Filmy a seriály

Siedmy kontinent Michaela Hanekeho: Najlepší film, ktorý sa dá len ťažko odporúčať

  • 5 januára, 2023
  • 6 min read
Siedmy kontinent Michaela Hanekeho: Najlepší film, ktorý sa dá len ťažko odporúčať

Rakúsky režisér Michael Haneke sa vo svojich dielach často venuje rodinám, ktoré vedú na prvý pohľad bežný život. Taký je aj prípad mladej trojčlennej rodiny v jeho debutovom filme Siedmy kontinent z roku 1989. Z rutiny rodičov Georga a Anny a ich dcéry Evy sa však vykľuje tragédia. Ťažoba skôr či neskôr dopadne na každého diváka, preto sa napriek jeho nesporným kvalitám dá tento film len ťažko odporúčať.

Siedmy kontinent (1989)

Je to ešte ťažšie, keď vezmeme do úvahy, že Haneke vychádzal zo skutočného prípadu, o ktorom čítal v novinách: „Novinár, samozrejme, všetko vysvetlil. Spravil si rešerš a napísal, že manžel mal dlhy a nedokázal ich splácať, že mal sexuálne problémy s manželkou, všetky tieto hlúpe vysvetlenia, ktoré podkopávajú silu tohto gesta. Kinematografia je do veľkej miery o tempe, podľa mňa má omnoho bližšie k hudbe než k literatúre. Prvých niekoľko minút vidíme len útržky, ako veľmi nás v každodennom živote zaväzujú dookola tie isté povinnosti. Tá rodina nežije, iba vykonáva činnosti. Sme otroci týchto činností a náš život je len celkový súhrn rutinných pohybov.“

„Pravdepodobne je to aj dôvod, prečo vo filme vykonali to, čo vykonali. Zničili všetok majetok, všetko, čo im patrilo, s rovnakou intenzitou a metodikou. Úplne sa tomu odovzdali a mohlo by to byť ich aktom oslobodenia sa. Spôsob, akým to spravili, však ukazuje, že sa neoslobodili. To je pre mńa najsmutnejší moment v celom filme. Mohli sme ho natočiť od polovice, od ich rozhodnutia odísť. Mohli sme spraviť provokatívny film o oslobodení sa, ale z môjho pohľadu by to bola lož.”

Rodina všetko dôkladne zničila. Zdroj: screenshot, YouTube

„Nie vždy je príjemné uvedomiť si niečo o svojom živote“

Príčinu fatálneho rozhodnutia ponecháva autor na našej interpretácii. Kocky sú už hodené a členovia rodiny strojovo a dôkladne ničia všetky svoje veci, oblečenie, nábytok, obrazy, platne, fotoalbumy… Z neemociálnosti vytrhne rodičov až plač dcéry po rozbití veľkého akvária: „Keď rozbijú akvárium a ryby zomierajú na suchu, je to obraz vnútornej smrti mladého dievčaťa. Jedine ona s tým nesúhlasí.“

„Keď prejdú okolo dopravnej nehody a mŕtvych tiel, zabočia do autoumyvárne a manželka dostane záchvat úzkosti pripomínajúci klaustrofóbiu. V tom okamihu si uvedomí niečo o svojom živote a nie vždy je to príjemné. Je to čisto neverbálna reakcia a to bol cieľ, ukázať to len pomocou obrázkov, nie slov. Vzhľadom na kefy v autoumyvárni to bolo náročné natáčanie, aby sme zachovali kontinuitu, herečka musela začať plakať presne vo chvíli, keď sa kefa objavila v zábere na správnom mieste. Bolo to ťažké, ale myslím si, že to vyšlo.”

Názov Siedmy kontinent odkazuje na Austráliu. Rodina vo filme hovorí, že tam chce emigrovať, reálne však pod pojmom „odísť” myslí niečo oveľa definitívnejšie. Austráliu predstavujú pláž, more a hory na obzore. „Je to montáž troch obrázkov, na začiatku je to len fotografia, reklama na Austráliu. Keď sa objaví naposledy, more sa vlní, čo normálne na fotografii nie je možné. Každý to môže interpretovať podľa seba. Môže to byť len ich spomienka na obrázok, ktorý videli a ktorý sa pre nich stal desivým. Môže to to byť len znázornenie pokoja. Je to nejednoznačné a vždy sa snažím hľadať nejednoznačné východiská. Pre mňa je to znázornenie desivého pokoja,” povedal retrospektívne Haneke.

Inzercia

Michael Haneke. Zdroj: screenshot, YouTube

Tabu

Deštrukcia hmotných statkov vrcholí spláchnutím peňazí do záchoda: „Tú scénu som nevymyslel, spomínali to v tom článku. Neviem, či b som na to prišiel sám. Je to podľa skutočnej udalosti, vybrali z banky všetky svoje úspory a spláchli ich. Polícia našla kúsky v potrubí a tak na to prišla. Pamätám sa, že keď nás pozvali na festival do Cannes, povedal som producentovi, že publikum bude pobúrené pri dvoch scénach. Pri scéne s rozbitím akvária a smrťou rybičiek a pri scéne so splachovaním peňazí do záchoda.“

„Producent to považoval za hlúposť, pripustil tú s rybami, pretože išlo o zvieratá, no nikdy by to neočakával pri peniazoch. Presne to sa však stalo, ľudia odišli z kinosály a zabuchli za sebou dvere. Všade, kde som premietal tento film, vzbudili nevôľu tieto dve scény. Šokujúcejšie ako to, že rodičia zabijú vlastné dieťa, je to, že by niekto zničil peniaze. To je v našej spoločnosti absolútne tabu.”

Netýka sa to iba Rakúska

Film sa podľa Hanekeho týka všetkých vyspelých krajín, nie je ukotvený výlučne v Rakúsku: „So Siedmym kontinentom som prvýkrát pricestoval do Cannes a keďže to bol môj prvý film, absolvoval som aj diskusiu s publikom. Jedna žena sa ma spýtala, či je Rakúsko naozaj také depresvíne. Všetci sa zasmiali, pochopili, že to bol akýsi únik. Je to klasická taktika, ak nechcem, aby ma trápili film alebo kniha, hľadám dôvod, prečo by ma nemali trápiť. Napríklad preto, že sa to odohráva niekde inde. Tento film však má rovnaký význam v Japonsku, USA, Francúzsku či Rakúsku.“

„Nie je to obraz Rakúska, je to obraz bohatých krajín. Nie je to obraz tretieho sveta, tam majú iné problémy. Film sa odohráva v Linzi, vieme to podľa značky na aute, no nič sme nenakrúcali tam. Chcel som, aby film zostal neutrálny, aby nemal napríklad typické viedenské kulisy, lebo stať sa to môže kdekoľvek. Je to provokatívne, lebo nikto by nechcel byť tou rodinou.”

 

Zdroj: youtube.com

Zdroj titulnej fotografie: screenshot, YouTube

About Author

Andrej Bezák

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings