Umelá inteligencia v školstve môže byť aj prospešná. Nevyužívajú ju len študenti, ale aj učitelia

Mladú generáciu odjakživa lákali nové a moderné technológie. Niet divu, že začali používať generatívnu umelú inteligenciu ChatGPT, aby si uľahčili štúdium. O nej, ale ja o mnohých ďalších sa v posledných mesiacoch neustále hovorí, vďaka čomu sa o nej dozvedeli aj učitelia. Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda vykonala prieskum na trnavských stredných školách…. Prečítať celé
Vydané 21. júla 2023 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , ,

Mladú generáciu odjakživa lákali nové a moderné technológie. Niet divu, že začali používať generatívnu umelú inteligenciu ChatGPT, aby si uľahčili štúdium. O nej, ale ja o mnohých ďalších sa v posledných mesiacoch neustále hovorí, vďaka čomu sa o nej dozvedeli aj učitelia.

Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda vykonala prieskum na trnavských stredných školách. Z neho vyplýva okrem iného aj to, že viac ako tretina z 87 opýtaných učiteľov sa obáva, že nebudú vedieť rozlíšiť medzi prácou napísanou žiakom od práce umelej inteligencie, informuje Teraz.sk.

Všetci ľudia, ktorí tvoria súčasť vo vzdelávacom procese, či už učitelia alebo študenti, sa musia prispôsobiť faktu, že táto verejne dostupná technológia existuje. Z rovnakého prieskumu vyplýva, že takmer 77 percent učiteľov si myslí, že umelá inteligencia môže byť prínosom pre študentov, ale aj rizikom.

Čo ich k tomu motivuje?

Siva Vaidhyanathan, profesorka na americkej University of Virginia, opísala svoju skúsenosť s umelou inteligenciou vo vysokoškolskom prostredí pre portál The Guardian. Počas jednej prednášky odhalili štyroch študentov, ktorí použili pri vypracovaní eseje model umelej inteligencie.

Všetci z nich súhlasili s tým, že zadanie vypracujú odznova, tentokrát už bez pomoci uvedenej technológie. Keď sa ich však spýtala, prečo ju vôbec použili, keďže išlo o jednoduché zadanie, odpovedali, že pociťovali vyťaženosť z ďalších zadaní či súkromného života.

umelá inteligencia v školstve

Bakalárska či diplomová práca napísaná pomocou umelej inteligencie môže byť považovaná za plagiát. Zdroj: unsplash.com/@mrthetrain

Ako informuje portál tvnoviny.sk, Základná škola Koperníková v Hlohovci sa rozhodla upustiť od domácich úloh na mesiac. Spravili tak po tom, čo sa rodičia sťažovali na ich množstvo a časovú náročnosť. Po prvom mesiaci mali byť žiaci, učitelia aj rodičia spokojní, a preto v tom pokračovali do konca akademického roka.

Priveľa domácich úloh môže byť zdrojom stresu pre študentov, pričom vek študenta by mal odrážať, koľko času by mal stráviť pri príprave na ďalší školský deň. Experti sa ďalej zhodujú, že dôležitá by mala byť kvalita, nie množstvo domácich úloh, uvádza portál Healthline, ktorý interpretuje viacero vedeckých štúdií. Študenti môžu vyhľadávať „skratky“ pri vzdelávacom procese, aj kvôli týmto dôvodom.

Mnohé využitia umelej inteligencie

Väčšina populácie si v súčasnosti uvedomuje široké spektrum využitia umelej inteligencie. Študenti odhalili jej využitie pri ich každodenných činnostiach krátko po tom, čo sa stala verejne dostupnou.

Študentom môže pomôcť pri preklade textov z cudzích jazykov. Medzi takýto model umelej inteligencie radíme DeepL Translator. Iné prekladače síce dokážu preložiť jednotlivé slová či kratšie frázy, no ich slabou stránkou je, že častokrát nechápu kontextu dlhších viet. V niektorých prípadoch prekladajú texty doslovne, čo spôsobí, že daný preklad nevyznieva dostatočne ľudsky.

Portál Medium uvádza, že študentom môže pomôcť model Jasper, ktorý dokáže za používateľa napísať ucelený text, akým je napríklad esej. Tento software používa pri písaní svojich textov viacero známych spoločností – Airbnb alebo Volvo.

Avšak na to, aby ste dokázali napísať dobrú esej, potrebujete mať zaujímavé nápady na tému. S tým dokáže pomôcť ChatGPT, ktorý dokáže vymyslieť nielen témy, ale aj body, ktoré je vhodné spomenúť pri jej vypracovaní. Okrem esejí nájde využitie aj pri spracovaní projektov či prezentácií.

Práve pri nich zostaneme, nakoľko častokrát musia byť doplnené vhodnými vizuálnymi prvkami. Generatívne umelé inteligencie dokážu vytvoriť obrázky, zvukové prvky či dokonca videá, a to dokonca v rôznych štýloch. Populárny je napríklad Midjourney alebo DALL-E 2 od spoločnosti OpenAI.

umelá inteligencia v školstve

Model ChatGPT je schopný vygenerovať alebo opraviť kód programovacieho jazyka. Zdroj: unsplash.com/@tirzavandijk

Táto technológia sa v súčasnosti stále vyvíja, čiže nemožno ju zatiaľ považovať za perfektnú. Zrejme najväčší problém má s poskytovaním informácií, pretože niekedy uvádza už neplatné alebo úplne vymyslené informácie. Ak ste ju ešte nevyskúšali, inšpirovať sa môžete našim predchádzajúcim článkom.

„Keď som sa vrátil zo zahraničnej cesty, zo zaujímavosti som sa ho opýtal, čo by mi v tejto destinácii ako turistovi odporučil navštíviť. Vypísal zhruba desať až dvanásť miest, no v niektorých odpovediach si vymyslel atrakciu, ktorá v skutočnosti neexistuje,“ povedal v rozhovore pre denník SME Peter Murár, ktorý pôsobí ako prodekan na FMK UCM.

Bojovať s ohňom pomocou ohňa

Študenti nepatria k jedinej skupine, ktorá využíva vymoženosti tejto technológie. V už spomínanom prieskume uviedlo až 63 % pedagógov, že poznajú danú vymoženosť.

Aj pedagógovia ju môžu použiť pri svojej práci. „Z hľadiska využívania umelej inteligencie učitelia najčastejšie uviedli, že ju využili na prípravu podkladov pre vyučovanie, úloh, zadaní alebo testov pre študentov, či získavanie podkladov pre vyučovanie alebo využívanie nástrojov AI vo vzdelávaní,“ uviedol pre Teraz.sk Peter Krajčovič, taktiež z FMK UCM.

Určitá časť študentov bude vždy podvádzať. Učitelia by preto mali vedieť, ako im v tom zabrániť. Pri umelej inteligencií môžu použiť rôzne nástroje, ktoré dokážu odhaliť text, ktorý napísala umelá inteligencia. Najznámejší z nich bude ZeroGPT.

Pre tých menej zbehlých existuje príručka „Počúvať Kecálka: 69 GPT promptov pre učiteľov“. Stiahnuť si ju viete na aivskole.sk. Taktiež sa môžete prihlásiť na ich kurz, ktorý vás naučí používať tento technologický fenomén.

S príchodom nových technológií sa musí zmeniť aj spôsob, akým učíme mladé generácie. Súčasný školský systém na Slovensku nemusí byť aktuálny, pretože niekoľko západných krajín ho už nevyužíva. Systém výučby založený na memorovaní dátumov, mien a iných faktov, ktorý na Slovensku a v okolitých krajinách poznáme, nemusí postačovať, aby sa mladí ľudia v budúcnosti dokázali uplatniť na pracovnom trhu.

 

Pokračujte na ďalší príspevok »