GDPRTáto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu.Cookies a sledovanie môžete vypnúť
EXTRA Lifestyle TOP články redakcie

Detskí vegáni a vegetariáni. Áno alebo nie?

  • 5 mája, 2022
  • 6 min read
Detskí vegáni a vegetariáni. Áno alebo nie?

Jedni mäso počas troch rokov jedli, druhí nie. Vedci v štúdii, ktorá bola uverejnená v pondelok v časopise Pediatrics, skúmali, či vegetariánska strava môže ovplyvniť rast a vývoj detí. Zaostávali detskí vegetariáni za deťmi, ktoré jedli mäso?

Vegetariánske deti dosahovali podobnú výšku aj nutričné hodnoty ako deti, ktoré mäso jedli. Avšak, štúdia ukazuje, že deti, ktoré mäso nejedli mali častejšie podváhu než deti, ktoré sa stravovali normálne. Táto štúdia reaguje na nové trendy v stravovaní.

Vegetariánska aj vegánska strava sa v posledných rokoch teší obrovskej popularite. Má pozitívny vplyv nielen na životné prostredie, ale aj na zdravie dospelého človeka, čo ukázali viaceré predchádzajúce výskumy. Oveľa menej výskumov sa doteraz zaoberalo jej vplyvom na zdravie detí.

 

INZERCIA
Objavte výhodnú jarnú ponuku modelov Peugeot
Takáto miska vyzerá lákavo aj pre ľudí, ktorým sa myšlienka vegánstva nepozdáva. Ilustračná fotografia.

Vegetariánstvo deťom prospieva, ale pozor

Výskumu sa zúčastnilo takmer 9 000 detí vo veku od šesť mesiacov do osem rokov. Rodičia informovali výskumníkov o type stravy ich detí. Boli medzi nimi vegetariáni, nevegetariáni aj dvadsaťpäť vegánov. Deti počas troch rokov pravidelne navštevovali lekára, ktorý im meral index telesnej hmotnosti (BMI), hladiny cholesterolu, vitamínu D a železa v krvi. Okrem toho ich aj vážil a meral.

Keď výskumníci porovnali vegetariánske aj nevegetariánske deti nenašli žiadne významné rozdiely v BMI, výške, hladine železa a vitamínu D. Vegetariánske deti ale mali takmer dvakrát vyššiu pravdepodobnosť podváhy.

Podváha môže viesť k podvýžive a naznačuje, že strava nestačí na podporu primeraného rastu, uvádzajú výskumníci v tlačovej správe štúdie. Avšak výskum neskúmal presné zloženie vegetariánskej stravy, ani nebral do úvahy socioekonomický status.

„Výsledky výskumu upozorňujú na potrebu starostlivého plánovania vegetariánskeho stravovania u detí s podváhou,“ v tlačovej správe vysvetľuje Jonathon Maguire, hlavný autor štúdie a pediater v nemocnici St. Michael’s Hospital of Unity Health Toronto. Podľa viacerých odborníkov mohla práve etnická príslušnosť zapríčiniť, že deti vegetariáni vážili menej.

Inzercia
Kia Ceed SW na prenájom v AVIS MaxiRent

Deti, ktoré mali podváhu vo vegetariánskych aj nevegetariánskych skupinách boli mladšieho veku a mali ázijský pôvod,“ pre CNN vysvetľuje Amy Kimberlain, hovorkyňa Akadémie výživy a dietetiky, ktorá sa výskumu nezúčastnila. Zároveň nevidí problém vo vegetariánskej strave, ak obsahuje všetky potrebné živiny.

Čo zaradiť do vegetariánskeho jedálnička dieťaťa?

Odborníci odporúčajú zaradiť do detského jedálnička aj mliečne výrobky. Zdroj ilustračného obrázka: pexels.com

Webový portál CNN odporúča rodičom, ktorí sa rozhodli pre vegetariánsku formu stravy ich detí, aby okrem zeleniny a ovocia do detského jedálnička zaradili aj dostatok strukovín, obilnín a olejov. Deti by mali pravidelne konzumovať aj mliečne výrobky, orechy, semiačka, vajcia a sóju.

Rodičia by si mali dať pozor, aby vegetariánska strava ich detí obsahovala dostatok železa, vitamínu B12 a D. Rastlinné zdroje sú oproti živočíšnym zdrojom totiž chudobnejšie na tieto živiny. Železo nájdeme napríklad vo fazuli, tmavej listovej zeleniny alebo sladkých zemiakoch. Bohatým zdrojom vitamínu B12 je napríklad droždie, mliečne výrobky a cereálie.

Vegánska strava dieťaťu škodí?

Viacerí lekári i výživoví odborníci nevidia problém v tom, že deti nejedia mäso, ak je ich strava obohatená o živočíšne produkty. Niektorí rodičia alebo aj staršie deti ale zvažujú vegánsku stravu. Je čisto rastlinná strava pre deti bezpečná?

The Washington Post uvádza, že prevažne rastlinná strava znižuje výskyt srdcových chorôb, ako aj niektorých druhov rakoviny. Minuloročná poľská štúdia, ktorá pozorovala 187 zdravých detí vo veku päť až desať rokov, zistila, že deti vegáni mali nielen nižšie hladiny telesného tuku, ale aj nižšie hladiny nezdravého cholesterolu. V porovnaní s deťmi, ktoré konzumovali aj živočíšne potraviny boli ale v rovnakom veku nižšie, chýbali im niektoré vitamíny a minerály v kostiach.

Výsledky tejto štúdie naznačili, že vylúčenie živočíšnych potravín z detskej stravy by mohlo zabrániť deťom dosiahnuť optimálnu výšku, stav kostných minerálov a vitamínov. Dôležitá je ale aj dostupnosť rastlinných alternatív v konkrétnej krajine, ktorá mohla ovplyvniť pestrosť jedálnička. Výskumy v Nemecku, Spojenom kráľovstve a na Taiwane totiž prišli s opačnými zisteniami. Deti na vegetariánskej aj vegánskej strave rástli rovnako rýchlo ako ostatné deti.

Nedostupnosť vegánskych produktov v niektorých krajinách môže negatívne ovplyvniť vývoj detí, ktoré sa stravujú čisto rastlinne. Zdroj ilustračného obrázka: pexels.com

Zlatá stredná cesta

Väčšina odborníkov odporúča rodičom, ktorí chcú viesť deti od malička k vegánstvu alebo vegetariánstvu, aby prevažne rastlinnú stravu doplnili aj o živočíšne produkty a naplánovali ju tak, aby obsahovala všetky potrebné živiny. Rodičia by s výlučne rastlinnou stravou mali počkať kým dieťa neprestane rásť, teda približne do pätnásteho roku života. Dieťa má iné potreby než dospelý, čo musí odrážať jedálniček.

Rovnako by sme mali postupovať aj v prípade, ak staršie dieťa alebo tínedžer túži vyskúšať tento typ stravovania „Niektoré deti túžia byť vegánmi alebo vegetariánmi len dovtedy, kým nezistia, že to zahŕňa pravidelné stravovanie potrebné pre ich rast,“ pre The Washington Post vysvetlila Lauren Crosby, pediatrička z La Peer Pediatrics v Beverly Hills. Odporúča postupné, nie extrémne zmeny stravy.

Kia Ceed SW na prenájom v AVIS MaxiRent

About Author

Maria Mihalikova