Luxusný elektromobil

Test VW ID.7: Nie je dôvod skrývať nadšenie, toto auto mení budúcnosť autopriemyslu

Je nepochybné, že VW vynaložil mimoriadne úsilie. Malo zmysel, pretože ID.7 je jednoducho skvostným automobilom bez jedinej chybičky.
Respektíve, jedna by sa našla, podľa niekoho je ňou cena.
Vydané 20. mája 2024 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , , , ,

Volkswagen ID.7 je dlho očakávaný automobil, ktorý mal byť definitívnou odpoveďou automobilky na všetky tie kritické reči spojené s prechodom na elektromobilitu. Teraz už vieme, že sa to automobilkou podarilo, pretože jednak sme svedkami priaznivo naklonenej diskusie okolo modelu na internete, tak aj praktické skúsenosti s ním sústreďujú pozornosť na kladné stránky novej éry autopriemyslu, ktorej zhmotnením je práve ID.7.

Volkswagen ID.7 je totiž veľmi vydareným zhmotnením toho, čo očakávame od sofistikovaného, kultivovaného a luxusného auta. Je celkom nepochybné, že mnohí budú ID.7 považovať za prémiové vozidlo a my sa tomuto dojmu nemôžeme ubrániť tiež – totiž to, čo nám počas týždňa tento Volkswagen spravil z každodenných „povinných“ jázd, núti reálne sa zamyslieť  nad kúpou modelu.

Verzie a výbavy dostupné na Slovensku

Model ID.7 sa na Slovensku predáva od 54 490 €, prípadne od 55 290 € za verziu kombi (ID.7 Tourer). To je rozdiel presne 800 € a iba o niečo viac ako základná cena modelu ID.5, ktorá dnes predstavuje 51 390 €. V porovnaní s modelmi ID.4 a ID.5 však ID.7 prišiel o niečo neskôr, azda práve preto tieto už veľmi kultivované SUV modely dokázal ešte o kúsok prekonať.

My sme mali možnosť týždeň jazdiť verziu First Edition liftback s cenou od 62 180 €. Ide o nadštandardne vybavenú konfiguráciu ID.7 Pro Limited s paketmi Balík Technika a Dizajn Plus, Balík Interiér Plus a diskami z ľahkej zliatiny 20″ Hudson.

V predaji sú dve verzie modelu ID.7 vo verzii liftback: Pro a Pro Limited, obe s max. výkonom pohonu 210 kW (286 koní) a trakčným akumulátorom s kapacitou 77 kWh (82 kWh brutto). Zatiaľ čo Pro v konfigurátore figuruje s cenou od 54 490 € a Pro Limited od 56 490 €, od finálnej ceny vám momentálne predajca odpočíta bonus vo výške až 3 000 €. Verzie Pro a Pro Limited majú rovnaký základ, avšak drahšia verzia za relatívne malý doplatok pridáva výbavu v hodnote celkových 9 340 €, ako Balík interiér, Balík Technika a Dizajn, Balík Asistenčných systémov, Balík Komfort a Navigácia a metalizovaný lak karosérie.

Ponuka modelu ID.7 Pro však núti zamyslieť sa nad tým, či vôbec ešte viac výbavy potrebujete. Veď uznajte sami, v rámci ceny výbavy Pro dostanete aj položky ako:

  • Rádio Ready2Discover Pro, 15″ farebný dotykový displej
  • Head-up displej s rozšírenou realitou
  • Wireless App-Connect
  • Bluetooth Comfort
  • Bezdrôtové nabíjanie pre vybrané telefóny
  • Parkovacie senzory vpredu a vzadu
  • Kamera cúvacia s Rear Assist
  • Multifunkčný 3-ramenný volant v imitácii kože
  • Vyhrievané predné sedadlá
  • Dvojfarebné lakovanie karosérie s čiernou strechou
  • Disky z ľahkej zliatiny 19″ Hudson
  • Rozpoznávanie dopravných značiek
  • Adaptívny tempomat ACC (do 180 km/h)
  • Dažďový senzor
  • Lane Assist – asistent zachovania jazdného pruhu
  • LED predné stretávacie a diaľkové svetlomety, LED denné svetlá
  • LED zadné svetlá
  • Light Assist – regulácia diaľkových svetiel
  • Ambient paket – farebné LED osvetlenie interiéru, 10 farieb
  • Bezkľúčový prístup do vozidla Keyless Advanced
  • CCS – Kombinovaná rýchlo nabíjacia prípojka s výkonom 175 kW
  • Palubná nabíjačka 11kW (AC striedavý prúd 3-fázy 16A, 400V)
  • Variabilná podlaha batožinového priestoru nastaviteľná v dvoch výškach
  • Záruka na vysokonapäťovú batériu je 8 rokov alebo nájazd 160 000 km podľa toho čo nastane skôr pri poklese pod 70% využiteľnej kapacity

Pôsobivý zoznam, ide pritom iba o výber. Podrobný výpis sériovej výbavy nájdete na webstránke modelu, v cenníku a tiež konfigurátore.

VW ID.7 má dĺžku 4 961 mm a rázvor 2 971 mm.

Volkswagen ID.7 liftback je v súčasnosti dostupný v jedinej motorizácii, a to vo vyššie zmienenej s max. výkonom 210 kW (286 k). Ide o najvyššiu hodnotu výkonu, v skutočnosti má za bežných okolností tento elektrický agregát výkon 89 kW (121 k) a poháňa zadné kolesá.

Zatiaľ čo liftback má batožinový priestor s objemom 532 litrov, verzia kombi 605 litrov. Za tento rozdiel zaplatíte 800 €.

Nenechajte sa však odradiť, pretože tento motor dokáže liftback s hmotnosťou 2 176 kg vystreliť na diaľničnú rýchlosť v priebehu zopár sekúnd a vyniká skvelou pružnosťou, takže je jedno, či akcelerujete z nuly alebo z rýchlosti  130 km/h. Je nepochybné, že toto je jedna z najväčších pridaných hodnôt elektrického pohonu ako takého. ID.7 dokáže jazdiť rýchlosťou nanajvýš 180 km/h a podľa metodiky WLTP s batériou s čistou kapacitou 77 kWh prejde až 621 kilometrov. Mimoriadna hodnota. Aj keby ste jazdili zvlášť divoko a tento dojazd znížili na polovicu, stále je to dosť.

Vráťme sa ale k dojmom, ktoré v nás ID.7 zanechal. Ocenili sme predovšetkým jeho minimalistickú kultivovanosť.

Začína to ešte predtým, než otvoríte dvere – svetlá sa s jemným efektom rozsvietia a keď nasadnete do sedadla, privíta vás esteticky aj funkčne skvele vyladený interiér. Klučka dverí je elektronická, reaguje na jemné potiahnutie, ventiláciu klimatizácie nastavujete cez rozmernú dotykovú obrazovku, sedadlo vás s prekvapivou intenzitou masíruje početnými štýlmi.

ID.7 nemusíte štartovať tlačidlom. Rovnako ako ostatné modely ID. od Volkswagenu jednoducho zaradíte jazdný mód D na elegantnej páke prevodovky napravo pod volantom a idete vpred. Potom, keď jazdu dokončíte, zaradíte parkovací režim P a z auta jednoducho vystúpite. Žiadne vypínanie svetiel, motora či zamykanie – o všetko sa postará automatika.

Nádherne plynulý rozjazd bez akýchkoľvek trhnutí, tomu zodpovedajúce šetrné brzdenie, nevšedný kľud v interiéri. Je jedno, či sedíte na mieste vodiča alebo vzadu vpravo na riaditeľskom sedadle, tlmenie je na oboch nápravách vyladené priam dokonale. Volkswagenu sa podarilo priam majstrovsky zvládnuť stabilitu vozidla, a tak sa podvozok ladne plaví, nedáva však ani náznakom pociťovať stratu kontroly ani pri jazdnom štýle, ktorý neberie ohľady na posádku. Ľahko podľahnete dojmu, že namiesto liftbacku od Volkswagenu sedíte vo vyše päťmetrovom modeli iného nemeckého či britského výrobcu luxusných limuzín.

Dojem sofistikovaného kultivovaného automobilu potom vodiča aj spolujazdca sprevádza aj pri používaní funkcií. Napríklad infotainment reaguje bleskovo, má veľmi prehľadné a funkčné usporiadanie, vo veľkej miere pripomína graficky a funkčne vyladené systémy od Apple. My nové autá jazdíme veľmi pravidelne a bez zbytočných okolkov priznávame, že práve infotainment a celkovo ovládacie rozhranie v novom ID.7 považujeme za jedno najlepších na trhu, za konkurenciu môže považovať Mercedes-Benz.

Veľmi podrobné nastavenie jazdného režimu Individual. Tvrdosť podvozka nastavíte veľmi detailne a s reálnym vplyvom na jazdu.

V neposlednom rade sa o celkovú pohodu počas jazdy stará ozvučovací systém Harman/Kardon, veľmi detailné nastavenie adaptívneho podvozka DCC či presklená strecha, ktorá sa dotykom zmení z dokonale priehľadnej na priesvitnú „mliečnu“.

Kam smeruje autopriemysel?

Európsky autopriemysel má pred sebou zaťažkávacie obdobie. Covid skončil a spolu s ním aj možnosti, ktoré priniesla kombinácia otvoreného trhu, vysokého dopytu a obmedzenej ponuky.

Teraz automobilky opäť stoja pred strategickými výzvami, z ktorých jednou je úprava obchodného modelu v reakcii na avizovanú zmenu spotrebiteľského správania, druhou ultimatívne regulácie autopriemyslu zo strany Európskej únie. Batériou poháňaný elektromobil sa stáva štandardom, čím sa zvyšuje jeho cena a automobilky musia zákazníkovi ponúknuť viac ako kedykoľvek predtým. Už nestačí pekný dizajn, okázalo hodnotné materiály v interiéri a opulentné výfuky. Dnešný zákazník sa sústreďuje aj na technológie a ich reálnu funkčnosť, na bezpečnosť a pridané hodnoty.

V Nemecku to vedia a modelmi ID. sa automobilke podarilo nielen zastihnúť trend, ale skôr ho vytvoriť. Elektromobily nemusia vyzerať a byť ovládané ako tie konvenčné, práve tu je veľký priestor na inovácie a Volkswagen ich potenciál využíva práve v modeli ID.7. Iba sotva by ste hľadali niekoho, kto by bol po skúsenosti s ID.7 naďalej naklonený k Passatu. Samozrejme, je potrebné akceptovať vyššiu cenu, lenže, ako ukazuje trend, automobily nebudú pre každého.

Uznávame pritom, že ak sa má autopriemysel uberať práve cestou, ktorú vytýčil model ID.7, potom sa naozaj máme na čo tešiť.

 

Pokračujte na ďalší príspevok »