Rekonštrukcia pomocou AI

Umelci, ktorí „oživujú“ historické postavy pomocou AI

Bas Uterwijk Bas Uterwijk je umelec z Amsterdamu, ktorý sa v minulosti venoval CGI animáciám vo video-hrách. Avšak posledných 14 rokov venuje svoj čas dokumentárnej tvorbe a fotografovaniu. Za svoj koníček považuje rekonštrukciu obrazov, sôch a mnohých ďalších prameňov a tvorbu realistických portrétov. Pokúša sa vytvoriť realistické obrazy toho, ako mohli známe historické postavy vyzerať… Prečítať celé
Vydané 9. septembra 2021 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , ,
henrich VIII

Bas Uterwijk aj Nathan Shipley využívajú AI na rekonštrukciu starých portrétov (Ilustračná foto: British Library)

Bas Uterwijk

Bas Uterwijk je umelec z Amsterdamu, ktorý sa v minulosti venoval CGI animáciám vo video-hrách. Avšak posledných 14 rokov venuje svoj čas dokumentárnej tvorbe a fotografovaniu.

Za svoj koníček považuje rekonštrukciu obrazov, sôch a mnohých ďalších prameňov a tvorbu realistických portrétov. Pokúša sa vytvoriť realistické obrazy toho, ako mohli známe historické postavy vyzerať v skutočnosti. Ak ste sa niekedy pýtali, ako vyzerali Van Gogh alebo Kráľovná Nefertiti v reálnom živote, tento príspevok je pre vás.

Ježis Kristus (4-37n.l.)

Ježiš Kristus označovaný aj ako Ježiš Nazaretský, bol židovským kazateľom a náboženským vodcom v prvom storočí nášho letopočtu. Je ústrednou postavou najväčšieho náboženstva na svete, kresťanstva. Prakticky všetci historici študujúci starovek sa zhodujú na tom, že Ježiš naozaj existoval. Sporné je však to, do akej miery je jeho život pravdivo opísaný v evanjeliách.

Vincent Van Gogh (1853-1890)

Van Gogh je jedným z najznámejších postimpresionistických maliarov. Vo veku 27 rokov sa rozhodol stať výtvarníkom. Sám sa učil kresliť a maľovať. V roku 1888 sa presťahoval do Francúzska, kde namaľoval svoju slávnu sériu „Slnečnice“. Vo Francúzsku pozval na návštevu známeho francúzskeho umelca Paula Gauguina. Na návšteve došlo k hádke počas, ktorej sa Van Gogh vyhrážal Gauguinovi žiletkou. Sklamaný svojim správaním si Van Gogh neskôr odrezal časť vlastného ucha. Toto bol prvý vážny náznak duševných problémov, ktorými trpel po celý život. Koniec svojho života strávil na psychiatrických liečebniach, kde sa mu striedali obdobia depresie a umeleckej činnosti. V roku 1890 sa Van Gogh zastrelil.

Inzercia

Idia (15.storočie)

Idia bola matkou Esigia, vládcu kráľovstva Beninu (územie dnešnej Nigérie). Ako matka kráľa zohrávala veľmi významnú úlohu pri vzostupe a vláde svojho syna. Bola označovaná za veľkú bojovníčku, ktorá pred aj počas vlády svojho syna neúnavne bojovala. Na jej počesť Esigius zaviedol titul iyoba (matka kráľovná), ktorý jej udelil spolu s palácom.

Vitruvianský človek

Pomery ľudského tela podľa Vitruvia je najslávnejšia kresba od Leonarda da Vinciho. Zobrazuje muža v dvoch na sebe položených polohách s rukami a nohami od seba, ktoré sú vpísané do kruhu a štvorca. Leonardov v nej načrtol koncept ideálnych proporcií ľudského tela. Kresba je takisto sprevádzaná poznámkami z prác rímskeho architekta Vitruvia podľa, ktorého dostala aj názov.

Faraon Achnaton (1353-1336 p.n.l.) a kráľovná Nefertiti

Achnaton bol faraónom 18. dynastie Nového kráľovstva Egypta. Je známy aj pod menom Ikhnaton, pričom obe mená sú prekladané ako „úspešný“ alebo „veľmi užitočný pre boha Atona“. Známy je hlavne ako otec Tutanchamóna. Jeho manželkou bola kráľovná Nefertiti, ktorej meno sa stalo symbolom krásy.

Nathan Shipley

Nathan Shipley je digitálny umelec zo San Franciska, ktorý používa najnovšie digitálne technológie a najmä umelú inteligenciu (AI), aby vytvoril realistické portréty. V roku 2018 použil technológiu Deepfake pri rekonštrukcii Salvadora Dalího pre Daliho múzeum na Floride. Tento deepfake dokázal hovoriť a komunikovať s návštevníkmi. Vo svojom najnovšom projekte skúma, ako umelá inteligencia spracováva historické postavy z obrazov do realistických zobrazení. Na tomto videu sú predstavené niektoré z jeho diel.

Deepfake

Technológia Deepfake využíva AI, hlboké učenie a generatívne siete na vytváranie videí alebo obrázkov, ktoré sa zdajú byť skutočné, ale v skutočnosti sú falošné. Tieto videá môžu byť zábavné, ale môžu sa stať aj vážnou hrozbou, hlavne na poli dezinformácii.

„Deepfake videá vznikli približne v roku 2017, a to obzvlášť v pornografickom priemysle, kde boli známe tváre herečiek zasadené do videí, ktoré vyzerali veľmi realisticky. Tento softvér potrebuje veľké množstvo audiovizuálneho obsahu, na základe ktorého rozpozná mimiku človeka, tieto informácie následne využije vo videu, ktorého výsledok môže pôsobiť veľmi realisticky. Ochrana pred hrozbou deepfaku je možná hlavne edukáciou v sektore mediálnej gramotnosti, zdieľanie s rozumom či overovanie si obsahu. Je potrebné sústrediť sa odkiaľ video prišlo, treba googliť či je ich viacej a či sa aktér niekedy takto správal. “ vysvetlila Nikola Vlčková z občianského združenia Zvoľ si info pre RTVS.


Zdroj: www.basuterwijk.com, www.boredpanda.com

Pokračujte na ďalší príspevok »