by malo zabezpečiť dojazd približne 100 kilometrov.. Automobilka uvádza, že papierový dojazd verzie Turbo S je 412 kilometrov, zatiaľ čo verzia Turbo by mala na jedno nabíjanie absolvovať vyše 450 kilometrov.

  

Prečítajte si aj:

Ako sa vám páčil tento príspevok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. 0