Trendy a situácia na trhu autopožičovní u nás a vo svete: Očakávame najväčší boj za uplynulých sto rokov

Trend rastu mobility momentálne pretrváva a predpokladá sa, že bude pokračovať aj v budúcnosti. Existuje niekoľko faktorov, ktoré tomu prispievajú, ale je správne predpokladať, že zákazníci budú prechádzať z vlastnenia vozidiel na prenájom? Aké sú dôvody, ktoré ich k tomu pohnú?
Vydané 3. októbra 2023 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , , , , , , , ,

Zakladateľ skupiny United Group | Bratislava, Slovensko

Trend rastu mobility momentálne pretrváva a predpokladá sa, že bude pokračovať aj v budúcnosti. Existuje niekoľko faktorov, ktoré tomu prispievajú, ale je správne predpokladať, že zákazníci budú prechádzať z vlastnenia vozidiel na prenájom? Aké sú dôvody, ktoré ich k tomu pohnú?

Posledné obdobie bolo svedkom vzniku mnohých alternatívnych požičovní áut, či už na miestnej alebo globálnej úrovni. Tieto spoločnosti neustále súťažia, ponúkajúc zákazníkom rôzne výhody a služby. Ich marketingový prístup je založený na digitalizácii a poskytovaní služieb, ktoré uspokoja aj najnáročnejšie požiadavky zákazníkov. Avšak, či toto skutočne zodpovedá očakávaniam zákazníkov, zostáva otázne.

Nový neznamená automaticky lepší

Autopožičovne, carsharing a ridesharing sú služby, ktoré si dnes užívajú veľkú obľubu. Tradičné požičovne áut však nemajú v úmysle nechať si bez boja odobrať časť svojho trhu novou konkurenciou.

Ak sa pozrieme do histórie, môžeme vidieť rôzne príklady, kedy automobiloví výrobcovia usilovali o podobný krok. V roku 1987 napríklad Ford kúpil svetoznámu požičovňu áut Hertz. Napriek ich veľkému úsiliu však Fordovi nebolo súdené uspieť a už v roku 2005 predal spoločnosť ďalej.

Podobne v roku 1989 General Motors získal podiel v spoločnosti AVIS, no aj tu sa rovnako ako Fordu neskôr rozhodol svoj podiel predať. K tomu došlo v roku 1996.

Automobilky po kúpe medzinárodných požičovní zažili zásadný problém a prekvapenie. Zistili, že predávanie áut je úplne odlišným obchodom od ich prenájmu. Počiatočná eufória, keď automobilka získala požičovňu, vystriedala skutočnosť, že zákazníci uprednostňujú rôznorodosť modelov a značiek vo vozovom parku. Ich preferencie sa neustále menia a sú úplne odlišné od situácie, keď si zákazník kúpi auto a plánuje ho vlastniť niekoľko rokov. Správanie zákazníkov autopožičovní je jednoducho iné.

Táto studená sprcha, keď automobilky od spojenia s požičovňami očakávali niečo a dostali čosi úplne niečo iné, schladila ich záujem vlastniť podiely v požičovniach áut.

Avšak trendy posledných rokov znova rozvírili pokojnú hladinu prenájmu áut a znova sa udiali viaceré akvizície, ktoré z pohľadu predošlých skúseností nedávajú logiku.

Takže skúsme sa pozrieť na uvedenú problematiku z pohľadu profesionálov, ktorí viac ako štvrťstoročie prenajímajú autá a poznajú pozitíva a negatíva tohto sektora.

Kľúčové je odhadnúť meniace sa preferencie zákazníkov

Kľúčovým faktorom pre predpokladaný úspech autopožičovne je schopnosť zohľadniť záujmy zákazníkov a poskytnúť im požadovaný model a typ služby. Však je dôležité si uvedomiť, že zákazníci často nemajú jasnú predstavu o tom, čo presne chcú, a ich preferencie sa často menia. Odhadnúť tieto preferencie nie je preto ľahkou úlohou.

Nákup a predaj áut sú kľúčovými aspektmi pre prevádzku požičovne áut. Riadenie takéhoto systému vyžaduje značnú infraštruktúru, pretože trh sa neustále mení. Okrem toho trh s použitými vozidlami podlieha neustálym zmenám v hodnote zostatkových vozidiel, ktoré je potrebné pravidelne vyhodnocovať a prispôsobovať veľkosť flotily a dĺžku vlastníctva vozidla v požičovni.

Úspešná požičovňa áut sa v súčasnosti vyznačuje flexibilným nastavením cien, ktoré reflektuje veľkosť flotily, dostupnosť vozidiel a dopyt, pričom sa kladie veľký dôraz na správne riadenie a reguláciu výšky nájomného.

