TEST/RECENZIA

Renault ZOE má klady i zápory, zvážiť by ste mali všetky

Otestovali sme reálny dojazd malého mestského elektromobilu. Čo myslíte, ako dopadol v čase, keď je potrebné neustále používať klímu?

Renault Zoe je vo svete elektromobilov fenomén. Projektu sa darí a s najnovším faceliftom prináša krásny interiér a ešte lepšiu techniku. My sme mali možnosť aktívne používať Zoe súčasnej generácie vo verzii ešte pred faceliftom. Prečítajte si o našej skúsenosti s týmto tichým a predsa výkonným autom.


Čo nás počas testu zaujímalo?

  • aký je reálny dojazd elektromobilu na jedno nabitie;
  • či výrobca robil kompromisy vo vyhotovení interiéru;
  • či sa do Zoe pohodlne usadia aj piati dospelí;
  • ako dlho trvá nabíjanie;
  • či je Slovensko pripravené na vozidlá s elektrickým pohonom.

 

Charakter Zoe a jeho interiér

Prvý kontakt s Renaultom Zoe je prevažne pozitívny. Elektromobil nie je tou elektrickou štvorkolkou, ktorú občas vidíte na výstavách s nevšednými automobilmi. Toto je plnohodnotný automobil s poctivou bezpečnosťou a regulérnou homologizáciou pre európsky trh.

Vonkajší vzhľad vozidla napovedá o tom, že zámerom výrobcu bolo vytvoriť estetické a mimoriadne kompaktné vozidlo, ktoré sa bude perfektne obracať v náročnej mestskej doprave. Preto je rázvor pomerne krátky, rovnako tak rozchod kolies, vďaka čomu sa auto otočí na veľmi malom priestore – teda aj v malom podzemnom parkovisku. Posed je v porovnaní s mnohými malými hatchbackmi mierne vyšší, vďaka čomu má vodič vynikajúci výhľad na okolie, čo opäť prospieva práve pohybu v podzemných parkovacích domoch, ktoré sú na Slovensku značne poddimenzované.

Interiér je celkovo navrhnutý s ohľadom na základné potreby vodiča a nie na dosahovanie vysokej úrovne komfortu. O optimalizácii nákladov svedčia predovšetkým použité plastové obloženia. Nepochybne sú kvalitné a trvácne, ale pôsobia skôr tvrdšie, najmä stredová konzola z lesklého plastu a palubovka pôsobia lacným dojmom. Mimochodom, toto sa po facelifte dramaticky mení, Zoe dostalo čalúnenú palubovku a krásny volant, zmenilo sa vlastne všetko – a k lepšiemu.

Volant, sedadlá, celková ergonómia, to všetko je na štandardnej úrovni, ale priaznivca luxusu Zoe sklame. Toto nie je auto na užívanie si jazdy, Zoe plní úlohu skvelého spoľahlivého spoločníka pre mestskú mobilitu, respektíve pre presun medzi blízkymi mestami.

Čo však hodnotím pozitívne, je priestrannosť interiéru. Na prvý pohľad to vyzerá tak, že vnútorný priestor je určený iba pre malé postavy, lenže v skutočnosti ponúka dosť miesta aj pre štyroch dospelých. Na stredné zadné sedadlo sa síce dospelá osoba vojde tiež, bude sa však musieť uskromniť. Dobre však vieme, že v Zoe sa bude voziť väčšinou iba vodič a občas niekto druhý. S týmto vedomím môžeme hodnotenie interiéru uzavrieť pozitívne.

Konektivita so smartfónom a podpora multimédií sú na štandardnej úrovni, už v základnej výbave dostanete Bluetooth, aj AUX, aj podporu prehrávania hudby z USB. Oceňujeme tiež parkovaciu kameru a parkovacie senzory, ktoré uľahčujú parkovanie.

 

Reálny dojazd s neustále zapnutou klimatizáciou

„V zime majú elektromobily drasticky zníženú kapacitu akumulátorov a v lete ich vyčerpáva zapnutá klimatizácia,“ tvrdia kritické hlasy. A majú pravdu, väčšina elektromobilov sa doteraz s týmito problémy skutočne stretávala. A jednalo sa o závažnú bariéru v ich popularizácii. Lenže doba napreduje a s ňou aj energetický manažment elektromobilov a kapacity ich akumulátorov.

Renault Zoe má podľa metodiky NEDC dojazd 400 km, podľa novšieho WLTP 300 km. Oba tieto údaje sú dobré. My sme vyskúšali, koľko s autom najazdíme na jedno plné nabitie a výsledok nás prekvapil. Niečo viac ako 320 kilometrov je veľmi pôsobivý údaj, predovšetkým pri skutočnosti, že počas všetkých dní testu sme mali zapnutú klimatizáciu, keďže vonkajšia teplota presahovala 30°C! Túto bilanciu považujeme za priam fantastickú, pretože v praxi to znamená, že bežný vodič si bude auto nabíjať možno iba raz týždenne! Skvelé.

 

Čas nabíjania? Jeden film alebo 25 hodín

Elektromobily prešli za posledné roky prudkým vývojom aj v kontexte nabíjania. Platí, že elektromobil sa nabíja vtedy, keď sa nepoužíva. A väčšina áut sa nepoužíva až 90 percent času ich existencie. To je silný argument k tomu, aby človek pochopil, že dlhý čas nabíjania nie je vážnym problémom, ak práve necestujete na Dalmáciu.

Keď sme elektromobil zapojili do nabíjacej stanice v nákupnom centre Aupark v Bratislave, batéria bola takmer na nule, predpokladaný dojazd predstavoval len približne 15 kilometrov. S nádejou, že bude pri nabíjačke voľno, sme vošli do podzemnej garáže a našli tam asi tri elektromobily (Nissan Leaf, BMW i3 a Tesla Model S) a jeden plug-in hybrid (Mitsubishi Outlander PHEV), stále bolo dostatok voľných miest.

Renault Zoe sa dá nabíjať rovnakým konektorom ako Tesly, čomu zodpovedala aj rýchlosť nabíjania. Palubná nabíjačka meniaca striedavý na jednosmerný prúd síce nie je moc výkonná, ale nabíjacie stanice fungujú na jednosmerný prúd a preto sa táto palubná nabíjačka môže obísť. 100% dostupnej kapacity batérie bolo nabitých za necelé dve hodiny, čo je jedna návšteva kina. Podľa nášho názoru je toto priam úžasné. V prípade Auparku sme za nabíjanie neplatili nič, ani sme nemuseli používať žiadnu kartu. Inde by sme si museli zadovážiť kartu pre nabíjanie, napríklad od ZSE alebo GreenWay. Cena nabíjania by mala byť výrazne nižšia v porovnaní s ekvivalentom nákupu benzínu, nafty či plynu.

 

Opačnú skúsenosť sme mali s nabíjaním zo štandardnej elektrickej siete 220 V. Na nej trvá nabíjanie závratných 25 hodín. Lenže aj v tomto prípade si treba uvedomiť, že auto si nemusíte nutne nabiť až doplna. Je to ako s mobilom – všimnete si, že má slabú batériu, tak ho dáte na nabíjačku aspoň na 15 minút a potom vám vydrží ďalších niekoľko hodín. Podobný prístup budete mať aj pri elektromobile.

Je potrebné dávať si pozor na predlžovačky. Čím je kábel dlhší, tým sa bude viac prehrievať. A ak pripojíte kábel bez uzemnenia, adaptér do auta nepustí žiadnu elektrinu.

 

Je Slovensko pripravené na elektromobilitu?

Nákup elektromobilu je vážny životný krok. Jednak stojí nemalé finančné prostriedky, na druhej strane váš životný štýl musí zodpovedať spôsobu, akým sa elektromobil používa. Ak každý rok jazdíte vlastným autom do Chorvátska či Francúzska, vaše cestovanie sa významným spôsobom predĺži o čas strávený na nabíjacích staniciach. Ale ak jazdíte v rámci mesta alebo niekoľkých miest denne okolo 60 či 100 kilometrov, elektromobil môže byť veľmi rozumnou voľbou.

Slovensko zatiaľ nemá vybudovanú dostatočnú infraštruktúru pre elektromobily, lenže na tom nie sme ani tak zle, ako by mnohí chceli tvrdiť. Nabíjať elektromobil môžete prakticky kdekoľvek, kde je zavedená elektrina, akurát s dlhým časom nabíjania. Nabíjacie stanice s jednosmerným prúdom sú však relatívne dostupné nielen v hlavnom meste, horšie je to v prípade, keď sú práve všetky státia obsadené. Elektromobily tam stoja hodiny, čo môže byť pre vás určitým rizikom.

Na prvom mieste je váš životný štýl. Ak mu zodpovedá vlastníctvo elektromobilu, potom by ste sa ho nemali obávať. Renault Zoe je šikovné auto, ktoré má navyše aj primerane veľký kufor na prevoz nákupu potravín, ale aj komody z IKEA.

Výkon elektrického motora je iba 68 kW (92 koní) a hmotnosť až 1 555 kg, ale Zoe je napriek tomu veľmi dynamické, svižné, jazdí ticho a dá sa veľmi precízne manévrovať.

 

 

 

INZERCIA: Peugeot Jesenné výhody

Porsche rozširuje portfólio elektrickej novinky o základnú verziu. Čo ponúkne najlacnejší Taycan?

Nedávno odhalený elektromobil od Porsche prichádza v základnom vyhotovení.

19. októbra 2019

Trvalý rast je nemožný

Ako súvisia recesie s inováciami

Krízy vznikajú a zároveň zanikajú. Je to kolobeh, ktorý je našou súčasťou od nepamäti. Navzájom súvisiace obdobia štádií ekonomiky, kedy obdobie konjunktúry (rastu) striedajú obdobia recesie (poklesu).

17. októbra 2019

TEST Peugeot 508 SW Allure 1.5 BlueHDi 130k EAT8

7 dôvodov, pre ktoré je podľa nás Peugeot 508 SW autom roka

Na tomto fantastickom kombi nenájdete chybu ani vtedy, keď ju budete urputne hľadať. Peugeot 508 SW na nás nesmierne zapôsobil.

16. októbra 2019

BMW predstavuje úplnú novinku. Rad 2 v štýlovom balení Gran Coupé má primárne predný pohon

Nová dvojka prichádza sprvoti ako štýlové 4-dverové kupé.

16. októbra 2019

Najrýchlejší sériový sedan na svete dostal exkluzívne doplnky. Toto je vylepšený Flying Spur

Luxusný Flying Spur dostal exkluzívny paket Blackline.

14. októbra 2019

Seriál o Číne

Predstihne Čína v umelej inteligencii USA?

Na základe sledovania informácií, ktoré sa na nás valia zo všetkých strán by sa mohlo zdať, že Čína nás všetkých čoskoro prevalcuje svojou inovačnou aktivitou. To isté sa týka aj vnímania jej pokroku v umelej inteligencii.

11. októbra 2019

Už vieme, ako bude nový Volkswagen Golf s poradovým číslom osem vyzerať a kedy príde

Príchod jednej z najväčších noviniek tohto roku je na spadnutie.

11. októbra 2019

Sila jednoduchého gesta

Tento šéf ročne napíše 9200 narodeninových pohľadníc, vysvetľuje význam vďačnosti

Sheldon Yellen je CEO stavebnej spoločnosti BELFOR Holdings, Inc. a každý rok napíše ručné narodeninové blahoželania všetkým vyše 9-tisíc zamestnancom.

10. októbra 2019

Zrod legendy v priamom prenose

Pompézne Gran Coupé od BMW prichádza vo vrcholnej verzii M8. Má sa AMG GT 63 S čoho báť?

Posledný dielik skladačky menom 8 je realitou.

9. októbra 2019

Revolučná Corvette prišla o strechu. Vyše 500-koňový osemvalec ale naďalej ostáva

Corvetta prvýkrát s plechovou sťahovacou strechou.

8. októbra 2019

Bublina alebo Boom?

Šialené tempo: Iba dvojročný startup BIRD má dnes hodnotu 2,5 miliardy

Je mimoriadny rast hodnoty „kolobežkových firiem“ postavený na stabilných základoch?

7. októbra 2019

Na predaj výhradne spolu

Aston Martin a Zagato na počesť 60-ročnej spolupráce prinášajú dve špecialitky za 6 miliónov libier

Oba modely vzniknú v obmedzenom počte, na predaj budú výhradne spolu.

5. októbra 2019

Nové 625-koňové super-SUV-čka od BMW dajú stovku za 3,8 sekundy. Privítajte X5 M a X6 M

Hneď v úvode spoznávame aj silnejšie vyhotovenia pod názvom Competition.

2. októbra 2019

Fantastický 5-valec žije ďalej! Ikonický motor s výkonom až 400 koní získalo nové Audi RS Q3

RS Q3 prichádza na scénu v dvoch karosárskych verziách.

30. septembra 2019

Horúca správa!

Oficiálne zastúpenie značky Tesla na Slovensku? Elon Musk dúfa, že už budúci rok!

CEO Tesly má v pláne vzdať poctu slávnemu vynálezcovi akým bol Nikola Tesla.

24. septembra 2019

Najkrajšie sci-fi tohto roka

Ad Astra je úchvatný filmový zážitok, nevyhol sa však rozporom

Ako by asi vyzeral Strom života (2011), ak by bol vesmírnym sci-fi? Práve takto – ako Ad Astra.

24. septembra 2019

Dal 97% majetku na charitu

Barron Hilton zomrel vo veku 91 rokov. Prečítajte si jeho príbeh.

Sieť luxusných hotelov nezaložil, ale vybudoval z nich svetový fenomén. Bol známy aj pre svoju filantropickú činnosť.

23. septembra 2019

Funkcia priateľstva podľa Jana Wericha: Násobenie, delenie a dôvera

Jan Werich v televíznom zázname hovorí o význame a podstate skutočného priateľstva, ktoré každý z nás tak nevyhnutne potrebuje k naplnenému životu.

20. septembra 2019

TECHNOLÓGIE A ENVIRO

Ťažba kryptomien údajne vyprodukuje 800 ton CO2 ročne. Ako je to možné?

Príde vám to ako hlúpy hon na oxid uhličitý? V skutočnosti je ale aj obyčajné využívanie počítačových programov naviazané na produkciu škodlivých plynov, hoci nie úplne priamo. Čítajte o tejto téme viac.

20. septembra 2019

Fotogaléria

Každá mala garsónka má obrovský potenciál, pozrite si príklady zo sveta

Aj malé garsónky môžu byť pekným miestom na život, stačí do nich investovať trocha času, peňazí a citu.

19. septembra 2019

Jeden mobil na celý život: Etická výroba sa stáva novým trendom

Mali by sme skončiť s konzumným spôsobom života a začať si elektroniku viac vážiť? Určite áno, ale nevieme, či je toto tá správna cesta…

18. septembra 2019