Technologický boom 21. storočia alebo „Život na batériu“

Počas industriálnej revolúcie v 19. storočí poháňalo ľudstvo vpred množstvo vynálezov a snáď ten najmarkantnejší, ktorý zmenil budúcnosť všetkých, bola rafinácia ropy na pohonné hmoty. Produkt, ktorý rozvíjal sféry priemyslu, dopravy a dokonca aj textilu.   V súčasnosti nás čaká ďalší veľký skok, ktorým bude batéria. Masívny rozvoj batérií začal koncom 20. storočia hlavne v telekomunikáciách a aktuálne smeruje do automobilového priemyslu, ku […]

Autor
Dátum zverejnenia 12. októbra 2016
Obsahuje nasledovné témy , , , , , ,

Vladimír Orth
United Group, s.r.o. ׀ zakladateľ & CEO
Bratislava, Slovensko
MAGIC TRAVEL, VisitMaldives.sk

Počas industriálnej revolúcie v 19. storočí poháňalo ľudstvo vpred množstvo vynálezov a snáď ten najmarkantnejší, ktorý zmenil budúcnosť všetkých, bola rafinácia ropy na pohonné hmoty. Produkt, ktorý rozvíjal sféry priemyslu, dopravy a dokonca aj textilu.

 

V súčasnosti nás čaká ďalší veľký skok, ktorým bude batéria. Masívny rozvoj batérií začal koncom 20. storočia hlavne v telekomunikáciách a aktuálne smeruje do automobilového priemyslu, ku skladovaniu a distribúcii elektrickej energie.

Súčasný vývoj napovedá, že najväčším a najznámejším výrobcom batérií bude spoločnosť Tesla, ktorá v štáte Nevada v meste Sparks stavia obrovský závod na batérie s názvom Gigafactory. Ide o spoločný podnik medzi TeslouPanasonicom a o spoločnú investíciu v objeme päť miliárd amerických dolárov. V súčasnosti Panasonic patrí medzi troch najväčších výrobcov batérií vo svete, číslo jeden drží SDI Samsung a druhý post obsadzuje LGC LG. Uvedené spoločnosti ovládajú viac ako 50 percent trhu s batériami na celom svete.

Výroba Gigafactory sa bude sústreďovať na dva hlavné artikle: batérie do automobilov a batérie do domov a bytov s názvom Powerpack. Aktuálne je dokončených 15 percent priestorov. Podľa vyjadrenia majiteľa a CEO Elona Muska bude nutné stavať ďalšie závody bližšie k dopytu. Ako príklad uviedol Francúzsko, Španielsko, Indiu, Japonsko a Čínu.

Očakávaná plná prevádzka Gigafactory je naplánovaná na rok 2020, kedy plánuje Tesla vyrobiť až 500 000 elektromobilov.

Ak sa Elonove plány splnia, bude prvý, kto uzavrie okruh v rámci vertikálnej štruktúry. Krokom, ktorý k tomu nasvedčuje, je aj kúpa čiastočne vlastnenej spoločnosti na produkciu solárnych panelov a distribúciu energie spoločnosti Solar City v júni 2016 v sume 2,6 miliardy USD. Čiže nielen bude vyrábať autá, ale bude dodávať do nich aj náplne, na ktoré budú uvedené vozidlá jazdiť.

 

Aktuálne čísla, ktoré tvorí Tesla, sú veľmi zaujímavé, avšak aj napriek tomu stále vykazuje obrovskú stratu pre svojich investorov a nedosahuje avizované predaje. V prvej polovici 2016 dodali necelých 30 000 kusov a plán na druhú polovicu 2016 je vyšší, chcú predať viac ako 50-tisíc.

 

Domová batéria od značky Tesla

Domová batéria od značky Tesla

 

Spoločnosť, ktorá uviedla svoje akcie na burze v roku 2010 za 17 USD, má aktuálne hodnotu 196 USD a patrí medzi miláčikov burzy a technologických nadšencov značky, ale aj Elona Muska. Zaujímavý je aj názor investorov, akým je aj Ron Baron zo spoločnosti Baron Capital, ktorý spravuje kapitál vo výške viac ako 20 miliárd USD. Podľa Barona v priebehu 10 až 20 rokov hodnota Tesly narastie na 20-násobok.

Podľa iných investorov negatívny cashflow , ktorý už Elon Musk aj priznal, ho bude nútiť navýšiť kapitál a odhaduje sa, že to bude o 1,7 miliardy dolárov. Druhý problém, ktorý má Tesla a málokto ho pozná, je garancia Tesly s názvom RVG (Resale Value Guarantee). Program bol k 1.7.2016 zrušený. Avšak ak sa všetky vozidlá, ktoré sa v minulosti predali v rámci programu vrátia späť na trh, môžu Tesle spôsobiť veľké finančné problémy. Garancia hovorí, že pokiaľ predáte jazdenú Teslu o 3 roky za menej, ako značka garantuje,  vyplatí rozdiel v strate, ktorú dosiahnete. To by bola veľmi veľká finančná záťaž na spoločnosť, ktorá aktuálne páli veľkú časť cashflow, aby dosiahla rentabilnú prevádzku.

Myslím,  že Tesla dosiahne svoj cieľ, avšak najbližšie mesiace a roky budú veľmi ťažké, nakoľko pohľad investorov bude sledovať, či plány, ktoré boli prezentované, budú aj splnené.

 

Volkswagen ARTEON

Čítajte aj ďalšie podobné články:

Výber najlepších skladacích mobilov: ani ste netušili, koľko ich je!

Skladacie smartfóny majú pred sebou žiarivú budúcnosť, ale musia doladiť niekoľko nedostatkov.

3. júna 2019

Nové sanitky na diaľniciach využijú stredové zvodidlá ako koľajnice

Nová generácia záchranných vozidiel by mohla využívať ako koľajnice betónové zvodidlá, nemusela by sa tak spoliehať na vodičov áut a ich ochotu vytvoriť koridor.    Keď sa dnes na diaľnici stane dopravná nehoda, ku ktorej musia prísť záchranné zložky, majú často problémy s neschopnosťou vodičov vytvoriť dostatočne široký koridor na prejazd sanitky a hasičského auta. […]

10. marca 2019

Evolúcia človeka neskončila. Ako bude vyzerať za tisíc rokov?

O evolúcii zvykneme čítať predovšetkým v súvislosti s minulosťou. Vieme, akým vývojom prechádzal človek a myslíme si, že my, Homo Sapiens Sapiens, sme vrcholom evolúcie. Lenže to nie je pravda! Aj ľudia sa naďalej vyvíjajú a vyvíjať budú, až pokiaľ bude trvať ľudský rod.   V priebehu uplynulých tisícročí prebiehali zmeny na človeku pomerne pomaly […]

7. novembra 2018


Toto sú najúchvatnejšie automobilové novinky z tohtoročného autosalónu vo Frankfurte

Super-rýchla imidžovka, kabriolety od Ferrari, najrýchlejšie auto planéty či limitovaný Hyundai.

16. septembra 2019

Cestuj po svete

Island bez cestovky: 3000 km roadtrip autom po magickom ostrove s polárnou žiarou nad hlavou

Krajina, ktorú mnohí bez zaváhania označia ako najkrajšiu v Európe. Plná dychberúcich scenérií, kde si užijete pohľady ako z iného sveta, drsnú, ale magickú severskú prírodu, pozorovanie veľrýb a ak máte kúsok šťastia, tak aj polárnu žiaru. Reč je o Islande – krajine ohňa a ľadu. Inšpirujte sa našou 3000 km cestou okolo celého ostrova a zistite, ako si na Islande užiť poriadny výlet aj bez cestovky.

16. septembra 2019

Nové riešenie boja proti CO2?

V Nemecku chcú politici platiť ľuďom za odsávanie CO2 z atmosféry

Dostaneme zaplatené za prevádzkovanie čističky vzduchu? V Nemecku možno áno.

13. septembra 2019
PORADŇA

Ako si najlacnejšie zaobstarať nové auto? Vďaka tomuto ušetríte tisíce eur

Ak sa pohrávate s myšlienkou, či je výhodnejšia kúpa auta alebo iné formy jeho zadováženia, tento článok je určený práve vám.

13. septembra 2019

Autosalón Frankfurt 2019

Toto sú vyšperkované Škody, vizionárske BMW a Mercedes, znovuzrodený Defender a nový Hyundai i10

Prinášame vám výber najvýznamnejších noviniek z autosalónu vo Frankfurte nad Mohanom.

12. septembra 2019

SpaceX vynesie na orbit satelity superrýchleho internetu

Operátor SES vyšle sedem nových družíc na strednú obežnú dráhu na nosiči Falcon 9. Nové satelity výrazne zvýšia výkonnosť už osvedčenej siete O3b.

10. septembra 2019

Osobné financie

Narodenie dieťaťa z finančného hľadiska: na čo myslieť a ako ušetriť?

Narodenie dieťaťa je veľký životný míľnik. Človeku sa vtedy menia priority a vo všetkom uprednostňuje dieťa. Starostlivosť o dieťa sa však nezačína jeho narodením, rovnako dôležitá je príprava na jeho príchod a rozhodnutie nič nepodceniť.

10. septembra 2019

Elektromobil pre masy? Nový Volkswagen s parádnym dojazdom a cenovkou hovorí áno

V predvečer automobilového veľtrhu vo Frankfurte sme spoznali jeden z jeho highlightov.

9. septembra 2019

Peugeot uvádza plug-in hybrid už aj v nádhernej 508-čke. Elektrický dojazd je veľmi slušný

Síce bez pohonu oboch náprav, ale i tak s veľmi zaujímavými parametrami.

9. septembra 2019

Lukratívny ekobiznis?

Londýn a jeho vplyv na energetickú revolúciu v Latinskej Amerike

Latinská Amerika stojí pred revolúciou vo využívaní obnoviteľných zdrojov a stáva sa tak predmetom záujmu mnohých investorov.

9. septembra 2019

Bell APT 70

Americký Bell pokročil s výrobou nákladných dronov s autopilotom, zaujíma sa o ne NASA

Lietajú na elektrinu na maximálnu vzdialenosť 56 km a unesú až 32 kg.

6. septembra 2019

Plejáda technických inovácií a úžasné parametre. Aj o tom je prvé elektrické Porsche, nový Taycan

Na svet prichádza doposiaľ najväčší konkurent pre Teslu.

5. septembra 2019

Vyskúšajte smoothie: recept ako na to, tipy a čomu sa naopak vyhnúť?

Smoothie valcuje svet a zdá sa, že len tak skoro tento gastronomický trend neutíchne. Spolu s nápojom sa veľmi darí aj smoothie bowls, miskám s pestrou zmesou ovocia, farieb, konzistencií a chutí. Vyzerá to tak, že čo nevidieť budú malé obchodíky so smoothie bowls za každým rohom a novinka určite neobíde ani Slovensko.

5. septembra 2019

Činohra SND má nového šéfa, je ním Peter Kováč

Dramaturgicky pripravil viac ako 100 divadelných inscenácií v rôznych slovenských divadlách.

4. septembra 2019

Píše Peter Bobik

Je dokonané… Dlh je bezcenný

Nízke úroky sú dobré iba pre dlžníka, ale čo ak veriteľ stratí motiváciu požičiavať, pretože sa mu to skrátka neoplatí? Aké dôsledky môže mať pre nás život v prostredí, kde dlh nemá cenu?

4. septembra 2019

Obľúbená 3008-čka dostala (hybridnú) štvorkolku. Ide o najvýkonnejší Peugeot súčasnosti

Už pri odhalení novej 3008-čky odznelo, že neskôr príde aj verzia s pohonom všetkých štyroch kolies. Ten čas nastal práve teraz.

3. septembra 2019

Mobilita po novom

Monocykle alebo lietajúce jetpacky? Toto sú dve alternatívy dopravy budúcnosti

Čoraz komplikovanejšia individuálna mobilita si vynucuje vznik úplne nových dopravných prostriedkov.

3. septembra 2019

Bugatti má vo vrecku ďalší rekord. Upravený Chiron pokoril maximálnu rýchlosť 490 km/h!

Ako blesk z jasného neba prichádza správa, že Bugatti prekonáva magickú bariéru 300 míľ za hodinu.

2. septembra 2019

Hurikán Dorian ničí, čo mu stojí v ceste. Dokáže podobné hurikány zastaviť moderná veda?

Zhadzovať na hurikán atómové bomby zrejme nebude najlepší nápad.

2. septembra 2019

KRÁTKE VIDEODOKUMENTY

Pohľad do zákulisia filmov Avengers, Justice League, Wonder Woman a Man of Steel

Vizuálne efekty nie sú ničím dodatočným, ale počíta sa s nimi ešte predtým, ako sa vôbec začne nakrúcať s hercami.

2. septembra 2019

Ako fungujú 2. a 3. pilier?

Môžu mať Slováci švajčiarsky dôchodok? Dnešní mladí áno, ale čaká ich náročné obdobie

Husákových detí je veľa, napriek tomu demografia Slovenska nie je ideálna. Ako sa potom štát plánuje vysporiadať s dôchodkami, keď pôjdeme do penzie my?

30. augusta 2019