Analýzy a trendy Ekonomika a Biznis EXTRA

Z Ázie sa na nás valí inflácia: čaká nás nedostatok tovarov a vyššie ceny

  • 9 júla, 2021
  • 12 min read
Z Ázie sa na nás valí inflácia: čaká nás nedostatok tovarov a vyššie ceny
Na dodávkach tovarov z Ázie sme závislí a každá miestna reália sa premieta aj do cien u nás.

S uvoľňovaním protipandemických opatrení v Európe začíname mať pocit bezpečia. Pri plánovaní letnej dovolenky sa nám môže zdať nereálne, že nás čakajú ťažké ekonomické časy, ktoré začneme pociťovať už na jeseň. Z Ázie sa na nás valí inflácia, ktorú bude náročné ustriehnuť bez toho, aby narástli ceny tovarov a ďalších statkov, ktoré nakupujeme. 

V dôsledku globalizácie a politiky otvorených dverí Číny je v súčasnosti lokalizovaných v Číne až takmer 29 percent svetovej výroby. V Japonsku sa realizuje približne 7,5 percenta svetovej výroby a na Áziu ako celok pripadá viac ako 40 percent výroby sveta. Do zostávajúcich cca 60 percent svetovej výroby je potrebné započítať produkciu potravín, ktorá zvyčajne prebieha lokálne, a finalizáciu výrobkov s použitím výrobných vstupov dovezených z Ázie. 

Ázia vyrába viac ako 40 percent svetovej produkcie a chýbajú alternatívy

Zoberme si príklad výroby automobilov, ktorá je nosným kameňom slovenskej ekonomiky a je pre štatistické účely vedená ako lokálna výroba na Slovensku. Túto výrobu nie je možné realizovať bez výrobných vstupov z Číny, Japonska či ďalších ázijských krajín. Previazanosť distribučných reťazcov možno ilustrovať príkladom z mája roku 2021, kedy museli automobilky Stellantis Slovakia a Volkswagen pozastaviť výrobu kvôli výpadku dodávok čipov pre autá.

Až 60 percent všetkých čipov je vyrobených na Taiwane. Každý výpadok výroby má preto bezprecedentný vplyv na svetovú výrobu tovarov, ktorých sú čipy súčasťou. 

INZERCIA

Pri mnohých tovaroch už bola výroba v Európe a USA úplne pozastavená a plne outsourcovaná do Ázie. Kvôli priaznivejšej cene práce a nižším nákladom v Ázii bola do ázijských krajín outsourcovaná výroba kufrov, topánok, vŕtačiek, bicyklov, elektroniky či hračiek. Aj americká spoločnosť Mattel úplne zatvorila výrobu v USA a jej svetoznáme Barbie sa v súčasnosti vyrábajú exkluzívne v Číne

Aj napriek tomu, že je stále možné nájsť európskych výrobcov kabeliek, hračiek alebo topánok, lokálna výroba v Európe je skôr prestížou a ani zďaleka nedokáže pokryť širokospektrálny dopyt. 

Súčasná svetová produkcia a tovary, ktoré bežne nakupujeme, pochádzajú do veľkej miery z Ázie a ich lokálna výroba je v krátkodobom až strednom horizonte prakticky nemožná. O to väčší problém predstavuje pre svetovú ekonomiku situácia vyvolaná pandémiou COVID-19. 

Zásobovanie tovarom z Číny a Ázie v roku 2021

 

Zvyšujúce sa ceny prepravy a tovarov, ktoré nakopol COVID-19, nás skoro neopustia

Vypuknutie pandémie COVID-19 na začiatku roka 2020 vyvolalo dočasné pozastavenie výroby v Ázii, predovšetkým v Číne. Čínske továrne zostali zatvorené ale iba niekoľko týždňov a rýchlo naštartovali výrobné kapacity na predošlé úrovne. V prvej polovici 2020 museli zápasiť s menším dopytom po tovaroch, keďže ich hlavné exportné trhy, Európa a Amerika, absolvovali jeden lockdown za druhým. 

Importéri, ktorí naďalej dovážali, mohli krátkodobo využívať dostupné námorné a železničné prepravné kapacity. Po znovu naštartovaní objednávok tovaru z Ázie od konca augusta 2020 sa začal zvyšovať tlak na medzinárodné prepravné kapacity. 

Blížiace sa vianočné predaje, pre ktoré je potrebné tovar z Číny v prípade využitia námornej prepravy nalodiť najneskôr v októbri, vytvorili väčší dopyt po prepravných kapacitách než bola ich ponuka a ceny začali rásť. Ukázalo sa, že medzinárodné prepravné spoločnosti podcenili závislosť sveta od dovozu tovarov z Ázie. Očakávali, že situácia zníženého dopytu po tovaroch a preprave z jari 2020 bude trvať do konca roka. Preto neobnovili prepravné kapacity. Aj v dôsledku podcenenia situácie v súčasnosti chýba približne 25 percent prepravných kontajnerov a to sa samozrejme prejavuje v cene prepravy. 

Kontajnery strácajúce sa v oceánoch kvôli búrkam sa počítajú na tisíce.

Súčasná situácia s medzinárodnou prepravou tovaru je výsledkom mnohých faktorov. Okrem nedoplnenia kontajnerových kapacít sú významným faktorom predovšetkým zrušené komerčné lety, ktoré sa využívali aj na prepravu tovaru. Nemenej významný je aj vplyv straty kontajnerov v oceánoch, ktorý je výsledkom predimenzovania lodí za účelom prepravy čo najväčšieho počtu kontajnerov.

Rok 2020 bol rekordným, čo sa týka straty kontajnerov naložených tovarom v oceáne. Stratilo sa viac ako 3000 kontajnerov. Vyzerá to tak, že rok 2021 bude pokračovať v podobných číslach. Iba do konca apríla sa totiž stratilo v mori viac ako 1000 kontajnerov. K strate kontajnerov dochádza počas silných búrok v oceáne. Náklady spojené s ich hľadaním a vytiahnutím sú príliš vysoké, preto často zostávajú v oceáne a finančné straty si importéri a prepravcovia kompenzujú cez poisťovne. 

Ďalším fenoménom prispievajúcim k vysokým cenám prepravy nepomer medzi importom a exportom z a do Číny, ktorý vytvára tlak v podobe nevyužitých kontajnerov smerom späť z Európy a USA do Číny. Toto nevyužité prepravné miesto v dôsledku nedostatočného exportu do Ázie chcú mať prepravcovia zaplatené a preto ho prenášajú na zákazníkov na vývoze z Ázie, o ktorý je výrazne väčší záujem ako o opačný smer obchodu. 

Letecká doprava je alternatívou k námornej doprave, ale dlho bola obmedzená.

Ako sa vyvíjala cena námornej prepravy od vypuknutia pandémie? 

Najznámejším indikátorom na sledovanie cien kontajnerovej námornej prepravy pre tovary dovážané z Číny je Shanghai Containerized Freight Index.

Index je aktualizovaný na týždennej báze a od roku 2009 poskytuje prehľad trendu vývoja cien námornej prepravy z hlavných čínskych prístavov. Graf vývoja cien prepravy z Číny od roku 2020 ukazuje, že ceny prepravy kontajnerov z Číny boli relatívne stabilné až do júla 2020, kedy začali postupne rásť. Najväčší nárast zaznamenali v roku 2020 ceny námornej prepravy od novembra. Od novembra 2020 až do konca prvej polovice roku 2021 rástli ceny prepravy iba s výnimkou marca a apríla, kedy zaznamenali pokles. 

Keďže Shanghai Containerized Freight Index nezahŕňa prepravné náklady až na Slovensko, použijem na ilustráciu cien, ktoré platia slovenskí importéri za dovoz takzvaného 40ft kontajnera (ide o veľký kontajner) a naše reálne nákupné ceny kontajnerov, ktoré sme importovali na Slovensko pre klientov.

Kým ešte v auguste 2020 sme dokázali doviezť kontajner z čínskeho prístavu klientovi na adresu určenia na Slovensku za cca 2 500 eur, v decembri už bola cena za rovnakú prepravu až do 10-tisíc eur. V januári a februári pred Čínskym novým rokom vystreli ceny až do 11-tisíc eur. V júli 2021 je možné zrealizovať obdobnú prepravu za viac ako 14-tisíc eur!

Po krátkodobom znížení cien v marci a apríli 2021 spôsobilo zvýšenie prepravných cien zablokovanie Suezského prieplavu prepravnou loďou Ever Given. Zaseknutá blokovala prieplav, cez ktorý prejde viac ako 30 % všetkých kontajnerov na svete viac ako 6 dní.

V druhej polovici júna zasa negatívne ovplyvnila svetové prepravné kapacity zápcha v čínskom prístave Yantian, lokalizovaná v provincii Guangdong, ktorá je hlavnou „továrňou“ pre čínsky export do sveta. Prístav bol upchatý kvôli prepuknutiu lokálnej nákazy COVID-19. Čakanie na odchod z prístavu sa v jeho dôsledku zvýšilo z približne pol dňa na 16 dní. Upchatie prístavu takéhoto rozmeru je problémom pre svetové prepravné kapacity, pretože čínske mestá Guangzhou a Shenzhen, ktoré tento prístav využívajú, predstavujú až 24 percent celkového čínskeho exportu.  

Objednávky tovaru z Číny na zimný a vianočný predaj je treba riešiť už v lete!

A bude horšie: inflácia z Ázie nás čoskoro doženie pri nákupe tovarov

Ako už bolo v článku spomenuté, mnohé tovary, ktoré bežne nakupujeme, pochádzajú z Ázie sa mimo nej už nevyrábajú. Zvýšené ceny prepravy sa začínajú premietať v cene tovaru. Od začiatku roku napríklad narástli ceny niektorých stavebných materiálov o viac ako 30 percent. Po vypredaní aktuálnych zásob možno očakávať zvýšenie cien aj tovarov, ktoré sú pre bežného spotrebiteľa hmatateľnejšie, než spomínané stavebné materiály. 

Napríklad nábytok v nákupnej cene v Číne 50 eur, ktorého sa do jedného veľkého kontajnera zmestí 150 kusov, predraží námorná preprava pri cene kontajnera 13-tisíc eur až o 90 eur. To znamená, že v tomto prípade vyjde cena prepravy na kus výrazne drahšie ako samotný tovar. Ešte v auguste roku 2020 by nám rovnaká preprava predražila jeden kus predmetného nábytku iba o necelých 17 eur! Z tohto jednoduchého príkladu z praxe je zrejmé, že nábytok, ktorý sme minulý rok kúpili už aj s maržou predajcu za 110 eur bez DPH, nás nemôže tento rok vyjsť na menej ako 190 eur bez DPH. 

Predpokladám, že sa nárast cien u nás začne prejavovať až na jeseň 2021, keď sa postupne vypredajú skladové zásoby a bude potrebné ich doplniť. Viaceré firmy, naši klienti, ktorí dovážajú z Ázie, sa rozhodli s naskladnením počkať, kým neklesnú ceny prepravy. Problém takéhoto prístupu je ten, že si neuvedomujú blížiace sa dovozy na vianočné predaje. Ak by sa aj stalo, že ceny prepravných kapacít z Ázie tento rok poklesnú, pôjde iba o krátkodobý pokles cien. Tie firmy, ktoré tovar objednajú počas poklesu cien, ho ale už nestihnú využiť, pretože v Ázii sa tovar nevyrába na sklady a výrobné časy sa s blížiacimi sa Vianocami naťahujú. Od konca októbra a začiatku novembra pôjdu ceny námornej prepravy opäť hore, pretože dovozcovia vianočných tovarov budú medzi sebou bojovať o prepravné kapacity a keď sa k nim pridajú aj spoločnosti dovážajúce výrobné vstupy, komponenty a iné tovary, ktoré objednávky z Číny odkladali kvôli vysokým prepravným cenám, výsledkom môže byť vystrelenie cien prepravy nad maximá z prelomu polrokov v roku 2021. Okrem vyšších cien sa je potrebné pripraviť aj na zdržania dodávok a nedostatok tovarov na európskom trhu, ktorý bude tlačiť na nárast cien vyvolaný na strane dopytu. 

KONTAJNEROVÝ SVET: V týchto kontajneroch sa nachádza podstatná časť našich materiálnych životov.

Na ktoré tovary majú ceny prepravy najväčší vplyv?

Bezprecedentné ceny námornej prepravy majú vplyv na všetky tovary, ktoré sú predmetom dovozu.

Všeobecne ale platí, že vysoké ceny majú menší vplyv na drobné a ľahké tovary, ktorých je možné zmestiť do kontajnera niekoľko desiatok až stoviek tisíc. Keď napríklad rozpočítame cenu prepravy kontajnera na 600 tisíc kusov oblečenia, ktoré prepravuje, vychádza cena prepravy na kus oblečenia cca 2-3 centy, čo nepredstavuje extrémny náklad. Opačná situácia je ale v prípade veľkých tovarov, ktorých sa do kontajnera veľa nezmestí, akými sú bicykle, pri ktorých do veľkého kontajnera zmestíme okolo 450 kusov. 

Kedy môžeme očakávať uvoľnenie situácie a zníženie prepravných cien?

Signifikantnejšie zníženie cien medzinárodnej prepravy možno očakávať až od roku 2023, v ktorom sa majú výrazne zvýšiť počty prepravných kontajnerov. Výroba prepravných kontajnerov a ich uvedenie do bezpečnej prevádzky trvá niekoľko mesiacov. Kým sa kapacity nenavýšia, poklesy v cenách prepravy budú vždy iba krátkodobého charakteru. 

Všetko naznačuje tomu, že ceny tovarov, ktoré sú dovážané z Ázie alebo kompletované z komponentov pochádzajúcich z tohto teritória, budú stúpať. Krátkodobo môžeme očakávať aj výpadky zásobovania spôsobené tým, že mnohí dovozcovia dúfajú v pokles cien prepravy, ktorý pravdepodobne tento rok vo výraznej miere nenastane a nakoniec budú dovážať potrebné tovarové zásoby za ešte vyššie ceny, aké sú v súčasnosti v čase keď odkladajú objednávky. Vyššie ceny nakoniec zaplatia koncoví zákazníci. Je možné očakávať, že zákazníci budú v svetle vyšších cien viac zvažovať „nepotrebné“ nákupy. Ale obchod bude pokračovať ďalej.

 

Zdroje:

  • United Nations Statistics Division (2021)
  • Shanghai Shipping Exchange (2021)

Ako ovplyvňujú súčasné vysoké ceny prepravy z Číny dovoz tovaru a strojov z Číny?

 

About Author

Michaela Královičová

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings