Packard: Dedičstvo minulosti

   Na prehliadke historických automobilov Piešťanské Zlaté Stuhy 2013 sme mali možnosť vidieť záplavu krásnych vozidiel známych značiek, ale aj množstvo takých, ktoré vo svojej dobe patrili k automobilovej špičke. Na spomínanej výstave v Piešťanoch nás v množstve vyleštených veteránov zaujali aj elegantné Packardy, najmä model 38. Luxusné automobily značky Packard sú hudbou minulosti. Tej minulosti, ktorú poznáme iba z čierno-bielych fotografií a dobových krátkych… Prečítať celé
Vydané 20. augusta 2014 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , ,

   Na prehliadke historických automobilov Piešťanské Zlaté Stuhy 2013 sme mali možnosť vidieť záplavu krásnych vozidiel známych značiek, ale aj množstvo takých, ktoré vo svojej dobe patrili k automobilovej špičke. Na spomínanej výstave v Piešťanoch nás v množstve vyleštených veteránov zaujali aj elegantné Packardy, najmä model 38. Luxusné automobily značky Packard sú hudbou minulosti. Tej minulosti, ktorú poznáme iba z čierno-bielych fotografií a dobových krátkych filmov. Aj práve preto majú tieto mohutné vozidlá nezameniteľné čaro a eleganciu, s ktorou sa dodnes nevedia vysporiadať ani prémioví výrobcovia.

   Automobily Packard majú nie veľmi dlhú, ale za to pestrú a bohatú minulosť. V priebehu veľmi krátkej doby sa stali predstaviteľmi prestíže, vysokého spoločenského postavenia a prvotriedneho vkusu. Prvý automobil so značkou Packard vzišiel z výroby v roku 1899 ako produkt spoločnosti Packard Electric Company. Jej zakladateľmi boli bratia William Doud Packard a James Ward Packard, ktorí sa rozhodli po prvotnom úspechu svojho vozidla založiť ďalšiu firmu výhradne pre účel stavby automobilov – Ohio Automobile Company. Táto spoločnosť sa napokon ešte v roku 1902 premenovala na Packard Motor Car Company, čím bol vytvorený základ pre výrobu vtedajšieho najluxusnejšieho automobilu sveta.

   Veľkosť, sila, luxus, vysoká predajná cena, mimoriadna technická spoľahlivosť a konzervatívny elegantný dizajn. Tieto vlastnosti určovali neskromný odbyt po vozidlách Packard, ktoré sa stali typickými pre americkú smotánku, ale aj štátnikov a dokonca bossov podsvetia, skutočných gangstrov. Model Packard Twelve Sedan z roku 1934 vlastnil aj slávny Al Capone. Technickou špecialitou automobilky bolo využívanie radového osemvalcového motora aj v čase, keď ostatní výrobcovia veľkých vozidiel začali s používaním motorov typu V8 – teda tých s V-usporiadaním valcov.

    Packard ponúkal v čase svojej najväčšej slávy ponúkal veľké množstvo vozidiel rozdelených do modelových sérií a triedy, pričom využíval veľké množstvo konštrukčných variantov. Veľké množstvo modelových sérií sa vyrábalo aj ako klasický sedan (v tom čase s iným dizajnom ako dnes), Touring a aj ako Convertible kabriolet. Súčet všetkých vozidiel vrátane tých zakázkových je ohromujúci – Packard vyrobil od roku 1899 do 1958 až 1553 typov vozidiel. Prvým bol dnes zberateľský a extrémne hodnotný Packard Model A a posledný Packard Series 58L vo verzii Station Wagon.

Počas druhej svetovej vojny sa aktivity spoločnosti Packard Motor Car Company odklonili od výroby automobilov a začala s produkciou leteckých motorov. Od vtedajšieho a aj dnešného lídra vo výrobe veľkých motorov, Rolls-Royce, získal Packard licenciu na výrobu motora Merlin V-1650 a ten sa mu podarilo predávať s mimoriadnym úspechom. Motor typu Merlin sa nasadil do amerických i britských lietadiel. Napriek tomu, že druhá svetová vojna bola neuveriteľným zásahom do svetovej ekonomiky a mala za následok dlhotrvajúce obdobie neúspechov, pre Packard sa toto obdobie ukázalo ako ziskové.

   Vojna skončila v roku 1945 a pre Packard to znamenalo ukončenie veľmi úspešných časov. Spoločnosť sa vrátila k výrobe veľkých luxusných automobilov, avšak dopyt po nich už nebol tak veľký, ako sa očakávalo. Obdobie, ktoré pre ľudstvo znamenalo nový začiatok, znamenalo pre Packard začiatok konca. Napriek tomu, že od roku 1946 Packard vyrobil až 146 modelov automobilov, nenašiel pre ne zákazníkov. V roku 1954 Packard Motor Car Company fúzovala s firmou Studenbaker s cieľom zlepšenia finančnej situácie a vozidlá sa premenovali na Packardbaker. Posledný vyrobený automobil 58L v roku 1958 znamenal koniec značky, ktorej vozidlá dnes patria k špičke vo svete veteránov. Packard paradoxne nepoložila na kolená vojna, ale jej neskoršie dôsledky a veľmi aktívne úsilie spoločností ako Ford.

Pokračujte na ďalší príspevok »