Howard Hawks: Najlepší americký režisér, ktorého „nikto” nepozná

Filmový režisér Howard Hawks (na titulnej fotografii) bol mužom kontrastov. Vysoký Kalifornčan atletickej postavy, ktorý sa narodil v Indiane a vyrastal vo Wisconsine a neskôr v Pasadene. Dieťa z privilegovanej rodiny, ktoré sa stalo veľkým hollywoodskym profesionálom v zlatej ére americkej kinematografie. Napriek tomu, ako o ňom povedal kritik Leonard Maltin, ide o „najlepšieho amerického… Prečítať celé

Filmový režisér Howard Hawks (na titulnej fotografii) bol mužom kontrastov. Vysoký Kalifornčan atletickej postavy, ktorý sa narodil v Indiane a vyrastal vo Wisconsine a neskôr v Pasadene. Dieťa z privilegovanej rodiny, ktoré sa stalo veľkým hollywoodskym profesionálom v zlatej ére americkej kinematografie. Napriek tomu, ako o ňom povedal kritik Leonard Maltin, ide o „najlepšieho amerického režiséra, ktorý nie je všeobecne známy”. O to menej ľudí ho pozná v našich končinách.

Howard Hawks

Počas svojej dlhej kariéry v rokoch 1926 až 1970 nakrútil štyridsať filmov. Režíroval (a niekedy aj produkoval, prípadne sa podieľal na scenári) niektoré z najlepších komédií, trilerov, westernov, muzikálov, športových drám či vojnových snímok, predovšetkým v zlatej ére od tridsiatych do päťdesiatych rokov minulého storočia.

Okrem iných natočil filmy Red River, Sergeant York, Scarface, Bringing Up Baby, The Big Sleep, Gentlemen Prefer Blondes, His Girl Friday a Rio Bravo. Na Oscara za najlepšiu réžiu ho nominovali iba raz, v roku 1942 za snímku Sergeant York. V roku 1975 dostal aspoň Čestnú cenu Akadémie. Dôležitejšie však je, že ovplyvnil mnohých nasledovníkov, medzi jeho fanúšikov sa radia Martin Scorsese, Robert Altman, John Carpenter, Rainer Werner Fassbinder, Quentin Tarantino aj Michael Mann. Magazín Entertainment Weekly ho zaradil na štvrté miesto v historickom rebríčku najlepších režisérov.

Howard Hawks na Oscaroch v roku 1975

„Hitchcocko-Hawksovci”

„Kto, dopekla, je Howard Hawks?” znela populárna formulka jeho neprajníkov v šesťdesiatych rokoch dvadsiateho storočia. Považovali ho za ďalšieho priemerného hollywoodskeho predstaviteľa, nezmyselne vyvyšovaného. Howard Hawks pritom spoločne s Alfredom Hitchcockom, Johnom Fordom a Orsonom Wellesom patril do skupiny amerických filmárov, ktorých si idealizovali vtedajší mladí francúzski kritici Francois Truffaut a Jean-Luc Godard. Obaja tvrdili, že umelecká kvalita, osobný pohľad a štýl sú v najlepších hollywoodskych filmoch viditeľné rovnako ako v tvorbe Ingmara Bergmana či Luisa Bunuela.

Truffaut s Godardom boli dielami Američanov nadšení tak veľmi, že si vyslúžili označenie „Hitchcocko-Hawksovci”. Godard, známy svojím obdivom k americkej kultúre a amerikanizmu celkovo, o Hawksovi povedal, že je „najlepší zo všetkých amerických umelcov”.

Hawks nebol stereotypný umelec. Fascinovali ho mechanické zariadenia a jeho štýl bol minimalistický, prevažovali zábery na úrovni očí a nenápadný strih. Jeho filmy na povrchu vyzerali ako neskrývané komerčné projekty ušité pre hollywoodske hviezdy Caryho Granta, Johna Wayna, Marilyn Monroeovú, Garyho Coopera a Humphreyho Bogarta. Hawks rozprával pomaly, no špecializoval sa na to, aby veci „išli rýchlo”. Staval lietadlá a autá, pomáhal napríklad pri výrobe vozidla, ktoré v roku 1936 zvíťazilo na prestížnych pretekoch 500 míľ Indianapolis.

Lauren Bacallová a Humphrey Bogart vo filme The Big Sleep (1946)

Takisto jeho snímky sa vyznačovali rýchlym a prerývaným dialógom, najmä His Girl Friday (1940). Hawks bol vášnivý čitateľ a priatelil sa s dvoma držiteľmi Nobelovej ceny za literatúru: Ernestom Hemingwayom a Williamom Faulknerom. S oboma mal spoločné záľuby v lietaní a poľovaní, okrem toho šoféroval a staval pretekárske autá a v mladosti vyhral juniorské majstrovstvá USA v tenise. Žil divoko, bol gambler a sukničkár, aj vo veku 79 rokov sa zotavil z motocyklovej nehody.

Zábavný, ale nie vulgárny

Hoci viaceré filmy vyšli v období, keď platil produkčný kódex, súputníci uznávali jeho cit pre dvorenie (napríklad cigaretové „duely” Bogarta a Lauren Bacallovej v snímke To Have and Have Not), dvojzmyselné narážky v dialógoch a sexuálny podtext. Hawksov prístup k sexuálnym vzťahom bol zábavný, ale nie vulgárny. Dokázal vydolovať elementárny sexepíl z hercov a najmä z herečiek. Monroeová, Bacallová, Carole Lombardová, Louise Brooksová, Angie Dickinsonová, Barbara Stanwycková, Joan Collinsová i Kate Hepburnová ťažili z jeho ostrého zraku.

„Iba predpojatý divák mohol Howarda Hawksa považovať za priemerného. Nebol inovátor, ale bol perfekcionista a takmer v každom žánri, do ktorého sa pustil, natočil klasiku. Pravdu mali Truffaut, Godard a ďalší. Ich veľký vzor vyrastal medzi elitou, mal komerčné nastavenie, každému filmu však vtlačil osobnú pečať. Nemal rád hollywoodskych producentov, takže keď si nejaký film produkoval sám, v titulkoch to uviedol menším písmom než scenár alebo réžiu. Zo všetkého najviac bol filmárom a napriek všetkým svojím kontrastom bol jedným z najlepších,” vzdal Hawksovi hold portál Chicago Tribune.

 

Filmy Howarda Hawksa, ktoré odporúčame:

Scarface (1932)

Twentieth Century (1934)

Bringing Up Baby (1938)

Only Angels Have Wings (1939)

His Girl Friday (1940)

To Have and Have Not (1944)

The Big Sleep (1946)

Rio Bravo (1959)

 

Zdroje: chicagotribune.com, telegraph.co.uk, newyorker.com

Zdroj titulnej fotografie a fotografií v texte: screenshoty, YouTube

Pokračujte na ďalší príspevok »