Filmy a seriály

V zajatí jednotiek, núl a králikov. Digitálnu revolúciu rozpútala druhá epizóda Hviezdnych vojen

  • 22 decembra, 2022
  • 6 min read
V zajatí jednotiek, núl a králikov. Digitálnu revolúciu rozpútala druhá epizóda Hviezdnych vojen

Filmovým puristom sa to nebude páčiť, no rozmach digitálnej technológie umožnil tvoriť širšej mase ľudí. Natáčanie prestalo byť výsadou elity s finančným zabezpečním a početným štábom a dnes už všetko potrebné, samozrejme, do určitej miery, nosíme vo vrecku. Zlý vtip? Nie, realita, digitál nahradil v roku 2013 celuloid ako štandard filmového priemyslu. Iná vec je scenár, ten nenahradí žiadna technológia.

Digitálni útočia

Čaro jednotiek a núl dávno preniklo aj do Hollywoodu, od uvedenia prvého digitálne natočeného blockbustra uplynulo dvadsať rokov. Začalo sa to na Skywalkerovom ranči v apríli 2002, keď sa George Lucas chystal na premiéru Hviezdnych vojen: Epizóda II – Klonovaní útočia. Výsledkom bol nadšený tak veľmi, že zavolal niektorých z najslávnejších režisérov. Na spoločnej fotografii pózovali Steven Spielberg, Martin Scorsese, Oliver Stone, Francis Ford Coppola či Michael Mann. Poslední dvaja menovaní priniesli aj svoje digitálne výtvory: Coppola premietol ukážky z Megalopolisu, projektu, ktorý stále nedokončil, Mann sa pochválil sekvenciami zo životopisnej snímky Ali. „Je to estetika prameniaca z technológie. Nie je to snaha imitovať technológiou staršiu formu. Keď som mal negatívne ohlasy, bolo to od ľudí, ktorí chceli, aby video vyzeralo ako film. Pointa je vo vynájdení novej formy,” povedal Mann.

Prvý digitálne natočený blockbuster. Zdroj: screenshot, YouTube

INZERCIA

„Ten, kto zničil kinematografiu”

Nie všetci však zdieľali toto nadšenie a v miestnosti nastal rozruch. „Robíme filmy, to je médium, ktoré používame. Budú si ťa pamätať ako toho, kto zničil kinematografiu,” reagoval údajne Stone na Lucasa. Na používaní 35-milimetrového filmu trvajú aj ich mladší kolegovia Christopher Nolan či Quentin Tarantino, ale pokrok nezastavíš. „Môj kamarát Chris Nolan je veľký zástanca zachovania tridsaťpäťky, zachovania fotochémie. Úplne chápem jeho postoj, je to jeho pohľad na vec. Ja som za to, aby bolo v každom kine možné premietať zo všetkých prístrojov, aby bolo možné premietať digitálne aj fotochemicky. Nie sú to ideologické nezhody, vzájomne rešpektujeme prácu toho druhého. Režiséri sú v tomto smere veľmi rovnostársky,” dodal Mann.

Kruh sa uzavrel na Oscaroch v roku 2009, keď herečka Natalie Portmanová, predstaviteľka Padmé Amidaly z digitálnych Hviezdnych vojen, odovzdala sošku za najlepšiu kameru snímke Milionár z chatrče. Ben Stiller na pódiu žartoval, že víťazný film Dannyho Boyla natočili celý na mobil. Nevedel, že čoskoro nebude ďaleko od pravdy.

INZERCIA

Aj s malou kamerou sa dajú robiť divy

Digitálnej videokamery sa neštítil ani David Lynch. V roku 2002 bol prezidentom poroty na festivale v Cannes a v tom istom čase začal na svojej webstránke davidlynch.com zverejňovať krátke experimenty: „Mal som Sony PD-150. Zbozňoval som ten prístroj, dalo sa s ním robiť čokoľvek. Páčilo sa mi, ako jednoducho sa s tým pracovalo, ako rýchlo to išlo.” Dôkazom, že aj s malou kamerou sa dajú robiť divy, je krátky internetový film Rabbits. V Lynchovej surreálnej predstave o sitkome vedie rodinka králikov na prvé počutie nesúvisiace dialógy, stiesňujúcu atmosféru malého bytu, chladných farieb a občasného trúbenia vlakov prerýva umelý smiech nejestvujúceho obecenstva.

Inzercia

David Lynch. Zdroj: screenshot, YouTube

„Spravil som mnoho krátkych filmov, jedno viedlo k druhému a na digitál som natočil aj celovečerný Inland Empire. V porovnaní s celuloidom to malo príšernú kvalitu, no šetrilo to čas. Bolo to zaujímavé, s malou kamerou bolo možné vytvoriť celý svet, čo ma fascinovalo. Je to ako ceruzka a kus papiera, každý má k tomu prístup. Každý môže natáčať a hrať sa s tým, svet pohyblivých obrázkov sa stal dostupným pre všetkých. Digitálny svet je obrovský, v niečom sa však digitálna kamera nevyrovná celuloidu. Ak by niekto nejako dokázal preniesť krásu celuloidu do kamery, bolo by to úžasné,” nádeja sa Lynch. Ceruzka a papier alebo Word, tridsaťpäťka alebo Sony PD-150, digitálna revolúcia bude pokračovať. Podstatné je, kto to drží v ruke.

https://www.youtube.com/watch?v=drjQfQtv2BQ

Krátka história digitálnej revolúcie:

1995: Firmy Sony a Panasonic uviedli na trh prvé spotrebiteľské digitálne videokamery

1998: Na festivale v Cannes mali premiéru prvé digitálne natočené filmy: Rodinná oslava (r. Thomas Vinterberg) a Idioti (Lars von Trier)

1999: Záhada Blair Witch (r. Daniel Myrick, Eduardo Sánchez), nízkorozpočtový nezávislý film s digitálnymi zábermi, zarobil na vstupnom takmer 250 miliónov dolárov

1999: V Hollywoode prvýkrát zakomponovali do veľkorozpočtovej snímky aj digitálne zábery: Hviezdne vojny: Epizóda I – Skrytá hrozba (r. George Lucas)

2000: Prvý digitálny víťaz Zlatej palmy na festivale v Cannes: Tanečnica v tme (r. Lars von Trier)

2002: Prvý digitálne natočený blockbuster: Hviezdne vojny: Epizóda II – Klonovaní útočia (r. George Lucas)

2002: Prvý film, ktorý neskomprimovaný nahrali na pevný disk a nie na pásku: Ruská archa (r. Alexandr Sokurov)

2009: Prvý čiastočne digitálny víťaz Oscara za najlepší film a najlepšiu kameru: Milionár z chatrče (r. Danny Boyle)

2010: Prvý kompletne digitálny víťaz Oscara za najlepšiu kameru: Avatar (r. James Cameron)

2013: Digitál nahradil celuloid ako štandard filmového priemyslu

2013: Prvý veľký hollywoodsky film, ktorý bol určený výhradne pre digitálne projektory: Vlk z Wall Street (r. Martin Scorsese)

 

 

Zdroje: bfi.org.uk, csfd.sk, youtube.com

Zdroj titulnej fotografie: screenshot, YouTube

About Author

Andrej Bezák

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings