Renault Clio a jeho príbeh

Za tri desaťročia sa stal fenoménom, na úspech bol odsúdený už na začiatku

Kombinácia skvelého marketingu, dôsledného vývoja a zohľadňovania potrieb zákazníkov sa ukázala ako recept na úspech. Renault Clio má za sebou veľmi úspešný príbeh.

Titulná fotografia: © MOUNOURY, Jean-Christophe / Renault Design

 

V tomto článku sa dozviete aj:

  • od čoho je odvodený názov Clio;
  • ako postupne prichádzali nové generácie Clia;
  • ako Clio zmenilo autopriemysel v označovaní názvami;
  • prečo sa Clio nazývalo komunistickým snom;

Renault Clio patrí medzi najznámejšie automobily sveta a vôbec najpredávanejšie francúzske auto histórie s viac ako 13 miliónmi predanými exemplármi. A každým rokom predaje rastú.

Prvá generácia s okamžitým úspechom (1991-1998)

Renault Clio 1 – © DINGO

História modelu začína v roku 1990, v ktorom bol oficiálne predstavený ako pokračovateľa modelu Renault 5. Dovtedy sa vo všeobecnosti automobily označovali prevažne číslami, ale s príchodom Clia sa to začalo meniť. A tento názov nebol len tak hocijaký, zámerom automobilky bolo uviesť nový model veľkolepo. Etymológia slova Clio nám prezrádza jeho grécky mýtický pôvod, „kleio“ znamená slávny. Hoci tento detail zákazníkom často uniká, význam tohto slova sám o sebe napovedá o snahe automobilky spraviť z mestského hatchbacku čosi výnimočné.

Automobilke sa to napokon aj podarilo. Prakticky hneď po predstavení prvej generácie Renault Clio získal titul Európske auto roka 1991, čo mu pomohlo napĺňať marketingovú stratégiu, automobil sa dostal do povedomia miliónov Európanov ako cenovo dostupný model s vysokým štandardom. Práve na ten Renault pomerne významne tlačil, z Clia chcel mať výstavnú skriňu triedy. Renault uvádza v oficiálnej správe, že Clio je „univerzálne malé auto, navrhnuté a vyrobené podľa rovnako prísnych kritérií ako jeho väčší súrodenci“. Celková dĺžka vozidla dosahovala 3,71 metra.

Pestrosť výbavy prvého Clia bola na svoju dobu pozoruhodná a prinášala do svojej triedy funkcie z tej vyššej. Ponúklo ABS, klimatizáciu, elektronicky riadenú prevodovku, alarm, posilňovač riadenia či vyhrievané spätné zrkadlá ovládané elektricky. Aby sa imidž dobre vybaveného a priam luxusného auta zdôraznil, v roku 1991 sa prvá generácia Clia dočkala verzie Baccara. Jednalo sa o luxusnú edíciu s čalúnením zo šedej kože, kolieskom z orechového ostrihu, vloženými dverovými panelmi zdobenými kožou a chrómovými ovládacími prvkami. Táto verzia sa neskôr zmenila na dnes veľmi dobre známu výbavu Initiale (1998).

Príliš lacný komunistický sen

Renault nič nenechal na náhodu a pripravil kurióznu marketingovú kampaň, v ktorej vystupovali komunisti či bohatí šejkovia:

V roku 1992, po skončení studenej vojny, bol v kampani pre Clio vyobrazený nový obľúbenec ruského prezidenta Leonid Komarov s reklamným sloganom: „Tento luxus pre všetkých? To je komunistický sen! Keď môžete mať Clio, kto potrebuje väčšie autá?“ uvádza Renault vo svojej tlačovej správe k histórii modelu Clio a pokračuje pripomenutím inej reklamy:

Po Kremli bola pre Clio ďalšou zastávkou oblasť Perzského zálivu, kde bohatý Emír prisľúbil značné dedičstvo svojmu synovi – pod podmienkou, aby sa vzdal svojho Renault Clio. Keď jeho syn odporoval, Emír usúdil: „Nie je to dosť drahé, môj synu.“

Druhá generácia (1998-2005)

Renault Clio 2 – © DINGO

Druhá generácia priniesla početné zmeny a významné vylepšenie estetiky. Ak bolo dovtedy Clio typické hranatými detailmi, od roku 1998 sa zmenili na dôsledne prepracované obliny. Automobil medzigeneračne narástol až o sedem centimetrov a funkcie ako bočné a predné airbagy a ABS ponúkol už v základnej výbave.

Moderné 16-ventilové motory sa osvedčili nielen v novinárskych testoch a v priebehu prvých rokov života, ale aj po dvadsiatich rokoch vidíme tieto vozidlá jazdiť slovenské cesty v pomerne hojnom množstve. Práve Renault Clio 2 môžeme považovať za jeden z najtypickejších modelov formujúcich tvár našich ulíc.

Okrem konvenčne poháňaného modelu sa Clio predviedlo prvýkrát ako hothatch so šesťvalcom L7X s maximálnym výkonom 166 kW (230 koní), jednalo sa však iba o koncept a limitovanú edíciu nadväzujúcu na Renault 5 Turbo z konca 70. rokov. Tento motor bol však atmosférický. Už o päť rokov neskôr automobilka predstavila sériový model s výkonom navýšeným až na max. 255 koní a s akceleráciou 0-100 km/h za 5,8 sekundy.

Tretia generácia (2005-2012)

Renault Clio 3 – © SAUTELET, Patrick

Renault pripravil tretiu generáciu Clia v roku 2005, ale dvojka ostala v predaji aj naďalej ako Clio Campus. Generačný skok v dĺžke vozidla bol opäť pozoruhodný, Clio dosahovalo takmer štyri metre a prvýkrát sa dočkalo aj verzie kombi (Estate), okrem toho bolo v predaji aj v trojdverovom vyhotovení. Ponuka techniky opäť významne prevýšila vtedajšie očakávania trhu, Renault svoje už nie tak malé vozidlo vybavil GPS, tempomatom a obmedzovačom rýchlosti či hands-free. Osem airbagov spoločne s ďalšími vylepšenami bezpečnosti automobilu zabezpečili plné päťhviezdičkové hodnotenie v EuroNCAP – jednalo sa o historické najvyššie hodnotenie vozidla tejto triedy.

Nemožno sa preto čudovať, že iba rok po predstavení sa nové Clio 3 stalo Európskym autom roka 2006. Rovnako ako druhá, tak aj tretia generácia prišla vo výkonnom variante. Clio 3 R.S. z roku 2006 disponoval max. výkonom 197 koní.

Štvrtá generácia (2012-2019)

Renault Clio 4 – © BERNIER, Anthony

Štvrtá generácia pre Clio znamenala ďalší veľký posun vpred: čo sa týka dizajnu, techniky pohonov i vybavenosti. Novinka sa stala prvým predstaviteľom novej vizuálnej identity výrobcu a ponúkla pokrokový multimediálny systém R-LINK s najmodernejším zvukovým systémom s bass reflexom. Pre Clio sa stala typická vášnivá červená farba karosérie, hodnotný a primerane priestranný interiér, ako aj rozsiahla paleta palubných funkcií pripravených pre vodiča a pasažierov.

Renault Clio 4 R.S. 200 EDC – © MEUNIER, Denis / Publicis Events France

Najvýkonnejšími verziami štvrtej generácie boli Clio R.S. Trophy 200 a Clio R.S. Trophy 220 EDC s maximálnymi výkonmi motorov 200 a 220 koní, v ktorých sa udomácnila aj technológia Stop & Start, ktorá sa ale v jazdných režimoch Sport a Race automaticky vypínala.

Najnovšie je najlepšie

Najnovšia piata generácia Renault Clio prešla azda najväčšími zmenami v histórii modelu. Vôbec prvýkrát sa portfólio motorizácií doplnilo o hybridnú verziu E-TECH a interiér sa stal fakticky luxusným priestorom plným rôznej vyspelej techniky. Nehovoriac o drahých bezpečnostných systémoch, ktoré musia byť podľa poslednej európskej legislatívy nainštalované v každej novej generácii vozidiel.

Viacerí očakávali, že novinka bude patriť k najdrahším autám svojho segmentu. Lenže tieto obavy sa nenaplnili, úplne nový Renault Clio kúpite za menej než 10 000 eur. Rozhodne sa pritom nejedná o holé auto. Štandardná výbava obsahuje napríklad Full LED svetlomety, asistenčné a bezpečnostné systémy vrátane núdzového volania, centrálne zamykanie, tempomat či plejádu airbagov.

Základnou motorizáciou je litrový trojvalec TCe100 s maximálnym výkonom 74 kW (100 koní). Ten nahradil populárnu jednotku 0.9 TCe, pričom si ponecháva všetky jej vlastnosti v podobe nepriameho vstrekovania paliva či optimalizovanej konštrukcie, ktoré mali za následok ukážkovú spoľahlivosť a trvácnosť. Lákadlom na prestup do najvyššej výbavy môže byť motor 1.3 TCe s max. výkonom až 96 kW (130 k), známy napríklad z modelu Megane.

Eugene Cernan

Poslední ľudia pristáli na Mesiaci pred 47 rokmi. Posledným bol syn Slováka a Češky

Amerika vyhrala nad Ruskom a po ich boji sa na Mesiac zanevrelo.

12. decembra 2019

Tohtoročná ofenzíva pekelných modelov Audi pokračuje 450-koňovým RS5 a RS5 Sportback

Kompletná modernizácia strednej triedy od Audi je týmto pádom na konci.

10. decembra 2019

61 miliónov ľudí vyskúšalo „bezpečný“ kanabidiol, teraz úrady upozorňujú na nebezpečné vedľajšie účinky

Americký úrad FDA (Správa potravín a liečiv) vydal vyhlásenie o tom, že produkty CBD (Kanabidiol) sú potencionálne škodlivé zdraviu, vrátane potenciálu poškodenia pečene. Správa prichádza po tom, čo si Kanabidiol vyskúšalo až 61 miliónov Američanov.

10. decembra 2019

Nissan a Italdesign šokujú! Ich 720-koňové GT-R50 ide do sériovej výroby za vyše milión €

Výstredný koncept sa vskutku nečakane pretavil do sériovej podoby.

9. decembra 2019

Pýtal sa Filip Orth

Francis Coppola v slovenskom rozhovore: Film je ilúzia, ale hlava mŕtveho koňa bola skutočná

Francisa Coppolu sme sa pýtali na to, ako sa v minulosti vedel vysporiadať s negatívnymi reakciami na jeho tvorbu, čo bol jeho najväčší životný úspech alebo na to, aký film považuje za svoj najobľúbenejší.

8. decembra 2019

Opel Insignia prešiel faceliftom, ktorý prináša špičkové svetlá a úspornejšie motory

Tradičný zástupca strednej triedy od automobilky Opel sa dočkal modernizácie.

8. decembra 2019

Nemajú si čo závidieť

USA a Čína majú spoločné viac ako sa zdá

Aj keď sa to na prvý pohľad nezdá, USA a Čína sa vo veľa aspektoch až tak veľmi nelíšia. Počas prebiehajúcej obchodnej vojny medzi oboma krajinami sa na nás valia kusé informácie, ktoré zvyčajne ukazujú v lepšom svetle iba jednu zo zúčastnených krajín. Či už články favorizujú Čínu alebo Spojené štáty, málokto sa pri ich čítaní zamyslí nad tým, čo tieto dve krajiny spája.

7. decembra 2019

15-kusové Bentley s brutálnym exteriérom a luxusným interiérom oslavuje pozoruhodný rekord

Continental GT v podobe, v akej sme ho doposiaľ nemali možnosť vidieť.

7. decembra 2019

AVIS Van Rental & Mercedes-Benz Sprinter

Tento rok si všetky darčeky odvezte lacno v prenajatej dodávke

Ako vyriešiť dopravu všetkých darčekov naraz a lacno? Najlepšie prenájom Sprintera v AVIS Van Rental.

6. decembra 2019

Jozef Kabaň sa vracia ku koreňom. Od budúceho roka bude šéfdizajnérom značky Volkswagen

Motoristický svet obletela pomerne veľmi prekvapujúca správa.

5. decembra 2019

Vyšiel celý trailer na posledného Jamesa Bonda: No Time to Die

Daniel Craig sa predstavuje ako agent James Bond poslednýkrát.

4. decembra 2019

Ponuka práce pre šikovných

Pridajte sa do tímu UnitedLife, píšte články pre rýchlo sa rozvíjajúci slovenský web

Ak sa vám páči smer, ktorým sa UnitedLife uberá a radi by ste sa stali jeho súčasťou, teraz máte príležitosť.

4. decembra 2019

Mercedes-Benz prekvapivo otáča. Nové S-ko dvanásťvalec predsa len dostane

O zaujímavé informácie sa postarala samotná hlava koncernu.

4. decembra 2019

Neprehliadnite dnešné výročie

Prvé fotografie Jupitera zblízka svet uvidel presne pred 46 rokmi

Kozmická sonda Pioneer 10 zhotovila a odoslala prvé fotografie Jupitera zblízka práve 3. a 4. decembra 1973.

3. decembra 2019

Nádherný F-Type je po facelifte ešte ostrejší, žiaľ v Európe už bez V6-ky

Pekelne rýchla šelma dostala novú tvár a techniku.

3. decembra 2019

Autorský komentár

Bez regulácie neprežijeme my ani príroda

Máme príliš veľa slobody? Áno. „Musíme našu slobodu začať riadiť. Ak sa nám to nepodarí, bude naozaj zle.“

1. decembra 2019

Pôvodný E.T. mimozemšťan sa vrátil po 37 rokoch vo výnimočnom 4-minútovom videu

Napriek tomu, že sa jedná o reklamu, režisérovi sa podarilo pripraviť naozaj pútavé video.

29. novembra 2019

Komentár

Nerobíme dosť, aby sme naplnili svoje ekologické ambície, emisie CO2 stále rastú

Správa OSN hovorí, že svet musí strojnásobiť agresivitu svojich záväzkov v oblasti klímy, aby zabránil environmentálnemu kolapsu.

27. novembra 2019

Lexus má jeden z najkrajších kabrioletov na trhu, navyše s poriadnym motorom pod kapotou

Model LC 500 Convertible sa zaraďuje k nemenej pôvabnému kupé.

26. novembra 2019

Úspešný príbeh s tragickým koncom

Concordy prestali lietať pred 16 rokmi, dosahovali rýchlosť 2330 km/h

Concorde bol odvážny projekt, ktorý sa udržal v komerčnej prevádzke až 27 rokov.

26. novembra 2019

Takto funguje náš svet

Albert Einstein predložil konečnú verziu všeobecnej teórie relativity pred presne 104 rokmi

Všeobecná teória relativity bola výplodom ducha génia.

25. novembra 2019