EJ TENET ENDALHC MÝLANOKOD MOMLIF AREHPOTSIRHC ANALON?
Tenet: Nolan si dovolil natočiť svoju vlastnú bondovku, z ktorej sa vám zamotá hlava
Ide o prvé výraznejšie zakopnutie alebo si Nolan pripísal ďalšiu trefu do čierneho?
Lukáš Horák
Lukáš Horák sa na stránkach UnitedLife.sk venuje filmom a hudbe. Zverejňuje správy o filmových novinkách nielen zo sveta marveloviek a DC-oviek, ale dáva čitateľom tipy na kvalitný obsah na streamovacích platformách a píše filmové recenzie.
A je to tu. Po dlhých 3 rokoch prišiel do kín Tenet. Nový film Christhopera Nolana. Máloktorý režisér si vybudoval takú povesť u divákov a aj u hollywoodských štúdií ako on. Diváci nepotrebujú vidieť ani sekundu z trailerov a aj tak sa pohrnú do kín na jeho filmy. No a producenti mu dajú peniaze na čokoľvek aj bez toho, aby vedeli, o čo ide. Také niečo dnes nikto iný nedokáže. Potvrdí túto jeho povesť aj film Tenet alebo ide o prvé výraznejšie zakopnutie v jeho kariére?
Tenet mal prísť do kín už začiatkom júla, ale producenti mienia, korona mení. Do tohto filmu vkladajú veľké nádeje nielen samotní tvorcovia, ale prakticky celý Hollywood, lebo má naštartovať filmový biznis a prilákať ľudí do kín. Ide o veľký risk, ale niekto ho musí spraviť.
Hneď na začiatok treba povedať, že Tenet dá vašim mozgovým závitom riadne zabrať. Vo svojej podstate ide o špičkový špionážny akčný film, ktorého hlavný motív je veľmi zložitý. Nolan nikdy nepokladal svojich divákov za hlupákov, avšak tento krát po nás chce trochu viac, než obvykle.
O Nolanovi sa chvíľu hovorilo ako režisérovi novej bondovky. To nevyšlo a tak si natočil vlastnú. Tak aspoň na mňa pôsobil Tenet. Film nás zavedie do sveta tajných agentov a misií na záchranu sveta. Dejová línia je veľmi podobná s akoukoľvek bondovkou. Hlavný hrdina v podaní Johna Davida Washingtona (syn Danzela Washingtona) je po neúspešnej misii, pri ktorej mal zomrieť, najatý tajnou organizáciou, aby zabránil ruskému miliardárovi (Kenneth Brannagh) zničiť svet zmenou fyzikálnych a časopriestorových pravidiel. Je to síce príliš jednoducho napísané, ale v kine si komplikovaných vecí užijete až až.
To respektíve ten, čo si zaslúži najväčšiu pochvalu, je Kenneth Brannagh, predstaviteľ hlavnej zápornej postavy filmu. Už dávno z niekoho nešlo toľko zla. Paradoxom je, že síce ide o najchladnejšiu postavu filmu, no je v nej najviac života. Tým sa dostávam k jednému z dvoch výraznejších problémov filmu. Už dlhšie kritici a aj diváci Nolanovi vyčítajú, že jeho filmy sú chladné. Nikdy som s týmito výčitkami nesúhlasil. Až doteraz. Postavám chýba srdce. Ide skôr o figúrky na šachovnici. Nolanovi pri písaní scenára nepomáhal jeho brat Johnathan a je to trochu cítiť.
Druhým a naozaj posledným negatívom je, že vo filme je cítiť, že Nolan už prakticky kašle na diváka a robí si všetko po svojom. Do istej mieri je to fajn. Nolan vždy chcel, aby diváci pri jeho filmoch používali aj mozog. V predchádzajúcich filmoch nechával divákom vysvetľujúce barličky, aby chápali čo sa to vlastne na plátne deje. Nie vždy sa tieto barličky našli ľahko, ale našli sa. V Tenete nič také nie je. Áno, zo začiatku dostanete pár vysvetliviek, ktoré vám dajú nejaké základy. Tie však ani zďaleka nestačia na to, aby ste chápali čo sa bude diať v poslednej tretine filmu. Druhé, či tretie pozretie je nutnosť. Ani to však nemusí stačiť, aby ste presne pochopili, čo sa stalo. A toto sa už dá nazvať takou miernou Nolanovou arogantnosťou.
Množstvo divákov tvrdí, že dej proste nedáva zmysel a Nolan si tentokrát až moc naložil na svoje ramená. S týmto tvrdením nesúhlasím. Som si istý, že Tenet zmysel dáva, avšak treba chápať princípy, na ktorých je postavený. Film nie je len o obyčajnom cestovaní v čase. Takých filmov je mnoho. Pre lepšie pochopenie všetkého vám pomôže naštudovať si niečo o inverznej entropii. Je to niečo, čo vracia osoby či predmety z minulosti do prítomnosti.
Veľkým plusom sú aj lokácie. Nečakajte žiadne obohrané mestá ako New York či Tokio. Zavítame do takých neokukaných miest ako Talin či Oslo. Mihnú sa aj oblasti z Ukrajiny či Vietnamu. Akčné scény sú skvelo natočené a je treba oceniť aj to, že Nolan sa snažil čo najviac použiť praktické efekty. Pri tej smršti digitálnych efektov, čo na nás číha pri každom akčnom filme, je to príjemné spestrenie.
Hansa Zimmera ako tvorcu hudobnej zložky filmu vystriedal Ludwig Goransson. Jeho tvorba nie je možno až tak výrazná, ale elektronické prvky, ktoré do filmu priviedol znejú perfektne a umocňujú napätie z deja na plátne. Pripočítajte si k tomu skvelú kameru Hoyte van Hoytema a máte pastvu nielen pre uši, ale aj pre oči.
Finálny verdikt?
Tenet obsahuje všetko, prečo milujeme filmy Christhopera Nolana.
V kinách v týchto dňoch nenájdete nič lepšie a som si istý, že toto tvrdenie by platilo aj keby nebola situácia v kinách poznačená koronou.
Tenet chce od diváka oveľa viac ako akýkoľvek starší Nolanov film a to môže byť mnohým proti srsti.
Tenet je chladná dokonalosť, ktorá sa rozhodne nestratí ani v kinách a ani vo filmografii Christophera Nolana. Aj keď osobne by som ju radil skôr k tým slabším kúskom než k tým lepším, ktoré sa nachádzajú v jeho filmografii.