Ako si v histórii ľudia predstavovali diabla?

Diabol ako ho videli naši predkovia
Vydané 15. októbra 2023 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , , ,

Najznámejšie podobizne diabla naprieč dejinami v našej a blízkej kultúre, sa vyvíjali a odlišovali.

Poďme si predstaviť tie najznámejšie.

1. STAROVEK, HEBREJSKÝ POHĽAD: HAD

V starozákonnej knihe Genezis je had, ktorý pokúšal Adama a Evu zakázaným ovocím v Edene, bežne spájaný so Satanom.

V pôvodnom hebrejskom texte však nie je uvedené žiadne také meno pre stvorenie, ktoré ich presviedča, aby jedli ovocie zo stromu poznania dobra a zla.

Jediné zmienky o „Satàn“ v hebrejskej Biblii znamenajú „protivník“, „prekážka“ alebo „nepriateľ“ a vzťahujú sa pravdepodobne na nadprirodzené entity. 

Až neskôr, v Novom zákone, sa Satan výslovne označuje ako had. 

 

2. RANÝ STREDOVEK: PADLÝ ANJEL

V Biblii sa v Knihe Izaiáša 14:12 píše: „Ako si spadol z neba, ó Lucifer, syn rána! Ako si sťatý na zem, čo si oslabil národy.“

Toto je priamy odkaz na to, že Boh vyháňa Satana z neba.

Lucifer, ‚ranná hviezda‘ je výraz, ktorým Izaiáš definuje budúceho kráľa Babylonu.

Otcovia rannej stredovekej cirkvi však rozpracovali postavu Lucifera ďaleko za rámec biblického textu, urobili z neho rebelujúceho anjela a premenili ho na paradigmu pýchy ako hlavného hriechu.

Najstaršie známe navrhované zobrazenie Satana je v mozaike zo šiesteho storočia v Bazilike Sant’Apollinare Nuovo, Ravenna, Taliansko.

Podobizeň zobrazuje diabla ako éterického modrého anjela, ale tá bola nakoniec zavrhnutá v prospech démonickejšieho vzhľadu so zvieracími črtami.

Táto mozaika zo 6. storočia zobrazuje podobenstvo o Božom kráľovstve a poslednom súde.

 

Éterický modrý anjel Lucifer. Zdroj: wallpapers.com

 

3. NESKORÝ STREDOVEK: SATAN AKO ŠELMA

Vyobrazenia diabla počas stredoveku boli zvyčajne podobné drakovi.

Napríklad raný pápež známy ako svätý Silvester údajne zabil diabolského draka, čím zapôsobil na skupinu pohanských kňazov a potvrdil kresťanskú vieru rímskeho cisára Konštantína.

Mnoho stredovekých zobrazení diabla má zvieracie črty, vrátane ikonických kopýt, chvostov, pazúrov a dokonca aj rúk s pavučinou.

 

4. DANTEHO PEKLO: OKRÍDLENÝ ČERT

Okrídlené zviera bez peria, ako ho opísal Dante Alighieri vo svojej „Božskej komédii“.

Takéto zobrazenia Satana môžu siahať až do čias babylonských mýtov.

Báseň zo 14. storočia „Inferno“, ktorú napísal Dante Alighieri ako súčasť svojej „Božskej komédie“, rozpráva o fiktívnom putovaní siedmimi kruhmi, ktoré tvoria peklo, kým sa hlavný hrdina stretne zoči-voči samotnému Satanovi.

Satanove krídla môžu pochádzať z babylonskej mytológie v dôsledku spojenia diabla s postavou Lilith.

Lilith pochádza zo starovekých babylonských démonov okrídlených žien, ktoré lietali cez noc, zvádzali mužov a útočili na tehotné ženy a dojčatá.

Dante tiež zavádza prvky z grécko-rímskej mytológie do svojej tradičnej kresťanskej tradície.

 

Satan, v histórií často vyobrazovaný s rohmi. Zdroj: livescience.com

 

5. SATAN S ROHMI

Jasné spojenie medzi Satanom a kozami možno nájsť v mozaike Baziliky Sant’Apollinare Nuovo, postavenej koncom 6. storočia v Taliansku.

Na mozaike modrý anjel po Ježišovej ľavici stojí za tromi kozľatami, zatiaľ čo anjel po Ježišovej pravici je spojený s tromi ovečkami.

V biblických príbehoch je koza spojená s tými, ktorí nevstupujú do neba.

Ďalšia z teórií tvrdí, že spojenie medzi Satanom a kozou pochádza zo spojenia diabla s božstvami plodnosti podsvetia.

Spolu s inými pohanskými bohmi boli tieto rohaté modly obzvlášť obávané „pre ich spojenie s divočinou a so sexuálnym šialenstvom“.

 

6. STRATENÝ RAJ: DIABOL AKO ADONIS

V dnešnej dobe sme zvyknutí vidieť Satana vyobrazovaného ako pekného príťažlivého muža, ako napríklad v seriáli „Lucifer“.

Takéto zobrazenie diabla sa prvýkrát objavilo v 17. storočí. 

V roku 1667 vydal John Milton svoju epickú báseň „Stratený raj“, ktorá rozpráva príbeh o vyhnaní Satana z neba a jeho pokúšaní Adama a Evy v rajskej záhrade.

Milton ukazuje Satana ako hrdinského vojenského vodcu, ktorý je najatraktívnejšou zo satanských postáv literatúry 17.storočia.

V 18. a začiatkom 19. storočia došlo k oživeniu záujmu o „Stratený raj“.

Umelec William Blake považoval Miltonovu postavu Satana za tak presvedčivú, že vytvoril niekoľko ilustrácií, ktoré sprevádzali verziu „Strateného raja“, v ktorej je nahý Satan zobrazený ako pekná postava s úplne ľudskými črtami.

 

7. DIABOL V ČERVENOM OBLEČENÍ

Počas 19. a začiatkom 20. storočia sa obraz diabla používal v reklamách a satirických karikatúrach.

V jednej karikatúre z roku 1900 ho odháňa aktivistka za volebné právo žien.

Spolu s rohmi je vyobrazený celý červený, so špicatou bradou a nesie vidly.

Čertovské červené pančucháče majú v skutočnosti pôvod v divadelných inscenáciách.

Pokračujte na ďalší príspevok »