ZO SVETA
Očkovanie proti koronavírusu: Na jeho dôležitosť upozorňujú aj finalistky Miss Českej republiky
Aj naši českí susedia bojujú s dezinformáciami a hoaxami v súvislosti s aktuálnou pandémiou COVID-19. Očkovanie proti koronavírusu tentokrát propagujú aj finalistky Miss Českej republiky. Finále Miss Českej republiky sa bude konať aj s divákmi, a to už 6. novembra na Václavskom námestí v Prahe. Finalistky súťaže krásy sa snažia ľudí motivovať k očkovaniu netradičným… Prečítať celé
Michaela Hlaváčová
24-ročná študentka masmediálnej komunikácie v Trnave. Milovníčka fialovej a zelenej farby, retro štýlu, smotanovej pizze a v neposlednom rade aj dôveryhodných zdrojov v dezinformačných časoch.
Aj naši českí susedia bojujú s dezinformáciami a hoaxami v súvislosti s aktuálnou pandémiou COVID-19. Očkovanie proti koronavírusu tentokrát propagujú aj finalistky Miss Českej republiky.
Finále Miss Českej republiky sa bude konať aj s divákmi, a to už 6. novembra na Václavskom námestí v Prahe. Finalistky súťaže krásy sa snažia ľudí motivovať k očkovaniu netradičným spôsobom. Očkovanie proti koronavírusu je dôležitým krokom, ktorý je potrebné učiniť, ak sa chceme vrátiť k našim starým životom. Aj preto je dôležité nepodliehať dezinformáciám a konšpiráciám.
Na oficiálnom Instagrame súťaže Miss Českej republiky sa pred niekoľkými dňami objavilo video, v ktorom finalistky súťaže krásy hovoria o dlhodobých vedľajších účinkoch očkovania proti COVID-19.
„Dievčatá, pozrite sa! Normálna sa mi po očkovaní predĺžili vlasy,“ povedala blondínka z obce Nespeky Kristýna Hyská, ktorá sa zúčastnila minuloročnej Miss Českej republiky. „No a ja mám po očkovaní takto dlhé nohy,“ upozornila brunetka Nikola Kokyová, ktorá vyhrala Miss Českej republiky ešte v roku 2019. Jedna žena má teda dlhšie nohy, zatiaľ čo ďalšie majú čistejšiu pleť alebo belšie zuby. Tieto vedľajšie účinky vakcíny sú, samozrejme, vymyslené.
„Príde vám to tak, že sa toto po očkovaní nemôže stať? A čo tie iné zaručené správy? Ďakujeme vám, že ste sa nechali zaočkovať. Možno aj vďaka vám budeme mať 6. 11. finále aj s divákmi,“ zaznelo v závere videa. Cieľom tohto videa bolo upozorniť na dezinformácie, ktoré sa šíria v súvislosti s očkovaním proti koronavírusu.
Očkovanie proti koronavírusu a kontroverzia s ním spojená ľudí láka, o čom svedčí aj viac než milión prehratí na tomto videu, ktoré nesie názov „Overuj si informácie !!!“.
Zablokované komentáre na Instagrame, otvorená diskusia na Facebooku
Keďže negatívnych reakcií bolo príliš veľa, video má na Instagrame zablokované komentáre. Na Facebooku sa správca stránky nerozhodol konať rovnako, a preto je sekcia s komentármi stále otvorená. Nedá sa však povedať, že by sa vyjadrenia komentujúcich na tejto sociálnej siete líšili. Niektorí používatelia súťažiace nazývajú sliepkami „Toto už je vrchol trápnosti… Byť tými sliepkami, čo sa do toho nechali ukecať, tak ani nevyliezam na ulicu“. Ďalší nešetria iróniou „V piatok sa dám zaočkovať, možno konečne schudnem.“
Oficiálny cieľ videa „zvýšiť povedomie o šírení dezinformácií spojených s očkovaním“ teda pravdepodobne nebol pochopený tak úplne, ako to bolo plánované. Medzi komentármi sa však objavili aj používatelia, ktorým toto zveličenie neprekážala „Humor dobrý. Zas inak poňatá očkovacia osveta. Za mňa super!“
Očkovanie proti koronavírusu a nová kampaň v Českej republike
Portál Seznam Zprávy ešte v polovici septembra informovalo o tom, že české ministerstvo zdravotníctva pripravuje novú kampaň, ktorej cieľom je podpora očkovania proti COVID-19. Kampaň má vychádzať z analýzy dezinformácií, ktorú vypracovala spoločnosť Semantic Visions na objednávku českej vlády.
Odborníci odporučili, aby kampaň pracovala s prehľadnými dátami, ktoré by si ľudia nemuseli dohľadávať. Do online priestoru by sa v rámci kampane mali umiestňovať aj príbehy, keďže na internete trávia viac času ženy. Tie si podľa analýzy vakcínu často spájajú s vedľajším účinkom v podobe neplodnosti.
„V ďalšej časti kampane by sme odporúčali PR spoluprácu s ambasármi (influencermi) alebo osobnosťami kultúrne-spoločenského života. Z dát a analýz reklamného trhu opäť vyplýva, že miera súznenia a náklonnosti k týmto osobnostiam je u tejto cieľovej skupiny druhá najväčšia (hneď po skupine násťročných),“ píše sa v jednom z ďalších odporúčaní.
Analytici z firmy Semntic Visions ministertvu odporučili investovať hlavne do kampane vedenej na sociálnych sieťach a prostredníctvom inzertných systémov Facebooku, Google a Seznamu.
Zdroje: Instagram Miss Českej republiky, Facebook Miss Českej republiky, TN.cz, Seznam Zprávy
Zdroj titulnej fotografie: Screenshot/ Youtube