Filmy a seriály

Svet miluje Wednesday, pozornosť však patrí aj Mortícii

  • 11 decembra, 2022
  • 6 min read
Svet miluje Wednesday, pozornosť však patrí aj Mortícii

Zabudnite na Wednesday, zamilujte sa do Tish

Morticia Addams je späť. Netflix vytvoril krátky seriál od Tima Burtona o najstrašidelnejšej, najpodivnejšej rodine. Addamsovci zažívajú snáď najšialenejší comeback.

Seriál sa sústreďuje na záhadné nešťastia Wednesday Addamsovej, lahodne apatickej dospievajúcej dcéry Gomeza a Morticie. Sleduje mladú protagonistku, keď začína svoj prvý semestr v Nevermore Academy, škole pre monštruóznych vyvrheľov vo Vermonte. Temné, romantické a s výdatnou dávkou sardonického vtipu – nehovoriac o krvi a štipke hororu.

V nadväznosti na svoje prelomové úlohy v nedávnom reštarte Scream a slasher X od Ti Westa podáva Jenna Ortega so širokými očami v hlavnej úlohe majstrovský výkon. No pozornosť si rovnako zaslúži Catherine Zeta-Jones, ktorá hrá Morticiu.

Morticiu stvárňuje Catherine Zeta Jones. Hrala aj vo filmoch ako Pasca, Legenda o Zorrovi, Sexi 40 či Queen America. Zdroj: Netflix

Štýlová veľkňažka temnoty

Morticia – detská múza, navždy ikonou štýlu a postava zapadajúca aj do dnešného moderného sveta. „Morticia, cara mia, pre mňa znamená tak veľa,“ hovorí spisovateľ, umelec a odborník na všetko divné, Charlie Fox. „Je to horúca gotická siréna, matka, ktorej nezáleží na tom, aká má byť ‚dobrá‘ matka v hrubom puritánskom svete. Šialene zamilovaná a necíti sa vinná za žiadne potešenie. Vzor pre nás všetkých.“

INZERCIA

Veľkňažka temnoty bola priam ikonická vo filme Barryho Sonnenfelda The Addams Family (1991), adaptácie rovnomenného hitu zo šesťdesiatych rokov. Fiktívny klan, ktorý pôvodne v 30. rokoch 20. storočia navrhol americký karikaturista Charles Addams, bol hravou subverziou archetypálnej americkej rodiny 20. storočia: zvláštneho aristokratického kmeňa so záľubou vo všetkom pochmúrnom a grotesknom.

Podmanivá žena oblečená do smútku

Vo filme z roku 1991, ako aj v jeho pokračovaní Addams Family Values ​​z roku 1993, oživená úchvatnou Anjelicou Hustonovou, bolo na nej niečo neuveriteľne podmanivé. Strašidelný matriarchát rodiny permanentne oblečený do smútku. Táto uhlovo čierna silueta so strašidelnými úponkami utkvela v pamäti mnohých. Samozrejme, Všetky jej šaty vytvorila kostýmová návrhárka Ruth Myers z mimoriadnych kúskov starožitných látok: čipky Fortuny, korálkové lemy, brokát a šifón.

INZERCIA

Nebol to len jej hrozivý štýl, ktorý zaujal predstavivosť diváka, bola to aj jej krása. Krvavočervené pery a karmínové nechty s príťažlivým kontrastom bledá pokožka, rovné, havranie vlasy s nádychom uhlia. Žena, ktorá sa odmietla podriadiť normatívnym štandardom krásy a pochodovala v rytme vlastného pohrebného bubna. Bola to ultimátna gotická pin-up. Dôkaz toho, že môžete byť príťažlivý aj smutný zároveň.

Po rokoch sa od pani Addamsovej ešte stále máme čo učiť. Napríklad jej nesmrteľný výrok: „Som ako každá moderná žena, ktorá sa snaží mať všetko. Milujúceho manžela, rodinu. No… želám si, aby som mala viac času hľadať temné sily a pripojiť sa k ich pekelnej krížovej výprave.“

Inzercia
Ikonická fotografia Morticie z roku 1991. Zdroj: Vogue.com

Nástup gotiky a temnoty

Dnes Morticiina rezonancia súvisí s oživením gotického jadra. Pozrite sa na akúkoľvek aktuálnu trendovú televíznu reláciu alebo virálny dokument (American Horror Story, Halloween Ends, Dahmer – Monster: The Jeffrey Dahmer Story), všetky presne zapadajú do hororového žánru. Zamyslite sa aj nad trendom „Teenage Dirtbag“ na TikToku, kde používatelia prehodnocujú svoje mladšie „emo“ ja pomocou prezentácie obrázkov, ktoré sú nastavené na klasiku Y2K Wheatus. Videli sme to aj v minulej sezóne so vzostupom trendu „goth girl summer“, ktorý sa neskôr objavil na prehliadkových mólach jar/leto 2023 – pozri Rick Owens, Blumarine, Versace, Erdem a Richard Quinn.

„Žijeme v ohavnej, smiešnej a hlboko desivej dobe, kde sa anjel smrti akoby vznášal bližšie ako kedykoľvek predtým,“ hovorí Fox. „Útechou bytia gotiky je, že premeníte tieto chorobné úzkosti na štýl, ktorý je zároveň zlý a sexi.“ Vo svete zmätku, v temných štrbinách gotickej fantázie sa dá nájsť istý komfort. To je dôvod, prečo sú predstavenia ako Wednesday také populárne. V skutočnosti, podľa Netflixu, strašidelná séria drží rekord v počte hodín (presnejšie 341,2 milióna) sledovaných za týždeň v anglickom jazyku.

Morticia má v novej sérii modernejší kostým

Ako teda ustála nová Morticia v porovnaní s originálom? Celkom priaznivo. Hoci len v dvoch epizódach, prítomnosť Zeta-Jones je nepopierateľná – temná sila gotického pôvabu. Na rozdiel od Myersových návrhov, ktoré boli vo svojej štruktúre oveľa prísnejšie, kostýmová dizajnérka predstavenia Colleen Atwood chcela pre Addamsovú niečo modernejšie. „Catherinin kostým je hodvábny džersej a priliehavá látka s vložkami, ktoré sú z kovovej a čiernej točenej látky, aby zvýraznili jej zakrivený tvar,“ hovorí pre Vogue. „Kostým začínal korzetom, aby dodal prehnanejší tvar tela. Potom sme pridali galety na rukávy a lem, mierne nastrúhané pre gotický efekt.“

Pre inšpiráciu sa Atwood namiesto Hustona pozrel na pôvodné karikatúry Charlesa Addamsa. Ďalším bodom rozdielu je výber farby pier a nechtov, pričom Zeta-Jones sa vyhýba klasickej červenej. „Myslím si, že táto Morticia predstavuje milujúceho rodiča videného cez úplne neočakávanú optiku,“ hovorí Atwood. Fox však nie je presvedčený: „Catherine Zeta-Jones má skôr zdravú „mamskú“ atmosféru, čo ma znepokojuje.“

Honba za dokonalými spoločenskými šatami dostáva do popredia s nástupom sviatočného obdobia a novembrovými mrazivými teplotami, ktoré si vyžadujú teplejší zimný šatník. Ako sama Morticia raz povedala: „Je to temné, je to depresívne, je to pusté. Je to sen.“

Zdroj: Vogue.co.uk

About Author

Natália Adamkovičová

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings