Test Kia Sportage GT-Line

Už nie je o čom diskutovať. Z Kia Sportage sa stalo luxusné SUV pre náročných, ale s rozumnou cenou

Doba, keď ste za špičkovými funkciami a luxusom museli nakupovať v showroomoch prémiových automobiliek, je definitívne preč. Kia Sportage GT-Line môže byť kandidátom na najlepšie auto na trhu.
Vydané 31. decembra 2021 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , , , , , , ,

Test Kia Sportage Hybrid 4WD vo výbave GT-Line

Spomínate si na časy, keď sme na autosalónoch zvedavo nahliadali do interiérov niektorých nemeckých automobilov a netrúfali si stlačiť ani jedno z toho množstva tlačidiel, ktoré boli na stredovej konzole? Jedno z nich bolo dokonca na naštartovanie motora, pretože otočenie kľúčikom ani nebolo potrebné! Alebo keď sme skoro nadšení čítali prvé správy o tom, že niektoré autá už vedia jazdiť v strede jazdného pruhu a samočinne otáčať volantom? To už bolo ako sci-fi. Nie je to tak dávno, čo sme za vrchol technologického pokroku považovali aj také klimatizované sedadlá, vyhrievanie volantu, automatické diaľkové svetlomety alebo 360-stupňový kamerový systém. Tieto funkcie nie sú celkom bežné ani dnes, ale prenikajú už aj do automobilov, ktoré na prvý pohľad nezapadajú do segmentu prémiových vozidiel.

Dnes je však na mieste pýtať sa, čo vlastne rozdeľuje bežné autá od tých prémiových? Sú to funkcie? Dizajn? Bezpečnostná výbava? Technológie použité pri výrobe podvozkov a náprav? Možnosť vybaviť auto nadštandardnou komfortnou technikou? Veď toto všetko ponúka aj Kia, ktorú by sme ešte pred zopár rokmi rozhodne netipovali na prémiovku, no dnes to už vidíme inak. Kia doslova stiera hranice medzi prémiovým a neprémiovým a luxus ponúka aj v modeli Sportage, ktorý má obrovský potenciál stať sa na Slovensku SUV bestsellerom, pretože začína na veľmi dostupnej cene akciových 22 690 eur (resp. cenníkových 23 690 eur).

Nám sa do rúk dostala verzia s hybridným pohonom (benzínový motor 1,6 T-GDi + elektromotor), ktorá začína na cene akciových 31 890 eur (cenníkových 32 890 eur) v najvyššej výbave GT-Line s pohonom všetkých kolies, kde už cena figuruje za zvýhodnených 39 390 eur. V tejto výbave Sportage doslova prekypuje hodnotnou technikou na palube, ale zaujme aj vylepšeným podvozkom s elektronicky riadeným pružením ECS, prémiovým audiosystémom značky HARMAN/KARDON, čalúnením v alcantare, športovou úpravou karosérie a v neposlednom rade schopnosťou parkovať auto na diaľku pomocou tlačidiel na kľúči. To je všetko už v cene! A kto by chcel ešte viac, ten si môže dokúpiť pakety Premium pack s elektronickými ventilovanými sedadlami s pamäťou či panoramatické strešné okno s elektrickým ovládaním clony aj skla.

Výsledok je doslova ohromujúci. Veď len nájdite nejaké ďalšie vozidlo, ktoré za takéto peniaze ponúka rovnakú výbavu, moderný hybridný pohon všetkých kolies a k tomu praktické vlastnosti SUV – takéto hľadanie nebude vôbec jednoduché.

Vybraným funkciám a vlastnostiam novej Ki Sportage Hybrid GT-Line sa teraz budeme venovať podrobnejšie.

 

INZERCIA

NAJKRAJŠIA NOVÁ KIA? Je to celkom možné, i keď záleží najmä na vkuse. Nemožno však spochybňovať, že úroveň vypracovania detailov je mimoriadna a oceňujeme tiež konzistentnosť dizajnu. Všimnite si dvojfarebné vyhotovenie karosérie, čierne akcenty sú príznačné pre výbavu GT-Line.

Inzercia

KDE SÚ TIE SVETLÁ?  Dizajnérom Kia sa podarilo veľmi účinne zamaskovať stretávacie a diaľkové svetlomety. Dominantné zakrivené LED pásy denného svietenia spoločne s masívnou maskou chladiča potláčajú svetlomety do úzadia, ukážu sa až vtedy, keď je potrebné svietiť pri zníženej viditeľnosti. Predné hmlovky sú tiež nenápadné, nájdete ich pod nárazníkom. Full LED svetlomety má Kia Sportage už v základnej výbave, no ako hybrid už ponúka inteligentný Full LED systém predných svetlometov s adaptívnym diaľkovým svietením v sérii. Pre štandardné motorizácie je v sérii od výbavy Platinum.

ZADNÉ PARTIE sú tvarované tak, že nový Sportage vyzerá skoro ako SUV-kupé. Elektrické ovládanie dverí batožinového priestoru je v sérii od výbavy Platinum (teda v GT-Line ide o štandardnú výbavu) a paradoxne v hybridnej verzii je kufor objemnejší ako v mild-hybridnej naftovej verzii – ide o 587 litrov, respektíve 1 776 litrov po sklopení zadných sedadiel. Všimnite si detail, že na vizuálne sú zadné svetlá spojené horizontálnym pruhom, lenže v skutočnosti tento pás nesvieti.

INTERIÉR SKORO AKO V SORENTE. Nie je trúfalé tvrdiť, že Kia Sportage skutočne prináša luxusný interiér, aj keď je pravdou, že limuzínam konkurovať ešte nebude. Na to ešte predsa len využíva trocha viac plastových komponentov. Osobne som bol trocha sklamaný z materiálového vyhotovenia ovládacích tlačidiel na volante, ale po chvíli som usúdil, že ich matné povrchové je napokon veľmi príjemné na dotyk a ovládače poskytujú jednoznačnú odozvu na stlačenie. Kvalitatívne sa Sportage dá porovnať s modelom Sorento, ktoré začína na cene 43 990 eur.

12-PALCOVÝ DIGITÁLNY PRÍSTROJOVÝ PANEL nie je súčasťou základnej výbavy, v tej nájdete 4,2-palcový displej Supervision. Vo vyšších výbavách však je a patrí k najnápadnejším dizajnovým prvkom interiéru. Vo výbave GT-Line je už v sérii, teda v cene. Z estetického hľadiska ide o nádherný kúsok modernej techniky, zakrivenie panela je viditeľné zo všetkých uhlov a čitateľnosť obrazu vždy veľmi dobrá.

360-STUPŇOVÝ KAMEROVÝ SYSTÉM obsahuje nielen náhľad vozidla zhora (tzv. vtáčia perspektíva), ale aj možnosť otáčať vozidlo v 3D priestore. V porovnaní s takými bavorákmi si však môžete vozidlo otáčať podstatne plynulejšie a presnosť zobrazenia je skoro šokujúca. Samozrejme, je potrebné mať čisté kamery, a to vpredu, vzadu aj na bokoch.

V cene výbavy GT-Line je aj parkovanie vozidla z diaľky pomocou kľúča (RSPA). Stačí podržať tlačidlo parkovacieho asistenta na stredovej konzole, vystúpiť z auta a tlačidlami na kľúči ovládať pohyb vpred a vzad.

PREMENLIVÝ PANEL KLIMATIZÁCIE: Toto riešenie nájdete aj v elektromobile EV6 a že ho výrobca zakomponoval aj do Sportage svedčí o snahe tejto automobilky prinášať pokrok aj do ľudovejších vozidiel. Tento panel kombinuje dva otočné ovládače s dotykovým displejom s inverznou grafikou. Prepínačom (šípka a pod ňou ventilátor) meníte funkciu panela medzi ovládaním klimatizácie a funkciami infotainmentu. Otočnými voličmi nastavujete buď teplotu, alebo hlasitosť či frekvenciu rádia/skladby v poradí. Vodič bude mať asi zapnutý najmä panel klimatizácie, pretože ovládanie multimédií a rádia je aj na volante.

 

ROZUMNÝ MINIMALIZMUS NA STREDOVEJ KONZOLE.  Niektorí výrobcovia sa snažia uplatňovať minimalizmus aj tam, kde nie je vhodný, Kia sa vybrala cestou ergonómie. Funkcie sedadiel, parkovania a jazdné režimy tak ovládate fyzickými tlačidlami na stredovej konzole, ktorá navyše obsahuje objemné odkladacie priestory. Vpredu je miesto na mobil s indukčnou nabíjačkou a USB-C konektormi a 12 V zásuvkou, v strede sú dva nápojové držiaky a pod lakťovou opierkou je dosť miesta aj na odloženie stredne veľkej zrkadlovky a peňaženky. Škoda, že ten čierny lesklý povrch je tak náchylný chytať odtlačky prstov a prach.

PREDNÉ SEDADLÁ sú skoro športové, maj pomerne výrazné a pevné bočnice, rozumne zvolenú kombináciu materiálov čalúnenia a vo výbave GT-Line aj trojstupňové vyhrievanie a trojstupňové vetranie. Mimochodom, veľmi účinné a rýchle. V tejto výbave majú sedadlá pamäť na dve polohy a po nasadnutí sa automaticky prisunú.

ZADNÉ SEDADLÁ majú rovnaké materiálové vyhotovenie ako tie predné, ale bez bočníc. Divoká jazda tak pre zadných pasažierov nebude celkom pochuti. Pri rozvážnejšej jazde ale ocenia priestor, dvojstupňové vyhrievanie, nastaviteľný sklon operadiel, vyklápacie stredové operadlo do polohy lakťovej opierky a tiež samostatné výduchy klimatizácie s vlastným nastavením teploty. Miesta na hlavy je dosť, na kolená tak primerane, Sorento to predsa len ešte nie je.

ŠIKOVNÉ DETAILY VZADU: Okrem vlastného ovládania klimatizácie vzadu nachádzame aj nabíjací USB-C konektor na zadnej strane predných sedadiel – je to užitočné miesto, pretože kábel tak nemusí byť dole, kde býva príručná batožina. Sú tu tiež háčiky pre zavesenie tašiek a robustné vešiaky na oblečenie. K tomu majú pasažieri vzadu aj madlá s ďalšími háčikmi a vlastné LED osvetlenie.

PRIESTOR AJ SVETLO: Panoramatické strešné okno sa dodáva len k vrcholovej výbave GT-Line za 1190 eur. Táto investícia má zmysel, pretože interiér viditeľne presvetlí a vizuálne ho otvorí. Slnečná clona aj sklo sa ovládajú spredu pomocou smerového tlačidla. Na záver si všimnite ešte jeden detail: rozsah nastavenia operadla zadného sedadla. V novej Kia Sportage si nájde ideálnu polohu každý.

A prečo hybrid?

Kia Sportage nebude v predaji ako elektromobil, pretože je postavená na platforme, ktorá ako primárny pohon používa motory s vnútorným spaľovaním. K dispozícii sú klasické preplňované benzínové a naftové motory, ďalej mild-hybridy a tiež hybrid s pohonom predných alebo všetkých kolies. V roku 2022 očakávame tiež príchod plug-in hybridu Kia Sportage PHEV.

Nami testovaný hybrid s pohonom všetkých kolies AWD popravde neohromil nízkou spotrebou, pretože sme jazdili prevažne na diaľniciach a okreskách, ale v nízkej rýchlosti šetrí palivo nielen na papieri. Do rýchlosti 30 km/h jazdí totiž na elektrinu, teda benzínový motor sa nezapína a počuť je len typický zvuk systému AVAS z vonkajších reproduktorov. Kto jazdí prevažne v meste, ten mesačne ušetrí aj niekoľko litrov benzínu.

Výhodné je, že tento hybrid sa nenabíja káblom, ale samočinne počas jazdy. Ide o lítiovo-iónový akumulátor s hmotnosťou len 37,5 kilogramu, ktorý však dokáže poháňať elektrický synchrónny motor s permanentnými magnetmi s výkonom až 44 kW (60 koní) a silou až 264 newtonmetrov (!). Kapacita tejto batérie je síce len 1,49 kWh, teda nemožno s ňou prejsť dlhšie vzdialenosti, na druhej strane sa vie rýchlo nabiť a znova použiť. Doteraz sme mali vynikajúcu skúsenosť s hybridným systémom v crossoveri Niro, teraz už na rovnaký piedestál môžeme postaviť aj Sportage.

Zistite viac o novej generácii SUV Kia Sportage na oficiálnych stránkach kia.sk.

 

 

Pokračujte na ďalší príspevok »