Aktuálna mapa výskytu koronavírusu, počtu nakazených i vyliečených

Cvičenie je prevencia pred demenciou, ukazujú štúdie

Udržať sa v dobrej fyzickej kondícií, zhodiť zopár kíl alebo si vybiť negatívnu energiu. To sú bežné dôvody, pre ktoré cvičíme alebo športujeme. Ak vám však stále nestačia ako motivátory, je tu jeden ďalší dôvod – vedci zistili, že cvičenie zväčšuje mozgovú kapacitu a znižuje riziko demencie spôsobenej stárnutím.    Fyzická aktivita pôsobí na náš… View Article

Udržať sa v dobrej fyzickej kondícií, zhodiť zopár kíl alebo si vybiť negatívnu energiu. To sú bežné dôvody, pre ktoré cvičíme alebo športujeme. Ak vám však stále nestačia ako motivátory, je tu jeden ďalší dôvod – vedci zistili, že cvičenie zväčšuje mozgovú kapacitu a znižuje riziko demencie spôsobenej stárnutím. 

 

Fyzická aktivita pôsobí na náš kognitívny výkon, čo znamená, že zlepšuje pozornosť a pamäť. Podporuje tiež kreativitu a znižuje riziko depresie a úzkosti. Nejde síce o priamy kauzálny vzťah a teda nemôžeme tvrdiť, že cvičenie spôsobí, že sa rizikovosť demencie u ľudí zníži, ale vzťah medzi týmito dvomi aspektmi predsa len je.

runner-690265_960_720

Výskumníci z univerzity v Kalifornii zistili silný vzťah medzi nízkou úrovňou fyzickej aktivity a vyšším rizikom demencie u starších ľudí. Starší ľudia, ktorých hlavným koníčkom je vysedávanie pred televízorom alebo iné zväčša pasívne aktivity môžu demencii podľashnúť s väčšou pravdepodobnosťou ako tí, ktorí sa hýbu, sú aktívni a sú v dobrej fyzickej kondícii. Z týchto zistení vyplýva, že pravidelné cvičenie alebo šport u starších ľudí vedú k vyššej činnosti mozgu a tým pádom redukujú riziko vzniku demencie.

Okrem toho je pravidelná fyzická aktivita zodpovedná aj za nárast hipokampu, ktorý zohráva dôležitú úlohu najmä pri učení a pamäti. Aj keď má cvičenie priaznivý účinok na zdravie v každom veku, čo sa týka zníženia rizika demencie, najúčinnejšie je po 75. roku.

A aké cvičenie vo vyššom veku zvoliť? Najvhodnejšími aktivitami v zrelšom veku sú chôdza, turistika, bicyklovanie, vodný aerobik, tenis, joga či pilates. Výber je veľký, stačí len zvoliť si to, čo vám vyhovuje. Ideálne je tieto aktivity obmieňať.

AVIS Maxirent


Zdá sa, že výrok “v zdravom tele zdravý duch” naozaj platí a investovaním do svojho fyzického zdravia môžeme zlepšiť aj to duševné.

 

Téme sa venoval aj magazín Psychology Today.

training-828726_960_720