Tento stručný popis názorne vysvetľuje náročnosť procesov a požiadaviek na úspešnú prevádzku požičovne áut. S tým súvisí vysoká potreba digitalizácie a automatizácie procesov, ktoré musia neustále pokračovať vo vývoji. To zahŕňa neustále náklady na vývoj a zabezpečenie prenájmového systému. Každé rozhodnutie, správne či nesprávne, má vplyv na záujem alebo nezáujem zákazníkov o poskytované služby.

Pri porovnaní marží medzi predajcami nových áut a autopožičovňami je dôležité zdôrazniť, že autopožičovne majú väčšiu zodpovednosť a starosť o zákazníkov ako predajcovia, ktorých práca končí pri predaji a zriedkavo sa stretávajú so zákazníkmi, napríklad pri servisných prehliadkach podľa odporúčaní výrobcu.

Celkovo možno konštatovať, že trh s požičovňami áut je veľmi konkurenčným odvetvím, kde získať si a udržať záujem zákazníkov vyžaduje dlhodobú vytrvalosť, podporu a investície do marketingu s neistými výsledkami do budúcnosti. Autopožičovne bojujú o svoj podiel na trhu s veľkou konkurenciou, pričom prevádzkovatelia mimo vedúcich značiek na trhu majú záujem získať si svoje miesto.

Zopár veľkých hráčov a tisíce malých

V roku 2022 mal globálny trh RAC (Rent a Car) objem cez 600 miliárd amerických dolárov a v roku 2030 by mal prekročiť jeden bilión.

V Európe viac ako 65 % trhu ovláda 6 medzinárodných spoločností, o zvyšok sa bije niekoľko tisíc lokálnych požičovní áut, ktorých jediným marketingovým nástrojom na získanie zákazníka je cena.

Trh v USA je ešte viac koncertovaný ako v EU27, sú tam 3 skupiny spoločností (AVIS, HERTZ, ENTERPRISE) ovládajúce viac ako 95 % trhu RAC.

Prekročiť tieto čísla a ich náskok, ktorý tieto spoločnosti majú, by hypoteticky vyžadovalo obrovské zdroje, ktoré by niekoľko rokov museli atakovať konkurenciu s minimálnou istotou potencionálneho úspechu.

Renomované značky majú trh zmapovaný a zákazníkom rozumejú najviac. Očakávať, že ten zmení svoje chute a prejde k novovznikajúcej konkurencii, ktorá v snahe získať si takto zákazníkov bude pumpovať ceny, je viac ako naivné.

Skrátka je to trh, kde podiel a geografická poloha a rozloženie pobočiek majú kľúčové postavenie spolu s digitalizáciou v rozhodovaní zákazníka.

Skutočné autopožičovne poznajú zákazníka lepšie

V súčasnej dobe je globálny trh výrazne ovplyvnený procesom digitalizácie a rastom. Okrem bežných spoločností poskytujúcich prenájom automobilov vzniká viacero startupov, ktoré buď ako samostatné subjekty pôsobia v konkrétnom meste, štáte alebo regióne, alebo ako podniky podporujúce automobilové výrobcov, ktorí prejavujú záujem o získanie podielu na medzinárodnom trhu s prenájmom vozidiel, ktorý je momentálne ovládaný veľkými medzinárodnými požičovňami.

V tomto prípade výhercom budúceho trhového podielu budú spoločnosti, ktoré:

  • poznajú svojho zákazníka a vedia čo robia;
  • digitalizujú proces tak, aby klienta odľahčili a nie zaťažili;
  • flotila vozidiel bude zodpovedať potrebám a variáciám zákazníka, unifikácia určite nebude spĺňať tieto požiadavky;
  • získajú trhový podiel, ktorý nebude možné narušiť vzhľadom na prevahu už zavedených poskytovateľov.

V najbližších 10 rokoch očakávame v tomto sektore najintenzívnejší konkurenčný boj, aký sme za posledných 100 rokov od jeho vzniku zažili.

V tejto vysokej konkurencii budú úspešní iba tí najlepší, ktorí dokážu efektívne získať podporu a lojalitu zákazníkov.

Pokračujte na ďalší príspevok »



Príbehy slávnych

From Zero to Hero – ako sa z ľudí na dne stali superboháči

  • Cesta k úspechu býva neraz tŕnistá. Presvedčili sa o tom aj mnohé slávne osobnosti, ktorých meno dnes pozná značná časť svetovej populácie.
  • Ako sa Ralph Lauren stal svetovou módnou ikonou? Je kľúčom k úspechu tvrdá práca, dobrý nápad a jasný cieľ, alebo ide len o dielo náhody? V skutočnosti je to kombinácia všetkých týchto faktorov.