Automobily EXTRA Lifestyle

Renault ZOE má klady i zápory, zvážiť by ste mali všetky

  • 2 júla, 2019
  • 8 min read
Renault ZOE má klady i zápory, zvážiť by ste mali všetky

Renault Zoe je vo svete elektromobilov fenomén. Projektu sa darí a s najnovším faceliftom prináša krásny interiér a ešte lepšiu techniku. My sme mali možnosť aktívne používať Zoe súčasnej generácie vo verzii ešte pred faceliftom. Prečítajte si o našej skúsenosti s týmto tichým a predsa výkonným autom.


Čo nás počas testu zaujímalo?

  • aký je reálny dojazd elektromobilu na jedno nabitie;
  • či výrobca robil kompromisy vo vyhotovení interiéru;
  • či sa do Zoe pohodlne usadia aj piati dospelí;
  • ako dlho trvá nabíjanie;
  • či je Slovensko pripravené na vozidlá s elektrickým pohonom.

 

INZERCIA

Charakter Zoe a jeho interiér

Prvý kontakt s Renaultom Zoe je prevažne pozitívny. Elektromobil nie je tou elektrickou štvorkolkou, ktorú občas vidíte na výstavách s nevšednými automobilmi. Toto je plnohodnotný automobil s poctivou bezpečnosťou a regulérnou homologizáciou pre európsky trh.

Vonkajší vzhľad vozidla napovedá o tom, že zámerom výrobcu bolo vytvoriť estetické a mimoriadne kompaktné vozidlo, ktoré sa bude perfektne obracať v náročnej mestskej doprave. Preto je rázvor pomerne krátky, rovnako tak rozchod kolies, vďaka čomu sa auto otočí na veľmi malom priestore – teda aj v malom podzemnom parkovisku. Posed je v porovnaní s mnohými malými hatchbackmi mierne vyšší, vďaka čomu má vodič vynikajúci výhľad na okolie, čo opäť prospieva práve pohybu v podzemných parkovacích domoch, ktoré sú na Slovensku značne poddimenzované.

Interiér je celkovo navrhnutý s ohľadom na základné potreby vodiča a nie na dosahovanie vysokej úrovne komfortu. O optimalizácii nákladov svedčia predovšetkým použité plastové obloženia. Nepochybne sú kvalitné a trvácne, ale pôsobia skôr tvrdšie, najmä stredová konzola z lesklého plastu a palubovka pôsobia lacným dojmom. Mimochodom, toto sa po facelifte dramaticky mení, Zoe dostalo čalúnenú palubovku a krásny volant, zmenilo sa vlastne všetko – a k lepšiemu.

Volant, sedadlá, celková ergonómia, to všetko je na štandardnej úrovni, ale priaznivca luxusu Zoe sklame. Toto nie je auto na užívanie si jazdy, Zoe plní úlohu skvelého spoľahlivého spoločníka pre mestskú mobilitu, respektíve pre presun medzi blízkymi mestami.

Čo však hodnotím pozitívne, je priestrannosť interiéru. Na prvý pohľad to vyzerá tak, že vnútorný priestor je určený iba pre malé postavy, lenže v skutočnosti ponúka dosť miesta aj pre štyroch dospelých. Na stredné zadné sedadlo sa síce dospelá osoba vojde tiež, bude sa však musieť uskromniť. Dobre však vieme, že v Zoe sa bude voziť väčšinou iba vodič a občas niekto druhý. S týmto vedomím môžeme hodnotenie interiéru uzavrieť pozitívne.

Konektivita so smartfónom a podpora multimédií sú na štandardnej úrovni, už v základnej výbave dostanete Bluetooth, aj AUX, aj podporu prehrávania hudby z USB. Oceňujeme tiež parkovaciu kameru a parkovacie senzory, ktoré uľahčujú parkovanie.

 

Reálny dojazd s neustále zapnutou klimatizáciou

„V zime majú elektromobily drasticky zníženú kapacitu akumulátorov a v lete ich vyčerpáva zapnutá klimatizácia,“ tvrdia kritické hlasy. A majú pravdu, väčšina elektromobilov sa doteraz s týmito problémy skutočne stretávala. A jednalo sa o závažnú bariéru v ich popularizácii. Lenže doba napreduje a s ňou aj energetický manažment elektromobilov a kapacity ich akumulátorov.

Renault Zoe má podľa metodiky NEDC dojazd 400 km, podľa novšieho WLTP 300 km. Oba tieto údaje sú dobré. My sme vyskúšali, koľko s autom najazdíme na jedno plné nabitie a výsledok nás prekvapil. Niečo viac ako 320 kilometrov je veľmi pôsobivý údaj, predovšetkým pri skutočnosti, že počas všetkých dní testu sme mali zapnutú klimatizáciu, keďže vonkajšia teplota presahovala 30°C! Túto bilanciu považujeme za priam fantastickú, pretože v praxi to znamená, že bežný vodič si bude auto nabíjať možno iba raz týždenne! Skvelé.

 

Čas nabíjania? Jeden film alebo 25 hodín

Elektromobily prešli za posledné roky prudkým vývojom aj v kontexte nabíjania. Platí, že elektromobil sa nabíja vtedy, keď sa nepoužíva. A väčšina áut sa nepoužíva až 90 percent času ich existencie. To je silný argument k tomu, aby človek pochopil, že dlhý čas nabíjania nie je vážnym problémom, ak práve necestujete na Dalmáciu.

Keď sme elektromobil zapojili do nabíjacej stanice v nákupnom centre Aupark v Bratislave, batéria bola takmer na nule, predpokladaný dojazd predstavoval len približne 15 kilometrov. S nádejou, že bude pri nabíjačke voľno, sme vošli do podzemnej garáže a našli tam asi tri elektromobily (Nissan Leaf, BMW i3 a Tesla Model S) a jeden plug-in hybrid (Mitsubishi Outlander PHEV), stále bolo dostatok voľných miest.

Renault Zoe sa dá nabíjať rovnakým konektorom ako Tesly, čomu zodpovedala aj rýchlosť nabíjania. Palubná nabíjačka meniaca striedavý na jednosmerný prúd síce nie je moc výkonná, ale nabíjacie stanice fungujú na jednosmerný prúd a preto sa táto palubná nabíjačka môže obísť. 100% dostupnej kapacity batérie bolo nabitých za necelé dve hodiny, čo je jedna návšteva kina. Podľa nášho názoru je toto priam úžasné. V prípade Auparku sme za nabíjanie neplatili nič, ani sme nemuseli používať žiadnu kartu. Inde by sme si museli zadovážiť kartu pre nabíjanie, napríklad od ZSE alebo GreenWay. Cena nabíjania by mala byť výrazne nižšia v porovnaní s ekvivalentom nákupu benzínu, nafty či plynu.

 

Opačnú skúsenosť sme mali s nabíjaním zo štandardnej elektrickej siete 220 V. Na nej trvá nabíjanie závratných 25 hodín. Lenže aj v tomto prípade si treba uvedomiť, že auto si nemusíte nutne nabiť až doplna. Je to ako s mobilom – všimnete si, že má slabú batériu, tak ho dáte na nabíjačku aspoň na 15 minút a potom vám vydrží ďalších niekoľko hodín. Podobný prístup budete mať aj pri elektromobile.

Je potrebné dávať si pozor na predlžovačky. Čím je kábel dlhší, tým sa bude viac prehrievať. A ak pripojíte kábel bez uzemnenia, adaptér do auta nepustí žiadnu elektrinu.

 

Je Slovensko pripravené na elektromobilitu?

Nákup elektromobilu je vážny životný krok. Jednak stojí nemalé finančné prostriedky, na druhej strane váš životný štýl musí zodpovedať spôsobu, akým sa elektromobil používa. Ak každý rok jazdíte vlastným autom do Chorvátska či Francúzska, vaše cestovanie sa významným spôsobom predĺži o čas strávený na nabíjacích staniciach. Ale ak jazdíte v rámci mesta alebo niekoľkých miest denne okolo 60 či 100 kilometrov, elektromobil môže byť veľmi rozumnou voľbou.

Slovensko zatiaľ nemá vybudovanú dostatočnú infraštruktúru pre elektromobily, lenže na tom nie sme ani tak zle, ako by mnohí chceli tvrdiť. Nabíjať elektromobil môžete prakticky kdekoľvek, kde je zavedená elektrina, akurát s dlhým časom nabíjania. Nabíjacie stanice s jednosmerným prúdom sú však relatívne dostupné nielen v hlavnom meste, horšie je to v prípade, keď sú práve všetky státia obsadené. Elektromobily tam stoja hodiny, čo môže byť pre vás určitým rizikom.

Na prvom mieste je váš životný štýl. Ak mu zodpovedá vlastníctvo elektromobilu, potom by ste sa ho nemali obávať. Renault Zoe je šikovné auto, ktoré má navyše aj primerane veľký kufor na prevoz nákupu potravín, ale aj komody z IKEA.

Výkon elektrického motora je iba 68 kW (92 koní) a hmotnosť až 1 555 kg, ale Zoe je napriek tomu veľmi dynamické, svižné, jazdí ticho a dá sa veľmi precízne manévrovať.

 

 

 

About Author

Redakcia UnitedLife

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings