Cestovanie Kultúra Lifestyle

Záhrady pôžitku vystriedal Disneyland. Akú šokujúcu históriu ukrýva vznik zábavných parkov?

  • 18 novembra, 2022
  • 6 min read
Záhrady pôžitku vystriedal Disneyland. Akú šokujúcu históriu ukrýva vznik zábavných parkov?

Od okázalých osláv k horským dráham. Tak by sa v skratke dal charakterizovať proces, vďaka ktorému dnes navštevujeme zábavné parky. Neutíchajúca potreba získavania nových zážitkov však nasvedčuje tomu, že to nebol krok vedľa.

Miesto plné zábavy

Kto by nemal rád občasnú zmenu zabehnutého režimu? Voľnočasové aktivity ponúkajú odklon od rutiny a človek si môže vybrať zo širokej škály možností. Napriek tomu, že každý má svoje osobné záujmy, častou voľbou bývajú zábavné parky. Farebné kolotoče, šialene rýchle horské dráhy či stánky s jedlom striedavo dvíhajú cholesterol a adrenalín. Cestu do sveta fantázie a častokrát aj splnenie detského sna umožňujú tematické parky, napríklad Disneyland alebo Legoland.

V zábavných parkoch ľahko zistíte, kam siahajú hranice vašej odvahy. zdroj: unsplash.com

Dnešná podoba zábavných parkov sa spopularizovala začiatkom 20. storočia. Vzostup industrializácie a zdokonalená doprava umožnili pracovníkom využívať voľný čas efektívnejšie. Inžinieri sa pretekali v stavaní horských dráh a reklamy plné superlatívov lákali ľudí do obrovského areálu. Stavitelia posúvali hranice toho, čo je možné, pokiaľ ide o rýchle jazdy. Nadšenie milovníkov adrenalínu sa miešalo s krikom tých, ktorí skúšali posunúť svoj strach na ďalšiu úroveň.

Čo sa stane vo Vauxhall…

Pôvod lunaparkov siaha oveľa ďalej než do minulého storočia. Za najstarší zábavný park sa považuje Dyrehavsbakken v Dánsku. Keď tam v roku 1583 objavili prírodný prameň, prilákal veľké davy zvedavcov, zabávačov a predavačov. Boli to však londýnske záhrady pôžitku (Pleasure Gardens), ktoré zmenili koncept voľného času. Spoločenské normy sa v ich prostredí na pár hodín odložili a uchvátili verejnosť svojou opojnou zmesou kultúry, módy a nerestí.

INZERCIA
záhrady pôžitku
Londýnske záhrady pôžitku boli najlepšími miestami, kde ste sa mohli predvádzať, odetí v tých najlepších šatách. zdroj: pinterest.com

Londýnska smotánka si prišla na svoje hlavne v 18. storočí, keď boli na vrchole dve najväčšie záhrady, Vauxhall a Ranelagh. Predovšetkým Vauxhall zaujala verejnosť doma aj v zahraničí svojou úžasnou rozmanitosťou zábavy, usporiadanej v upravených záhradách. Okrem zdobeného salónu a obrazárne tu bolo divadlo, koncertný pavilón, reštaurácia a bar. Honosné večere boli v 40. rokoch 18. storočia zdobené maľbami, väčšinou od Francisa Haymana, Huberta Gravelota a Williama Hogartha. Išlo o prvý podnik, kde boli verejnosti vystavené obrazy pôvodných britských umelcov.

Čo vyzeralo navonok ako ideálne miesto pre spoločenské vyžitie však malo aj svoje tienisté stránky. Zalesnené háje a tmavé uličky boli ideálnym miestom pre stretnutia, ktorým predchádzali zmyselné pohľady a podmanivé slová. Schôdzky boli vo svojej podstate diskrétne, avšak londýnske novinové výtlačky často obsahovali obrázky s kurtizánami v drahom, ale odhaľujúcom oblečení. Súčasný výrok „Čo sa stane vo Vegas, ostane vo Vegas“ v minulosti používali práve návštevníci Vauxhall.

INZERCIA

Americká vlna zábavy

Trendové záhrady pôžitku vyvolali rozruch aj za veľkou mlákou. Američanom sa zapáčil záhradný koncept, ktorý si našiel uplatnenie v inak technologicky rozvíjajúcom sa meste. Od európskeho uvoľneného štýlu sa odlišovali tým, že dbali na ukážku svojho patriotizmu. Záhrady sa tak stali prirodzeným domovom osláv 4. júla. New Yorkská verzia Vauxhall lákala na výročie Dňa nezávislosti veľkolepým koncertom a desiatkami ohňostrojov.

záhrady pôžitku
Coney Island každoročne navštívi 5 miliónov turistov. zdroj: pexels.com

Čo sa už začalo podobať na dnešný zábavný park, bol nepochybne Coney Island v New Yorku. Ostrov priťahoval návštevníkov už od roku 1800, ale v rokoch 1897 až 1904 vytvoril tri okázalé mini prostredia. Steeplechase Park, Luna Park a Dreamland zásadne pozdvihli turistické očakávania. Každá časť mala individuálne vstupné a ponúkala stále prepracovanejšie atrakcie. Luna Park napríklad ponúkal „Výlet na Mesiac“, v ktorom vzducholoď Luna vyviezla 30 pasažierov okolo Niagarských vodopádov a nad zakrivenie Zeme a potom ich uložila do jaskýň, kde mohli navštíviť Man in the Moon’s Palace a odniesť si suvenír s kúskami zeleného syra.

Inzercia

Svet, v ktorom sa plnia sny

Úspech Coney Islandu inšpiroval vznik ďalších zábavných parkov. Rýchly rast predmestí, diaľnic, vlastníctva áut spolu s baby boomom znamenal trh pripravený na cestovanie a rodinnú zábavu. Keďže sa medzi návštevníkmi začali objavovať deti, na niektorých miestach sa objavili úplne nové detské parky.

Stále to však nebolo to pravé. Legendárny Walt Disney chcel vytvoriť park, ktorý by očaril nielen tých najmenších, ale aj ich rodičov. Inšpirovaný európskymi zámkami a americkými zábavnými parkmi, pod jeho taktovkou vznikol Disneyland – jeden z najznámejších a najnavštevovanejších zábavných parkov na svete.

Mickey Mouse a jeho tvorca, Walt Disney. zdroj: unsplash.com

Disney pri navrhovaní spochybnil mnohé pravidlá tradičných lunaparkov. Obával sa, aby sa ľudia neunavili vo veľkých a preplnených priestoroch. Analyzoval vstupy a výstupy na miestach, ako sú veľtrhy, cirkusy, karnevaly, národné parky, múzeá a dokonca aj ulice New Yorku. Ich štúdium viedlo k Waltovej k prvej zmene, ktorou bol jediný spoločný vchod. Prevádzkovatelia zábavného parku tvrdili, že by to spôsobilo preťaženie, ale Walt chcel, aby návštevníci zažili jednotný príbeh – akoby sa prechádzali filmovými scénami.

Síce sa zábavné parky dosť odlišujú od toho, čo ponúkali záhrady pôžitku, ich základ je totožný. Umenie a zábava bývajú často podceňované, no ich vplyvom dokáže človek utiecť z reality a načerpať nové sily pre ďalšie fungovanie v „nerozprávkovom“ svete.

Zdroje: www.bbc.com, www.royalcaribbean.com, www.thehenryford.com

Zdroj titulnej fotografie: www.unsplash.com

About Author

Tímea Prišticová

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings