Technológie a budúcnosť

Môžu byť lietadlá celkom bez pilota? Vraj áno, dokonca musia

Aj keď je automatizácia nevyhnutná, bude trvať určitý čas a certifikácie, než budete lietať s autonómnym lietadlom bez aktívnej účasti pilota. Odborníci na letectvo tvrdia, že to už prichádza.

Vízia sveta, v ktorom piloti nosia okuliare s rozšírenou realitou, aby mohli vidieť priamo „na vlastné oči“ všetky lietajúce objekty na oblohe, vrátane tých za búrkovými mrakmi, už nie je sci-fi. Aj takéto funkcie by mal priniesť balík inovácií nazývaných technológia jednoduchého prevádzkovania vozidiel (SVO),ktorý prichádza do letectva. V niektorých prípadoch už aj došiel.

„SVO je skutočne o aplikovaní technológií, ktoré dokážu dosahovať lepšie a spoľahlivejšie výsledky ako piloti,“ hovorí Dustin Kilgore, vedúci tímu leteckých systémov v spoločnosti Garmin. „SVO považujeme za rámec, ktorý umožňuje nahradiť alebo obmedziť výcvik pilotov potrebný na bezpečné a efektívne prevádzkovanie lietadla automatizáciou a technológiami,“ uvádza sa v reportáži od Georgea Goranta.

Kilgorov príspevok bol súčasťou nedávneho webinára organizovaného Národnou asociáciou obchodného letectva práve o SVO. Hostiteľom webového seminára bol Brad Hayden, generálny riaditeľ spoločnosti Robotic Skies a predseda výboru NBAA pre vznikajúce technológie.

 

SVO = Simple Vehicle Operation, zjednoduchšene technológie pre zjednodušenie ovládania vozidiel

 

INZERCIA

SVO ide nad rámec jednoduchej leteckej elektroniky a zahŕňa komunikáciu, navigáciu a dokonca aj používateľské rozhranie, všetko s cieľom znížiť pracovné zaťaženie pilota. „Existuje veľa spôsobov, ako môžeme zjednodušiť prevádzku lietadla,“ hovorí Ben Klein, generálny právny zástupca spoločnosti Skyryse. „Automatizácia by mohla priniesť väčšiu bezpečnosť a užitočnosť pre flotilu všeobecného letectva.“

Oslobodenie pilota od niektorých úloh lietania môže zlepšiť jeho výkon, ale systémy SVO tiež zvyšujú bezpečnosť zavedením funkcií, ktoré zahŕňajú opatrenia proti zastaveniu, reguláciu rýchlosti na rôznych úrovniach vzletu a pristátia a dokonca to, o čom sa v reportáži hovorí ako o „vyhladení zákrut“. Niekoľko systémov už takúto technológiu ponúka, ale predovšetkým v podobe varovaní pre pilotov namiesto toho, aby skutočne konali.

Inzercia

Skyryse sa snaží zjednodušiť „prevádzku vozidla“ vytvorením automatických systémov na vrtuľníku Robinson R44, ktorý sa v súčasnosti používa v letových testoch. „Lietadlo, ako je toto, má dobrú polohu, aby mohlo ťažiť z SVO, vzhľadom na jeho vlastnú stabilitu,“ hovorí Klein.

Technológia na ďalší krok už existuje, regulačné protokoly ju však v súčasnosti vraj nezohľadňujú.

Nasadli by ste do lietadla, v ktorom nie je pilot? Dnes je to ťažko predstaviteľné, no do roku 2030 by sa mali udiať veľké veci.

Nasadli by ste do lietadla, v ktorom nie je pilot? Dnes je to ťažko predstaviteľné, no do roku 2030 by sa mali udiať veľké veci.

Očakáva sa, že elektrické vertikálne vzletové a pristávacie lietadlá eVTOL sa začnú objavovať v mestskej oblohe od roku 2023 a do konca tohto desaťročia sa stanú bežnou súčasťou leteckej osobnej a leteckej nákladnej dopravy. Súčasný vývoj poukazuje na to, že obloha vo vyspelých západných krajinách bude čoskoro preplnená a význam automatizácie s cieľom spraviť lietadlá, drony, helikoptéry a ďalšie lietajúce vozidlá autonómnymi tak bude nepopierateľný.

Nové technológie by pritom mali byť prínosom aj pre staršie lietadlá. „SVO je balík hardvéru a softvéru a my budeme mať možnosť inštalovať ho dodatočne na veľkú časť súčasnej flotily,“ povedal Klein.

Aj keď SVO uľahčí lietanie, školenie a bezpečnosť budú vždy na prvom mieste. „Musí existovať rovnováha,“ hovorí Kilgore. „Musíme sa ubezpečiť, že automatizácia bude primeraná a musí byť jasné, čo sú povinnosti pilota a aké sú automatizované funkcie. Chceme sa ubezpečiť, že zvyšovaním automatizácie neznížime bezpečnosť. “

„Technológie SVO musia byť certifikované na ochranu pred zlyhaním,“ dodáva Klein. „Nikdy nebudeme mať reverzný režim, v ktorom pilot, ktorý bol vyškolený na to, aby bol pilotom s podporou SVO, musel vedieť, ako byť aj tradičným pilotom.“

Konvenčné lietanie nezmizne, ale nové technológie dokážu vytvoriť nový typ lietajúceho stroja, ktorý podnieti vznik novej komunity ľudí, dnes označovaných ako flyboy (alebo flygirl). „Niektoré stroje potrebujú SVO a iné nie,“ hovorí Kilgore. „Ale vo všeobecnosti bude prínosom pre celé priemyselné odvetvie.“

 

Zdroj:

https://robbreport.com/motors/aviation/automated-aircraft-blade-runner-2946008/

 

Pokračujte na ďalší príspevok »