Ekonomika a Biznis EXTRA

Čo sa stalo s Bitcoinom? Mediálny ošiaľ opadol, ale hodnota ďalej stúpa

  • 18 júna, 2020
  • 5 min read
Čo sa stalo s Bitcoinom? Mediálny ošiaľ opadol, ale hodnota ďalej stúpa

Pred niekoľkými rokmi sme tu mali doslova mediálne šialenstvo okolo kryptomeny Bitcoin. Písali sme o nej aj my v článku Šialenstvo menom kryptomeny: Stojíme iba na začiatku.

Kryptomeny ako také sú priestor, v ktorom konzervatívni investori nemajú čo hľadať. Naopak, tí, ktorí riskujú, majú dôvod na radosť. Riziko, ktoré podstupujú ľudia investovaním do kryptomien, je priam extrémne. Sú však oveľa viac ako iba nekryté virtuálne peniaze. Nedávno to dokázal Bitcoin, ktorý stúpal na hodnote priam závratným tempom a niektorým ľuďom priniesol obrovské výnosy v desiatkach či stovkách miliónoch dolárov.

Potom však mediálne víry okolo Bitcoinu stíchli a nezainteresovanému sa môže zdať, že kryptomena padla na dno. Lenže nie je to pravda.

Najväčšiu hodnotu mal Bitcoin 15. decembra 2017, a síce 19 650,01 USD. Potom nasledoval klesajúci trend, ktorého vrcholom bol 14. december 2018 s hodnotou iba 3 183,00 USD za jeden Bitcoin. Momentálne sa ale kryptomene darí udržiavať priaznivý trend a dnes má hodnotu 9 408,26 USD, teda 8 392,36 euro!

INZERCIA

Skrátka platí, že vývoj hodnoty tejto kryptomeny je rovnako búrlivý ako predtým a nemožno odhadovať, ako sa bude ďalej vyvíjať. Zatiaľ to vyzerá celkom priaznivo, ale ideálny čas na nákup Bitcoinov už zrejme máme za sebou.

INZERCIA

Blockchain, podstata decentralizácie

Rozmach kryptomien je možný výlučne za predpokladu, že ich nebude možné ukradnúť. Aby takáto bezpečnosť mohla existovať, je potrebný takzvaný blockchain.

Je to špeciálny druh distribuovanej databázy uchovávajúcej neustále sa rozširujúci počet záznamov, ktoré sú chránené proti neoprávnenému zásahu z vonkajšej i vnútornej strany. Najčastejšou aplikáciou technológie blockchainu je použitie ako účtovnej knihy kryptomien, ktorá uchováva transakcie vykonané užívateľmi.

Inzercia

Práve vďaka nej je možné zabezpečiť, že sa jednotlivé Bitcoiny a ich zlomky nedajú ukradnúť. Hacker by totiž musel zasiahnuť do každého jedného počítača na svete, ktorý tento blockchain obsahuje.

Blockchain je univerzálny spôsob, ako v elektronickom svete zabezpečiť vyššiu bezpečnosť; dnes dokonca o vlastnom blockchaine uvažuje aj Google. Nie každá kryptomena je decentralizovaná, ale tie, ktoré používajú blockchain, napĺňajú podstatu decentralizácie – skrátka, nemajú žiadnu centrálu.

Vzostupy a pády

Bitcoinov je iba obmedzené množstvo, čím sa zvyšuje záujem o ne. Hodnota meny je priamo úmerne závislá od dopytu po nej a ten sa mení bez možnosti dlhodobého predvídania.

Najlepšie to môžeme sledovať na vývoji ceny Bitcoinu, ktorý podnietil vznik ďalších kryptomien. Jeho cena od roku 2009 narástla priam závratne a z držiteľov niekoľkých Bitcoinov, prevažne nadšencov moderných technológií, sa stali razom dolároví milionári.

Ešte pred deviatimi rokmi stála jedna pizza pokojne aj desaťtisíc Bitcoinov, čo dnes predstavuje okolo 94 miliónov amerických dolárov. Dôvodom tohto enormného rastu však nie je inflácia, ale rastúca spoločenská hodnota Bitcoinu.

Tí, ktorí vzostup Bitcoinu v posledných mesiacoch sledovali a chceli sa zúčastniť na tomto „verejne dostupnom bohatnutí“, však mali aj veľkú smolu: hodnoty kryptomeny kolísali priam fatálne, čo tisíce ľudí na celom svete priviedlo k mimoriadnym finančným stratám.

Investovanie do Bitcoinu je nanajvýš rizikové, avšak ani to nebráni tomu, aby do neho nalievali peniaze ďalší a ďalší ľudia a spoločnosti.

 

HODL a FOMO

Dôvodov, prečo ľudia neustále dôverujú Bitcoinu a nakupujú ho aj napriek tomu, že už zdanlivo dosiahol svoju najvyššiu možnú cenu, je viacero. Existujú dve čarovné slovíčka, ktoré vo svete kryptomien nemožno prehliadnuť. FOMO a HODL. A sú práve tou príčinou, prečo vznikajú nové kryptomeny a investori sa o ne trhajú.

FOMO je akronym pojmu „fear of missing out“, teda strach z premeškania šance. FOMO je skrátka psychologický tlak na investorov, ktorí sa boja toho, že by prepásli príležitosť a stratili tak šancu zarobiť obrovské peniaze.

HODL je preklep od slova „hold“, teda držať. V kontexte investovania do kryptomien znamená nákup a vyčkávanie do tej doby, kým mena nedosiahne želaný nárast.

 

Podvody

Vďaka distribuovanej účtovnej knihe, ktorá zabezpečuje vysokú bezpečnosť a dokonalú decentralizáciu, je mimoriadne náročné nezákonne sa obohacovať.

Krádež Bitcoinov je technologicky extrémne náročná a vykonávať iné podvody so sebou nesie množstvo zásadných komplikácií. Nájdu sa však aj firmy, ktoré síce nemanipulujú s účtovnými knihami alebo so samotnými kryptomenami, ale s peniazmi svojich klientov – investorov do Bitcoinu.

Medzinárodná polícia momentálne vyšetruje jeden z najväčších podvodov, ktorého sa preukázateľne dopustila nemecká spoločnosť Optioment. Od rakúskych investorov vybrala dovedna 12 tisíc Bitcoinov v hodnote závratných 115 miliónov eur, aby sa nakoniec vo februári tohto roka odmlčala a formálne prestala fungovať.

Iná americká spoločnosť sa pohybuje síce iba na hrane zákona, ale s veľmi otáznym biznis modelom. Ponúka možnosť vytvorenia vlastnej kryptomeny a jej propagácie na sociálnych sieťach s cieľom markantného navýšenia jej hodnoty. Klienti majú za takúto službu platiť a vďaka nej zbohatnúť, ale na úkor ostatných investorov, ktorí potom nebudú mať menu ako využiť.

About Author

Erik Stríž

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings