Ekonomika a Biznis EXTRA

Ako nakupovať tovar z Číny vo veľkom a neprísť o tisíce eur?

  • 19 mája, 2020
  • 9 min read
Ako nakupovať tovar z Číny vo veľkom a neprísť o tisíce eur?

Zdroj titulnej fotografie: Dovoz z Číny (dovoz-z-ciny.sk)

V tomto článku by som vám chcela na základe mojich skúseností s obchodovaním s čínskymi dodávateľmi (nielen) cez portál Alibaba priblížiť fungovanie obchodu a problémy, do ktorých sa môžete dostať pri nákupe od čínskeho dodávateľa, ktorého ste si našli na Alibabe.

 

S rozširujúcou sa ponukou služieb portálu Alibaba rastú aj problémy pre neskúsených importérov

Portál Alibaba začínal koncom 90. rokov ako „Zlaté stránky“ čínskych firiem s cieľom prepájať ich so zahraničnými kupcami. Postupne nabral trakciu a dnes je akousi bránou prepájajúcou kupcov z celého sveta a predajcov prevažne z Číny v B2B segmente. 

 

Platba dodávateľovi priamo cez portál Alibaba?
Preprava z Číny na Slovensko zabezpečená dodávateľom z Číny?
Nenechajte sa nachytať…

Pri rokovaní o objednávke tovaru vám už v súčasnosti čínsky dodávateľ môže ponúknuť aj možnosť zaručeného vrátenia finančných prostriedkov po dodaní tovaru v prípade, že by s ním bolo ničo v neporiadku. Táto služba sa volá Trade Assurance. Má to však háčik. Pri poplatkoch spojených s transakciou, ktoré by ste museli navyše zaplatiť portálu – cca 3 % z hodnoty transakcie má využitie takejto zábezpeky ekonomický zmysel iba pri nákupe vzoriek alebo objednávok v menšej finančnej hodnote, ktoré sú realizované expresnou leteckou prepravou. 

Inzercia

Existujú aj veľké kapitálovo silné čínske firmy, ktoré na portáli Alibaba akceptujú predaj cez zábezpeku aj pri objednávkach v hodnote niekoľko stotisíc amerických dolárov. Takýchto firiem je však veľmi málo a znevýhodňujú ich už spomínané transakčné náklady. Služba zábezpeky Trade Assurance funguje tak, že portál Alibaba drží finančné prostriedky, ktoré ste zaplatili za váš dovoz tovaru z Číny na svojom účte až po dodanie tovaru k vám a získanie potvrdenia, že je v poriadku. Je teda zrejmé, že väčšina čínskych firiem nebude mať záujem o poskytnutie tejto služby pri železničnej alebo námornej preprave, nakoľko by v tomto prípade k času výroby tovaru, ktorý môže trvať aj 30 dní, musela pripočítať aj čas prepravy a preclievania, ktorý je 45 dní pri námornej preprave a 22-30 dní pri železničnej preprave. Pri zvažovaní využitia služby zábezpeky na portáli Alibaba je však potrebné zvážiť aj výmenný kurz, ktorý je spravidla výrazne vo váš neprospech oproti alternatívnym možnostiam platenia.

 

Akceptácia platby či poplatok za stojné

Ďalším bodom vášho dovozu tovaru z Číny, na ktorom sa môžete popáliť a prísť o tisícky eur je akceptácia prepravy zo strany čínskeho dodávateľa. S rozširujúcou sa ponukou služieb portálu, ponúka čoraz viac čínskych dodávateľov aj zabezpečenie prepravy. Kým v prípade leteckej prepravy môžete touto cestou ušetriť nielen čas ale aj finančné prostriedky, pri akceptácii železničnej alebo námornej prepravy vás to môže stáť tisíce eur navyše. Väčšina čínskych dodávateľov nemá predstavu o nákladoch spojených s prepravou tovaru po mori či železnici. Ak sa rozhodnete pre využitie ich služieb v tejto oblasti, zazmluvnia najlacnejších lokálnych čínskych prepravcov, ktorým je spravidla jedno kedy tovar dôjde do prístavu alebo terminálu určenia a medzičasom nebudú kontaktovať vás ani kanceláriu miesta určenia. 

Povedzme, že ste sa rozhodli využiť námornú prepravu ponúkanú vašim čínskym dodávateľom priamo do prístavu v Bratislave. Mala trvať 45 dní. Ubehli dva mesiace a vy ste nervózny, nakoľko nemáte tovar a ani predstavu kde by sa mohol nachádzať.

O týždeň vám zavolajú z prístavu v Koperi (Slovinsko), že tam máte tri týždne nevyzdvihnutý kontajner, za ktorý im dlžíte stojné vo výške niečo medzi 3 000 až 6 000 eur (prístavy si väčšinou účtujú poplatky vo výške 150 až 200 eur za každý extra deň stojného).

Ďalším problémom je, že na vyzdvihnutie kontajnera budete potrebovať dokumenty, o ktorých ani neviete, že existujú a ich získanie od čínskeho dodávateľa môže trvať ďalších niekoľko dní. Okrem tradičných prepravných dokumentov budete pri väčšine tovarov potrebovať aj certifikáty, ktoré čínsky dodávateľ nemusí mať. Získanie certifikátu, ak by bol ochotný dať tovar certifikovať, môže trvať aj 30 dní – to je ďalších niekoľko tisíc eur navyše, pričom vy nemáte žiadnu garanciu, že tovaru bude certifikát nakoniec udelený.

Nezabúdajme však ani na prepravu z prístavu k vám do skladu na Slovensku či v Česku – aj tú si budete musieť v tomto prípade objednať a zaplatiť vy. Vo finále vás teda preprava z Číny od čínskeho dodávateľa stála nielen 500 dolárov, ktoré ste zaplatili jemu za „zariadenie celej prepravy až k vám domov“ ale aj ďalších niekoľko tisíc eur na stojnom v prístave a ďalších niekoľko stoviek eur za prepravu z prístavu k vám.

Z tohto pohľadu odporúčam realizovať v rámci služieb dodávateľa iba leteckú prepravu. Aj tam však treba zvážiť rýchlosť akou tovar potrebujete získať (preprava od čínskych prepravcov je spravidla pomalšia a môže absentovať možnosť sledovania zásielky) a dať si pozor, aby vám tovar nebol dodaný iba na letisko v Bratislave. V tomto prípade by ste si totiž museli hľadať colného deklaranta a zabezpečiť colné konanie vo vlastnej réžii. 

 

Výrobca alebo distribútor? Tak ľahko to nezistíte

Na portáli Alibaba je tiež veľa obchodných spoločností, ktoré tovar nevyrábajú a zabezpečujú iba jeho distribúciu. Veľa z nich sa tvári ako výrobcovia a budú vás presviedčať, že fotky tovární, ktoré vám posielajú sú skutočne ich. Odlíšiť ich od výrobcov je dosť náročné pokiaľ človek neovláda čínsky jazyk a nie je si schopný overiť fakty v čínskych registroch. Problém čínskych obchodných spoločností je ten, že vám nebudú vedieť garantovať čas dokončenia výroby a počas peak seasons sa vám môže stať, že sa bude kvalita tých istých výrobkov, ktoré vám prídu v jednom kontajneri, značne líšiť, nakoľko ich dá sprostredkovateľ vyrobiť v rozličných továrňach. Pri obchodovaní s čínskymi obchodnými spoločnosťami je tiež potrebné počítať s vyššou cenou tovaru. 

Pri stotisícoch firiem je na portáli aj viacero neaktívnych spoločností. Stalo sa mi, že jedna z týchto neaktívnych firiem kontaktovala potenciálneho klienta a ponúkla mu veľmi priaznivú cenu za bezpečnostné dvere v odbere jedného malého kontajnera. Išlo by o objednávku v hodnote cca 70-tisíc dolárov.

Po podrobnom preklepnutí som odhalila, že firma je neaktívna viac ako 7 rokov. Na prvý pohľad firma pôsobila hodnoverne. Internetová stránka bola v čínskom aj anglickom jazyku. Firma bola zalistovaná aj na všetkých významnejších dodávateľsko-odberateľských portáloch. Ukázalo sa však, že bývalému zamestnancovi zostali prístupy k firemným emailom a účte na Alibaba a snažil sa obohatiť tým, že by si nechal zaplatiť za tovar, ktorý by klient nikdy neuvidel. 

 

Klasterizácia výroby v Číne

Ďalším faktom, na ktorý si je potrebné dať pozor pri nákupe z portálu Alibaba je tvz. „klasterizácia výroby v Číne“. Čínske mestá a dediny sa spravidla špecializujú na určitý druh tovaru a všetky továrne v tejto oblasti teda prakticky vyrábajú to isté. V meste Xiamen sa napríklad vyrába textil a magnetky, Qingdao sa zasa špecializuje na priemyselné tovary (kontajnery na skladovanie tovaru, kancelárske kontajnery alebo cestné podložky pre poľnohospodárske družstvá) a Shenzhen vyrába LED displeje a elektroniku všetkého druhu. V Číne neexistuje v súkromnom sektore odstupné pre zamestnancov, ktorí dostanú výpoveď a ľudia sú prepúšťaní zo dňa na deň. Zamestnanci nemajú voči firmám žiadnu lojalitu, aj 50 EUR mesačne extra je dostatočná suma na to aby zmenili zamestnávateľa. Viackrát som si všimla, že kontakt na čerstvého ex-zamestnanca zostal na Alibabe bez aktualizácie aj niekoľko týždňov po jeho odchode z firmy. Ak si to nevšimnete, v najlepšom prípade zaplatíte za tovar inej firme, ktorá vyrába rovnaký typ tovaru. Kvalita však môže byť výrazne odlišná. V najhoršom prípade zaplatíte za tovar z Číny na účet súkromnej osoby, ktorá si celú sumu nechá a vy tovar nikdy neuvidíte. 

Obchodovanie s čínskymi dodávateľmi cez portál Alibaba môže viesť k úspešným dlhoročným spoluprácam, je ale potrebné dávať si pozor a zvážiť, či sú pre vás ponúkané podmienky skutočne výhodné. 

 


Kľúčové pojmy tohto článku:

About Author

Michaela Královičová

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings