Petra Vlhová: „Podpora športu je vystavaná predovšetkým na finančných možnostiach rodičov.“

Petra Vlhová je fenomén. Od svojho debutu v sedemnástich rokoch reprezentuje Slovensko v slalome a obrovskom slalome a dosahuje skvelé úspechy, zároveň si udržiava imidž racionálnej, prirodzene silnej mladej ženy. Dokonale vyvracia reči o tom, že mladá generácia je lenivá, pretože svojím zanietením a intenzitou práce ďaleko presahuje štandardy typické pre náš región. Pýtali sme […]

Autor
Dátum zverejnenia 27. novembra 2018
Obsahuje nasledovné témy , , , , , , , ,

Erik Stríž
Redakcia United Life Online
Bratislava, Slovensko

Petra Vlhová je fenomén. Od svojho debutu v sedemnástich rokoch reprezentuje Slovensko v slalome a obrovskom slalome a dosahuje skvelé úspechy, zároveň si udržiava imidž racionálnej, prirodzene silnej mladej ženy. Dokonale vyvracia reči o tom, že mladá generácia je lenivá, pretože svojím zanietením a intenzitou práce ďaleko presahuje štandardy typické pre náš región.

Pýtali sme sa, čo sú pre ňu vrcholové méty, či pred médiami dbá na imidž, a tiež na to, či sa raz budeme môcť ubytovať v jej apartmáne. Prečo? Čítajte náš rozhovor, pýtal sa Erik Stríž.

Petra, bez pochýb už dnes patríte medzi najpopulárnejších športovcov v histórii Slovenska, avšak stále ste na začiatku kariéry. Existujú méty, ktoré považujete za vrchol lyžiarskej kariéry?

Samozrejme, mám svoje veľké sny, ale snažím sa k tomu pristupovať s pokorou. Vždy sa sústreďujem iba na najbližšie preteky, na najbližšiu jazdu, či priamo v nej na každú jednu bránku. Rovnako ako moje súperky aj ja chcem vyhrať každé preteky, do ktorých nastúpim. Aby ma však konečný výsledok skutočne tešil, musím byť vnútorne spokojná predovšetkým so svojím výkonom. To je dôležitejšie ako samotný výsledok či dosiahnutie akejkoľvek méty.

Ste vzorom pre množstvo mladých ľudí, vnímate svoju kariéru a svoje vystupovanie aj ako určitý spoločenský záväzok?

Nie, takto to nevnímam. Snažím sa predovšetkým nesklamať samu seba, mamu, moju rodinu a ľudí, ktorým vďačím za to, že môžem napĺňať svoje sny. Neriešim, či moje správanie alebo prezentácia spĺňa nejaké normy, na základe ktorých môžem byť vzorom pre mladých ľudí.

Ako nezávislý pozorovateľ hodnotím, že si vás médiá i verejnosť mimoriadne obľúbili. Snažíte sa byť pred kamerami autentická alebo viete počúvať odporúčania marketingových špecialistov, prípadne máte mediálnu stratégiu?

Áno, odporúčania ku komunikácii dostávam pomerne často. V komunikácii však nevnímam žiadnu schému či stratégiu a za všetko, čo poviem, nesiem zodpovednosť iba ja sama. Takže sa predovšetkým snažím o to, aby všetky moje odpovede boli v danom čase pravdivé, čo však, samozrejme, nie vždy uspokojí všetky strany.

Pokiaľ ide o šport, koľko ľudí je súčasťou vášho tímu? Čo všetko majú na starosti?

Najbližší športový tím pozostáva zo siedmich ľudí. Brat Boris tím manažuje a rieši jeho komplexnú logistiku. Lívio je hlavný tréner a zodpovedá za športový program. Maťko je jeho asistent a rieši množstvo úloh v tréningovom procese, ale aj v regenerácii. Gigi má na starosti lyže a výstroj, ale veľmi výrazne pomáha aj priamo pri tréningu. Šimon má na starosti kondičnú prípravu, Marco a Mateo zo športového inštitútu v Miláne zas testovanie a optimalizáciu športovej záťaže. Všetci sa starajú iba o mňa, takže ja sa môžem plne sústrediť iba na lyžovanie.

Popri všetkých tréningoch, súťažiach, cestovaní, ostáva vám vôbec čas na súkromie?

V hlavnej sezóne nie je čas na nič iné ako na lyžovanie. Snažíme sa byť maximálne koncentrovaní a nerobiť žiadne chyby. Celý program je presne naplánovaný a efektívny.

Iste, ale ak práve netrénujete alebo necestujete, čo pre vás znamená oddych? Viete aj doslova nič nerobiť a ležať pred televízorom?

Mimo súťažnej sezóny a tréningového obdobia mám tak tri týždne, keď by som si mohla dovoliť „nerobiť nič“. Akonáhle k tomu dôjde, zavalia ma marketingové a reklamné povinnosti. Takže ak si chcem utrhnúť pár dní iba pre seba, vyrazím vo voľnejšom období na pár dní k Liptovskej Mare a vypnem telefón.

Petra Vlhová a motorky: je šanca, že vás raz uvidíme na štartovacej čiare v niektorom motošporte? Alebo bola vaša účasť v Žaškove iba kuriozitou?

Mám pocit, že každým rokom dostávam k mojim mimolyžiarskym aktivitám viac a viac zákazov a obmedzení. Samozrejme, rozumiem tomu, že v mojej príprave a tíme je nainvestovaných veľmi veľa financií a tak by bola škoda, keby som sa zbytočne zranila pri nejakej zábave. Napriek tomu za seba neručím a môže sa pokojne stať, že sa zase niekde na štarte objavím.

Vieme o MS Juniorov Jasná 2014, o švédskom Åre, o americkom Aspene… ale čo vy osobne považujete za svoje najväčšie doterajšie úspechy?

Samozrejme, v športe ide hlavne o víťazstvá, takže som hrdá, že sa mi tie veľké víťazstva podarilo dosiahnuť. Robím však všetko preto, aby tie najväčšie úspechy ešte len prišli.

Určite prídu a tešíme sa na ne. Prichádzajú ale aj neúspechy a s nimi súvisí moja ďalšia otázka. Ako vyrovnávate s tým, že Slováci typicky podporujú v časoch, keď sa darí, ale pri horších umiestneniach vedia dokonca aj nadávať. Máte už proti nekonštruktívnej kritike vytvorený blok alebo ju vnímate ako určitú neprávosť?

Akákoľvek kritika zo strany fanúšikov nie je vôbec žiadny problém, oveľa horšie sa cítim pri nenaplnení vlastných ambícií.

V jednom rozhovore ste svoj lyžiarsky štýl charakterizovali ako silový, dravý a na hrane rizika. Považujete ho pre seba za typický a jedinečný alebo očakávate, že sa tento štýl časom zmení?

Nemyslím, že pre mňa existuje iná cesta k víťazstvám, takže sa skôr budem tento štýl snažiť ešte viac zdokonaľovať.

A aké máte plány do krátkodobej a dlhodobej budúcnosti? Je vaša pozornosť orientovaná výhradne na lyžovanie?

V tejto fáze života nemám žiadne dlhodobé plány. Snažím sa žiť tento svoj sen a užiť si každý jeden deň. Naučiť sa od ľudí v mojej blízkosti čo najviac, neopakovať rovnaké chyby. Som šťastná, že môžem robiť to, čo ma najviac napĺňa.

Takže dnes nevieme, či sa raz budeme môcť ubytovať v luxusnom hoteli Vlhová, keďže vaším povolaním je práve hotelierstvo?

To by bolo veľmi pekné. Hotel pri lyžiarskej trati so skvelým servisom a na stenách množstvo športových ocenení, za ktorými by boli pekné životné príbehy… Uvidíme, čo život prinesie.

Považujete súčasné Slovensko za dostatočne priaznivé prostredie pre výchovu novej generácie športovcov?

Lyžovanie je finančne extrémne náročné. Myslím, že na Slovensku, kde je podpora mladežníckého športu vystavaná predovšetkým na finančných možnostiach rodičov, je najdôležitejšim zlomom kariéry schopnosť zabezpečiť potrebné financie na kvalitnú výstroj, skúseného trénera a cestovanie na zahraničné preteky. Je to strašne veľa peňazí a mojím jediným šťastím je to, že moji rodičia a brat vymenili svoje sny za tie moje. Bez ich rozhodnutia vložiť všetky rodinné peniaze do môjho lyžovania by som dnes na vrcholovej úrovni nešportovala. Som ich dlžníčkou a dúfam, že im to budem môcť niekedy v živote vrátiť.

Za poskytnutie rozhovoru veľmi pekne ďakujeme. Petre želáme, aby všetky jej doterajšie úspechy zatienila novými, ešte väčšími a naďalej pokračovala v úžasnom reprezentovaní Slovenska vo svete práve v tej autentickej forme, pre ktorú si neustále znova získava naše sympatie.

INZERCIA: Peugeot Jesenné výhody

Všetko podstatné o novej Octavii

Octavia s poradovým číslom 4 prichádza. Je nádherná, pokroková a veľkolepo priestranná

Ideál rodinného auta na Slovensku prichádza v úplne novej podobe.

11. novembra 2019

Ekonomická sloboda na Slovensku

Je Slovensko dobrým miestom na podnikanie? Ani nie, v rebríčku nás predbehlo aj Maďarsko, Česko, Poľsko či Rumunsko

Podľa rebríčka ekonomickej slobody je Slovensko na veľmi nepriaznivej pozícii. A stále sa zhoršuje.

11. novembra 2019

Budúcnosť skladovania energie

Čo s batériami zo Slovenska? Riešenia sa ponúkajú, ale chýbajú reálne opatrenia

V Bratislave sa skončila prvá medzinárodná konferencia venovaná batériovým technológiám a úložiskám energie. Jej organizátori, členovia Slovenskej batériovej aliancie (SBaA), si zadefinovali akčné kroky manifestu, ktoré by mali zabezpečiť rozvoj jednotlivých oblastí batériového priemyslu na Slovensku.

6. novembra 2019

September priniesol v predaji nových vozidiel v Európe veľké prekvapenia. Zažiaril Mercedes a Tesla

Mercedes-Benz sa stal v Európe druhou najúspešnejšou značkou za minulý mesiac.

29. októbra 2019

Adventný koncert v bratislavskej Redute

Slávik menom Slávka

Len nedávno absolvovala bratislavské Konzervatórium a už sa zjavuje v programoch prestížnych operných scén. Meno, ktoré si treba zapamätať: Slávka Zámečníková.

24. októbra 2019

Porsche rozširuje portfólio elektrickej novinky o základnú verziu. Čo ponúkne najlacnejší Taycan?

Nedávno odhalený elektromobil od Porsche prichádza v základnom vyhotovení.

19. októbra 2019

Trvalý rast je nemožný

Ako súvisia recesie s inováciami

Krízy vznikajú a zároveň zanikajú. Je to kolobeh, ktorý je našou súčasťou od nepamäti. Navzájom súvisiace obdobia štádií ekonomiky, kedy obdobie konjunktúry (rastu) striedajú obdobia recesie (poklesu).

17. októbra 2019

TEST Peugeot 508 SW Allure 1.5 BlueHDi 130k EAT8

7 dôvodov, pre ktoré je podľa nás Peugeot 508 SW autom roka

Na tomto fantastickom kombi nenájdete chybu ani vtedy, keď ju budete urputne hľadať. Peugeot 508 SW na nás nesmierne zapôsobil.

16. októbra 2019

BMW predstavuje úplnú novinku. Rad 2 v štýlovom balení Gran Coupé má primárne predný pohon

Nová dvojka prichádza sprvoti ako štýlové 4-dverové kupé.

16. októbra 2019

Najrýchlejší sériový sedan na svete dostal exkluzívne doplnky. Toto je vylepšený Flying Spur

Luxusný Flying Spur dostal exkluzívny paket Blackline.

14. októbra 2019

Seriál o Číne

Predstihne Čína v umelej inteligencii USA?

Na základe sledovania informácií, ktoré sa na nás valia zo všetkých strán by sa mohlo zdať, že Čína nás všetkých čoskoro prevalcuje svojou inovačnou aktivitou. To isté sa týka aj vnímania jej pokroku v umelej inteligencii.

11. októbra 2019

Už vieme, ako bude nový Volkswagen Golf s poradovým číslom osem vyzerať a kedy príde

Príchod jednej z najväčších noviniek tohto roku je na spadnutie.

11. októbra 2019

Sila jednoduchého gesta

Tento šéf ročne napíše 9200 narodeninových pohľadníc, vysvetľuje význam vďačnosti

Sheldon Yellen je CEO stavebnej spoločnosti BELFOR Holdings, Inc. a každý rok napíše ručné narodeninové blahoželania všetkým vyše 9-tisíc zamestnancom.

10. októbra 2019

Zrod legendy v priamom prenose

Pompézne Gran Coupé od BMW prichádza vo vrcholnej verzii M8. Má sa AMG GT 63 S čoho báť?

Posledný dielik skladačky menom 8 je realitou.

9. októbra 2019

Revolučná Corvette prišla o strechu. Vyše 500-koňový osemvalec ale naďalej ostáva

Corvetta prvýkrát s plechovou sťahovacou strechou.

8. októbra 2019

Bublina alebo Boom?

Šialené tempo: Iba dvojročný startup BIRD má dnes hodnotu 2,5 miliardy

Je mimoriadny rast hodnoty „kolobežkových firiem“ postavený na stabilných základoch?

7. októbra 2019

Na predaj výhradne spolu

Aston Martin a Zagato na počesť 60-ročnej spolupráce prinášajú dve špecialitky za 6 miliónov libier

Oba modely vzniknú v obmedzenom počte, na predaj budú výhradne spolu.

5. októbra 2019

Nové 625-koňové super-SUV-čka od BMW dajú stovku za 3,8 sekundy. Privítajte X5 M a X6 M

Hneď v úvode spoznávame aj silnejšie vyhotovenia pod názvom Competition.

2. októbra 2019

Fantastický 5-valec žije ďalej! Ikonický motor s výkonom až 400 koní získalo nové Audi RS Q3

RS Q3 prichádza na scénu v dvoch karosárskych verziách.

30. septembra 2019