fbpx
Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Cookies a sledovanie môžete vypnúť.

Nezdravé stravovacie návyky

Čítanie na 4 min.

Prečo skoncovať s nočným zakrádaním sa do špajze?

Ani vám sa nechce vystrčiť päty z domu počas chladných zimných večerov? Uprednostníte radšej dobrý film, čipsy a leňošenie? Nielen časté maškrtenie pri večernom filme, ale aj nekontrolovateľné vyjedanie špajze a nočná konzumácia všeobecne môžu viesť k cukrovke, či nadváhe.

Informácie o tomto príspevku

Vydané 6. decembra 2021
Zverejnil

Obsahuje tieto témy: , , , , , , , , ,
Sledujte UnitedLife na Instagrame
Sledujte UnitedLife ako e-mailový newsletter

Ako hodnotíte tento príspevok?

Priemerné hodnotenie 3 / 5. 2

Aktuálny lockdown obmedzuje naše možnosti. Nemôžeme ísť do fitnes centra, do divadla tiež nie. Na prechádzanie po meste je príliš zima. Hýbeme sa menej, pred obrazovkou sedíme viac, o spánkovom režime ani nehovoriac. Počas dňa sedíme pri notebooku, lebo musíme, počas noci si zase nechceme nechať ujsť novú časť seriálu. A pozerať film bez chutného občerstvenia pre mnohých nie je ono!

Cukrovka, nadváha, kardiovaskulárne ochorenia

Pravidelné nočné vyjedanie, bez ohľadu na to, či je spojené s pozeraním filmov alebo nie, škodí zdraviu vo viacerých ohľadoch. Na negatívny dopad nočného zakrádania sa do špajze poukázali vedci z Brigham and Women’s Hospital v Bostone. Podľa nich nie je jedenie v noci, na rozdiel od jedenia počas dňa, v súlade s prirodzenými cirkadiánnymi rytmami ľudského tela. To sú biologické procesy, ktoré regulujú spánok a stravovacie návyky podľa prirodzeného cyklu svetla a tmy.

Aj predchádzajúce štúdie potvrdili, že počas noci častejšie siahame po kalorickom a nezdravom jedle, než počas dňa. To prirodzene vedie k priberaniu, zvýšenému riziku cukrovky a kardiovaskulárnym ochoreniam.

Ilustračný obrázok. Zdroj: pexels.com

INZERCIA

Vedci z Brigham and Women’s Hospital v Bostone sa v novej štúdií zamerali len na hladinu cukru v krvi. Skúmali, do akej miery ju ovplyvňuje konzumácia počas noci. Počas výskumu umiestnili 19 zdravých mladých ľudí do prostredia, ktoré sa čo najviac snažilo napodobniť nočnú smenu.

Zatiaľ čo všetci účastníci štúdie „pracovali“ cez noc, iba tí, ktorí jedli počas nočnej, zaznamenali zvýšenú intoleranciu glukózy v krvi a zníženú funkciu beta-buniek pankreasu, pričom obe sú potenciálnym predpokladom pre cukrovku 2. typu. Výskumníci uviedli, že tí, ktorí počas noci nejedli, ale jedli len počas dňa, nezaznamenali žiadnu z týchto nepriaznivých zmien, napriek tomu, že boli hore celú noc. Avšak výskumníci pozorovali len malú skupinu ľudí.

Doterajšie štúdie podľa portálu healthline.com spájali prácu počas noci so zvýšeným rizikom rakoviny, srdcovej arytmie a dokonca aj potratu.

Ak nemusíte v noci jesť, nejedzte

Pravidelné pestrá a vyvážená strava vo forme raňajok, obeda a večere je základ.  Bostonskí výskumníci ale poukázali na skupinu ľudí, ktorí v noci pracujú a cez deň spia. Ako sa stravovať v takomto prípade?

Inzercia

Portál healthline.com oslovil Galinu Kinelovú, zdravotnú sestru z New Orleans, ktorá niektoré dni v týždni pracovala od siedmej večer do siedmej rána. Tak, ako mnohí Slováci, si počas nočnej nevedela predstaviť fungovať bez jedla.

„Zobúdzala som sa okolo štvrtej poobede a pred príchodom do práce som si dal ľahké jedlo, niekedy šalát alebo malý sendvič. Okolo siedmej večer som vypila kávu a ďalšiu okolo polnoci, ak som sa cítila unavená. Môj obed bol okolo jednej až druhej ráno a potom okolo štvrtej až piatej ráno som si niečo malé zahryzla, pretože vtedy som išla spať.“

Klinická dietologička Laura Krauza z Medical Center St. Lucie. v Port Lucie na Floride ľudom pracujúcim v noci odporúča  zjesť raňajky po príchode domov z nočnej, obedovať po prebudení a večerať pred odchodom do práce. Dôležitá je podľa nej hydratácia, ktorá znižuje únavu počas noci a opatrní byť aj s kofeínom. Poslednú šálku kávy neodporúča vypiť neskôr než 8 hodín pred spaním.

„Zamerajte sa na zdravé bielkoviny a sacharidy bohaté na vlákninu, aby ste si dlhodobo udržali hladinu cukru v krvi a energiu. Snažte sa zjesť hlavné jedlo skôr večer,“ dodáva. Vysvetľuje, že ak telo v predstihu zásobíte potrebnými živinami a energiou, počas nočnej sa vyhnete hladu.

Ak s nočným jedením neviem prestať?

Nepracujete v noci, nemusíte jesť v noci a predsa sa potajme zakrádate do špajze? Možno trpíte poruchou príjmu potravy, ktorá síce nie je taká vážna ako anorexia alebo bulímia, no nie je ani neškodná. Niektorí ľudia, ktorý trpia Syndrómom nočného jedenia veria, že ak sa v noci pôjdu najesť, ľahšie zaspia alebo sa lepšie vyspia. Bežne potom pociťujú vinu a vynechávajú raňajky, uvádza portál verywellmind.com.

Psychológa vyhľadajte, ak sa epizódy nočného jedenia opakujú minimálne dvakrát do týždňa počas troch mesiacov, ak sa budíte zo spánku len preto, aby ste sa išli najesť, prejedáte sa po večeri a následne sa v hlave trestáte za to, že ste opäť jedli a pociťujete hanbu.

 

Sledujte UnitedLife na Instagrame
Sledujte UnitedLife ako e-mailový newsletter

Ako hodnotíte tento príspevok?

Priemerné hodnotenie 3 / 5. 2

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu.
Cookies a sledovanie môžete vypnúť.

Prihláste sa na odber nášho newslettera

Posielame výhradne editorov výber článkov
maximálne 1 newsletter týždenne a bez akýchkoľvek reklám.


Prejsť na stránku inzerenta: AVISMaxirent.sk

Zavrieť reklamu