Aktuálna mapa výskytu koronavírusu, počtu nakazených i vyliečených

Jarné obdobie a detoxikácia organizmu

Čítanie na 3 min. S oteplením a prídelom jarných lúčov môžeme začať s napravením všetkých doterajších zlozvykov v našom stravovacom režime. Zníženie telesného pohybu na minimum a nesprávne stravovacie návyky, spolu so zle zostaveným jedálnym lístkom počas vianočných sviatkov a zimy, sa totiž odzrkadľujú na našej zlej nálade a následne aj na telesnej hmotnosti.    Orgánom, ktoré sme zaťažovali celé zimné obdobie tučnými a presladenými jedlami, treba… Čítať viac

Soňa Zajačeková
Šéfredaktorka United Life
Bratislava, Slovensko

Ako hodnotíte tento príspevok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. 0

S oteplením a prídelom jarných lúčov môžeme začať s napravením všetkých doterajších zlozvykov v našom stravovacom režime. Zníženie telesného pohybu na minimum a nesprávne stravovacie návyky, spolu so zle zostaveným jedálnym lístkom počas vianočných sviatkov a zimy, sa totiž odzrkadľujú na našej zlej nálade a následne aj na telesnej hmotnosti.

   Orgánom, ktoré sme zaťažovali celé zimné obdobie tučnými a presladenými jedlami, treba dopriať trochu oddychu. A na začiatok nám pomôže malá jarná detoxikácia. V jarnom období sa zvyšuje funkčnosť pečene, ktorá sa podieľa na prefiltrovaní škodlivých látok a následne ich posiela do našich tukových zásob. Tak ako pečeň, rovnako aj obličky zohrávajú veľkú úlohu pri filtrovaní. Označujú sa aj ako druhý najdôležitejší detoxikačný orgán, treba im preto dopriať oddych a regeneráciu.

   Pozor ale, detoxikácia totiž nie je diéta. Pomôže nám lepšie sa cítiť, môžete pri nej zhodiť pár kíl, ale nevnímajte ju ako diétu. Veľmi vhodné je dopriať si aj neskôr aspoň jeden deň do týždňa tzv. detoxikačný deň alebo dopriať nášmu telu niečo dobré každý deň.

   Prispôsobte váš jedálny lístok pracovnému vyťaženiu, chutiam a zdravému životnému štýlu. Jedlo vás začne baviť a nie unavovať.

   V prvom rade zabudnite na celodenné hladovanie, kde váš denný príjem bude obsahovať len vodu, prípadne detoxikačné výživové doplnky, kokteily, tabletky, prášky. Nastane čas, kedy si vaše telo bude žiadať jedlo a bude oveľa horšie, keď sa budete musieť poriadne prejesť. Nerobte nebezpečné veci vášmu telu!

   Na začiatok si povieme, ako dôležitý je pitný režim. Pri detoxikačných dňoch je potrebné zvýšiť príjem tekutín aspoň na 2,5 až 3 litre denne. Ich príjem je dôležitý, nakoľko pomáha telu vylučovať všetky škodlivé látky z tela. Vhodné sú bylinkové čaje (napr. tie, ktoré obsahujú antioxidanty), ovocné šťavy, minerálne vody. Nepite celý deň jeden druh napr. minerálnej vody, striedajte to. Skúste si každé ráno do odstátej vody nakvapkať pár kvapiek citrónu a vypiť. Nápoj je povzbudzujúci pre tráviaci trakt, pomôže k novému štartu do dňa a verte, že vás preberie.

   Vylučujeme všetky mastné jedlá, vyprážané, pečené, z tučných druhov mäsa, prekorenené, presladené. Rovnako aj ochutené vody (cola, sladené minerálky, osladené džúsy atď.), kávu, alkohol. Pokiaľ máte silnú vôľu, skúste vylúčiť fajčenie.

   Vieme, čomu sa máme vyhýbať, že je dôležité veľa piť. Určite vás preto zaujíma, čo vlastne počas detoxikačnej kúry môžeme jesť.

   V prvých dňoch začíname zeleninou a ovocím, ktoré rozdelíme do 5 jedál počas dňa. Ovocie a zelenina by mali v prvých dňoch obsahovať 80% denného príjmu. Môžeme ich skombinovať s otrubami, ovsenými vločkami, ľanovými semiačkami. Začať môžete zeleninou (ovocie a zeleninu v ten deň nemiešajte), rozdeľte si ju do 5 jedál a hlavné jedlo si pripravte na tepelný spôsob (dusená zelenina, vývar zo zeleniny, šaláty – POZOR na dressingy, ktoré obsahujú prísady). Pri varení nepoužívajte zbytočne veľa tukov. Následne na druhý deň môžete vyskúšať ovocný deň. Pozor na kombináciu s ovocnými šťavami, ktoré majú vysoký obsah cukru. Veľmi vhodné sú jabĺčka, grapefruity, ananás, granátové jablko, citróny, pomaranče, višne, egreše, ríbezle. Pokiaľ niektoré druhy ovocia ešte nie sú v sezóne, voľte ich v sušenej forme.Tu si treba dávať tiež pozor na sušené ovocie s vysokým obsahom pridaného cukru.

   Ďalšie dni postupujeme naďalej s prevahou zeleniny a ovocia, len postupne pridávame potraviny, ktoré majú tiež veľmi vysoký obsah nášmu telu prospešných živín. Napríklad ryby, kúsok uduseného kuracieho mäsa, tofu, trošku orechov do šalátu, aj naďalej nezabúdajte na tekutiny. Ku koncu detoxikácie (6. – 7. deň) si pripravte na obed zemiaky, prípadne trochu ryže so zeleninou.

   Upozorňujem, pred každým začatím akejkoľvek jarnej detoxikácie sa poraďte so svojim lekárom. Neodporúčam ju pacientom trpiacim na vysoký krvný tlak, cukrovku, tehotným ženám, deťom do 15 rokov a pri akejkoľvek špeciálnej diéte alebo štandardizovaných diétnych postupoch.

Soňa Zajačeková

Prečítajte si aj:

Ako hodnotíte tento príspevok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. 0