Parížania povedali nie elektrickým kolobežkám. Mali by sme sa inšpirovať?

Stali sme sa svedkami globálnej invázie elektrických kolobežiek. Ich príchod priniesol novú možnosť rýchlej a cenovo dostupnej dopravy, no zároveň aj značné kontroverzie a problémy. Pocity sa pochopiteľne miešajú. Kým pre jednu skupinu predstavujú zdroj zábavy a praktického využitia, druhá hovorí o nových prekážkach na cestách a chodníkoch. Paríž dal kolobežkám stopku V Paríži sa definitívne konči… Prečítať celé
Vydané 10. apríla 2023 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , ,

Stali sme sa svedkami globálnej invázie elektrických kolobežiek. Ich príchod priniesol novú možnosť rýchlej a cenovo dostupnej dopravy, no zároveň aj značné kontroverzie a problémy. Pocity sa pochopiteľne miešajú. Kým pre jednu skupinu predstavujú zdroj zábavy a praktického využitia, druhá hovorí o nových prekážkach na cestách a chodníkoch.

Paríž dal kolobežkám stopku

V Paríži sa definitívne konči éra zdieľaných elektrických kolobežiek. Primátorka Anne Hidalgo to prisľúbila po tom, čo väčšina obyvateľov mesta vyslovila svoj nesúhlas s touto formou dopravy v referende.

Prevádzkovatelia kolobežiek neskrývali sklamanie. Veria však, že sa im podarí dosiahnuť konsenzus. Chcú sa tak vyhnúť úplnému zákazu.

Viac škody ako úžitku

Elektrické kolobežky sa v uliciach Paríža objavili v roku 2018. Po čase sa ukázalo, že prílev stoviek „skútrov“ zanechal v meste chaos. Preto sa vedenie rozhodlo zaviesť rôzne regulácie. V roku 2020 obmedzilo počet firiem s licenciami na tri – Lime, Dott a Tier. Určilo rýchlostný limit 20 kilometrov za hodinu a vymedzilo parkovacie plochy pre elektrické kolobežky. Zákazníkom, ktorí ich nevrátili na miesto, tak čelili pokutám.

Kolobežky na chodníkoch a cestách zavadzajú. Avšak predstavujú aj určité riziko zranenia, tvrdia kritici. Podľa údajov agentúry Reuters sa v Paríži minulý rok došlo k 459 nehodám v súvislosti s elektrickými kolobežkami, pričom zaznamenané boli aj tri úmrtia.

Podobne ako v Paríži, aj vo svetových metropolách sa v súčasnosti rieši otázka regulácie a obmedzenia prenajatých aj súkromných elektrických kolobežiek. ILUSTRAČNÁ FOTOGRAFIA

V mestách po celom svete sa diskutuje o tom, ako regulovať alebo ako obmedziť prenajímané aj súkromné elektronické „skútre“, ktoré sú obľúbené medzi turistami aj domácimi.

Mali by sme sa inšpirovať?

Aj na Slovensku od jari do zimy stretávame zelené kolobežky. V našom prípade nemožno hovoriť o lacnejšej alternatíve, keďže celodenný lístok do MHD stojí menej ako niekoľko minútová jazda na elektrickej kolobežke. Je to však rýchlejší spôsob ako sa dostať z bodu A do bodu B a cenovo výhodnejší ako taxík.

Výhodu predstavuje aj fakt, že väčšina elektrických kolobežiek nevyžaduje vodičský preukaz. Odpadá tak problém so získaním vodičského preukazu a iných „papierovačiek“. Sú šetrnejšie k životnému prostrediu, neuvoľňujú žiadne škodlivé plyny. Neprispievajú k hlučnosti vo veľkých mestách. Navyše, ak si chcete zaobstarať vlastnú kolobežku, tak ide o relatívne lacnú investíciu v porovnaní s nákupom osobného auta alebo iného dopravného prostriedku.

Problém však nastáva v momente, keď sú skútre pohodené na zemi. Stanú sa tak prekážkou pre chodcov, pre matky s kočíkmi ale aj pre ľudí, ktorí venčia svojich domácich miláčikov. ILUSTRAČNÁ FOTOGRAFIA

Elektrické kolobežky môžu skutočne predstavovať nebezpečenstvo. Nehody s elektrickými skútrami si v mnohých krajinách vyžiadali smrť.

Problémom je paradoxne ich „hlučnosť“ respektíve tichosť. Nízka hladina hluku a rýchlosť môžu predstavovať veľké riziko pre chodcov, ktorí kolobežky len ťažko zaznamenajú. Nehovoriac o nevidiacich a nepočujúcich. Pre nich je toto riziko zdvojnásobené.

Ľudia sú nedostatočne informovaní o pravidlách používania e-kolobežiek. Okrem otvorenia aplikácie si už nedali námahu s prečítaním nejakých pravidiel. Ignorujú parkovacie plochy, dopravné značenie a jazdia aj pod vplyvom alkoholu. Niet divu, že elektrické kolobežky nachádzame odstavené v riekach či v strede chodníka.

Elektrické skútre sú teraz čoraz populárnejšie ako kedykoľvek predtým – stali sa symbolom modernej mestskej dopravy v mestách.

Na otázku, či by sme sa mali inšpirovať krokmi Paríža neexistuje jednoznačná odpoveď. Takéto rozhodnutie ovplyvňuje mnoho faktorov a okolností. Paríž sa rozhodol zakázať zdieľané elektrokolobežky pre obavy z možného nebezpečenstva a dopravného chaosu. Vždy musíme zvážiť všetky výhody a nevýhody, ktoré s používaním zdieľaných elektrokolobežiek súvisia. Každé mesto alebo krajina by sa mali zaoberať otázkou zdieľaných elektrokolobežiek individuálne a s ohľadom na konkrétne problémy.

Pokračujte na ďalší príspevok »