Slovensko | Biznis
Slovenský e-commerce vyrástol až tretinu – kvôli pandémii
Počas lockdownov na Slovensku vzniklo niekoľko stoviek nových e-shopov.
Pandémia koronavírusu znamenala revolúciu v správaní slovenských zákazníkov v online priestore. Slováci na internete minuli v roku 2020 až 1,75 miliardy eur, čo predstavuje oproti roku 2019 nárast až o 29 %, informovala vo svojej tlačovej správe Heureka.sk.
Obmedzenia voľného pohybu, zatvorené kamenné predajne s tovarom, ale najmä celkom prirodzená opatrnosť ľudí viedli k tomu, že zákazníci pri nákupe rôznych tovarov začali preferovať internetové obchody. Pre firmy, ktoré prevádzkovali výhradne fyzické predajne, to znamenalo doslova šok, ale spoločnosti s už vytvorenými e-shopmi a ďalšími predajnými kanálmi mali možnosť využiť ich oveľa viac, ako kedykoľvek predtým.
Najväčší podiel na obrate e-commerce na Slovensku mala podľa očakávaní elektronika. Tvorila až vyše tretinu všetkých nákupov.
Podstatný záujem zákazníkov bol ale aj u produktov pre dom a záhradu, a to s pätinovým podielom.
Podobný záujem bol tiež o nákup oblečenia a módy, ako aj športového vybavenia. Uplynulý rok prial aj kategóriám, ktoré doteraz v online hrali skôr druhé husle. Až o 93 percent vzrástol záujem o jedlo a nápoje, darilo sa aj erotickým pomôckam, ktoré podrástli o takmer polovicu.
Tento rast tržieb ale podľa odborníkov na e-commerce nie je udržateľný a nemožno s istotou predpokladať, že sa v roku 2021 bude tento trend opakovať. Aj keď začiatok roka vyzerá práve tak, že sa e-shopom darí na úkor kamenných predajní stále.
Zaujímavosťou je, že celá situácia svojím spôsobom prospela spoločnostiam a jednotlivcom, ktoré sa vedeli prispôsobiť novým reáliám. Počas uzavretí retailu vznikali nové e-shopy ako nový predajný kanál, často ako doplnok ku kamennému obchodu. Celkovo ich na konci roku 2020 evidovali na Slovensku už 14 300, čo je o 14 % viac ako predchádzajúci rok.
Ako to ale býva, v značnej výhode boli veľkí predajcovia, ktorí svoje e-shopy prevádzkovali ešte pred pandémiou. Tie totiž disponovali aj výdajňami tovaru, čo zákony povoľujú, a tiež mali výhodu, že ich už zákazníci poznali a tak im dôverovali.
Rok 2020 bol rokom extrémov a prial online hráčom, ktorí dokázali adekvátne reagovať na zvýšený dopyt a náročnejšie podmienky. V tomto roku ale očakávame akúsi normalizáciu, otvorenie kamenných predajní a návrat do stavu, akoby ani pandémia nebola. Lenže tu do hry vstupuje aj fakt, že kvôli koronakríze prišli desiatky tisíc ľudí o prácu, ktorí teraz nemajú záujem a ani možnosti míňať toľko, čo doteraz.