Slovensko | Biznis

Čítanie na 3 min.

Slovenský e-commerce vyrástol až tretinu – kvôli pandémii

Počas lockdownov na Slovensku vzniklo niekoľko stoviek nových e-shopov.

Ako hodnotíte tento príspevok?

Priemerné hodnotenie 4 / 5. 8

Prázdne nákupné centrum so zatvorenými obchodmi v čase, keď bývajú veľké novoročné výpredaje. Aj to je symbol pandémie ochorenia Covid-19.

Pandémia koronavírusu znamenala revolúciu v správaní slovenských zákazníkov v online priestore. Slováci na internete minuli v roku 2020 až 1,75 miliardy eur, čo predstavuje oproti roku 2019 nárast až o 29 %, informovala vo svojej tlačovej správe Heureka.sk.

Obmedzenia voľného pohybu, zatvorené kamenné predajne s tovarom, ale najmä celkom prirodzená opatrnosť ľudí viedli k tomu, že zákazníci pri nákupe rôznych tovarov začali preferovať internetové obchody. Pre firmy, ktoré prevádzkovali výhradne fyzické predajne, to znamenalo doslova šok, ale spoločnosti s už vytvorenými e-shopmi a ďalšími predajnými kanálmi mali možnosť využiť ich oveľa viac, ako kedykoľvek predtým.

Najväčší podiel na obrate e-commerce na Slovensku mala podľa očakávaní elektronika. Tvorila až vyše tretinu všetkých nákupov.

Podstatný záujem zákazníkov bol ale aj u produktov pre dom a záhradu, a to s pätinovým podielom.

Podobný záujem bol tiež o nákup oblečenia a módy, ako aj športového vybavenia. Uplynulý rok prial aj kategóriám, ktoré doteraz v online hrali skôr druhé husle. Až o 93 percent vzrástol záujem o jedlo a nápoje, darilo sa aj erotickým pomôckam, ktoré podrástli o takmer polovicu.

INZERCIA

Tento rast tržieb ale podľa odborníkov na e-commerce nie je udržateľný a nemožno s istotou predpokladať, že sa v roku 2021 bude tento trend opakovať. Aj keď začiatok roka vyzerá práve tak, že sa e-shopom darí na úkor kamenných predajní stále.

Počas pandémie sme oveľa častejšie nakupovali na internete. Odborníci ale upozorňujú, že práve preto by sme mali oveľa viac dbať na bezpečnosť našich nákupov a vyhýbať sa podozrivo výhodným ponukám.

Zaujímavosťou je, že celá situácia svojím spôsobom prospela spoločnostiam a jednotlivcom, ktoré sa vedeli prispôsobiť novým reáliám. Počas uzavretí retailu vznikali nové e-shopy ako nový predajný kanál, často ako doplnok ku kamennému obchodu. Celkovo ich na konci roku 2020 evidovali na Slovensku už 14 300, čo je o 14 % viac ako predchádzajúci rok.

Ako to ale býva, v značnej výhode boli veľkí predajcovia, ktorí svoje e-shopy prevádzkovali ešte pred pandémiou. Tie totiž disponovali aj výdajňami tovaru, čo zákony povoľujú, a tiež mali výhodu, že ich už zákazníci poznali a tak im dôverovali.

Rok 2020 bol rokom extrémov a prial online hráčom, ktorí dokázali adekvátne reagovať na zvýšený dopyt a náročnejšie podmienky. V tomto roku ale očakávame akúsi normalizáciu, otvorenie kamenných predajní a návrat do stavu, akoby ani pandémia nebola. Lenže tu do hry vstupuje aj fakt, že kvôli koronakríze prišli desiatky tisíc ľudí o prácu, ktorí teraz nemajú záujem a ani možnosti míňať toľko, čo doteraz.

 

Prečítajte si aj:

Ako hodnotíte tento príspevok?

Priemerné hodnotenie 4 / 5. 8