AUTO

Testovali sme nový Peugeot 3008: Zvýši vám životný štandard a susedia budú úprimne závidieť

Trojvalcový motor v SUV stále v ľuďoch vyvoláva obavy, avšak celkom zbytočne. Peugeot 3008 môže byť plnohodnotné rodinné auto. Navyše naladenie podvozku Peugeotu 3008 je skôr univerzálne, čo z neho robí dobrého spoločníka na cesty na všedné dni pre veľmi široké spektrum motoristov.
Vydané 20. septembra 2021 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , , , , , ,

Peugeot 3008 GT Pack v redakčnom teste

Kľúčové vlastnosti Peugeot 3008

  • je to stredne veľké SUV s dĺžkou 4 447 mm a rázvorom 2 675 mm;
  • konkurenti sú Hyundai Tucson, Kia Sportage, Nissan Qashqai, Škoda Karoq, Renault Kadjar, SEAT Ateca, Citroën C5 Aircross, Ford Kuga;
  • nápadne moderný vzhľad nie je iba estetickou záležitosťou, ale premieta sa do funkčnosti: v základnej výbave sú predné aj zadné LED svetlá, parkovacie senzory, zadná kamera, digitálny kokpit 12,3″ či bezkľúčové štartovanie;
  • aj najslabší motor má až 130 koní, najsilnejší je plug-in hybrid 1.6 Hybrid4 s max. výkonom 300 koní;
  • ponúka aj režim jazdy 4×4, ktorý je vyriešený elektrickým pohonom zadnej nápravy (ako Jeep 4×e);
  • ponúka sa v 6 stupňoch výbavy a so 7 pohonmi, nájdete benzínové, naftové aj elektrifikované varianty;
  • neponúka 7 miest na sedenie, túto možnosť Peugeot ponúka pri vyššom modeli 5008.

 

Peugeot 3008 je trocha drahší ako konkurencia, súhlasím. Napriek tomu si stojím za tvrdením, že za tých 24 890 eur dostanete hodnotu, akú prevažná väčšina konkurentov neponúka. Stačí sa pozrieť na cenník a nájsť v ňom zoznam výbavy, ktorú dostanete už v sérii. Kto sa rád hrá s konfigurátorom, ten ocení až 6 stupňov výbavy (Road Trip je špeciálna výbava navyše) a 7 motorizácií.

Hodnotu auta ale neurčuje iba jeho cena a výbava, rovnakým dielom na ňu majú vplyv aj estetika a celkový charakter. Peugeot 3008 obstojí v každom tomto ohľade.

Ak vás Peugeot 3008 zaujíma, určite si pozrite aj oficiálnu stránku tohto modelu.

Interiér i-Cockpit zameraný na funkčnosť

Peugeot vo svojich interiéroch používa koncepciu interiérov s názvom i-Cockpit. Ide o také rozloženie a proporcie ovládacích prvkov, aby zohľadňovali najmä ergonomické potreby. Preto majú tieto francúzske vozidlá kompaktné dvojramenné volanty s výrazným sploštením hore a dole, vysoko uložené displeje a stredové konzoly v rozumnej miere natočené k vodičovi.

Koncepcia interiéru i-Cockpit znamená proporcie a umiestnenia ovládacích prvkov orientované na ergonómiu. Peugeot 3008 nepotrebuje head-up displej, pretože jeho digitálny prístrojový panel je umiestnený vysoko, nad horným oblúkom volantu. A volant je kompaktný, sploštený.

Niektoré detaily jednoznačne prezrádzajú príbuznosť so značkou Citroën, najmä infotainment zobrazený na stredovom displeji a páka automatickej prevodovky. Tu sa ale podobnosť končí, Peugeot pôsobí o niečo hodnotnejším dojmom, čo je výsledok vyváženého pomeru použitých materiálov. Mne osobne sa veľmi páči látkové čalúnenie palubnej dosky, ktoré prechádza až do výplní dverí a korešponduje s kombinovaným textílno-koženkovým čalúnením sedadiel. Tá šedá je naozaj krásna a dobre maskuje drobné nečistoty, respektíve bráni ich usadzovaniu. Z praktického hľadiska vidím interiér tohto SUV ako vhodný aj pre aktívne rodiny, ktoré sa neboja blata a nečistoty.

Inzercia

Zároveň musím podotknúť, že čo Peugeot 3008 získava na ergonómii a materiáloch v interiéri, to stráca občas nedostatočnou rýchlosťou infotaimentu. To, čo sa zobrazuje na stredovom displeji, je síce pekné a moderné, avšak reakcie na dotyky sú chvíľami spomalené, a to aj vrátane zvukovej odozvy. Za najväčší nedostatok považujem najmä virtuálny ovládací panel klimatizácie, ktorý si vyžaduje príliš veľa pozornosti a ani po týždni používania som si na neho nevedel zvyknúť. To aj napriek tomu, že niektoré funkcie sú vyvedené do mechanických tlačidiel (recirkulácia, vyhrievanie zadného skla a odhmlievanie predného).

Druhý displej je priamo pred vodičom. Peugeot 3008 sa už nepredáva s analógovým prístrojovým panelom, teda už v základnej výbave dostanete virtuálny kokpit. Nemám mu čo vyčítať, pretože je prehľadný, graficky vyladený, imituje analógovú schému s tachometrom vľavo a otáčkomerom vpravo, no umožňuje aj zmenu zobrazenia podľa výberu vodiča. Osobne sa mi najviac páčil štandardný režim a ten s navigáciou (veľmi praktické pri aktívnom navádzaní).

Stredový displej má tvar tabletu, spoločne s funkciami navigácie a multimédií cez neho ovládate aj klimatizáciu. Na fotografii je vyobrazené prostredie navigácie s mapou. 

Detský kočík a bicykel v kufri? Pokojne aj naraz.

Pláto kufra obyčajne nebýva predmetom pozornosti motoristických novinárov, pritom by malo byť. Na mojich autách, ktoré som vlastnil, som ho vždy musel odstrániť a dať do špajze, pretože som ho v aute obyčajne nepotreboval, ale nedalo sa uložiť pod podlahu. Peugeot 3008 má pevné pláto, nie roletu. To znamená, že má nosnosť niekoľko kilogramov a dá sa plnohodnotne využívať ako odkladací priestor. Dá sa zalomiť, takže aj s otvorenými piatymi dverami ostáva časť tejto plochy rovnou. Ak vám toto pláto zavadzia, napríklad pri prevoze psa, môžete ho uložiť pod podlahu s vysokou nosnosťou. Vyriešené, konečne žiadna špajza!

Batožinový priestor má kapacitu 520 / 591 až 1 482 litrov, obsahuje niekoľko praktických doplnkov pre jednoduchšie prevážanie nákladu.

Piate dvere sa otvárajú elektronicky po stlačení mikrospínača, prípadne dvojitým stlačením tlačidla naľavo pod volantom. Pod podlahou kufra je priestor pre rezervnú pneumatiku, uložíte sem pláto a na bočných stenách nájdete okrem menších priečinkov na malé predmety aj háčiky pre zavesenie tašiek. Podlaha má nosnosť až 100 kilogramov, nájdete tu tradičné kotviace oká pre sťahovacie popruhy a tiež jednu 12 V zásuvku.

Maximálna dĺžka nakladaných predmetov je podľa technickej tabuľky 3 005 mm, avšak ak všetko dobre zabezpečíte, môžete vnútri previezť aj štvormetrové lišty. Ak vám ide o papierové údaje, tak podľa metodiky VDA má kufor objem 520 litrov, podľa metodiky objemu tekutín 591 litrov. Ak sa sklopia zadné sedadlá, nákladný priestor má kapacitu 1 482 litrov. Detský kočík vzadu odveziete s nadhľadom, ešte sa sem vojde aj detský bicykel a nejaké ruksaky k tomu. Po sklopení zadných sedadiel bez problému odveziete aj dospelácky bicykel veľkosti L.

Užitočným doplnením batožinového priestoru je priestor na streche, pozdĺžne strešné lyžiny dostanete ale až od výbavy Road Trip (špeciálna séria), respektíve od výbavy GT.

Veľmi praktický detail: sklápanie zadných sedadiel pomocou dvoch pák priamo v kufri.

Nebojme sa už trojvalcov ani v SUV

Nový Peugeot 3008 sme testovali so verzii s trojvalcovým benzínovým motorom 1,2 PureTech (1 199 cm3) s najvyšším výkonom 96 kW (130 koní), čo je najslabší ponúkaný pohon. Trojvalcový motor v SUV stále v ľuďoch vyvoláva obavy. Zvládne takýto motor plne obsadené auto? Budem môcť predchádzať do kopca niekde v Tatrách? Nebude sa diaľnici trápiť vysokými otáčkami? Na všetky tieto otázky už odpovede poznáme a je nutné opäť pripomenúť, že moderné trojvalcové motory s preplňovaním a inteligentne riadenou automatickou prevodovkou dokážu veľmi pozitívne prekvapiť. Tak ako tento v Peugeote 3008.

Poháňa predné kolesá, SUV rozbehne na rýchlosť 188 km/h. Krútiaci moment 230 Nm možno považovať za nanajvýš dostatočný, navyše sa dostavuje už pri 1 750 ot./min, čo znamená, že motor zaberá odspodu a spoločne s automatickou prevodovkou EAT8 dodáva autu solídnu svižnosť a pružnosť. Prevádzková hmotnosť testovaného modelu bola 1 471 kg, pričom ťažné zariadenie umožňuje ťahanie prívesu s hmotnosťou nanajvýš 1 400 kg.

Trojvalcový benzínový motor má svoje výhody, ako nízka spotreba, nízka hmotnosť, relatívne lacná údržba.

Myslím, že doba nedôvery k trojvalcovým motorom by už konečne mohla skončiť. Bežný vodič v 3008 ani nepotrehne, že tu ten štvrtý valec nie je, pretože chod motora je kultivovaný, tichý a automatická prevodovka robí veľmi dobrú prácu. Otázkou je iba dlhodobé prevádzkovanie vozidla s veľkou záťažou, teda s plným obsadením piatich miest, vtedy možno pociťovať slabšiu dynamiku, no aj s tým si vie automat poradiť dosť dobre.

Pohon všetkých kolies tu síce nie je, no Peugeot aj tak umožňuje voľbou jazdných režimov jazdiť aj na nespevnenej vozovky, a to vďaka režimom Piesok a Blato. Jazdné režimy pre cesty sú Eco, Normálny a Šport, navyše môžete radiť prevodové stupne prevodovky aj manuálne stlačením tlačidla M na páke alebo používaním páčiek – a + za volantom.

 

Naše hodnotenie

Peugeot 3008 je primerane priestranné, technologicky výborne vybavené a krásne SUV. Zaujalo ma správnym pomerom medzi moderným charakterom a funkčným praktickým potenciálom, je tak rovnako vhodné pre mladého človeka, ktorý jazdí v meste, tak aj pre štvorčlennú rodinu žijúcu na vidieku. V tejto motorizácii ponúka dostatočný výkon na zvládanie všetkých potrieb a nestratí sa ani na Donovaloch, keď budete predchádzať kamión v kopcoch. Maximálna rýchlosť 188 km/h môže avizovať o niečo slabšie výkony na diaľnici, ale ak nie ste cestný pirát, nestretnete sa s problémom nedostatku výkonu pri predchádzaní v rýchlosti ani 150 km/h. Zvlášť oceňujem hodnotný interiér a pozitívny dojem z kokpitu vodiča, takisto rozsiahlu základnú výbavu s parkovacími senzormi, kamerou a udržiavaním v jazdnom pruhu už v cene. Peugeot 3008 je SUV, ktorým sa radi pochválite svokrovi, susedovi aj kamarátom. Ten, kto doteraz preferoval Hyundai Tucson či Kiu Sportage, dostane po testovacej jazde na Peugeote 3008 neodbytného chrobáka do hlavy, to je isté.

 

Pokračujte na ďalší príspevok »



Cestovanie autom

Kam na dovolenku autom

  • Plánujete letnú dovolenku, ale radi by ste sa vyhli preplneným a stresujúcim letiskám?
  • Cestovanie autom vám dáva slobodu ísť kamkoľvek chcete, kedykoľvek chcete. Nemusíte sa riadiť cestovnými poriadkami autobusov ani lietadiel a môžete sa zastaviť na miestach, ktoré vás po ceste zaujmú.