Auto
Volkswagen ID.5 má štýl karosérie budúcnosti, hovorí šéfdizajnér VW Jozef Kabáň
Už z výroby budú elektromobily ID.5 vychádzať ako CO2 neutrálne.
Nemožné sa stalo realitou? To záleží na interpretácii. Značke Volkswagen dlho chýbalo SUV so zadnými partiami v štýle kupé, napokon sme sa v krátkom čase dočkali dvoch takýchto modelov: kompaktného SUV Taigo a rozmerného ID.5.
Pripomeňme si, že Taigo sa už dá objednávať a na Slovensku je na výber v troch líniách vybavenia s dvoma benzínovými motormi a s bohatou základnou výbavou, ceny pritom začínajú už na úrovni 16 990 eur.
Dosť miesta aj pre vysokých pasažierov vzadu
Nový Volkswagen ID.5 sa dočkal internetovej premiéry po tom, čo sme už pomerne dlho vedeli o príchode novej karosárskej verzie modelu ID.4. Ten je východiskový, má zadné partie vyhotovené v štýle klasického SUV, teda s dôrazom na dostatočný priestor pre hlavy zadných pasažierov a na výšku batožinového priestoru. Logicky by sa tak mohlo zdať, že prestavba zadných partií v štýle kupé tak bude znamenať prijatie priestorových kompromisov, čo však nemusí byť nutne pravda. Napriek tvaru karosérie v štýle kupé má ID.5 výšku stropu kabíny nad zadnými sedadlami menšiu iba o 12 mm oproti ID.4.
„ID.5 reprezentuje štýl karosérie budúcnosti. Je aerodynamický, expresívny, športový a vďaka MEB má krátke previsy,“ hovorí Jozef Kabáň, šéfdizajnér značky Volkswagen. „Preto sme mohli vytvoriť veľký vnútorný priestor kabíny napriek dynamickej línii strechy. To doteraz nebolo možné.“
Dlhý rázvor až 2 766 mm umožnil v kabíne s plochou podlahou bez stredového tunelu vytvoriť priestorové pomery na úrovni SUV vyššej triedy. Ani batožinový priestor nie je iba nejakým kompromisom, má základný objem 549 litrov a dá sa rozšíriť na nákladný priestor sklopením zadných sedadiel.
Známy interiér
Moderný digitalizovaný kokpit je prispôsobený novej koncepcii ovládania. Pred vodičom je menší displej digitálneho združeného prístroja, v strede prístrojového panelu je veľký dotykový displej systému infotainmentu s ovládacími prvkami klimatizácie. Dodatočné informácie zobrazuje voliteľný inovatívny head-up displej s rozšírenou realitou, využívajúci celú plochu predného okna.
Nový softvér 3.0 prispel k zlepšeniu hlasového ovládania prirodzenou rečou („Hallo ID.“). Systém hlasového ovládania je teraz doplnený funkciou učenia a umožňuje online prístup k informáciám uloženým v cloude. Na želanie môže byť interiér kabíny zvýraznený ambientným osvetlením s 30 nastaviteľnými farbami. Online služby We Connect poskytujú vodičovi dopravné informácie v reálnom čase, online aktualizácie máp, aktuálne informácie o nabíjacích staniciach, internetové rádio a ďalšie užitočné funkcie.
Komunikáciou Car2X pozdvihuje Volkswagen bezpečnosť na novú úroveň. Dáta flotily kompatibilných vozidiel značky Volkswagen a signály infraštruktúry v okruhu do 800 metrov sa v zlomku sekundy prevedú na výstražné upozornenia o nebezpečných miestach, nehodách a zastavenej premávke. Výstražné upozornenia vizuálne podporuje aj inovatívne signalizačné svetlo ID. Light v kokpite.
Vynikajúca aerodynamika a dlhý dojazd
Model ID.5 vychádza z modelu ID.4, takže z hľadiska bezpečnosti ponúka fakticky totožné vysoké štandardy. V testoch bezpečnosti Euro NCAP dostalo ID.4 najvyššie možné hodnotenie a ID.5 toto hodnotenie dedí. Platforma MEB koncernu Volkswagen je pre automobily novej generácie technologický skvost, umožňuje vyrábať automobily s celkom netradičnými proporciami. Najmä previsy sú tak krátke, že už autá nemusia byť zbytočne predlžované, aby ponúkali dostatok vnútorného priestoru.
Platforma MEB ďalej ovplyvňuje aj vzhľad vozidiel, nepriamo aj ich aerodynamiku – a nízky koeficient aerodynamického odporu 0,26, respektíve 0,27 (ID.5 GTX) prispieva k zvýšeniu efektivity a predĺženiu dojazdu. Prispieva k nemu aj integrovaný spojler – krídlo – na aerodynamicky tvarovaných dverách batožinového priestoru.
Všetky úvodné motorizácie ID.5 využívajú batériu s veľkou kapacitou 77 kWh, umožňujúcu dlhý dojazd na úrovni 540 kilometrov pre ID.5 a 497 km pre ID.5 GTX .
Elektrické SUV-kupé značky Volkswagen sa bude predávať s troma motorizáciami. Pri ID.5 zabezpečuje pohon elektromotor na zadnej náprave, ktorý má výkon 128 kW (174 k) alebo 150 kW (204 k), ID.5 GTX má pohon všetkých kolies dvoma elektromotormi, ktoré spolu poskytujú systémový výkon 220 kW (299 k).
Špičkový model ID.5 GTX sa ďalej líši väčším otvorom na prívod vzduchu v nárazníku a sériovými svetlometmi IQ.Light LED-Matrix s adaptívnymi diaľkovými svetlami, ako aj 3D zadnými LED svetlami. Najlepšiu jazdnú dynamiku zabezpečujú na želanie adaptívne tlmiče pruženia DCC.
Niektoré zmeny, ktoré so sebou prináša úplne nový softvér ID.Software 3.0, sa postarali o rýchlejšie nabíjanie. Z klasickej domácej siete s vhodným wallboxom je možné ID.5 nabíjať výkonom až 11 kW, pričom z verejnej siete rýchlonabíjacích staníc s jednosmerným prúdom je to až 135 kW. Nabíjať batériu je však možné aj počas jazdy, a to princípom rekuperácie pri spomaľovaní a brzdení. Pri zvolenom jazdnom režime D vozidlo po uvoľnení pedála akcelerátora voľne dobieha zotrvačnosťou, pri B rekuperuje kinetickú energiu a dobíja batériu, teda hneď po uvoľnení pedála začne brzdiť.
Dostupnosť a ceny na Slovensku
Model ID.5 je horúcou novinkou, na ktorú si bude musieť slovenský zákazník ešte chvíľu počkať, ale vidieť ju bude môcť už od 12. novembra v Moooncity e-mobility store v bratislavskom Auparku, kde bude vystavený do 28. novembra 2021. Začne predávať v roku 2022 s troma motorizáciami, ktoré sme uviedli vyššie. Ceny zatiaľ neboli upresnené.
Nové modely ID.5 a ID.5 GTX sa budú vyrábať v závode Zwickau koncernu Volkswagen a odovzdávať zákazníkom bilančne neutrálne z hľadiska CO2. Toto je pre Volkswagen veľmi dôležité, pretože už do roku 2030 sa majú emisie CO2 na vozidlo značky Volkswagen znížiť o 40 percent. Na svojej „Way to ZERO“ chce byť Volkswagen najneskôr do roku 2050 bilančne klimaticky neutrálny z hľadiska emisií CO2.
Dosiahnuť sa to pritom dá už teraz: ak zákazník bude na pohon používať výlučne elektrickú energiu z obnoviteľných zdrojov, vozidlá budú už dnes jazdiť takmer klimaticky neutrálne. A to má byť jeden z najpádnejších argumentov, prečo sú elektromobily skutočne ekologickejšie ako ich alternatívy s benzínovým a naftovým motorom.