INZERCIA: Ochranné rúška s filtrom MeWe
Aktuálna mapa výskytu koronavírusu, počtu nakazených i vyliečených

AUTO

Nová Škoda Enyaq je odpoveďou na luxusné elektromobily

Čítanie na 3 min. Dlho očakávaná novinka od mladoboleslavskej značky Škoda Auto je konečne odhalená a právom o nej všetci píšu v superlatívoch. Pozrite sa s nami na kľúčové vlastnosti auta, ktoré očakávane zmení európsky trh s elektromobilmi.

Je to SUV alebo MPV? Či skôr kombi s vysokým posedom? Novú Škodu Enyaq jednoznačne zaradíte ťažko, hoci v technických údajoch bude ako karosárske vyhotovenie zrejme figurovať práve SUV. Mladá Boleslav skrátka opäť pripravila model auta, ktorý je odlišný od konvenčných modelových formátov, čo sa jej pravdepodobne znova vyplatí.

Enyaq nie je prvý elektromobil značky Škoda, nedávno sme mali možnosť týždeň jazdiť plne elektrické Citigo e, ktoré si drží status elektrickej prvotiny. Lenže sa jednalo o model, ktorý vychádzal z bežného auta s benzínovým motorom. Enyaq je odlišný v tom, že bol kompletne postavený ako elektromobil a naftové či benzínové motorizácie vôbec neponúkne.

Vzhľadu novinky sa nebudeme zvlášť venovať, pretože sa pozriete na fotografie a názor si spravíte sami. Môžeme ale upozorniť na svietiacu prednú masku, ktorú síce elektromobil nepotrebuje, ale dizajnéri ju zachovali pre udržanie kontinuity s aktuálnym dizajnovým manuálom pre modely značky. Nápadné ostré tvarovanie prednej masky a zadných partií, ktoré boli doteraz príznačné pre výkonnostnú verziu RS, je v Enyaqu štandardom – automobil celkovo stavil na ostrý dizajn. Verzia RS iV je však ešte nápadnejšia, vizuálne agresívnejšia, na fotkách je to tá verzia s čiernou karosériou a kontrastnými akcentmi.

Celkové rozmery elektromobilu sú 4 649 × 1 879 × 1 616 mm, rázvor náprav je pomerne veľký, až 2 765 mm. Automobil stojí na modulárnom podvozku MEB, ktorý koncern Volkswagen vyvinul špeciálne pre elektromobily. Akumulátory sa nachádzajú v podlahe, čo má priaznivý vplyv na jazdné vlastnosti, nakoľko ťažisko aj väčších vozidiel je blízko k vozovke.

V interiéri sa diali veľké veci, vo významnej miere sa odlišuje od ostatných modelov značky. Zdá sa, že ani Superb sa nechytá, no pred definitívnym zhodnotením kvality si radšej počkáme na osobnú skúsenosť. Oceňujeme však rozsiahle čalúnenie interiéru, obrovský 33 centimetrov veľký displej a tradičné Simply Clever riešenia, v tomto prípade aj prispôsobené pre potreby elektromobilu – napríklad nástroje pre čistenie elektrického konektora.

Škoda Enyaq sa bude predávať hneď v niekoľkých konfiguráciách.

Tá základná má pohon predných kolies, dojazd max. 390 km a max. výkon pohonnej sústavy 132 kW a 310 Nm. Sú to pozoruhodné, veľmi pôsobivé čísla. Tie ďalšie sú však ešte pôsobivejšie: verzia Enyaq 80 iV ponúkne dojazd až 510 km, pohon predných kolies, max. výkon pohonu 150 kW a 310 Nm. Štvorkolka bude k dispozícii tiež pre verziu Enyaq, ale dostane písmenko „x“. Enyaq 80x iV bude mať aj vyšší výkon, a to až 195 kW a 425 Nm, dojazd by mal predstavovať max. 460 km. Najvýkonnejším variantom nového Enyaqu bude jeho verzia RS iV – tá dostala pohon 4×4, max. výkon 225 kW a 460 Nm, z nuly na sto zrýchli za 6,2 sekundy a max. rýchlosť dosahuje 180 km/h. Ostatné verzie majú zhodne maximálnu rýchlosť iba 160 km/h.

„Modelom ENYAQ iV sa začína nová éra značky ŠKODA. Je to náš prvý elektrický model skonštruovaný na báze modulárnej stavebnice elektromobility.“ – Thomas Schäfer, predseda predstavenstva ŠKODA AUTO.

 

 

Prečítajte si aj: