Filmy a seriály Kultúra Na zamyslenie Svet

Don’t Look Up má čo divákovi ponúknuť, otázne je či to strávi

  • 31 decembra, 2021
  • 5 min read
Don’t Look Up má čo divákovi ponúknuť, otázne je či to strávi

Zmiešané reakcie

Netflix každoročne prichádza s filmovými titulmi, ktoré sú na prvých priečkach v sledovanosti a virálnosti. Don’t Look Up  prináša príbeh o gigantickej kométe rútiacej sa na našu Zem. Hlavných aj vedľajších úloh sa zhostili tie najväčšie hollywoodske esá (Leonadro DiCaprio, Jennifer Lawrence, Meryl Streep), preto film prirodzene vyvolal rozruch od zverejnenia prvého traileru, ktorý vyšiel v januári 2021. Dnes je to len pár dní, čo mali diváci možnosť vychutnať si satirický pohľad na koniec sveta od režiséra a scenáristu Adama Mckaya.

Don't look up
Našli sa diváci, ktorým sa film zdal slabý… zdroj: twitter.com

Keďže internetoví recenzenti sú vždy v pozore, rôzne fóra a sociálne siete zaplavili názory na film. Niektorým sa potvrdili obavy, že ak je v jednom filme príliš veľa hereckých hviezd, tak je výsledok nezáživný. Možno k tomuto záveru prispela vyše dvojhodinová stopáž, keďže v súčasnosti nám prídu dlhé aj 15-sekundové reklamy na Youtube.

Don't look up
…a niektorí uznali aktuálnosť témy. zdroj: twitter.com

Na druhej strane si snímka získala aj mnoho priaznivcov. Film im pripomenul aké je ľudstvo dostatočne inteligentné na to, aby zachránilo túto planétu, no zároveň dosť hlúpe, aby pre to neurobilo vôbec nič. Išlo by o komédiu, keby dej nebol tak smutne pravdivý pre dnešnú spoločnosť. Pri pozeraní vám mohlo prísť do smiechu, do plaču alebo ste sa rovno mohli začať báť o svoj život.

Ako mediálny produkt ukazuje silu médií

Ak ste film doteraz nevideli, pripravte sa na isté odkrytie deja. Hlavnými postavami sú astronóm Dr. Randall Mindy (DiCaprio) a jeho žiačka Kate Dibiasky (Lawrence). Keď zistia, že o šesť mesiacov má Zem zasiahnuť kométa veľká ako Mount Everest, podarí sa im spojiť s vedúcim Úradu pre koordináciu planetárnej obrany, Dr. Teddym Oglethorpom (Rob Morgan). Dostanú sa k prezidentke Janie Orlean (Streep), aby sa jej odovzdali šokujúcu informáciu. Ako sa zachová pani prezidentka? O tri týždne sú voľby, je lepšie, aby sa s informáciou počkalo a zatiaľ to dá prešetriť svojim odborníkom. Postavy sú šokované, divák však ani nie.

INZERCIA

Nebolo by to prvýkrát, čo sa záujmy sveta odsunuli na vedľajšiu koľaj kvôli politickým hrám. Keď sa prevalí Orleanovej škandál s posielaním šteklivých fotografií, chytí sa smrtiacej kométy. Práca s médiami šikovne zakryje prešľapy najvyšších predstaviteľov a je to tak aj v skutočnosti. Stačí si zapnúť televíziu alebo otvoriť prehliadač na internete a pozrieť na najaktuálnejšie správy.  Medzi najčítanejšie články patria informácie o vraždách, korupciách, poprípade sa tam zmestí aj faux pas opitej celebrity na plese. Jedna správa sa na prvom mieste v čítanosti neohreje dlho, na druhý deň ju vystrieda ďalšia.

Don't look up
Fiktívna kométa mala mať veľkosť 5 až 10 kilometrov. zdroj: pexels.com

Napriek tomu, že prezidentkin sponzor, technologický magnát Peter Isherwell (Mark Rylance) príde s riešením ako zničiť kométu, jeho tím zistí ďalší zaujímavý fakt. V kométe sa nachádzajú minerály s miliardovou hodnotou. Cieľom sa teda stane rozkúskovať kométu a vyťažiť čo najviac. Bohatí sa teda chcú stať bohatšími, ale nevydarená operácia zapríčiní, že sa naša planéta dočká súdneho dňa a kométa vyhladí všetok život. Samozrejme okrem miliardárov, ktorí sa na 20 000 rokov zamrazia, kým im vesmírna loď nenájde novú planétu. Ani pre nich to však neskončí šťastne, v tomto prípade si ale divák neodpustí škodoradostný úškrn.

INZERCIA

Don’t Look Up nastavuje zrkadlo spoločnosti

Don’t Look Up zobrazuje aj absurditu internetového sveta, ktorý si selektuje informácie tak ako sa mu to hodí. Keď sa Dr. Mindy a Kate objavia v rannej relácií, po jej skončení je dojem, ktorí spravili na divákov výrazne odlišný. Kate počas povrchných otázok moderátorov stratí nervy a do éteru vykričí správu o smrtiacej kométe. Stane sa obeťou výsmechu a jej hysterický výraz s vetou „Všetci zomrieme!“ sa stane internetovým „meme“. Randall viac ako svojimi odpoveďami zaujal čerstvo zastrihnutou briadkou. Narážky na jeho atraktívny vzhľad ho posunú hlbšie do mediálneho prostredia ako tvár, ktorá má pekne odpovedať na otázky a vyzerať dobre.

Vo filme si človek dokáže ľahko spojiť narážky na skutočné osoby a ak sa mu zdá vývoj príbehu prehnaný, presne to bol zámer. Napriek tomu, že Don’t Look Up vyšiel v čase pandémie, apeluje hlavne na klimatickú krízu. Veľa známych hercov prijalo svoju rolu aj preto, aby mala dráma dosah na čo najviac ľudí. Bolo by však pritiahnuté za vlasy tvrdiť, že po dvoch hodinách pozerania sa polovica sveta zmobilizuje a zachráni planétu pred katastrofou. Ak sa tak ale nestane, musíme rátať s tým, že by k filmu pribudol popis „podľa skutočných udalostí“.

Inzercia

Zdroje: www.csfd.cz, www.netflix.com

About Author

Tímea Prišticová

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings