Virtuálne asistentky nemusia byť len v smartphónoch a v domácnostiach. Využitie nájdu aj v pracovnej sfére

Za to, že dnes môžeme ovládať viacero funkcií našich smartphonov hlasom, vďačíme technologickému pokroku v oblasti virtuálnych asistentiek. Možno to znie neuveriteľne, ale niektoré dokázali rozoznať ľudský hlas ešte v 50. rokoch minulého storočia. Vtedy tím učencov z Bell Laboratories zostrojil Audrey – prvú hlasom ovládanú asistentku, ktorá bola schopná rozoznať číslice od 0 po 9… Prečítať celé

Za to, že dnes môžeme ovládať viacero funkcií našich smartphonov hlasom, vďačíme technologickému pokroku v oblasti virtuálnych asistentiek. Možno to znie neuveriteľne, ale niektoré dokázali rozoznať ľudský hlas ešte v 50. rokoch minulého storočia.

Vtedy tím učencov z Bell Laboratories zostrojil Audrey – prvú hlasom ovládanú asistentku, ktorá bola schopná rozoznať číslice od 0 po 9 a jej úlohou bolo vytáčanie telefónnych čísel. Avšak výrobná cena, náklady na údržbu a jej veľkosť – až 180 cm na výšku – ju robili nesúcou na predaj pre širokú verejnosť, píše portál Medium.

Ďalšie zariadenia už boli sofistikovanejšie, pretože dokázali vyprodukovať výstup na základe požiadaviek používateľa. Prvý stroj, ktorý dokázal odpovedať naspäť pomocou simulovaného hlasu bol až IBM Watson. Práve ten bol revolučný pre vytvorenie moderných hlasom ovládaných virtuálnych asistentiek.

virtuálne asistentky

Spoločnosť IBM v minulosti taktiež vytvorila hlasom ovládanú kalkulačku. Zdroj: unsplash.com/@carsonmasterson

Technologická spoločnosť chcela odprezentovať ich nový výtvor – počítač, ktorý dokáže odpovedať na ľudské otázky. Preto ho vo februári roku 2011 postavili proti dvom šampiónom americkej televíznej vedomostnej súťaže “Jeopardy!“. New York Times uvádza, že neľudský súťažiaci dokázal zdolať svojich súperov, aj napriek pochybeniam.

Mobilná revolúcia

Pár mesiacov po tejto výhre spoločnosť Apple predstavila svoj nový mobilný telefón Iphone 4S, ktorý ako prvý obsahoval zabudovanú hlasom ovládanú virtuálnu asistentku. Tak ako tá dnešná, aj táto viac než 10 ročná verzia dokázala poslať správu či nastaviť budík, informuje portál TechRadar.

Avšak nebola bezchybná. Používatelia museli v mnohých prípadoch formulovať ich požiadavky, čo najjednoduchšie, aby im umelá asistentka porozumela. Ťažkosti jej spôsobovali aj niektoré prízvuky anglického jazyka – škótsky, bostonský či juhoamerický.

A ani ďalšie spoločnosti nenechali na seba dlho čakať, keďže len rok neskôr prišiel na trh Google Now a o dva roky priniesla spoločnosť Microsoft svoju Cortanu. Pár rokov na to prišiel aj mobilný gigant Samsung so svojou vlastnou službou s názvom Bixby, uvádza portál voicebot.ai.

Možné rizika

Tak ako každá technológia, aj virtuálne asistentky majú svoje riziká. Keď ich chcete použiť musíte použiť špeciálne určené slovo alebo slovné spojenie, napríklad „OK Google“ či „Hey Siri“. Práve kvôli tomu musia neustále počúvať, čo sa deje v ich okolí, aby dokázali vykonať vaše požiadavky alebo odpovedať na vaše otázky.

Portál Kaspersky informuje o prípade, kedy domáca virtuálna asistentka Alexa prostredníctvom zariadenia Amazon Echo objednala viacerým obyvateľom mesta San Diego domček pre bábiky. „Páči sa mi to dievčatko, ktoré hovorí: „Alexa, objednaj mi domček pre bábiky,“ povedal moderátor počas vysielania televízie CW6.

Pri plnení svojich úloh potrebujú byť pripojené k internetu, čo vytvára ďalšie bezpečnostné riziko. Môže sa stať, že útočník získa kontrolu nad takto pripojeným zariadením a môže vás začať odpočúvať, píše portál MiCOM Labs.

virtuálne asistentky

Pri používaní akejkoľvek technológie netreba zabúdať na opatrnosť. Zdroj: unsplash.com/@maltehelmhold

Ide o stále sa vyvíjajúce technológie, a preto nie sú perfektné. Ako informuje portál Fleksy, aj jednoduché nedorozumenie môže spôsobiť problémy. V prípade, že zle zaznamenajú vašu otázku môžu poskytnúť nesúvisiace alebo už neplatné informácie.

Náhrada za ľudí

Virtuálne asistentky využívajú umelú inteligenciu a systém strojového učenia, aby dokázali, čo najlepšie slúžiť ich používateľom. Vďaka tomu dokážu stále napredovať, a poskytovať lepší zážitok z ich používania.

Silu umelej inteligencie na pracovnom trhu nemusí vysvetľovať, pretože sa o nej v posledných mesiacoch hovorí neustále. Ak by vás však zaujímalo, ako a v ktorých sektoroch môže umelá inteligencia nahradiť ľudí, viac sa o nej dočítate v našom predchádzajúcom článku.

Telekomunikačná spoločnosť Telekom zaviedla na svoju zákaznícku linku a webovú stránku virtuálnu asistentku Olíviu. Jej úlohou je pomôcť zákazníkom pri riešení najčastejších požiadaviek, uvádza webová stránka Telekomu.

S pomocou virtuálnej pomocníčky môžete vyriešiť to, čo potrebujete rýchlejšie, pretože nemusíte čakať na spojenie s operátorom zákazníckej linky.  Avšak nemusíte sa báť, že Olívia je vaša jediná možnosť, pretože stále sú k dispozícií aj ľudský operátori.

Zatiaľ sa podobné virtuálne asistentky príliš neuchytili, no je možné, že v nasledujúcich rokoch sa to zmení. Svoje uplatnenie by našli práve v call centrách a v podobných službách, kde by mohli odľahčiť zamestnancov od rutinných telefonátov.

Pokračujte na ďalší príspevok »