Ľudia

Umelci, ktorí „oživujú“ historické postavy pomocou AI

  • 9 septembra, 2021
  • 5 min read
Umelci, ktorí „oživujú“ historické postavy pomocou AI
henrich VIII
Bas Uterwijk aj Nathan Shipley využívajú AI na rekonštrukciu starých portrétov (Ilustračná foto: British Library)

Bas Uterwijk

Bas Uterwijk je umelec z Amsterdamu, ktorý sa v minulosti venoval CGI animáciám vo video-hrách. Avšak posledných 14 rokov venuje svoj čas dokumentárnej tvorbe a fotografovaniu.

Za svoj koníček považuje rekonštrukciu obrazov, sôch a mnohých ďalších prameňov a tvorbu realistických portrétov. Pokúša sa vytvoriť realistické obrazy toho, ako mohli známe historické postavy vyzerať v skutočnosti. Ak ste sa niekedy pýtali, ako vyzerali Van Gogh alebo Kráľovná Nefertiti v reálnom živote, tento príspevok je pre vás.

Ježis Kristus (4-37n.l.)

Ježiš Kristus označovaný aj ako Ježiš Nazaretský, bol židovským kazateľom a náboženským vodcom v prvom storočí nášho letopočtu. Je ústrednou postavou najväčšieho náboženstva na svete, kresťanstva. Prakticky všetci historici študujúci starovek sa zhodujú na tom, že Ježiš naozaj existoval. Sporné je však to, do akej miery je jeho život pravdivo opísaný v evanjeliách.

Vincent Van Gogh (1853-1890)

Van Gogh je jedným z najznámejších postimpresionistických maliarov. Vo veku 27 rokov sa rozhodol stať výtvarníkom. Sám sa učil kresliť a maľovať. V roku 1888 sa presťahoval do Francúzska, kde namaľoval svoju slávnu sériu „Slnečnice“. Vo Francúzsku pozval na návštevu známeho francúzskeho umelca Paula Gauguina. Na návšteve došlo k hádke počas, ktorej sa Van Gogh vyhrážal Gauguinovi žiletkou. Sklamaný svojim správaním si Van Gogh neskôr odrezal časť vlastného ucha. Toto bol prvý vážny náznak duševných problémov, ktorými trpel po celý život. Koniec svojho života strávil na psychiatrických liečebniach, kde sa mu striedali obdobia depresie a umeleckej činnosti. V roku 1890 sa Van Gogh zastrelil.

Idia (15.storočie)

Idia bola matkou Esigia, vládcu kráľovstva Beninu (územie dnešnej Nigérie). Ako matka kráľa zohrávala veľmi významnú úlohu pri vzostupe a vláde svojho syna. Bola označovaná za veľkú bojovníčku, ktorá pred aj počas vlády svojho syna neúnavne bojovala. Na jej počesť Esigius zaviedol titul iyoba (matka kráľovná), ktorý jej udelil spolu s palácom.

Vitruvianský človek

Pomery ľudského tela podľa Vitruvia je najslávnejšia kresba od Leonarda da Vinciho. Zobrazuje muža v dvoch na sebe položených polohách s rukami a nohami od seba, ktoré sú vpísané do kruhu a štvorca. Leonardov v nej načrtol koncept ideálnych proporcií ľudského tela. Kresba je takisto sprevádzaná poznámkami z prác rímskeho architekta Vitruvia podľa, ktorého dostala aj názov.

Faraon Achnaton (1353-1336 p.n.l.) a kráľovná Nefertiti

Achnaton bol faraónom 18. dynastie Nového kráľovstva Egypta. Je známy aj pod menom Ikhnaton, pričom obe mená sú prekladané ako „úspešný“ alebo „veľmi užitočný pre boha Atona“. Známy je hlavne ako otec Tutanchamóna. Jeho manželkou bola kráľovná Nefertiti, ktorej meno sa stalo symbolom krásy.

Nathan Shipley

Nathan Shipley je digitálny umelec zo San Franciska, ktorý používa najnovšie digitálne technológie a najmä umelú inteligenciu (AI), aby vytvoril realistické portréty. V roku 2018 použil technológiu Deepfake pri rekonštrukcii Salvadora Dalího pre Daliho múzeum na Floride. Tento deepfake dokázal hovoriť a komunikovať s návštevníkmi. Vo svojom najnovšom projekte skúma, ako umelá inteligencia spracováva historické postavy z obrazov do realistických zobrazení. Na tomto videu sú predstavené niektoré z jeho diel.

Deepfake

Technológia Deepfake využíva AI, hlboké učenie a generatívne siete na vytváranie videí alebo obrázkov, ktoré sa zdajú byť skutočné, ale v skutočnosti sú falošné. Tieto videá môžu byť zábavné, ale môžu sa stať aj vážnou hrozbou, hlavne na poli dezinformácii.

„Deepfake videá vznikli približne v roku 2017, a to obzvlášť v pornografickom priemysle, kde boli známe tváre herečiek zasadené do videí, ktoré vyzerali veľmi realisticky. Tento softvér potrebuje veľké množstvo audiovizuálneho obsahu, na základe ktorého rozpozná mimiku človeka, tieto informácie následne využije vo videu, ktorého výsledok môže pôsobiť veľmi realisticky. Ochrana pred hrozbou deepfaku je možná hlavne edukáciou v sektore mediálnej gramotnosti, zdieľanie s rozumom či overovanie si obsahu. Je potrebné sústrediť sa odkiaľ video prišlo, treba googliť či je ich viacej a či sa aktér niekedy takto správal. “ vysvetlila Nikola Vlčková z občianského združenia Zvoľ si info pre RTVS.


Zdroj: www.basuterwijk.com, www.boredpanda.com

About Author

Ema Zvara

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings