Šport Svet

Akú úlohu spĺňajú olympijské dediny po skončení hier?

  • 26 januára, 2022
  • 5 min read
Akú úlohu spĺňajú olympijské dediny po skončení hier?

Nákladné stavby s neistým osudom

Každé štyri roky sa stretávajú najlepší svetoví športovci, aby premenili svoj talent a úsilie na olympijské zlato. Počas niekoľkých týždňov žijú olympijské dediny rušným životom – hostia celý zástup športovcov v budovách potrebných na súťaženie, jedenie a spánok. Olympijské hry predvádzajú nielen atletické zručnosti, ale reprezentujú aj krajinu, v ktorej sa konajú.

Práve z tohto dôvodu sa investujú stovky miliónov na výstavbu štadiónov, bazénov, obytných priestorov a ďalších funkčných zariadení. Čo sa stane s týmito štruktúrami po skončení hier? Nie všetky sa dokážu využívať aj naďalej, rozsiahle projekty sa môžu stretnúť s rôznymi prekážkami. Patrí k nim nedostatočné množstvo financií, sponzorov a problém predstavuje aj osobitý dizajn, ktorý odrazu do štruktúry mesta nezapadá.

LONDÝN 2012

Londýn využil usporiadanie letných olympijských hier v roku 2012 ako príležitosť na prestavbu celej štvrte Stratford. V tom čase  architekti navrhli nielen Olympijský park kráľovnej Alžbety a East Village, ale zrekonštruovali aj priľahlé bloky, aby Stratford pôsobil decentne pri vítaní návštevníkov z celého sveta. Už dlho pred hrami sa plánovalo, že byty v East Village budú inzerované a predávané ako moderné domy. Na výber boli jednoizbové až štvorizbové byty s pekným výhľadom a okamžitým prístupom do olympijského parku.

olympijské dediny
Londýnsky olympijský park pomenovaný po kráľovnej Alžbete II.. zdroj: unsplash.com

Všetko išlo hladko až do minulého roka. Zistilo sa, že dedina má svoj obkladový materiál čiastočne postavený z rovnakého škodlivého materiálu ako Grenfell Tower. Obytný dom v roku 2017 zachvátil požiar, ktorý o život pripravil 72 ľudí. Čo sa týka olympijskej dediny, vládne financie by nestačili pokryť všetkých budúcich majiteľov. To viedlo k nepríjemnej situácii, kupujúci nedokázali splácať hypotéku a zároveň financovať nákladnú opravu budovy.

INZERCIA

PEKING 2008

Olympijská dedina v Pekingu z roku 2008, ktorá je v súčasnosti luxusnou obytnou štvrťou, pozostáva zo 42 budov so šiestimi, prípadne deviatimi poschodiami. Dohromady poskytuje priestor na bývanie pre  viac ako 60 000 obyvateľov. Miesto je oprávnene žiadané, priamo do stredu dediny sa dostanete vďaka jednej zo štyroch autobusových liniek alebo pomocou metra. Priestranstvo poskytuje aj niekoľko parkov, nemocníc a škôl.

MNÍCHOV 1972

Medzi smutne známe olympijské dediny sa radí mníchovská, ktorá bola svedkom vrážd jedenástich izraelských športovcov a trénerov. Páchateľmi bolo palestínske teroristické zoskupenie Čierny september.

INZERCIA
olympijské dediny
Zmodernizované budovy sú dnes internátmi pre mníchovských študentov. zdroj: pinterest.com

V roku 1969 architekt Günther Eckert zvolil dovtedy nezvyčajný prístup pri navrhovaní bytových blokov. Betónové rámy lemujú 801 bytov, ktoré sú v súčasnosti miestom na bývanie pre 2000 študentov. Štruktúra sa podľa dnešných štandardov renovovala v roku 2013, pričom každý byt je priestranný a moderne zariadený.

Rio de Janeiro 2016

Ak sa na olympijské hry pozrieme ekonomicky, ich vizuálna stránka je skutočne megalomanská. Príprava programu a výstavba štadiónov stojí peniaze, ktoré si väčšina z nás nedokáže predstaviť. Neprejde ani mesiac a ruch tisícok ľudí z priestorov vymizne až prirýchlo. Stavby tak ostávajú opustené a každým dňom chátrajú viac a viac. K takýmto prípadom patrí aj Rio, aj keď plány pôvodne rátali s úspešným využitím.

Inzercia
olympijské dediny
Park v Riu sa krátko po skončení hier stal opusteným a nevyužívaným miestom. zdroj: pinterest.com

Dedina sa skonštruovala vo favele – type slumu známym vonkajšou aj politickou zanedbanosťou. Brazílčania chceli zakryť prítomnú chudobu postavením veľkolepých štadiónov a hotelov, pričom neskôr mali slúžiť ako luxusné byty. Nakoniec sa však predalo iba sedem percent z celkového priestoru.

Tokio na vlne udržateľnosti, ako na tom bude Peking?

Tokijské letné olympijské hry boli ako prvé poznačené dopadom pandémie na svet, preto sa z roku 2020 presunuli na leto 2021. Žiadni zahraniční fanúšikovia či hlasné povzbudzovanie, ale Japonsko predsa pri dvojmiliardovom rozpočte nešetrilo. Športovci mali k dispozícii všetko na čo pomysleli – poštu, jedáleň, miesta na vychádzky, dokonca ihrisko v tvare pirátskej lode.

Využívali však aj miesta z minulosti, keďže zo 43 súťažných priestorov v Tokiu bolo iba osem postavených špeciálne pre hry. Zahŕňali prvky trvalej udržateľnosti, napríklad využívanie obnoviteľnej energie a bezbariérový prístup. Každej budove pridelili prevádzkovateľa a sú nastavené tak, aby nasledujúce roky prinášali úžitok miestnym komunitám.

Zimné olympijské hry sa tento rok konajú v Pekingu od 4. do 20. februára. Pri financovaní sa takisto neobmedzovali, s takmer štyrmi miliardami dolárov dvojnásobne prekonali rozpočet z roku 2008. Pri vysokej organizovanosti krajiny je veľmi pravdepodobné, že budú patriť medzi olympijské dediny, ktorým sa náklady po skončení hier vrátia.

Zdroje: www.architizer.com, www.forbes.com, www.sportscasting.com

Zdroj titulnej fotografie: unsplash.com

About Author

Tímea Prišticová

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings