Ekonomika a Biznis EXTRA

Po vstupe na burzu zažíva turbulencie. Investovanie do Robinhood zatiaľ nevyzerá na ľahko zarobené peniaze

  • 16 augusta, 2021
  • 5 min read
Po vstupe na burzu zažíva turbulencie. Investovanie do Robinhood zatiaľ nevyzerá na ľahko zarobené peniaze
Aplikácia Robinhood sa preslávila napríklad aj po udalosti roka, nárastu hodnoty akcií spoločnosti GameStop. Nie je to však iba senzácia, ale hodnotná platforma na obchodovanie najmä pre malých investorov.

Robinhood Markets Inc., je online sprostredkovateľská spoločnosť s aplikáciou na obchodovanie a investovanie akcií zameranou na mladších retailových investorov. Zjednodušene napísané, aplikácia umožňuje investovanie aj pre malých hráčov, predovšetkým amatérov a úplných začiatočníkov, pričom zaviedla obchody s nulovou províziou. To je pre používateľov aplikácie natoľko zásadnou výhodou, že sa vo svojom investovaní spoliehajú výhradne na Robinhood.

Bolo iba otázkou času, kedy sa spoločnosť Robinhood Markets, Inc. stane verejne obchodovateľnou.

IPO, teda uvedenie spoločnosti na trh, sa odohralo koncom júla tohto roka a aj keď celej udalosti predchádzalo to, čomu sa zvykne hovoriť „hype“, napokon hodnota akcií nedosiahla úrovní, ktorá bola internetovou verejnosťou predpokladaná. Tak napríklad vo štvrtok 29. júla 2021 bola hodnota jednej akcie 34,82 USD, pritom sa uvažovalo o aspoň päťdesiatich dolároch.

Významného oživenia sa napokon Robinhood dočkal iba po niekoľkých dňoch, keď 4. augusta hodnota akcií vystrelila na 70,39 USD. Deň predtým to bolo 48 dolárov a na nasledujúci deň sa NASDAQ zatváral s akciami za necelých 51 dolárov. V priebehu nasledujúcich dní to bolo s akciami Robinhood opäť ako na hojdačke, prípadne ako na húsenkovej dráhe. Zdá sa, že v dvochdenných intervaloch hodnota akcií kulminuje, aby napokon klesla, zatiaľ však nedosiahla doterajšieho maxima 70 dolárov.

INZERCIA

V súčasnosti spoločnosť Robinhood Markets, Inc. dosahuje trhovú kapitalizáciu 42,31 mld. amerických dolárov.

Vývoj hodnoty akcií spoločnosti Robinhood Markets, Inc. od IPO po piatok trinásteho v auguste. Reprofoto Google Stock

Ako Robinhood zarába peniaze, keď je bez provízií?

Základom služby Robinhood je sprostredkovanie bez provízií, čo znamená, že používatelia nemusia platiť poplatky za obchodovanie s akciami na jeho platforme. Poplatky za obchodovanie bývajú tradičným spôsobom, ako sprostredkovatelia zarábali peniaze; ak tieto poplatky chýbajú, spoločnosť Robinhood musela nachádzať iné spôsoby, ako generovať príjmy.

Najväčší zdroj príjmov spoločnosti Robinhood pochádza z praxe nazývanej platba za tok objednávok (PFOF). Platba za tok objednávok sa týka peňazí, ktoré sprostredkovatelia dostávajú za smerovanie obchodov svojich zákazníkov ku konkrétnym tvorcom trhu. Tvorcovia trhu sú firmy, ktoré sa dohodnú s kupujúcimi a predávajúcimi akcií alebo iných cenných papierov. Zarábajú si tak, že ich ziskom je rozdiel medzi tým, koľko kupujúci akcie zaplatí za túto akciu a tým, za čo ju predajca predá. Aby zaistili, že sa vždy nájdu kupujúci a predávajúci, ktorí sa budú porovnávať, platia maklérom ako Robinhood, aby im poslali objednávky.

Vzniká tu síce riziko konfliktu záujmov, Robinhood však tvrdí, že pre svojich zákazníkov ponúka stále najlepšiu výkonnosť a na svojej webovej stránke píše, že na platby od tvorcov trhu „sa pri smerovaní vašich sprostredkovateľských objednávok neprihliada“.

V decembri 2020 však SEC (Komisia pre cenné papiere) zistila, že „Robinhood v období od októbra 2018 do júna 2019 nepravdivo tvrdil na webových stránkach FAQ, že kvalita jeho výkonov sa vyrovnala konkurencii. Príkaz [SEC] konštatuje, že Robinhood uvádzal nižšie obchodné ceny.“ SEC uviedla, že táto praktika stála jej zákazníkov 34,1 milióna dolárov, a to aj pri zohľadnení úspor, ktoré zákazníci dosiahli tým, že nemuseli platiť provízie. Aj keď Robinhood nepriznal ani nepoprel podanie SEC, súhlasil so zaplatením 65 miliónov dolárov na urovnanie obvinení.

Vyše 80 percent výnosov Robinhood predstavujú príjmy založené na transakciách, generované z PFOF, vrátane toho, čo spoločnosť nazýva „Transakčné zľavy“ pri obchodoch s kryptomenami.

Asi 12% celkových výnosov pochádza z úrokov, ktoré sa účtujú buď na maržových účtoch, alebo z vloženia neinvestovanej hotovosti zákazníkov na bankové účty.

Nakoniec, asi osem percent príjmov spoločnosť generuje z iných zdrojov, napríklad z predplatného na prémiové zlaté členstvo Robinhood, ktoré používateľom umožňuje obchodovať s maržou.

Ilustračná fotografia: Vývoj hodnoty akcií firmy Robinhood Markets, Inc. na smartfóne Apple iPhone. Autorom fotografie je Andrew Neel, ktorý ju sprístupnil bezplatne cez Unsplash.com

About Author

Redakcia UnitedLife

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings